ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θησαυροί Φιλελληνικής Ζωγραφικής: Η Λ. Μενδώνη εγκαινίασε την έκθεση που «τοιχογραφεί» την ιστορία της Ελλάδας (βίντεο & φωτ.)

Την αρετή και την τόλμη που απαιτεί η ελευθερία όπως αυτές αποτυπώθηκαν από φιλέλληνες ζωγράφους υμνεί η έκθεση με τίτλο «Θησαυροί Φιλελληνικής Ζωγραφικής» από τη Συλλογή του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός

 22/09/2022 22:07

Θησαυροί Φιλελληνικής Ζωγραφικής: Η Λ. Μενδώνη εγκαινίασε την έκθεση που «τοιχογραφεί» την ιστορία της Ελλάδας (βίντεο & φωτ.)

Βιολέτα Φωτιάδη

Την αρετή και την τόλμη που απαιτεί η ελευθερία όπως αυτές αποτυπώθηκαν από φιλέλληνες ζωγράφους υμνεί η έκθεση με τίτλο «Θησαυροί Φιλελληνικής Ζωγραφικής» από τη Συλλογή του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός.

Στη Θεσσαλονίκη και το Τελλόγλειο Ίδρυμα βρέθηκε σήμερα το απόγευμα η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη για τα εγκαίνια της έκθεσης η οποία τιμά τον εθνικό αγώνα των Ελλήνων και με την οποία το Ίδρυμα ολοκληρώνει τον κύκλο των εορτασμών των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.

Οι 65 πίνακες ζωγραφικής που παρουσιάζονται φέρουν την υπογραφή Ευρωπαίων ζωγράφων οι οποίοι συνδέθηκαν με το φιλελληνικό κίνημα και σήμερα μας δίνουν την ευκαιρία να εξερευνήσουμε όλες τις πτυχές του: από την αρχαιολατρεία των καλλιεργημένων Ευρωπαίων και τη συμπαράσταση του Χριστιανικού κόσμου μέχρι τη συμπάθεια των απανταχού φιλελευθέρων.

tellogleio-filelliniki-zografiki2.jpg


Σχολιάζοντας τα έργα που φιλοξενούνται στο Τελλόγλειο, η υπουργός Πολιτισμού έκανε λόγο για «εξαιρετικά δείγματα του φιλελληνικού ρεύματος, πραγματικά αριστουργήματα της ευρωπαϊκής ζωγραφικής, συχνά μνημειακού χαρακτήρα και διαστάσεων, τα οποία συχνά υπογράφονται από μεγάλους δημιουργούς διαφόρων εθνικοτήτων φιλοξενούνται σήμερα στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Ένας σημαντικός αριθμός έργων, πολλά από τα οποία δημιουργήματα επιφανών καλλιτεχνών παρουσιάζονται στην έκθεση που προσφέρει στην πόλη της Θεσσαλονίκης, όπως και στην Αθήνα λίγο καιρό πριν, ο Αντώνης Κομνηνός, από τη συλλογή των έργων του. Πρόκειται για μία έκθεση που ανθολογεί το φιλελληνικό ρεπερτόριο με άρτιο, πλήρη όσο και συναρπαστικό τρόπο».

Αναφερόμενη στον συλλέκτη Αντώνη Κομνηνό και τη συνεισφορά του στην τέχνη η κ. Μενδώνη επισήμανε το αίσθημα γενναιοδωρίας που τον χαρακτηρίζει: «Δημιουργεί τη συλλογή, εισάγει τα έργα του στην Ελλάδα και τα μοιράζεται με όλους μας. Αυτούς τους συλλέκτες θέλουμε και υποστηρίζουμε, γιατί πραγματικά αυτό το οποίο έχουν, το μοιράζονται. Δεν είναι μόνο πόροι οικονομικοί. Είναι αυτά τα ίδια τα έργα τα οποία φέρνουν στη χώρα», τόνισε και συμπλήρωσε πως «η κυβέρνηση με την καθοδήγηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, αυτό το οποίο έχει ως προτεραιότητα είναι διαχρονικά έργα να έρχονται στην Ελλάδα, είτε ανήκουν στην απώτερη αρχαιότητα, είτε είναι πολύ πιο πρόσφατα σε ιδιωτικούς χώρους, είτε είναι σε δημόσιους, τα θέλουμε πίσω στην πατρίδα μας».

tellogleio-filelliniki-zografiki.jpg


Η γενική επιμελήτρια της έκθεσης Φανή-Μαρία Τσιγκάκου επισήμανε πως η αντίστοιχη έκθεση η οποία φιλοξενήθηκε στην Αθήνα και στο μουσείο Μπενάκη δεν περιελάμβανανε όλα τα έργα της συλλογής του ιδρύματος Κομνηνου τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό στην έκθεση της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα να την κ. Τσιγκάκου η έκθεση περιλαμβάνει «έργα στα οποία οι δημιουργοί αποτύπωσαν τη γη της Ελλάδας, τους αγωνιστές του 1821 καθώς και τα γεγονότα που συνδέονται με την περίοδο της εθνικής ανεξαρτησίας».

Από την πλευρά του ο υφυπουργός εσωτερικών αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας - Θράκης, Σταύρος Καλαφάτης στάθηκε κυρίως στους αγώνες των Ελλήνων που ενέπνευσε τους ζωγράφους διαφόρων εθνικοτήτων και τεχνοτροπιών ώστε να δημιουργήσουν τα αριστουργήματα που θα θαυμάσουμε στην έκθεση.

«Τιμούμε τους εμπνευστές, τους αγωνιστές και τους φιλέλληνες συμπαραστάτες του αγώνα. Όλους αυτούς που με την αυτοθυσία τους αναδείχθηκαν πρότυπα απελευθέρωσης του πνεύματος, αρετής και ανδρείας. Όλους εκείνους που με τον αγώνα τους ενέπνευσαν και συνεχίζουν να εμπνέουν την καλλιτεχνική δημιουργία και τους ανθρώπους της τέχνης.

Εκείνους που ενέπνευσαν όλους τους φιλέλληνες καλλιτέχνες διαφόρων εθνικοτήτων και τεχνοτροπιών να δημιουργήσουν τα αριστουργήματα που θαυμάζουμε σήμερα εδώ. Έργα που αποτυπώνουν στον καμβά την αυτοθυσία των αγωνιστών του ´21 υπογραμμίζοντας την αυταπόδεικτη αλήθεια ότι η τέχνη είναι κιβωτός ελευθερίας. Η έκθεση αναδεικνύει τον συμβολισμό που έχει για την πατρίδα και τον λαό μας η κορυφαία αυτή επέτειος που δίνει μαθήματα πολιτισμού, εθνικής αυτοσυνειδησίας και ιστορίας της τέχνης. Τιμά τους φιλέλληνες δημιουργούς, τιμά την Θεσσαλονίκη, συνδέει το χθες με το σήμερα και το σήμερα με το αύριο», ανέφερε έταξε άλλων ο ίδιος.

Ο συλλέκτης Αντώνιος Κομνηνός σημείωσε ότι «τα έργα έχουν ως θέμα τον εθνικό μας αγώνα, συνιστούν δε αστείρευτες πηγές ιστορικής μνήμης, αυτογνωσίας, καθώς και μια ευκαιρία αναστοχασμού πάνω στις κοινές μας ρίζες και το κοινό μας μέλλον».

Στην ποιότητα και την πληρότητα της διαδρομής των έργων της έκθεσης πριν κατά τη διάρκεια και μετά την Επανάσταση, αναφέρθηκε η γενική διευθύντρια του Τελλογλείου Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, η οποία κατά τον χαιρετισμό της εξέφρασε τη βαθύτατη λύπη του ΔΣ του Τελλογλείου για την απώλεια του Δημήτρη Παντερμαλή, ο οποίος υπήρξε πρόεδρος του Ιδρύματος και όπως χαρακτηριστικά είπε η κ. Βουτυρά «έμεινε στο πλευρό της Αλίκης Τέλλογλου για πολλά χρόνια».

Τέλος, ο πρόεδρος του ΔΣ του Τελλογλείου και πρύτανης του ΑΠΘ Νίκος Παπαϊωάννου, ανέφερε ότι «τέτοιου είδους εκδηλώσεις πέρα από τις ερευνητικές και ακαδημαϊκές επιδόσεις, χαρακτηρίζουν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Αυτή είναι η προσφορά του προς την κοινωνία και οτιδήποτε άλλο ακούγεται ή βλέπετε δεν είναι τίποτε παραπάνω από μια πάρα πολύ μικρή, μειοψηφική δραστηριότητα ατόμων, τα οποία πέρα από την όποια δημοκρατική έκφραση χαρακτηρίζει τον ακαδημαϊκό διάλογο και την ακαδημαϊκή ζωή, είναι άνθρωποι, ομάδες που δεν έχουν καμία σχέση με αυτό που λέγεται Αριστοτέλειο, με το αποτύπωμα του Αριστοτελείου στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης, της Ελλάδας και διεθνώς».

Τα εγκαίνια ολοκληρώθηκαν με ξενάγηση στο χώρο της έκθεσης.

Την αρετή και την τόλμη που απαιτεί η ελευθερία όπως αυτές αποτυπώθηκαν από φιλέλληνες ζωγράφους υμνεί η έκθεση με τίτλο «Θησαυροί Φιλελληνικής Ζωγραφικής» από τη Συλλογή του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός.

Στη Θεσσαλονίκη και το Τελλόγλειο Ίδρυμα βρέθηκε σήμερα το απόγευμα η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη για τα εγκαίνια της έκθεσης η οποία τιμά τον εθνικό αγώνα των Ελλήνων και με την οποία το Ίδρυμα ολοκληρώνει τον κύκλο των εορτασμών των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.

Οι 65 πίνακες ζωγραφικής που παρουσιάζονται φέρουν την υπογραφή Ευρωπαίων ζωγράφων οι οποίοι συνδέθηκαν με το φιλελληνικό κίνημα και σήμερα μας δίνουν την ευκαιρία να εξερευνήσουμε όλες τις πτυχές του: από την αρχαιολατρεία των καλλιεργημένων Ευρωπαίων και τη συμπαράσταση του Χριστιανικού κόσμου μέχρι τη συμπάθεια των απανταχού φιλελευθέρων.

tellogleio-filelliniki-zografiki2.jpg


Σχολιάζοντας τα έργα που φιλοξενούνται στο Τελλόγλειο, η υπουργός Πολιτισμού έκανε λόγο για «εξαιρετικά δείγματα του φιλελληνικού ρεύματος, πραγματικά αριστουργήματα της ευρωπαϊκής ζωγραφικής, συχνά μνημειακού χαρακτήρα και διαστάσεων, τα οποία συχνά υπογράφονται από μεγάλους δημιουργούς διαφόρων εθνικοτήτων φιλοξενούνται σήμερα στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Ένας σημαντικός αριθμός έργων, πολλά από τα οποία δημιουργήματα επιφανών καλλιτεχνών παρουσιάζονται στην έκθεση που προσφέρει στην πόλη της Θεσσαλονίκης, όπως και στην Αθήνα λίγο καιρό πριν, ο Αντώνης Κομνηνός, από τη συλλογή των έργων του. Πρόκειται για μία έκθεση που ανθολογεί το φιλελληνικό ρεπερτόριο με άρτιο, πλήρη όσο και συναρπαστικό τρόπο».

Αναφερόμενη στον συλλέκτη Αντώνη Κομνηνό και τη συνεισφορά του στην τέχνη η κ. Μενδώνη επισήμανε το αίσθημα γενναιοδωρίας που τον χαρακτηρίζει: «Δημιουργεί τη συλλογή, εισάγει τα έργα του στην Ελλάδα και τα μοιράζεται με όλους μας. Αυτούς τους συλλέκτες θέλουμε και υποστηρίζουμε, γιατί πραγματικά αυτό το οποίο έχουν, το μοιράζονται. Δεν είναι μόνο πόροι οικονομικοί. Είναι αυτά τα ίδια τα έργα τα οποία φέρνουν στη χώρα», τόνισε και συμπλήρωσε πως «η κυβέρνηση με την καθοδήγηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, αυτό το οποίο έχει ως προτεραιότητα είναι διαχρονικά έργα να έρχονται στην Ελλάδα, είτε ανήκουν στην απώτερη αρχαιότητα, είτε είναι πολύ πιο πρόσφατα σε ιδιωτικούς χώρους, είτε είναι σε δημόσιους, τα θέλουμε πίσω στην πατρίδα μας».

tellogleio-filelliniki-zografiki.jpg


Η γενική επιμελήτρια της έκθεσης Φανή-Μαρία Τσιγκάκου επισήμανε πως η αντίστοιχη έκθεση η οποία φιλοξενήθηκε στην Αθήνα και στο μουσείο Μπενάκη δεν περιελάμβανανε όλα τα έργα της συλλογής του ιδρύματος Κομνηνου τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό στην έκθεση της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα να την κ. Τσιγκάκου η έκθεση περιλαμβάνει «έργα στα οποία οι δημιουργοί αποτύπωσαν τη γη της Ελλάδας, τους αγωνιστές του 1821 καθώς και τα γεγονότα που συνδέονται με την περίοδο της εθνικής ανεξαρτησίας».

Από την πλευρά του ο υφυπουργός εσωτερικών αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας - Θράκης, Σταύρος Καλαφάτης στάθηκε κυρίως στους αγώνες των Ελλήνων που ενέπνευσε τους ζωγράφους διαφόρων εθνικοτήτων και τεχνοτροπιών ώστε να δημιουργήσουν τα αριστουργήματα που θα θαυμάσουμε στην έκθεση.

«Τιμούμε τους εμπνευστές, τους αγωνιστές και τους φιλέλληνες συμπαραστάτες του αγώνα. Όλους αυτούς που με την αυτοθυσία τους αναδείχθηκαν πρότυπα απελευθέρωσης του πνεύματος, αρετής και ανδρείας. Όλους εκείνους που με τον αγώνα τους ενέπνευσαν και συνεχίζουν να εμπνέουν την καλλιτεχνική δημιουργία και τους ανθρώπους της τέχνης.

Εκείνους που ενέπνευσαν όλους τους φιλέλληνες καλλιτέχνες διαφόρων εθνικοτήτων και τεχνοτροπιών να δημιουργήσουν τα αριστουργήματα που θαυμάζουμε σήμερα εδώ. Έργα που αποτυπώνουν στον καμβά την αυτοθυσία των αγωνιστών του ´21 υπογραμμίζοντας την αυταπόδεικτη αλήθεια ότι η τέχνη είναι κιβωτός ελευθερίας. Η έκθεση αναδεικνύει τον συμβολισμό που έχει για την πατρίδα και τον λαό μας η κορυφαία αυτή επέτειος που δίνει μαθήματα πολιτισμού, εθνικής αυτοσυνειδησίας και ιστορίας της τέχνης. Τιμά τους φιλέλληνες δημιουργούς, τιμά την Θεσσαλονίκη, συνδέει το χθες με το σήμερα και το σήμερα με το αύριο», ανέφερε έταξε άλλων ο ίδιος.

Ο συλλέκτης Αντώνιος Κομνηνός σημείωσε ότι «τα έργα έχουν ως θέμα τον εθνικό μας αγώνα, συνιστούν δε αστείρευτες πηγές ιστορικής μνήμης, αυτογνωσίας, καθώς και μια ευκαιρία αναστοχασμού πάνω στις κοινές μας ρίζες και το κοινό μας μέλλον».

Στην ποιότητα και την πληρότητα της διαδρομής των έργων της έκθεσης πριν κατά τη διάρκεια και μετά την Επανάσταση, αναφέρθηκε η γενική διευθύντρια του Τελλογλείου Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, η οποία κατά τον χαιρετισμό της εξέφρασε τη βαθύτατη λύπη του ΔΣ του Τελλογλείου για την απώλεια του Δημήτρη Παντερμαλή, ο οποίος υπήρξε πρόεδρος του Ιδρύματος και όπως χαρακτηριστικά είπε η κ. Βουτυρά «έμεινε στο πλευρό της Αλίκης Τέλλογλου για πολλά χρόνια».

Τέλος, ο πρόεδρος του ΔΣ του Τελλογλείου και πρύτανης του ΑΠΘ Νίκος Παπαϊωάννου, ανέφερε ότι «τέτοιου είδους εκδηλώσεις πέρα από τις ερευνητικές και ακαδημαϊκές επιδόσεις, χαρακτηρίζουν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Αυτή είναι η προσφορά του προς την κοινωνία και οτιδήποτε άλλο ακούγεται ή βλέπετε δεν είναι τίποτε παραπάνω από μια πάρα πολύ μικρή, μειοψηφική δραστηριότητα ατόμων, τα οποία πέρα από την όποια δημοκρατική έκφραση χαρακτηρίζει τον ακαδημαϊκό διάλογο και την ακαδημαϊκή ζωή, είναι άνθρωποι, ομάδες που δεν έχουν καμία σχέση με αυτό που λέγεται Αριστοτέλειο, με το αποτύπωμα του Αριστοτελείου στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης, της Ελλάδας και διεθνώς».

Τα εγκαίνια ολοκληρώθηκαν με ξενάγηση στο χώρο της έκθεσης.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία