ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανεργία στο 20% και ύφεση 10% προβλέπει η Κομισιόν για την Ελλάδα

“Πράσινο φως” από την Επιτροπή για την εκταμίευση κερδών 748 εκατ. ευρώ από τα ελληνικά ομόλογα - Τουρισμός και ναυτιλία θα επηρεαστούν περισσότερο από την κρίση

 20/05/2020 14:28

Ανεργία στο 20% και ύφεση 10% προβλέπει η Κομισιόν για την Ελλάδα
Φωτ. αρχείου

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εισηγείται στο Eurogroup την έγκριση της εκταμίευσης των ANFAs και SMPs (κέρδη επί ελληνικών ομολόγων) και την κατάργηση περιθωρίου επιτοκίων, συνολικής αξίας 748 εκ. ευρώ, σύμφωνα με την 6η έκθεση για την ενισχυμένη εποπτεία της χώρας.

"H έκθεση για την Ελλάδα δείχνει ότι η χώρα ανέλαβε δράση, δεδομένης της πανδημίας, αναμένω ότι θα στρώσει το δρόμο για θετική απόφαση από το Eurogroup για μέτρα ελάφρυνσης του χρέους ύψους 748εκ. ευρώ", δήλωσε σχετικά ο Επίτροπος Πάολο Τζεντιλόνι

Για τη χρήση των κερδών ANFA-SMP, η έκθεση επισημαίνει την πρόοδο στις συζητήσεις, αλλά ξεκαθαρίζει ότι οι ελληνικές αρχές συμφώνησαν ήδη τα ποσά που θα εκταμιεθούν τώρα να πάνε για τις δανειακές ανάγκες και η συζήτηση περί χρήσης σε επενδύσεις θα συνεχιστεί το φθινόπωρο και θα κριθεί από την πορεία του επενδυτικού πρόγραμματος της χώρας - που προς το παρόν υπολείπεται των στόχων.

Η έκθεση, καλωσορίζει το γεγονός ότι οι ελληνικές αρχές συνέχισαν τις προσπάθειές τους για την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων όπου ήταν δυνατόν παρά την πανδημία. Την ίδια στιγμή, η Κομισιόν προειδοποιεί για το μέλλον πως η κινητοποίηση για την προώθηση πολιτικών σε τομείς που έχουν καθυστερήσει, περιλαμβανομένων των μεταρρυθμίσεων στον χρηματοπιστωτικό τομέα αποτελεί εγγύηση για την επιστροφή της εμπιστοσύνης και τη βιώσιμη ανάκαμψη. Eπισημαίνεται ακόμα ότι οι ελληνικές αρχές ήδη προχωρούν και με την υλοποίηση των δεσμεύσεων για το 2ο μισό του 2020, κάτι που θα εξεταστεί σε επόμενη έκθεση.

Η έκθεση προβλέπει ότι η ανεργία θα αυξηθεί κοντά στο 20% το 2020 από 17,3% το 2019 και αυτό θα πλήξει ιδιαίτερα τους απασχολούμενους και τις μικρές επιχειρήσεις, κάτι που θα οδηγήσει τα νοικοκυριά σε μικρότερα εισοδήματα εν μέσω κρίσης. Σημειώνεται ακόμα ότι όλα αυτά θα οδηγήσουν σε αύξηση της φτώχειας, και η πτωτική τάση του σχετικού δείκτη που ήταν στο 31% το 2019 (πολύ πάνω από τον μέσο όρο του 21% της ΕΕ) θα ανατραπεί.

 Για τις μακροοικονομικές εξελίξεις η έκθεση προειδοποιεί ότι ο τουρισμός και η ναυτιλία θα είναι οι τομείς της οικονομίας που θα χτυπηθούν ιδιαίτερα σκληρά από τη πανδημία, λόγω της πτώσης των κρατήσεων, των ακυρώσεων από το εξωτερικό, ενώ σοβαρές θα είναι και οι συνέπειες για τις εξαγωγές. Επιπλέον, οι μειωμένες τιμές του πετρελαίου και οι πιέσεις στους μισθούς θα πιέσουν προς τα κάτω τον πληθωρισμό.

Η Κομισιόν προβλέπει (όπως και στο πακέτο των εαρινών προβλέψεων) ότι το ΑΕΠ θα μειωθεί κατά 10% το 2020 και θα ανακάμψει ισχυρά το 2021. Ταυτόχρονα προειδοποιεί ότι παράταση των περιορισμών λόγω πανδημίας θα πλήξουν ακόμη πιο ισχυρά τον τουρισμό με επιπλέον δυσμενείς επιπτώσεις. Η Επιτροπή τονίζει ότι τα υποστηρικτικά μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση θα απαλύνουν το βάθος της ύφεσης και θα υποβοηθήσουν την ανάκαμψη το 2021.

 Δημόσια οικονομικά

Η Κομισιόν αναφέρει ότι η Ελλάδα μπήκε στην κρίση από σχετικά ευνοϊκή δημοσιονομική θέση, με ισχυρό πρωτογενές πλεόνασμα και πολύ μικρές μεσοπρόθεσμες ανάγκες αναχρηματοδότησης του χρέους της. Η Κομισιόν κρίνει ότι η Ελλάδα είναι πολύ καλύτερα εξοπλισμένη για να αντιμετωπίσει την κατάσταση σε σχέση με την κρίση πριν από μια δεκαετία. Η Ελλάδα απολαμβάνει ταμειακά διαθέσιμα 34 δισ. ευρώ (26 ανήκουν στο κράτος και τα άλλα στη γενική κυβέρνηση), αναφέρει η Κομισιόν.

Η Ελλάδα πέτυχε τον δημοσιονομικό της στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2019 και καταγράφει κανονικό πλεόνασμα 1,5% πολύ πάνω από το μέσο όρο της ευρωζώνης που είναι -0,8%. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα θα επωφεληθεί τόσο από τις αποφάσεις του eurogroup και των συνόδων κορυφής, όσο και από το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων της ΕΚΤ (750δισ.Ευρώ PEPP), αλλά και την αύξηση της διαθεσιμότητας των διαρθρωτικών κονδυλίων της ΕΕ, το πρόγραμμα SURE για την απασχόληση και την στήριξη της ΕΤΕπ στις επιχειρήσεις.

Οι θεσμοί εκτιμούν ότι η Ελλάδα θα έχει έλλειμμα το 2020 και θα επιστρέψει σε πλεόνασμα το 2021, αλλά η αβεβαιότητα στην πρόβλεψη είναι εξαιρετικά μεγάλη και για αυτό το λόγο η πρόβλεψη θα επικαιροποιηθεί το φθινόπωρο. Τα δημόσια οικονομικά έχουν και το μεγάλο ρίσκο της κρίσης των δικαστηρίων περί συντάξεων.

Δημόσιες επενδύσεις

Σε σχέση με τις δημόσιες επενδύσεις, η Επιτροπή προειδοποιεί πως αποτελούν κλειδί για την επιτάχυνση της ανάκαμψης και σημειώνει ότι χώρα έχασε τον στόχο για δημόσιες επενδύσεις 1,2% του ΑΕΠ το 2019 καθώς συνεχίζει να υποεκτελλεί το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, κάτι που “συμβαίνει συνέχεια” και “δημιουργεί ερωτηματικά σε σχέση με τις επενδυτικές ανάγκες της χώρας”, ενώ “είναι ζωτικής σημασίας να χρησιμοποιηθούν τα ανάλογα κονδύλια της ΕΕ”.

Οι αρχές δεσμεύθηκαν να λάβουν μέτρα και το σχετικό εθνικό πλάνο θα είναι έτοιμο τον Ιανουάριο του 2021 και η υπηρεσία διευκόλυνσης επενδύσεων θα είναι λειτουργική το Μάρτιο του 2021.

To τραπεζικό σύστημα

Σύμφωνα με την έκθεση το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει σταθεροποιηθεί και είναι πιο ανθεκτικό στα εξωτερικά σοκ σε σχέση με την περίοδο κατά το τέλος του προγράμματος, αλλά οι κληρονομημένες ανισορροπίες και τα τρωτά σημεία παραμένουν και θα ενισχυθούν λόγω της επίπτωσης της πανδημίας.

Σε γενικές γραμμές η ρευστότητα ενισχύεται, η ποιότητα των περιουσιακών στοιχειών βελτιώνεται το 2019 και οι κεφαλαιακές απαιτήσεις έχουν εκπληρωθεί. Ωστόσο η κερδοφορία παραμένει μικρή και εύθραυστη, εξαρτώμενη από τη δανειακή επέκταση, που όμως θα επηρεαστεί από νέα επιδείνωση της ποιότητας των assets και τις διακυμάνσεις των spreads κρατικού χρέους.

O ρυθμός μείωσης των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων επιταχύνθηκε το 2019, αλλά το ύψος τους παραμένει μεγάλο, στα 68.5 δισ.Ευρώ, μειωμένα κατά 13,3 δισ.Ευρώ από το 2018 και 38,7δισ.Ευρώ από την κορυφή του 2016. Η επίδραση τη πανδημίας στη δευτερογενή αγορά ΜΕΔ θα επηρεάσει αρνητικά το ισοζύγιο. Οι τράπεζες θα πρέπει να επανεξετάσουν τη στρατηγική τους, κρίνει η Κομισιόν.

Σε αυτό το πλαίσιο οι αρχές προχώρησαν και με το νέο πλαίσιο αφερεγγυότητας.

Σε σχέση με την τρίμηνη επέκταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας, η Κομισιόν αναφέρει ότι η απόφαση ελήφθη παρά την μικρή αποδοχή του σχήματος, ενώ οι πλειστηριασμού έχουν σταματήσει λόγω της μη λειτουργίας των δικαστηρίων.

Για τις ιδιωτικοποιήσεις καταγράφεται πρόοδος παρά την πανδημία, αλλά είναι λογικό ότι η δυναμική δε θα διατηρηθεί λόγω της σημερινής κατάστασης. Τα σχετικά χρονοδιαγράμματα θα επεκταθούν και καταγράφεται ότι η επένδυση στο ελληνικό προχωράει, η μαρίνα του Αλίμου έχει πάρει υπογραφές από το υπουργικό συμβούλιο, προχωράει η υπόθεση της ΔΕΠΑ, ενώ αναμένεται πρόοδος για το Ελ.Βενιζέλος, την Εγνατία, τα ΕΛΠΕ και τις επενδύσεις στα περιφερειακά αεροδρόμια.

Σε σχέση με τη Δημόσια Διοίκηση, η επιλογή διευθυντών σταμάτησε λόγω της πανδημίας, καταγράφεται πρόοδος στο νέο σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, οι αρχές δεσμεύθηκαν να ενισχύσουν τις διαδικασίες επιλογής προσωπικού και την κωδικοποίηση της νομοθεσίας.

Τέλος, οι προσλήψεις μονίμου προσωπικού ήταν σύμφωνες στις δεσμεύσεις και τον λόγο 1:1 και δεδομένης της αύξησης του προσωρινού προσωπικού από το 2018, οι αρχές συμφώνησαν να επαναφέρουν την οροφή από το 2021.

Ληξιπρόθεσμα χρέη

Σύμφωνα με την έκθεση τα ληξιπρόθεσμα του δημοσίου τον Ιανουάριο του 2020 φτάνουν τα 1,3δισ.Ευρώ, 69εκ. ευρώ πάνω από τα επίπεδα του Δεκέμβρη, και 340 εκ. ευρώ πάνω από τη δέσμευση που έχει αναλάβει η χώρα, ωστόσο οι αρχές προετοιμάζουν σύστημα για την αποπληρωμή του 15% αυτού του ποσού όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Λόγω της πανδημίας δεν ολοκληρώθηκε και η επαναξιολόγηση της φορολογίας ακίνητης περιουσίας , με αποτέλεσμα να μην επιτευχθεί η σχετική δέσμευση και να χαθούν περί τα 150 εκ.Ευρώ από την καθυστέρηση της συμφωνημένης μεταρρύθμισης.

Επιπλεόν, το clawback στις δαπάνες υγείας προχωρεί με καθυστερήσεις που δεν σχετίζονται απαραίτητα με την πανδημία, η μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας αναβάλλεται λόγω της κρίσης και η αναμόρφωση του συστήματων κεντρικών προμηθειών συνεχίζεται.

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει τώρα να επικεντρωθούν στις επενδύσεις στη δημόσια υγεία και την προστασία θέσεων εργασίας και εταιριών και να ανησυχήσουν αργότερα για τη δημοσιονομική βιωσιμότητα, ανέφερε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε μια αλλαγή από τις συνήθεις εκκλήσεις της για συνετές πολιτικές και μεταρρυθμίσεις.

Στις ετήσιες συστάσεις της προς τις 27 χώρες-μέλη της ΕΕ, η Κομισιόν ανέφερε ότι η ΕΕ θα πρέπει να συντονίσει την προσέγγισή της στην οικονομική ανάκαμψη μόλις υποχωρήσει η πανδημία του κορονοϊού.

Το δημοσιονομικό έλλειμμα σε όλες τις χώρες της ΕΕ, με εξαίρεση τη Βουλγαρία, θα διευρυνθεί φέτος πολύ πέρα από το όριο που έχει θέσει η ΕΕ για 3% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, καθώς οι κυβερνήσεις χρησιμοποιούν κρατικούς πόρους για να στηρίξουν τις οικονομίες τους που αυτή τη χρονιά αναμένεται να καταγράψουν βαθιά ύφεση. Το δημόσιο χρέος επίσης πρόκειται να εκτοξευθεί, παραβιάζοντας το συνηθισμένο προαπαιτούμενο της ΕΕ για μείωσή του.

«Το μήνυμά μας είναι ξεκάθαρο: χρειάζεται να υπάρχει μια υποστηρικτική δημοσιονομική στάση σε όλα τα κράτη-μέλη και συνιστούμε σε όλα να κράτη-μέλη να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αντιμετωπίσουν την πανδημία, να συντηρήσουν την οικονομία και να στηρίξουν την επακόλουθη ανάκαμψη», δήλωσε ο Ευρωπαίος επίτροπος για οικονομικές υποθέσεις Πάολο Τζεντιλόνι.

Ο ίδιος σημείωσε επίσης ότι οι κυβερνήσεις δεν θα πρέπει να θυσιάζουν τις επενδύσεις. «Θα είναι ζωτικής σημασίας να αποφύγει κάποιος να κάνει τα λάθη του παρελθόντος: στη δημοσιονομική εξυγίανση προ 10 ετών, οι επενδύσεις ήταν το πρώτο θύμα. Το να επαναληφθεί αυτή η προσέγγιση θα ήταν σαν να θυσιάζουμε τις μακροπρόθεσμες προτεραιότητές μας», δήλωσε.

Ο Τζεντιλόνι κάλεσε τις κυβερνήσεις να επικεντρώσουν τις επενδύσεις και τις μεταρρυθμίσεις κατά τη διάρκεια της φάσης ανάκαμψης στην προτεραιότητα της ΕΕ για μια μετάβαση σε μια ‘πράσινη’ και ψηφιακή οικονομία και για διασφάλιση της κοινωνικής δικαιοσύνης.


Μια επανεστιασμένη δέσμη μέτρων για το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο

Η ετήσια στρατηγική για τη βιώσιμη ανάπτυξη παρουσίασε την αναπτυξιακή στρατηγική της Επιτροπής, η οποία βασίζεται στην προώθηση της ανταγωνιστικής βιωσιμότητας για την οικοδόμηση μιας οικονομίας που λειτουργεί για τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Με το ξέσπασμα της κρίσης λόγω του κορονοϊού, η στρατηγική αυτή παραμένει ύψιστης σημασίας. Οι συστάσεις καλύπτουν τις τέσσερις διαστάσεις της ανταγωνιστικής βιωσιμότητας — τη σταθερότητα, τη δικαιοσύνη, την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα — και επίσης δίνουν ειδική έμφαση στην υγεία. Οι συστάσεις αντανακλούν επίσης τη δέσμευση της Επιτροπής να ενσωματώσει στο Ευρωπαϊκό Εξάμηνο τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών, δεδομένου ότι προσφέρουν ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο που εμπερικλείει τις προτεραιότητες που αναδύθηκαν για η δημόσια υγεία, την κοινωνία, το περιβάλλον και την οικονομία.

Οι συστάσεις καλύπτουν τομείς όπως οι επενδύσεις στη δημόσια υγεία και την ανθεκτικότητα του τομέα της υγείας, η διατήρηση της απασχόλησης μέσω εισοδηματικής στήριξης για τους θιγόμενους εργαζομένους, οι επενδύσεις σε ανθρώπινο κεφάλαιο και δεξιότητες, η στήριξη του επιχειρηματικού τομέα (ιδίως των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων) και η λήψη μέτρων κατά του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού και της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες. Η ανάκαμψη και οι επενδύσεις πρέπει να συμβαδίζουν, δίνοντας νέα μορφή στην οικονομία της ΕΕ που βρίσκεται αντιμέτωπη με τις προκλήσεις της ψηφιακής και της πράσινης μετάβασης.

Οι φετινές δημοσιονομικές κατευθύνσεις των CSR έχουν ποιοτικό χαρακτήρα και αποκλίνουν από τις δημοσιονομικές απαιτήσεις που θα ίσχυαν κανονικά. Αντικατοπτρίζουν την ενεργοποίηση της γενικής ρήτρας διαφυγής, συνιστώντας στα κράτη μέλη να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας, τη βιωσιμότητα της οικονομίας και, ακολούθως, τη στήριξη της ανάκαμψης. Όταν το επιτρέψουν οι οικονομικές συνθήκες, οι δημοσιονομικές πολιτικές θα πρέπει να επιδιώξουν την επίτευξη συνετών μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών θέσεων και την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους, με παράλληλη ενίσχυση των επενδύσεων.

Παρακολούθηση των δημοσιονομικών εξελίξεων

Η Επιτροπή έχει επίσης εγκρίνει εκθέσεις δυνάμει του άρθρου 126 παράγραφος 3 της Συνθήκης για τη λειτουργία της ΕΕ για όλα τα κράτη μέλη, εκτός από τη Ρουμανία, η οποία περιλαμβάνεται ήδη στο διορθωτικό σκέλος του Συμφώνου.

Η Επιτροπή οφείλει να συντάξει τις εν λόγω εκθέσεις για τα κράτη μέλη τα οποία σχεδιάζουν τα ίδια — για λόγους που σχετίζονται με τον κορονοϊό — ή προβλέπεται από την Επιτροπή, να υπερβούν το όριο του 3 % για το έλλειμμα το 2020. Οι εκθέσεις για τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Κύπρο, την Ελλάδα, την Ιταλία και την Ισπανία αξιολογούν επίσης τη συμμόρφωση των εν λόγω κρατών μελών με το κριτήριο του χρέους το 2019, βάσει επιβεβαιωμένων στοιχείων επικυρωμένων από την Eurostat.

Οι εν λόγω εκθέσεις λαμβάνουν υπόψη τον αρνητικό αντίκτυπο της πανδημίας του κορονοϊού στα εθνικά δημόσια οικονομικά. Λαμβανομένης υπόψη της εξαιρετικής αβεβαιότητας που οφείλεται στον έκτακτο μακροοικονομικό και δημοσιονομικό αντίκτυπο της πανδημίας, η Επιτροπή θεωρεί ότι, στην παρούσα φάση, δεν θα πρέπει να ληφθεί απόφαση σχετικά με την υπαγωγή κρατών μελών στη ΔΥΕ.

Επόμενα βήματα

Μια συντονισμένη ευρωπαϊκή οικονομική απόκριση είναι ζωτικής σημασίας για την επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας, την άμβλυνση των ζημιών που έχουν προκληθεί στον οικονομικό και κοινωνικό ιστό και τη μείωση των αποκλίσεων και ανισορροπιών. Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο για τον συντονισμό της οικονομικής πολιτικής και της πολιτικής για την απασχόληση, ως εκ τούτου, αποτελεί καίριο στοιχείο της στρατηγικής για την ανάκαμψη.

Με αυτά τα δεδομένα, η Επιτροπή καλεί, αφενός, το Συμβούλιο να εγκρίνει τις ειδικές ανά χώρα συστάσεις και, αφετέρου, τα κράτη μέλη να τις εφαρμόσουν πλήρως και εγκαίρως.

Δηλώσεις μελών του Σώματος των επιτρόπων:

Ο κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των Ανθρώπων, δήλωσε: «Ο κορονοϊός μας έπληξε σαν αστεροειδής και προκάλεσε ζημιά σε μέγεθος κρατήρα στην ευρωπαϊκή οικονομία. Η εαρινή δέσμη μέτρων του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου αναδιατυπώθηκε και εξορθολογίστηκε ώστε να παράσχει καθοδήγηση στα κράτη μέλη της ΕΕ, καθώς αυτά αρμενίζουν μέσα στην καταιγίδα. Για αυτή την άμεση φάση, το κύριο μέλημά μας επικεντρώνεται στις επενδύσεις στη δημόσια υγεία και στην προστασία των θέσεων εργασίας και των επιχειρήσεων. Καθώς θα κινούμαστε προς την ανάκαμψη, το Εξάμηνο θα είναι καίριας σημασίας για την παροχή μιας συντονισμένης προσέγγισης προκειμένου να επανέλθουν οι οικονομίες μας σε τροχιά βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης — κανείς δεν θα πρέπει να μείνει πίσω. Χρειαζόμαστε επίσης μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση της παραγωγικότητας και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες, θα χρειαστεί να εξισορροπήσουμε την επίτευξη δημοσιονομικής βιωσιμότητας με παράλληλη τόνωση των επενδύσεων.»

Ο κ. Νικολά Σμιτ, Επίτροπος Απασχόλησης και Κοινωνικών Δικαιωμάτων, δήλωσε: «Η στήριξη των εργαζομένων, η ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας, η καταπολέμηση των ανισοτήτων και η διασφάλιση του δικαιώματος των ατόμων να αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους θα είναι οι πρώτες προτεραιότητες για το οικονομικό σκέλος της απάντησής μας στην κρίση, καθώς και για τη διασφάλιση της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο από κοινού. Ο ευρωπαϊκός πυλώνας κοινωνικών δικαιωμάτων παραμένει η πυξίδα στις προσπάθειες αυτές. Η ανάκαμψη μετά την λήξη της πανδημίας του κορονοϊού πρέπει να ενισχύσει την ανθεκτικότητα και την ανοδική σύγκλιση τοποθετώντας τους ανθρώπους στο κέντρο των προσπαθειών.»

Ο Πάολο Τζεντιλόνι, Επίτροπος Οικονομίας, δήλωσε: «Η πανδημία του κορονοϊού και τα αναγκαία μέτρα ανάσχεσης επέφεραν ένα βάναυσο πλήγμα στις οικονομίες της Ευρώπης. Οι εν λόγω συστάσεις αντανακλούν την πρωτοφανή αυτή κατάσταση. Οι σημερινές προτεραιότητες είναι η ενδυνάμωση των συστημάτων υγειονομικής μας περίθαλψης, η στήριξη των εργαζομένων μας, η διάσωση των επιχειρήσεών μας. Ωστόσο, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζαμε πριν από την τρέχουσα κρίση δεν έχουν εξαφανιστεί. Συνεπώς, καθώς ατενίζουμε το μέλλον, οι στόχοι των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων πρέπει να παραμείνουν εστιασμένοι στην επιτυχία της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης και στη διασφάλιση της κοινωνικής δικαιοσύνης. Αυτό σημαίνει επίσης ότι όλοι πρέπει να αναλάβουν το μερίδιο της προσπάθειας που τους αναλογεί: δεν μπορεί να υπάρξει χώρος για επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό σε μια Ευρώπη αλληλεγγύης και δικαιοσύνης».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εισηγείται στο Eurogroup την έγκριση της εκταμίευσης των ANFAs και SMPs (κέρδη επί ελληνικών ομολόγων) και την κατάργηση περιθωρίου επιτοκίων, συνολικής αξίας 748 εκ. ευρώ, σύμφωνα με την 6η έκθεση για την ενισχυμένη εποπτεία της χώρας.

"H έκθεση για την Ελλάδα δείχνει ότι η χώρα ανέλαβε δράση, δεδομένης της πανδημίας, αναμένω ότι θα στρώσει το δρόμο για θετική απόφαση από το Eurogroup για μέτρα ελάφρυνσης του χρέους ύψους 748εκ. ευρώ", δήλωσε σχετικά ο Επίτροπος Πάολο Τζεντιλόνι

Για τη χρήση των κερδών ANFA-SMP, η έκθεση επισημαίνει την πρόοδο στις συζητήσεις, αλλά ξεκαθαρίζει ότι οι ελληνικές αρχές συμφώνησαν ήδη τα ποσά που θα εκταμιεθούν τώρα να πάνε για τις δανειακές ανάγκες και η συζήτηση περί χρήσης σε επενδύσεις θα συνεχιστεί το φθινόπωρο και θα κριθεί από την πορεία του επενδυτικού πρόγραμματος της χώρας - που προς το παρόν υπολείπεται των στόχων.

Η έκθεση, καλωσορίζει το γεγονός ότι οι ελληνικές αρχές συνέχισαν τις προσπάθειές τους για την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων όπου ήταν δυνατόν παρά την πανδημία. Την ίδια στιγμή, η Κομισιόν προειδοποιεί για το μέλλον πως η κινητοποίηση για την προώθηση πολιτικών σε τομείς που έχουν καθυστερήσει, περιλαμβανομένων των μεταρρυθμίσεων στον χρηματοπιστωτικό τομέα αποτελεί εγγύηση για την επιστροφή της εμπιστοσύνης και τη βιώσιμη ανάκαμψη. Eπισημαίνεται ακόμα ότι οι ελληνικές αρχές ήδη προχωρούν και με την υλοποίηση των δεσμεύσεων για το 2ο μισό του 2020, κάτι που θα εξεταστεί σε επόμενη έκθεση.

Η έκθεση προβλέπει ότι η ανεργία θα αυξηθεί κοντά στο 20% το 2020 από 17,3% το 2019 και αυτό θα πλήξει ιδιαίτερα τους απασχολούμενους και τις μικρές επιχειρήσεις, κάτι που θα οδηγήσει τα νοικοκυριά σε μικρότερα εισοδήματα εν μέσω κρίσης. Σημειώνεται ακόμα ότι όλα αυτά θα οδηγήσουν σε αύξηση της φτώχειας, και η πτωτική τάση του σχετικού δείκτη που ήταν στο 31% το 2019 (πολύ πάνω από τον μέσο όρο του 21% της ΕΕ) θα ανατραπεί.

 Για τις μακροοικονομικές εξελίξεις η έκθεση προειδοποιεί ότι ο τουρισμός και η ναυτιλία θα είναι οι τομείς της οικονομίας που θα χτυπηθούν ιδιαίτερα σκληρά από τη πανδημία, λόγω της πτώσης των κρατήσεων, των ακυρώσεων από το εξωτερικό, ενώ σοβαρές θα είναι και οι συνέπειες για τις εξαγωγές. Επιπλέον, οι μειωμένες τιμές του πετρελαίου και οι πιέσεις στους μισθούς θα πιέσουν προς τα κάτω τον πληθωρισμό.

Η Κομισιόν προβλέπει (όπως και στο πακέτο των εαρινών προβλέψεων) ότι το ΑΕΠ θα μειωθεί κατά 10% το 2020 και θα ανακάμψει ισχυρά το 2021. Ταυτόχρονα προειδοποιεί ότι παράταση των περιορισμών λόγω πανδημίας θα πλήξουν ακόμη πιο ισχυρά τον τουρισμό με επιπλέον δυσμενείς επιπτώσεις. Η Επιτροπή τονίζει ότι τα υποστηρικτικά μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση θα απαλύνουν το βάθος της ύφεσης και θα υποβοηθήσουν την ανάκαμψη το 2021.

 Δημόσια οικονομικά

Η Κομισιόν αναφέρει ότι η Ελλάδα μπήκε στην κρίση από σχετικά ευνοϊκή δημοσιονομική θέση, με ισχυρό πρωτογενές πλεόνασμα και πολύ μικρές μεσοπρόθεσμες ανάγκες αναχρηματοδότησης του χρέους της. Η Κομισιόν κρίνει ότι η Ελλάδα είναι πολύ καλύτερα εξοπλισμένη για να αντιμετωπίσει την κατάσταση σε σχέση με την κρίση πριν από μια δεκαετία. Η Ελλάδα απολαμβάνει ταμειακά διαθέσιμα 34 δισ. ευρώ (26 ανήκουν στο κράτος και τα άλλα στη γενική κυβέρνηση), αναφέρει η Κομισιόν.

Η Ελλάδα πέτυχε τον δημοσιονομικό της στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2019 και καταγράφει κανονικό πλεόνασμα 1,5% πολύ πάνω από το μέσο όρο της ευρωζώνης που είναι -0,8%. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα θα επωφεληθεί τόσο από τις αποφάσεις του eurogroup και των συνόδων κορυφής, όσο και από το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων της ΕΚΤ (750δισ.Ευρώ PEPP), αλλά και την αύξηση της διαθεσιμότητας των διαρθρωτικών κονδυλίων της ΕΕ, το πρόγραμμα SURE για την απασχόληση και την στήριξη της ΕΤΕπ στις επιχειρήσεις.

Οι θεσμοί εκτιμούν ότι η Ελλάδα θα έχει έλλειμμα το 2020 και θα επιστρέψει σε πλεόνασμα το 2021, αλλά η αβεβαιότητα στην πρόβλεψη είναι εξαιρετικά μεγάλη και για αυτό το λόγο η πρόβλεψη θα επικαιροποιηθεί το φθινόπωρο. Τα δημόσια οικονομικά έχουν και το μεγάλο ρίσκο της κρίσης των δικαστηρίων περί συντάξεων.

Δημόσιες επενδύσεις

Σε σχέση με τις δημόσιες επενδύσεις, η Επιτροπή προειδοποιεί πως αποτελούν κλειδί για την επιτάχυνση της ανάκαμψης και σημειώνει ότι χώρα έχασε τον στόχο για δημόσιες επενδύσεις 1,2% του ΑΕΠ το 2019 καθώς συνεχίζει να υποεκτελλεί το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, κάτι που “συμβαίνει συνέχεια” και “δημιουργεί ερωτηματικά σε σχέση με τις επενδυτικές ανάγκες της χώρας”, ενώ “είναι ζωτικής σημασίας να χρησιμοποιηθούν τα ανάλογα κονδύλια της ΕΕ”.

Οι αρχές δεσμεύθηκαν να λάβουν μέτρα και το σχετικό εθνικό πλάνο θα είναι έτοιμο τον Ιανουάριο του 2021 και η υπηρεσία διευκόλυνσης επενδύσεων θα είναι λειτουργική το Μάρτιο του 2021.

To τραπεζικό σύστημα

Σύμφωνα με την έκθεση το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει σταθεροποιηθεί και είναι πιο ανθεκτικό στα εξωτερικά σοκ σε σχέση με την περίοδο κατά το τέλος του προγράμματος, αλλά οι κληρονομημένες ανισορροπίες και τα τρωτά σημεία παραμένουν και θα ενισχυθούν λόγω της επίπτωσης της πανδημίας.

Σε γενικές γραμμές η ρευστότητα ενισχύεται, η ποιότητα των περιουσιακών στοιχειών βελτιώνεται το 2019 και οι κεφαλαιακές απαιτήσεις έχουν εκπληρωθεί. Ωστόσο η κερδοφορία παραμένει μικρή και εύθραυστη, εξαρτώμενη από τη δανειακή επέκταση, που όμως θα επηρεαστεί από νέα επιδείνωση της ποιότητας των assets και τις διακυμάνσεις των spreads κρατικού χρέους.

O ρυθμός μείωσης των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων επιταχύνθηκε το 2019, αλλά το ύψος τους παραμένει μεγάλο, στα 68.5 δισ.Ευρώ, μειωμένα κατά 13,3 δισ.Ευρώ από το 2018 και 38,7δισ.Ευρώ από την κορυφή του 2016. Η επίδραση τη πανδημίας στη δευτερογενή αγορά ΜΕΔ θα επηρεάσει αρνητικά το ισοζύγιο. Οι τράπεζες θα πρέπει να επανεξετάσουν τη στρατηγική τους, κρίνει η Κομισιόν.

Σε αυτό το πλαίσιο οι αρχές προχώρησαν και με το νέο πλαίσιο αφερεγγυότητας.

Σε σχέση με την τρίμηνη επέκταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας, η Κομισιόν αναφέρει ότι η απόφαση ελήφθη παρά την μικρή αποδοχή του σχήματος, ενώ οι πλειστηριασμού έχουν σταματήσει λόγω της μη λειτουργίας των δικαστηρίων.

Για τις ιδιωτικοποιήσεις καταγράφεται πρόοδος παρά την πανδημία, αλλά είναι λογικό ότι η δυναμική δε θα διατηρηθεί λόγω της σημερινής κατάστασης. Τα σχετικά χρονοδιαγράμματα θα επεκταθούν και καταγράφεται ότι η επένδυση στο ελληνικό προχωράει, η μαρίνα του Αλίμου έχει πάρει υπογραφές από το υπουργικό συμβούλιο, προχωράει η υπόθεση της ΔΕΠΑ, ενώ αναμένεται πρόοδος για το Ελ.Βενιζέλος, την Εγνατία, τα ΕΛΠΕ και τις επενδύσεις στα περιφερειακά αεροδρόμια.

Σε σχέση με τη Δημόσια Διοίκηση, η επιλογή διευθυντών σταμάτησε λόγω της πανδημίας, καταγράφεται πρόοδος στο νέο σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, οι αρχές δεσμεύθηκαν να ενισχύσουν τις διαδικασίες επιλογής προσωπικού και την κωδικοποίηση της νομοθεσίας.

Τέλος, οι προσλήψεις μονίμου προσωπικού ήταν σύμφωνες στις δεσμεύσεις και τον λόγο 1:1 και δεδομένης της αύξησης του προσωρινού προσωπικού από το 2018, οι αρχές συμφώνησαν να επαναφέρουν την οροφή από το 2021.

Ληξιπρόθεσμα χρέη

Σύμφωνα με την έκθεση τα ληξιπρόθεσμα του δημοσίου τον Ιανουάριο του 2020 φτάνουν τα 1,3δισ.Ευρώ, 69εκ. ευρώ πάνω από τα επίπεδα του Δεκέμβρη, και 340 εκ. ευρώ πάνω από τη δέσμευση που έχει αναλάβει η χώρα, ωστόσο οι αρχές προετοιμάζουν σύστημα για την αποπληρωμή του 15% αυτού του ποσού όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Λόγω της πανδημίας δεν ολοκληρώθηκε και η επαναξιολόγηση της φορολογίας ακίνητης περιουσίας , με αποτέλεσμα να μην επιτευχθεί η σχετική δέσμευση και να χαθούν περί τα 150 εκ.Ευρώ από την καθυστέρηση της συμφωνημένης μεταρρύθμισης.

Επιπλεόν, το clawback στις δαπάνες υγείας προχωρεί με καθυστερήσεις που δεν σχετίζονται απαραίτητα με την πανδημία, η μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας αναβάλλεται λόγω της κρίσης και η αναμόρφωση του συστήματων κεντρικών προμηθειών συνεχίζεται.

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει τώρα να επικεντρωθούν στις επενδύσεις στη δημόσια υγεία και την προστασία θέσεων εργασίας και εταιριών και να ανησυχήσουν αργότερα για τη δημοσιονομική βιωσιμότητα, ανέφερε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε μια αλλαγή από τις συνήθεις εκκλήσεις της για συνετές πολιτικές και μεταρρυθμίσεις.

Στις ετήσιες συστάσεις της προς τις 27 χώρες-μέλη της ΕΕ, η Κομισιόν ανέφερε ότι η ΕΕ θα πρέπει να συντονίσει την προσέγγισή της στην οικονομική ανάκαμψη μόλις υποχωρήσει η πανδημία του κορονοϊού.

Το δημοσιονομικό έλλειμμα σε όλες τις χώρες της ΕΕ, με εξαίρεση τη Βουλγαρία, θα διευρυνθεί φέτος πολύ πέρα από το όριο που έχει θέσει η ΕΕ για 3% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, καθώς οι κυβερνήσεις χρησιμοποιούν κρατικούς πόρους για να στηρίξουν τις οικονομίες τους που αυτή τη χρονιά αναμένεται να καταγράψουν βαθιά ύφεση. Το δημόσιο χρέος επίσης πρόκειται να εκτοξευθεί, παραβιάζοντας το συνηθισμένο προαπαιτούμενο της ΕΕ για μείωσή του.

«Το μήνυμά μας είναι ξεκάθαρο: χρειάζεται να υπάρχει μια υποστηρικτική δημοσιονομική στάση σε όλα τα κράτη-μέλη και συνιστούμε σε όλα να κράτη-μέλη να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αντιμετωπίσουν την πανδημία, να συντηρήσουν την οικονομία και να στηρίξουν την επακόλουθη ανάκαμψη», δήλωσε ο Ευρωπαίος επίτροπος για οικονομικές υποθέσεις Πάολο Τζεντιλόνι.

Ο ίδιος σημείωσε επίσης ότι οι κυβερνήσεις δεν θα πρέπει να θυσιάζουν τις επενδύσεις. «Θα είναι ζωτικής σημασίας να αποφύγει κάποιος να κάνει τα λάθη του παρελθόντος: στη δημοσιονομική εξυγίανση προ 10 ετών, οι επενδύσεις ήταν το πρώτο θύμα. Το να επαναληφθεί αυτή η προσέγγιση θα ήταν σαν να θυσιάζουμε τις μακροπρόθεσμες προτεραιότητές μας», δήλωσε.

Ο Τζεντιλόνι κάλεσε τις κυβερνήσεις να επικεντρώσουν τις επενδύσεις και τις μεταρρυθμίσεις κατά τη διάρκεια της φάσης ανάκαμψης στην προτεραιότητα της ΕΕ για μια μετάβαση σε μια ‘πράσινη’ και ψηφιακή οικονομία και για διασφάλιση της κοινωνικής δικαιοσύνης.


Μια επανεστιασμένη δέσμη μέτρων για το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο

Η ετήσια στρατηγική για τη βιώσιμη ανάπτυξη παρουσίασε την αναπτυξιακή στρατηγική της Επιτροπής, η οποία βασίζεται στην προώθηση της ανταγωνιστικής βιωσιμότητας για την οικοδόμηση μιας οικονομίας που λειτουργεί για τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Με το ξέσπασμα της κρίσης λόγω του κορονοϊού, η στρατηγική αυτή παραμένει ύψιστης σημασίας. Οι συστάσεις καλύπτουν τις τέσσερις διαστάσεις της ανταγωνιστικής βιωσιμότητας — τη σταθερότητα, τη δικαιοσύνη, την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα — και επίσης δίνουν ειδική έμφαση στην υγεία. Οι συστάσεις αντανακλούν επίσης τη δέσμευση της Επιτροπής να ενσωματώσει στο Ευρωπαϊκό Εξάμηνο τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών, δεδομένου ότι προσφέρουν ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο που εμπερικλείει τις προτεραιότητες που αναδύθηκαν για η δημόσια υγεία, την κοινωνία, το περιβάλλον και την οικονομία.

Οι συστάσεις καλύπτουν τομείς όπως οι επενδύσεις στη δημόσια υγεία και την ανθεκτικότητα του τομέα της υγείας, η διατήρηση της απασχόλησης μέσω εισοδηματικής στήριξης για τους θιγόμενους εργαζομένους, οι επενδύσεις σε ανθρώπινο κεφάλαιο και δεξιότητες, η στήριξη του επιχειρηματικού τομέα (ιδίως των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων) και η λήψη μέτρων κατά του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού και της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες. Η ανάκαμψη και οι επενδύσεις πρέπει να συμβαδίζουν, δίνοντας νέα μορφή στην οικονομία της ΕΕ που βρίσκεται αντιμέτωπη με τις προκλήσεις της ψηφιακής και της πράσινης μετάβασης.

Οι φετινές δημοσιονομικές κατευθύνσεις των CSR έχουν ποιοτικό χαρακτήρα και αποκλίνουν από τις δημοσιονομικές απαιτήσεις που θα ίσχυαν κανονικά. Αντικατοπτρίζουν την ενεργοποίηση της γενικής ρήτρας διαφυγής, συνιστώντας στα κράτη μέλη να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας, τη βιωσιμότητα της οικονομίας και, ακολούθως, τη στήριξη της ανάκαμψης. Όταν το επιτρέψουν οι οικονομικές συνθήκες, οι δημοσιονομικές πολιτικές θα πρέπει να επιδιώξουν την επίτευξη συνετών μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών θέσεων και την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους, με παράλληλη ενίσχυση των επενδύσεων.

Παρακολούθηση των δημοσιονομικών εξελίξεων

Η Επιτροπή έχει επίσης εγκρίνει εκθέσεις δυνάμει του άρθρου 126 παράγραφος 3 της Συνθήκης για τη λειτουργία της ΕΕ για όλα τα κράτη μέλη, εκτός από τη Ρουμανία, η οποία περιλαμβάνεται ήδη στο διορθωτικό σκέλος του Συμφώνου.

Η Επιτροπή οφείλει να συντάξει τις εν λόγω εκθέσεις για τα κράτη μέλη τα οποία σχεδιάζουν τα ίδια — για λόγους που σχετίζονται με τον κορονοϊό — ή προβλέπεται από την Επιτροπή, να υπερβούν το όριο του 3 % για το έλλειμμα το 2020. Οι εκθέσεις για τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Κύπρο, την Ελλάδα, την Ιταλία και την Ισπανία αξιολογούν επίσης τη συμμόρφωση των εν λόγω κρατών μελών με το κριτήριο του χρέους το 2019, βάσει επιβεβαιωμένων στοιχείων επικυρωμένων από την Eurostat.

Οι εν λόγω εκθέσεις λαμβάνουν υπόψη τον αρνητικό αντίκτυπο της πανδημίας του κορονοϊού στα εθνικά δημόσια οικονομικά. Λαμβανομένης υπόψη της εξαιρετικής αβεβαιότητας που οφείλεται στον έκτακτο μακροοικονομικό και δημοσιονομικό αντίκτυπο της πανδημίας, η Επιτροπή θεωρεί ότι, στην παρούσα φάση, δεν θα πρέπει να ληφθεί απόφαση σχετικά με την υπαγωγή κρατών μελών στη ΔΥΕ.

Επόμενα βήματα

Μια συντονισμένη ευρωπαϊκή οικονομική απόκριση είναι ζωτικής σημασίας για την επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας, την άμβλυνση των ζημιών που έχουν προκληθεί στον οικονομικό και κοινωνικό ιστό και τη μείωση των αποκλίσεων και ανισορροπιών. Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο για τον συντονισμό της οικονομικής πολιτικής και της πολιτικής για την απασχόληση, ως εκ τούτου, αποτελεί καίριο στοιχείο της στρατηγικής για την ανάκαμψη.

Με αυτά τα δεδομένα, η Επιτροπή καλεί, αφενός, το Συμβούλιο να εγκρίνει τις ειδικές ανά χώρα συστάσεις και, αφετέρου, τα κράτη μέλη να τις εφαρμόσουν πλήρως και εγκαίρως.

Δηλώσεις μελών του Σώματος των επιτρόπων:

Ο κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των Ανθρώπων, δήλωσε: «Ο κορονοϊός μας έπληξε σαν αστεροειδής και προκάλεσε ζημιά σε μέγεθος κρατήρα στην ευρωπαϊκή οικονομία. Η εαρινή δέσμη μέτρων του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου αναδιατυπώθηκε και εξορθολογίστηκε ώστε να παράσχει καθοδήγηση στα κράτη μέλη της ΕΕ, καθώς αυτά αρμενίζουν μέσα στην καταιγίδα. Για αυτή την άμεση φάση, το κύριο μέλημά μας επικεντρώνεται στις επενδύσεις στη δημόσια υγεία και στην προστασία των θέσεων εργασίας και των επιχειρήσεων. Καθώς θα κινούμαστε προς την ανάκαμψη, το Εξάμηνο θα είναι καίριας σημασίας για την παροχή μιας συντονισμένης προσέγγισης προκειμένου να επανέλθουν οι οικονομίες μας σε τροχιά βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης — κανείς δεν θα πρέπει να μείνει πίσω. Χρειαζόμαστε επίσης μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση της παραγωγικότητας και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες, θα χρειαστεί να εξισορροπήσουμε την επίτευξη δημοσιονομικής βιωσιμότητας με παράλληλη τόνωση των επενδύσεων.»

Ο κ. Νικολά Σμιτ, Επίτροπος Απασχόλησης και Κοινωνικών Δικαιωμάτων, δήλωσε: «Η στήριξη των εργαζομένων, η ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας, η καταπολέμηση των ανισοτήτων και η διασφάλιση του δικαιώματος των ατόμων να αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους θα είναι οι πρώτες προτεραιότητες για το οικονομικό σκέλος της απάντησής μας στην κρίση, καθώς και για τη διασφάλιση της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο από κοινού. Ο ευρωπαϊκός πυλώνας κοινωνικών δικαιωμάτων παραμένει η πυξίδα στις προσπάθειες αυτές. Η ανάκαμψη μετά την λήξη της πανδημίας του κορονοϊού πρέπει να ενισχύσει την ανθεκτικότητα και την ανοδική σύγκλιση τοποθετώντας τους ανθρώπους στο κέντρο των προσπαθειών.»

Ο Πάολο Τζεντιλόνι, Επίτροπος Οικονομίας, δήλωσε: «Η πανδημία του κορονοϊού και τα αναγκαία μέτρα ανάσχεσης επέφεραν ένα βάναυσο πλήγμα στις οικονομίες της Ευρώπης. Οι εν λόγω συστάσεις αντανακλούν την πρωτοφανή αυτή κατάσταση. Οι σημερινές προτεραιότητες είναι η ενδυνάμωση των συστημάτων υγειονομικής μας περίθαλψης, η στήριξη των εργαζομένων μας, η διάσωση των επιχειρήσεών μας. Ωστόσο, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζαμε πριν από την τρέχουσα κρίση δεν έχουν εξαφανιστεί. Συνεπώς, καθώς ατενίζουμε το μέλλον, οι στόχοι των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων πρέπει να παραμείνουν εστιασμένοι στην επιτυχία της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης και στη διασφάλιση της κοινωνικής δικαιοσύνης. Αυτό σημαίνει επίσης ότι όλοι πρέπει να αναλάβουν το μερίδιο της προσπάθειας που τους αναλογεί: δεν μπορεί να υπάρξει χώρος για επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό σε μια Ευρώπη αλληλεγγύης και δικαιοσύνης».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία