ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Θεσσαλονίκη: Ζωντανεύουν οι μνήμες του στρατοπέδου Παύλου Μελά

Τι το καθιστά μοναδικό στην Ελλάδα - Ενημερωτική ημερίδα με πρωτοβουλία του δήμου

 19/11/2019 15:00

Θεσσαλονίκη: Ζωντανεύουν οι μνήμες του στρατοπέδου Παύλου Μελά

Του Στέφανου Μαχτσίρα

«Το στρατόπεδο Παύλου Μελά είναι σημαντικός χώρος μνήμης καθώς είναι ο μοναδικός τέτοιος χώρος στην Ελλάδα που τουλάχιστον κτιριακά έχει παραμείνει σχεδόν ακέραιος με το πέρασμα των χρόνων» επισήμανε ο επίκουρος καθηγητής του τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών σπουδών του πανεπιστημίου Μακεδονίας, Στράτος Δορδανάς, στο πλαίσιο της παρουσίασης του εκπαιδευτικού προγράμματος «Μνήμη, Μνημεία, Ανάμνηση: Συζητάμε με τα παιδιά ιστορίες από το Στρατόπεδο Παύλου Μελά κατά τη διάρκεια της Κατοχής». Ο κ. Δορδανάς πρόσθεσε πως «χρειάζεται η περιοχή του πρώην στρατοπέδου να επανενταχθεί στην ιστορία της πόλης της Θεσσαλονίκης, κάτι που θα φέρει και επισκέπτες στην περιοχή» τονίζοντας ταυτόχρονα πως ο χώρος του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά μπορεί τυπικά να ανήκει στο δήμο Παύλου Μελά αλλά σε επίπεδο μνήμης και ιστορίας «ανήκει σε όλη τη Μακεδονία» και προέτρεψε στην οργάνωση εκπαιδευτικών ξεναγήσεων για να μάθουν τα παιδιά την ιστορία του.

hmerida-enimerotiki-paulou-mela-stratopedo.jpg

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ο αρχαιολόγος, Νίκος Βαλασιάδης παρουσίασε στοιχεία της τοπογραφίας του κατοχικού στρατοπέδου ενώ η ιστορικός MSc Kοινωνικής Aνθρωπολογίας του Α.Π.Θ, Βασιλική Παπαγεωργίου αναφέρθηκε στη δύσκολη καθημερινότητα και τις απάνθρωπες συνθήκες που επικρατούσαν για τους κρατούμενους στο στρατόπεδο όπως τα κατέγραψε ο κρατούμενος Λεωνίδας Γιασημακόπουλος. Στην ιστορία του στρατοπέδου και στις κτιριακές του υποδομές εστίασε ο Σπύρος Λαζαρίδης, εκπαιδευτικός και συγγραφέας.

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών πανεπιστημίου Μακεδονίας, Σταυρούλα Μαυρογένη παρουσίασε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσω του οποίου οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν το στρατόπεδο και την ιστορία του.

Η επίδραση της ιστορίας στα παιδιά

Σύμφωνα με το τμήμα παιδείας και διά βίου μάθησης του δήμου Παύλου Μελά, η εξοικείωση των παιδιών με την ιστορία μπορεί να καλλιεργήσει τη φαντασία και την ευρηματικότητά τους, το συναίσθημα, τη δημιουργικότητα και την καλλιτεχνική τους δεξιότητα. Συμβάλλει επίσης στη σύνθετη και πολλαπλή καλλιέργεια: γλωσσική, γνωσιακή, καλλιτεχνική, δραματική, συναισθηματική.

Το πρόγραμμα αφορά το μαθητικό κοινό, τάξεων Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου και Α΄, Β΄ Λυκείου, μέγιστος αριθμός ανά τμήμα είναι οι 25 μαθητές και αναπτύσσεται σε δύο σκέλη και σε δύο προτεινόμενες δράσεις.

Το πρώτο σκέλος αποτελεί η επίσκεψη και η ξενάγηση των μαθητών στο Στρατόπεδο του Παύλου Μελά. Το δεύτερο σκέλος αφορά τη δράση των μαθητών στο κέντρο πολιτισμού «Χρήστος Τσακίρης» όπου και θα γίνουν οι δράσεις των μαθητών, ή αν ακολουθήσουν τη μέθοδο του project στο κέντρο υπολογιστών του σχολείου τους.

Η έρευνα που θα διεξάγουν οι ίδιοι οι μαθητές είναι σχετική με το ιστορικό μνημείο του στρατοπέδου, σε ότι αφορά την ιστορία του, καθώς και τη σχετική λογοτεχνική και εικαστική παραγωγή.

Κύριοι στόχοι του εκπαιδευτικού προγράμματος «Μνήμη, Μνημεία, Ανάμνηση: Συζητάμε με τα παιδιά ιστορίες από το Στρατόπεδο Παύλου Μελά κατά τη διάρκεια της κατοχής» είναι αφενός οι μαθητές να μπορέσουν να γνωρίσουν τον συγκεκριμένο «μνημονικό» τόπο, ερχόμενοι σε άμεση επαφή με την ιστορική, αισθητική, καλλιτεχνική διάστασή του, αφετέρου να ασκηθούν στη χρήση του προφορικού και γραπτού λόγου, μέσω της επεξεργασίας των πληροφοριών και των κειμένων, αλλά και μέσω της ενασχόλησης με την ποίηση και την ανθολογία.

Του Στέφανου Μαχτσίρα

«Το στρατόπεδο Παύλου Μελά είναι σημαντικός χώρος μνήμης καθώς είναι ο μοναδικός τέτοιος χώρος στην Ελλάδα που τουλάχιστον κτιριακά έχει παραμείνει σχεδόν ακέραιος με το πέρασμα των χρόνων» επισήμανε ο επίκουρος καθηγητής του τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών σπουδών του πανεπιστημίου Μακεδονίας, Στράτος Δορδανάς, στο πλαίσιο της παρουσίασης του εκπαιδευτικού προγράμματος «Μνήμη, Μνημεία, Ανάμνηση: Συζητάμε με τα παιδιά ιστορίες από το Στρατόπεδο Παύλου Μελά κατά τη διάρκεια της Κατοχής». Ο κ. Δορδανάς πρόσθεσε πως «χρειάζεται η περιοχή του πρώην στρατοπέδου να επανενταχθεί στην ιστορία της πόλης της Θεσσαλονίκης, κάτι που θα φέρει και επισκέπτες στην περιοχή» τονίζοντας ταυτόχρονα πως ο χώρος του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά μπορεί τυπικά να ανήκει στο δήμο Παύλου Μελά αλλά σε επίπεδο μνήμης και ιστορίας «ανήκει σε όλη τη Μακεδονία» και προέτρεψε στην οργάνωση εκπαιδευτικών ξεναγήσεων για να μάθουν τα παιδιά την ιστορία του.

hmerida-enimerotiki-paulou-mela-stratopedo.jpg

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ο αρχαιολόγος, Νίκος Βαλασιάδης παρουσίασε στοιχεία της τοπογραφίας του κατοχικού στρατοπέδου ενώ η ιστορικός MSc Kοινωνικής Aνθρωπολογίας του Α.Π.Θ, Βασιλική Παπαγεωργίου αναφέρθηκε στη δύσκολη καθημερινότητα και τις απάνθρωπες συνθήκες που επικρατούσαν για τους κρατούμενους στο στρατόπεδο όπως τα κατέγραψε ο κρατούμενος Λεωνίδας Γιασημακόπουλος. Στην ιστορία του στρατοπέδου και στις κτιριακές του υποδομές εστίασε ο Σπύρος Λαζαρίδης, εκπαιδευτικός και συγγραφέας.

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών πανεπιστημίου Μακεδονίας, Σταυρούλα Μαυρογένη παρουσίασε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσω του οποίου οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν το στρατόπεδο και την ιστορία του.

Η επίδραση της ιστορίας στα παιδιά

Σύμφωνα με το τμήμα παιδείας και διά βίου μάθησης του δήμου Παύλου Μελά, η εξοικείωση των παιδιών με την ιστορία μπορεί να καλλιεργήσει τη φαντασία και την ευρηματικότητά τους, το συναίσθημα, τη δημιουργικότητα και την καλλιτεχνική τους δεξιότητα. Συμβάλλει επίσης στη σύνθετη και πολλαπλή καλλιέργεια: γλωσσική, γνωσιακή, καλλιτεχνική, δραματική, συναισθηματική.

Το πρόγραμμα αφορά το μαθητικό κοινό, τάξεων Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου και Α΄, Β΄ Λυκείου, μέγιστος αριθμός ανά τμήμα είναι οι 25 μαθητές και αναπτύσσεται σε δύο σκέλη και σε δύο προτεινόμενες δράσεις.

Το πρώτο σκέλος αποτελεί η επίσκεψη και η ξενάγηση των μαθητών στο Στρατόπεδο του Παύλου Μελά. Το δεύτερο σκέλος αφορά τη δράση των μαθητών στο κέντρο πολιτισμού «Χρήστος Τσακίρης» όπου και θα γίνουν οι δράσεις των μαθητών, ή αν ακολουθήσουν τη μέθοδο του project στο κέντρο υπολογιστών του σχολείου τους.

Η έρευνα που θα διεξάγουν οι ίδιοι οι μαθητές είναι σχετική με το ιστορικό μνημείο του στρατοπέδου, σε ότι αφορά την ιστορία του, καθώς και τη σχετική λογοτεχνική και εικαστική παραγωγή.

Κύριοι στόχοι του εκπαιδευτικού προγράμματος «Μνήμη, Μνημεία, Ανάμνηση: Συζητάμε με τα παιδιά ιστορίες από το Στρατόπεδο Παύλου Μελά κατά τη διάρκεια της κατοχής» είναι αφενός οι μαθητές να μπορέσουν να γνωρίσουν τον συγκεκριμένο «μνημονικό» τόπο, ερχόμενοι σε άμεση επαφή με την ιστορική, αισθητική, καλλιτεχνική διάστασή του, αφετέρου να ασκηθούν στη χρήση του προφορικού και γραπτού λόγου, μέσω της επεξεργασίας των πληροφοριών και των κειμένων, αλλά και μέσω της ενασχόλησης με την ποίηση και την ανθολογία.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία