ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Τα «πάθη» της εστίασης - Αυξήσεις τιμών, άδεια ταμεία και στο βάθος λουκέτα

Ανατιμήσεις και ενεργειακή κρίση «τρώνε τα ψωμιά» του κλάδου – Εκτοξεύεται το κόστος λειτουργίας – Καταναλώνουν λιγότερο οι πελάτες

 27/03/2023 13:13

Θεσσαλονίκη: Τα «πάθη» της εστίασης - Αυξήσεις τιμών, άδεια ταμεία και στο βάθος λουκέτα

Στέφανος Μαχτσίρας

Η ακρίβεια θερίζει αλλά δε λυγίζει την εστίαση. Μπορεί το τοπίο στον πολύπαθο κλάδο να μοιάζει μαύρο… κι άραχνο, ωστόσο οι επαγγελματίες δεν το βάζουν κάτω προσπαθώντας να διέλθουν επιτυχώς μέσα από τα δύο στενά ακρίβειας κι ενεργειακής κρίσης.

Αποκαλυπτικά για τα «πάθη» του κλάδου ήταν τα ευρήματα έρευνας της ΓΣΕΒΕΕ που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο συνεδρίου που συνδιοργανώνουν η Πρωτοβουλία της Εστίασης για τη Θεσσαλονίκη και η Estiasi Greece.

Τα νούμερα σκιαγραφούν μια εικόνα αν μη τι άλλο ζοφερή. Μία στις δύο επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας, μία στις δέκα δηλώνουν πως τα ταμειακά διαθέσιμα αρκούν για ένα μήνα, οκτώ στις δέκα αύξησαν τις τιμές τους τον τελευταίο χρόνο ενώ έχουν κενές θέσεις εργασίας. Η αχτίδα αισιοδοξίας; Μία στις δύο επιχειρήσεις πραγματοποίησαν επενδύσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Η ακρίβεια στις πρώτες ύλες και η ενεργειακή κρίση δεν υπάρχει αμφιβολία ότι γονάτισαν τις επιχειρήσεις εστίασης. Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις αύξησαν τις τιμές κατά 10% την ώρα που το μέσο κόστος λειτουργίας εκτοξεύτηκε κατά 41%. Το κόστος ενέργειας απογειώθηκε κατά 87,9%, το κόστος πρώτων υλών κατά 37,9%, τα έξοδα για καύσιμα 63,2%, για ενοίκια 6,8% και το κόστος εργασίας ανέβηκε κατά 15%. Με έξι στις δέκα επιχειρήσεις να «γράφουν» ζημιές το 2021, το μάρμαρο πληρώνουν κυρίως οι πολύ μικρές επιχειρήσεις.

334233535-597654638909460-9094604358995654183-n.jpg


Από την πλευρά τους και οι πολίτες χτίζουν… άμυνες απέναντι στην ενεργειακή κρίση. Έξι στις δέκα επιχειρήσεις ανέφεραν πως ο αριθμός των παραγγελιών μειώθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2022 ενώ το 52,9% των επιχειρήσεων δήλωσαν πως μειώθηκε και ο αριθμός των πελατών.

Με τον κλάδο να βιώνει πρωτοφανείς δυσκολίες από την περίοδο της πανδημίας και έπειτα, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων θεωρεί πως τα μέτρα στήριξης που έλαβε η κυβέρνηση δεν αποδείχτηκαν επαρκή καθώς η πρωτοφανής ενεργειακή κρίση που διαδέχτηκε την πανδημία προκάλεσε αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα οι οποίες… πέρασαν στο πιάτο μας, απειλώντας με λουκέτα σχεδόν μία στις τέσσερις επιχειρήσεις.

Το αυξημένο κόστος λειτουργίας, η έλλειψη ρευστότητας και η υποχώρηση της ζήτησης οδήγησαν οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις εστίασης να έχουν καθυστερημένες οφειλές σε δημόσιο και ιδιώτες με τη συντριπτική τους πλειοψηφία να έχει χρέη έως 20.000 ευρώ. Μεγάλο μέρος αυτών «γεννήθηκε» κατά την περίοδο της πανδημίας

«Η εστίαση ήταν ο τομέας που επλήγη περισσότερο από την πανδημία, έπρεπε να κάνει συνεχώς παραχωρήσεις με τη δραστηριότητά του να περιορίζεται. Όλος ο κλάδος έπρεπε να μπει σε προσαρμογές μη λειτουργίας αρχικά και περιορισμένης λειτουργίας στη συνέχεια. Από τον Μάρτιο του 2022 άρχισε να μπαίνει στην κανονικότητα. Έγινε μία μεγάλη προσπάθεια από την κυβέρνηση να στηριχτεί ο κλάδος», ανέφερε μεταξύ άλλων στην διαδικτυακή του παρέμβαση ο υπουργός υγείας, Θάνος Πλεύρης.

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, εκπρόσωποι του κλάδου, άνθρωποι από την γαστρονομία, το marketing, τη διαφήμιση, την πολιτεία, τους θεσμούς τοποθετούνται και συζητούν για την εστίαση ως κυρίαρχο κλάδο στην Ελλάδα, για την άρρηκτη σχέση του με τον τουρισμό, για τους νόμους και τα αδιέξοδα που καλείται να διαχειριστεί, για τον πληθωρισμό και τις συνέπειες του, για την ενέργεια ως μάστιγα της τελευταίας περιόδου, για το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων, για την φορολογική συμμόρφωση, για τις νέες τάσεις και τις νέες τεχνολογίες που έρχονται να δημιουργήσουν νέες ανάγκες.

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, όπου δοκιμάστηκε ποικιλόμορφα η βιωσιμότητα του κλάδου της εστίασης, οι εκπρόσωποί του θα προσπαθήσουν να δημιουργήσουν λύσεις στα προβλήματα, τις παθογένειες και την καθημερινότητα, αλλά και να θέσουν τους νέους στόχους, να ιεραρχήσουν τις ανάγκες μιας νέας εποχής, μέσα από ένα διήμερο, πανελλήνιο συνέδριο στη Θεσσαλονίκη.

Η ακρίβεια θερίζει αλλά δε λυγίζει την εστίαση. Μπορεί το τοπίο στον πολύπαθο κλάδο να μοιάζει μαύρο… κι άραχνο, ωστόσο οι επαγγελματίες δεν το βάζουν κάτω προσπαθώντας να διέλθουν επιτυχώς μέσα από τα δύο στενά ακρίβειας κι ενεργειακής κρίσης.

Αποκαλυπτικά για τα «πάθη» του κλάδου ήταν τα ευρήματα έρευνας της ΓΣΕΒΕΕ που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο συνεδρίου που συνδιοργανώνουν η Πρωτοβουλία της Εστίασης για τη Θεσσαλονίκη και η Estiasi Greece.

Τα νούμερα σκιαγραφούν μια εικόνα αν μη τι άλλο ζοφερή. Μία στις δύο επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας, μία στις δέκα δηλώνουν πως τα ταμειακά διαθέσιμα αρκούν για ένα μήνα, οκτώ στις δέκα αύξησαν τις τιμές τους τον τελευταίο χρόνο ενώ έχουν κενές θέσεις εργασίας. Η αχτίδα αισιοδοξίας; Μία στις δύο επιχειρήσεις πραγματοποίησαν επενδύσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Η ακρίβεια στις πρώτες ύλες και η ενεργειακή κρίση δεν υπάρχει αμφιβολία ότι γονάτισαν τις επιχειρήσεις εστίασης. Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις αύξησαν τις τιμές κατά 10% την ώρα που το μέσο κόστος λειτουργίας εκτοξεύτηκε κατά 41%. Το κόστος ενέργειας απογειώθηκε κατά 87,9%, το κόστος πρώτων υλών κατά 37,9%, τα έξοδα για καύσιμα 63,2%, για ενοίκια 6,8% και το κόστος εργασίας ανέβηκε κατά 15%. Με έξι στις δέκα επιχειρήσεις να «γράφουν» ζημιές το 2021, το μάρμαρο πληρώνουν κυρίως οι πολύ μικρές επιχειρήσεις.

334233535-597654638909460-9094604358995654183-n.jpg


Από την πλευρά τους και οι πολίτες χτίζουν… άμυνες απέναντι στην ενεργειακή κρίση. Έξι στις δέκα επιχειρήσεις ανέφεραν πως ο αριθμός των παραγγελιών μειώθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2022 ενώ το 52,9% των επιχειρήσεων δήλωσαν πως μειώθηκε και ο αριθμός των πελατών.

Με τον κλάδο να βιώνει πρωτοφανείς δυσκολίες από την περίοδο της πανδημίας και έπειτα, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων θεωρεί πως τα μέτρα στήριξης που έλαβε η κυβέρνηση δεν αποδείχτηκαν επαρκή καθώς η πρωτοφανής ενεργειακή κρίση που διαδέχτηκε την πανδημία προκάλεσε αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα οι οποίες… πέρασαν στο πιάτο μας, απειλώντας με λουκέτα σχεδόν μία στις τέσσερις επιχειρήσεις.

Το αυξημένο κόστος λειτουργίας, η έλλειψη ρευστότητας και η υποχώρηση της ζήτησης οδήγησαν οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις εστίασης να έχουν καθυστερημένες οφειλές σε δημόσιο και ιδιώτες με τη συντριπτική τους πλειοψηφία να έχει χρέη έως 20.000 ευρώ. Μεγάλο μέρος αυτών «γεννήθηκε» κατά την περίοδο της πανδημίας

«Η εστίαση ήταν ο τομέας που επλήγη περισσότερο από την πανδημία, έπρεπε να κάνει συνεχώς παραχωρήσεις με τη δραστηριότητά του να περιορίζεται. Όλος ο κλάδος έπρεπε να μπει σε προσαρμογές μη λειτουργίας αρχικά και περιορισμένης λειτουργίας στη συνέχεια. Από τον Μάρτιο του 2022 άρχισε να μπαίνει στην κανονικότητα. Έγινε μία μεγάλη προσπάθεια από την κυβέρνηση να στηριχτεί ο κλάδος», ανέφερε μεταξύ άλλων στην διαδικτυακή του παρέμβαση ο υπουργός υγείας, Θάνος Πλεύρης.

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, εκπρόσωποι του κλάδου, άνθρωποι από την γαστρονομία, το marketing, τη διαφήμιση, την πολιτεία, τους θεσμούς τοποθετούνται και συζητούν για την εστίαση ως κυρίαρχο κλάδο στην Ελλάδα, για την άρρηκτη σχέση του με τον τουρισμό, για τους νόμους και τα αδιέξοδα που καλείται να διαχειριστεί, για τον πληθωρισμό και τις συνέπειες του, για την ενέργεια ως μάστιγα της τελευταίας περιόδου, για το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων, για την φορολογική συμμόρφωση, για τις νέες τάσεις και τις νέες τεχνολογίες που έρχονται να δημιουργήσουν νέες ανάγκες.

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, όπου δοκιμάστηκε ποικιλόμορφα η βιωσιμότητα του κλάδου της εστίασης, οι εκπρόσωποί του θα προσπαθήσουν να δημιουργήσουν λύσεις στα προβλήματα, τις παθογένειες και την καθημερινότητα, αλλά και να θέσουν τους νέους στόχους, να ιεραρχήσουν τις ανάγκες μιας νέας εποχής, μέσα από ένα διήμερο, πανελλήνιο συνέδριο στη Θεσσαλονίκη.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία