ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Μαθητές προβάλλουν τον ποντιακό ελληνισμό

Τελετή βράβευσης σχολείων από 19 νομούς της χώρας για τη συμμετοχή τους στον εκπαιδευτικό διαγωνισμό «Ποντιακός Ελληνισμός: Μνήμες και όνειρα, παρελθόν, παρόν και μέλλον»

 07/11/2019 16:05

Θεσσαλονίκη: Μαθητές προβάλλουν τον ποντιακό ελληνισμό
Του Γιάννη Καρανικολή


Ο ελληνισμός του Πόντου δεν χάνεται... Συνεχίζει να υπάρχει καθώς με την συμβολή εκπαιδευτικών φορέων και υπουργείων έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με την νέα γενιά. Με εκείνη, η οποία θα τον κρατήσει στο... προσκήνιο και έτσι, θα εξακολουθήσει να έχει τη θέση του και στο μέλλον.

Την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου στις 11 το πρωί, στην αίθουσα τελετών του Α.Π.Θ θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση βράβευσης των μαθητικών δημιουργιών που διακρίθηκαν στον 30 πανελλήνιο διαγωνισμό «Ποντιακός Ελληνισμός: Μνήμες και όνειρα, παρελθόν, παρόν και μέλλον» στην οποία θα παραστούν 800 μαθητές και εκπαιδευτικοί 50 σχολείων από 19 νομούς της Ελλάδας.

Στη συνέντευξη Τύπου για τον διαγωνισμό και τα αποτελέσματά του στην αίθουσα συνεδριάσεων του Υ.ΜΑ-Θ, μίλησαν ο υπουργός Θεόδωρος Καράογλου, ο διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Σερρών Ξενοφών Παπασταμόπουλος και ο υπεύθυνος σχολικών δραστηριοτήτων της διεύθυνσης πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Σερρών Ιωάννης Πούλιος -«η... ψυχή αυτών των πρωτοβουλιών», σύμφωνα με τον υπουργό.

Την συνέντευξη «άνοιξε» ο κ. Καράογλου με μία... εξομολόγηση περί συνέπειας. «Φροντίζω πάντα να είμαι στην ώρα μου, με αποτέλεσμα κάποιες φορές να φαίνεται παράξενο αυτό... Μάλιστα, σε κάποια εκδήλωση που ξεκινούσε στις 6, μόλις έφτασα οι διοργανωτές με ρώτησαν γιατί είχα πάει τόσο νωρίς καθώς ξεκίνησε τελικά μετά από μία ώρα».

Επί του θέματος, ο υφυπουργός Μακεδονίας -Θράκης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία αυτών των προγραμμάτων τονίζοντας ότι «είναι υποχρέωση των επόμενων γενεών να κρατά τα στοιχεία του παρελθόντος αναλλοίωτα καθώς οι ρίζες του καθενός είναι ο φύλακας της εθνικής αυτογνωσίας». Παράλληλα, αναφέρθηκε και σε μια δεύτερη εκπαιδευτική δράση, που αφορά την Κύπρο και συγκεκριμένα την ιστορία, την οικονομία και την εξέλιξή της στο μέλλον. Πρόκειται για την 6η χρονιά εφαρμογής της και συμμετέχουν 1500 σχολεία και 120.000 μαθητές, παρουσιάζοντας 12.000 δημιουργίες τους.

Από την πλευρά του ο κ. Παπασταμόπουλος περιέγραψε τις λεπτομέρειες του διαγωνισμού για τον ποντιακό ελληνισμό -που τελεί υπό την αιγίδα της ελληνικής εθνικής επιτροπής για την Unesco. Φέτος, θα υλοποιηθεί για τέταρτη χρονιά και έχει στόχο μαθητές όλων των βαθμίδων (από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο), εντός Ελλάδας αλλά και από την Κύπρο και την ομογένεια, να γνωρίσουν την ιστορία, τον ποντιακό πολιτισμό αλλά και τη συμβολή του στην διαμόρφωση της πολιτιστικής ταυτότητας της Ελλάδας. Ο διαγωνισμός συνδιοργανώνεται από την διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Σερρών, το υφυπουργείο Μακεδονίας Θράκης και το υπουργείο Παιδείας (τμήμα εκπαιδευτικής ραδιοτηλεόρασης και ψηφιακών μέσων), με την υποστήριξη της έδρας ποντιακών σπουδών του Α.Π.Θ. και του πανελλήνιου συνδέσμου ποντίων εκπαιδευτικών.

Διδασκαλία ποντιακών σε δημοτικά σχολεία

Ο κ. Πούλιος επεσήμανε ότι «μια μικρή περιφερειακή διεύθυνση, με ελάχιστους πόρους και ανθρώπινο δυναμικό υλοποιεί έξι πολύ μεγάλες δράσεις, οι οποίες αφορούν και τα σχολεία στην Κύπρο αλλά και ολόκληρου του ελληνισμού».

Παρουσίασε παράλληλα, τους επόμενους στόχους: Πιο συγκεκριμένα, έκανε γνωστό ότι το φθινόπωρο του ’20, θα πραγματοποιηθεί το πρώτο πανελλήνιο συνέδριο με σκοπό την διδακτική προσέγγιση της ποντιακής διαλέκτου ώστε να παρουσιαστούν οι καλύτερες πρακτικές διδασκαλίας της σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, κυρίως μέσω ενός διεθνούς πιλοτικού προγράμματος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Ο τελικός σκοπός αυτών των ενεργειών είναι «να δημιουργήσουμε κάποιους εκπαιδευτικούς ομίλους διδασκαλίας της ποντιακής σε ένα δίκτυο 50-100 σχολείων στη βόρεια Ελλάδα, όπου προαιρετικά οι μαθητές θα διδάσκονται το Σάββατο την ποντιακή διάλεκτο. Έπειτα, έχοντας τα αποτελέσματα της πρωτοβουλίας αυτής, θα απευθυνθούμε στο υπουργείο Παιδείας με προτάσεις για την εισαγωγή αυτών των πεδίων στα σχολικά εγχειρίδια».

Λίγο πριν κλείσει την ομιλία του, ο κ. Πούλιος φάνηκε υπερήφανος για την εξέλιξη των δράσεων αφού «μια μαθήτρια με επιλεκτική αλαλία συγκινήθηκε τόσο από μία συνέντευξη, που οι μαθητές και οι δάσκαλοι άκουσαν τη φωνή της για πρώτη φορά μετά από χρόνια».

Στο τέλος της εκδήλωσης ο κ. Καράογλου έβαλε τους παρευρισκόμενους σε κλίμα... Χριστουγέννων λέγοντας «παραλάβαμε τα πρώτα μελομακάρονα, με μεγάλη μας χαρά να κεραστείτε!».

karaoglou-pontiaka2.jpg
karaoglou-pontiaka3-melomakarona.jpg

Του Γιάννη Καρανικολή


Ο ελληνισμός του Πόντου δεν χάνεται... Συνεχίζει να υπάρχει καθώς με την συμβολή εκπαιδευτικών φορέων και υπουργείων έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με την νέα γενιά. Με εκείνη, η οποία θα τον κρατήσει στο... προσκήνιο και έτσι, θα εξακολουθήσει να έχει τη θέση του και στο μέλλον.

Την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου στις 11 το πρωί, στην αίθουσα τελετών του Α.Π.Θ θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση βράβευσης των μαθητικών δημιουργιών που διακρίθηκαν στον 30 πανελλήνιο διαγωνισμό «Ποντιακός Ελληνισμός: Μνήμες και όνειρα, παρελθόν, παρόν και μέλλον» στην οποία θα παραστούν 800 μαθητές και εκπαιδευτικοί 50 σχολείων από 19 νομούς της Ελλάδας.

Στη συνέντευξη Τύπου για τον διαγωνισμό και τα αποτελέσματά του στην αίθουσα συνεδριάσεων του Υ.ΜΑ-Θ, μίλησαν ο υπουργός Θεόδωρος Καράογλου, ο διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Σερρών Ξενοφών Παπασταμόπουλος και ο υπεύθυνος σχολικών δραστηριοτήτων της διεύθυνσης πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Σερρών Ιωάννης Πούλιος -«η... ψυχή αυτών των πρωτοβουλιών», σύμφωνα με τον υπουργό.

Την συνέντευξη «άνοιξε» ο κ. Καράογλου με μία... εξομολόγηση περί συνέπειας. «Φροντίζω πάντα να είμαι στην ώρα μου, με αποτέλεσμα κάποιες φορές να φαίνεται παράξενο αυτό... Μάλιστα, σε κάποια εκδήλωση που ξεκινούσε στις 6, μόλις έφτασα οι διοργανωτές με ρώτησαν γιατί είχα πάει τόσο νωρίς καθώς ξεκίνησε τελικά μετά από μία ώρα».

Επί του θέματος, ο υφυπουργός Μακεδονίας -Θράκης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία αυτών των προγραμμάτων τονίζοντας ότι «είναι υποχρέωση των επόμενων γενεών να κρατά τα στοιχεία του παρελθόντος αναλλοίωτα καθώς οι ρίζες του καθενός είναι ο φύλακας της εθνικής αυτογνωσίας». Παράλληλα, αναφέρθηκε και σε μια δεύτερη εκπαιδευτική δράση, που αφορά την Κύπρο και συγκεκριμένα την ιστορία, την οικονομία και την εξέλιξή της στο μέλλον. Πρόκειται για την 6η χρονιά εφαρμογής της και συμμετέχουν 1500 σχολεία και 120.000 μαθητές, παρουσιάζοντας 12.000 δημιουργίες τους.

Από την πλευρά του ο κ. Παπασταμόπουλος περιέγραψε τις λεπτομέρειες του διαγωνισμού για τον ποντιακό ελληνισμό -που τελεί υπό την αιγίδα της ελληνικής εθνικής επιτροπής για την Unesco. Φέτος, θα υλοποιηθεί για τέταρτη χρονιά και έχει στόχο μαθητές όλων των βαθμίδων (από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο), εντός Ελλάδας αλλά και από την Κύπρο και την ομογένεια, να γνωρίσουν την ιστορία, τον ποντιακό πολιτισμό αλλά και τη συμβολή του στην διαμόρφωση της πολιτιστικής ταυτότητας της Ελλάδας. Ο διαγωνισμός συνδιοργανώνεται από την διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Σερρών, το υφυπουργείο Μακεδονίας Θράκης και το υπουργείο Παιδείας (τμήμα εκπαιδευτικής ραδιοτηλεόρασης και ψηφιακών μέσων), με την υποστήριξη της έδρας ποντιακών σπουδών του Α.Π.Θ. και του πανελλήνιου συνδέσμου ποντίων εκπαιδευτικών.

Διδασκαλία ποντιακών σε δημοτικά σχολεία

Ο κ. Πούλιος επεσήμανε ότι «μια μικρή περιφερειακή διεύθυνση, με ελάχιστους πόρους και ανθρώπινο δυναμικό υλοποιεί έξι πολύ μεγάλες δράσεις, οι οποίες αφορούν και τα σχολεία στην Κύπρο αλλά και ολόκληρου του ελληνισμού».

Παρουσίασε παράλληλα, τους επόμενους στόχους: Πιο συγκεκριμένα, έκανε γνωστό ότι το φθινόπωρο του ’20, θα πραγματοποιηθεί το πρώτο πανελλήνιο συνέδριο με σκοπό την διδακτική προσέγγιση της ποντιακής διαλέκτου ώστε να παρουσιαστούν οι καλύτερες πρακτικές διδασκαλίας της σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, κυρίως μέσω ενός διεθνούς πιλοτικού προγράμματος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Ο τελικός σκοπός αυτών των ενεργειών είναι «να δημιουργήσουμε κάποιους εκπαιδευτικούς ομίλους διδασκαλίας της ποντιακής σε ένα δίκτυο 50-100 σχολείων στη βόρεια Ελλάδα, όπου προαιρετικά οι μαθητές θα διδάσκονται το Σάββατο την ποντιακή διάλεκτο. Έπειτα, έχοντας τα αποτελέσματα της πρωτοβουλίας αυτής, θα απευθυνθούμε στο υπουργείο Παιδείας με προτάσεις για την εισαγωγή αυτών των πεδίων στα σχολικά εγχειρίδια».

Λίγο πριν κλείσει την ομιλία του, ο κ. Πούλιος φάνηκε υπερήφανος για την εξέλιξη των δράσεων αφού «μια μαθήτρια με επιλεκτική αλαλία συγκινήθηκε τόσο από μία συνέντευξη, που οι μαθητές και οι δάσκαλοι άκουσαν τη φωνή της για πρώτη φορά μετά από χρόνια».

Στο τέλος της εκδήλωσης ο κ. Καράογλου έβαλε τους παρευρισκόμενους σε κλίμα... Χριστουγέννων λέγοντας «παραλάβαμε τα πρώτα μελομακάρονα, με μεγάλη μας χαρά να κεραστείτε!».

karaoglou-pontiaka2.jpg
karaoglou-pontiaka3-melomakarona.jpg

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία