ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: «Erasmus» για μαθητές γυμνασίου και λυκείου σε σχολεία της Γερμανίας

Χρηματοδοτούμενα εκπαιδευτικά προγράμματα για ανταλλαγές νέων μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας

 07/02/2023 07:00

Θεσσαλονίκη: «Erasmus» για μαθητές γυμνασίου και λυκείου σε σχολεία της Γερμανίας

Έλενα Καραβασίλη

Τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα της επιλογής τους σε σχολεία της Γερμανίας έχουν μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχολείων της Θεσσαλονίκης, μέσω του χρηματοδοτούμενου προγράμματος που «τρέχει» από τον Απρίλιο του 2021, από το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας (EΓΙΝ).

Το ΕΓΙΝ ξεκίνησε τη λειτουργία του την 1η Απριλίου του2021, με έδρα τη Βίλα Πετρίδη στη Θεσσαλονίκη και αντίστοιχη έδρα υπάρχει στη Λειψία της Γερμανίας. Η Μαρία Σαρηγιαννίδου, Γενική Γραμματέας του ΕΓΙΝ στη Θεσσαλονίκη περιγράφει στο makthes.gr πως λόγω της πανδημίας, κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του προγράμματος δεν κατέστη εφικτό να πραγματοποιηθούν σχολικές ανταλλαγές μεταξύ των δύο χωρών, έτσι το πρόγραμμα ξεκίνησε ουσιαστικά να λειτουργεί μέσα στο 2022. Όπως λέει, το 2022 επιχορηγήθηκαν οκτώ προγράμματα σχολικών ανταλλαγών (οκτώ σχολεία από Γερμανία και οκτώ από Ελλάδα). Πραγματοποιήθηκαν τρία προγράμματα στην Ελλάδα και πέντε στη Γερμανία, όπου συνολικά συμμετείχαν 320 μαθητές από την Ελλάδα και την Γερμανία. Συγκεκριμένα, από τη Βόρεια Ελλάδα συμμετείχαν το 1ο Γυμνάσιο Καβάλας, το Γυμνάσιο Χορτιάτη, και το 1ο ΓΕΛ Μενεμένης.

Η κ. Σαρηγιαννίδου σημειώνει πως για το 2023 έχουν κατατεθεί 24 αιτήσεις (15 σχολεία από την Ελλάδα και 13 από τη Γερμανία). Έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν εννιά προγράμματα στην Ελλάδα και 15 στη Γερμανία όπου ήδη, από τη Β. Ελλάδα αιτήσεις έχουν υποβάλει το 2ο Γυμνάσιο Πεύκων, 1ο Γυμνάσιο Καβάλας, το Γυμνάσιο Νέων Μουδανίων, το Γυμνάσιο Πρίνου Θάσου, το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Λάρισας, το Λύκειο Νέας Καλλικράτειας και δύο σχολεία από τα Ιωάννινα. Μιλώντας για το συγκεκριμένο πρόγραμμα η κ. Σαρηγιαννίδου λέει ότι: «Στόχος είναι να ενισχυθούν οι ανταλλαγές και οι συναντήσεις νέων μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας, μέσω επιχορηγούμενων προγραμμάτων με πληθώρα θεματικών ενοτήτων. Το σχολείο επιλέγει σε ποιο αντίστοιχο σχολείο θα απευθυνθεί, ενώ το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας μπορεί να βοηθήσει στην αναζήτηση εταίρου». Αναφερόμενη στον τρόπο λειτουργίας του προγράμματος λέει πως οι εκπαιδευτικοί δημιουργούν ένα κοινό πρόγραμμα είτε στην Ελλάδα, είτε στη Γερμανία, είτε και στις δύο χώρες και καταθέτουν, μέχρι τέλη Οκτωβρίου του κάθε έτους την αίτηση επιχορήγησης, για το επόμενο έτος. «Οι θεματικές του προγράμματος αφορούν κυρίως την ιστορική μνήμη, το Ολοκαύτωμα και τη γερμανική κατοχή στην Ελλάδα ενώ ενδιαφέρον υπάρχει και για ενότητες που αφορούν στο περιβάλλον και στις τέχνες», παρατηρεί η κ. Σαρηγιαννίδου.

Εξηγεί πως η επιχορήγηση χωρίζεται σε δύο τμήματα, στον φορέα των φιλοξενούντων και των φιλοξενούμενω, ώστε να επιδοτηθούν τα έξοδά τους. Η ελάχιστη διάρκεια του προγράμματος είναι πέντε ημέρες και η μέγιστη 30. «Ο ελάχιστος αριθμός συμμετεχόντων είναι τα πέντε άτομα δίχως όμως να υπάρχει περιορισμός σε περίπτωση που υπάρξει ενδιαφέρον από περισσότερους μαθητές που θέλουν να πάρουν μέρος στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ανταλλαγής», εξηγεί η κ. Σαρηγιαννίδου. Αναφορικά με το ύψος της επιχορήγησης περιγράφει πως κατά των 1,5 χρόνο λειτουργίας του συγκεκριμένου προγράμματος διαπιστώθηκε ότι καλύπτεται σχεδόν του σύνολο των εξόδων. Τα workshops πραγματοποιούνται στα αγγλικά ωστόσο υπάρχει ένα ποσό επιδότησης για «γλωσσική εμψύχωση» (όπως ονομάζεται), όπου διερμηνείς ή άτομα καταρτισμένα που γνωρίζουν και τις δύο γλώσσες (Ελληνικά και Γερμανικά) κάνουν παράλληλα εκμάθηση της γλώσσας στα παιδιά που το επιθυμούν. Η κ. Σαρηγιαννίδου σημειώνει πως για να λάβει μέρος ένα σχολείο στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, την πρωτοβουλία πρέπει να την αναλάβουν οι καθηγητές.

Ενημερωτική εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη

Με στόχο την καλύτερη ενημέρωση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχολείων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου στις 13:00 θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με θέμα «Ελληνογερμανικές ανταλλαγές νέων-χρηματοδότηση σχολικών προγραμμάτων», στο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης, στην αίθουσα Μανόλης Αναγνωστάκης. Τη διοργάνωση έχει αναλάβει το Τμήμα Δ΄ Περιφερειακών Δράσεων της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης & Νεολαίας του Υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία με το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας (EΓΙΝ). Η εκδήλωση αποσκοπεί στην ενημέρωση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κ. Μακεδονίας σχετικά με την χρηματοδότηση των προγραμμάτων σχολικών ανταλλαγών μεταξύ των δύο χωρών.

Την εκδήλωση θα χαιρετίσουν:

● Βασιλική Νικολοπούλου, Προϊσταμένη Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης και Επικοινωνίας της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης & Νεολαίας

● Θωμάς Μπαχαράκης, Αναπληρωτής Περιφερειακός Διευθυντής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας

● Μαρία Σαρηγιαννίδου, Γενική Γραμματέας του ΕΓΙΝ στη Θεσσαλονίκη. Τη συζήτηση θα συντονίσει η Όλγα Παυλίδου, καθηγήτρια αγγλικών, αποσπασμένη στο Τμήμα Δ΄ Περιφερειακών Δράσεων της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης & Νεολαίας.

Δρώμενο για τη ζωή του Ρενάτο Μόρντο από Έλληνες και Γερμανούς μαθητές

Στο πλαίσιο των δράσεων του ΕΓΙΝ, στις 10 Φεβρουαρίου, μαθητές και μαθήτριες του Γυμνασίου Albert Schweitzer Kaiserslautern της Γερμανίας και του Γυμνάσιου Χορτιάτη, θα παρουσιάσουν στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, σκηνές από το έργο του Ρενάτο Μόρντο «Χαϊδάρι». Μετά την παράσταση, θα ακολουθήσει συζήτηση με τη συμμετοχή μαθητών/-τριών και καθηγητών/-τριών των δυο σχολείων σχετικά με τις εμπειρίες τους για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του θεατρικού έργου. Στη συνέχεια, οι μαθητές και μαθήτριες που συμμετέχουν στο έργο, θα ξεναγήσουν τους ενδιαφερόμενους επισκέπτες/-τριες / συμμαθητές/-τριες στην έκθεση, ενώ οι ενδιαφερόμενοι/-ες εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν σε μικρή ομάδα για τον ρόλο του θεάτρου στην εκπαίδευση.

Υπενθυμίζεται ότι το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Ινστιτούτο Γκαίτε, η Κεντρική Υπηρεσία Πολιτικής Αγωγής Ρηνανίας-Παλατινάτου και το Πολιτιστικό Τρίγωνο Πρεσπών τιμούν τον Ρενάτο Μόρντο, πρώτο σκηνοθέτη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Οι συνεργαζόμενοι φορείς παρουσιάζουν από κοινού την έκθεση «Ρενάτο Μόρντο. Εβραίος, Έλληνας και Γερμανός. Η ζωή ενός καλλιτέχνη την εποχή των άκρων», η οποία πραγματοποιείται στην ελληνική και τη γερμανική γλώσσα. Η έκθεση λαμβάνει χώρα από τις 25 Ιανουαρίου έως τις 19 Φεβρουαρίου 2023 στο Μ2 του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και στη Βιβλιοθήκη του Ινστιτούτο Γκαίτε. Στην έκθεση παρουσιάζονται οι σταθμοί στη ζωή του σκηνοθέτη του θεάτρου και της όπερας Ρενάτο Μόρντο. Ο Ρενάτο Μόρντο με γονείς εβραϊκής καταγωγής –ο πατέρας του ήταν Έλληνας έμπορος από την Κέρκυρα και η μητέρα του από την Αυστρία– άφησε τη Γερμανία στα τέλη του 1932 λόγω της ολοένα και συχνότερης αντισημιτικής εχθρότητας και της επικείμενης κατάληψης της εξουσίας από τους εθνικοσοσιαλιστές και, τελικά, κατέφυγε στην Ελλάδα το 1939. Στην Αθήνα, υπήρξε συνιδρυτής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και προώθησε τη νεαρή τραγουδίστρια της όπερας, Μαρία Κάλλας. Ο Ρενάτο Μόρντο επέζησε του γερμανικού στρατοπέδου συγκέντρωσης στο Χαϊδάρι και σύντομα, μετά την απελευθέρωσή του, έγραψε το θεατρικό έργο με τίτλο «Χαϊδάρι», στο οποίο επεξεργάζεται λογοτεχνικά τις τραυματικές εμπειρίες που βίωσε. Μετά τον πόλεμο εργάστηκε σε θέατρα στην Τουρκία, την Αυστρία και το Ισραήλ και διετέλεσε διευθυντής της όπερας στην πρωτεύουσα Μάιντς του κρατιδίου Ρηνανίας-Παλατινάτου από το 1952 έως το 1955.

Τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα της επιλογής τους σε σχολεία της Γερμανίας έχουν μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχολείων της Θεσσαλονίκης, μέσω του χρηματοδοτούμενου προγράμματος που «τρέχει» από τον Απρίλιο του 2021, από το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας (EΓΙΝ).

Το ΕΓΙΝ ξεκίνησε τη λειτουργία του την 1η Απριλίου του2021, με έδρα τη Βίλα Πετρίδη στη Θεσσαλονίκη και αντίστοιχη έδρα υπάρχει στη Λειψία της Γερμανίας. Η Μαρία Σαρηγιαννίδου, Γενική Γραμματέας του ΕΓΙΝ στη Θεσσαλονίκη περιγράφει στο makthes.gr πως λόγω της πανδημίας, κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του προγράμματος δεν κατέστη εφικτό να πραγματοποιηθούν σχολικές ανταλλαγές μεταξύ των δύο χωρών, έτσι το πρόγραμμα ξεκίνησε ουσιαστικά να λειτουργεί μέσα στο 2022. Όπως λέει, το 2022 επιχορηγήθηκαν οκτώ προγράμματα σχολικών ανταλλαγών (οκτώ σχολεία από Γερμανία και οκτώ από Ελλάδα). Πραγματοποιήθηκαν τρία προγράμματα στην Ελλάδα και πέντε στη Γερμανία, όπου συνολικά συμμετείχαν 320 μαθητές από την Ελλάδα και την Γερμανία. Συγκεκριμένα, από τη Βόρεια Ελλάδα συμμετείχαν το 1ο Γυμνάσιο Καβάλας, το Γυμνάσιο Χορτιάτη, και το 1ο ΓΕΛ Μενεμένης.

Η κ. Σαρηγιαννίδου σημειώνει πως για το 2023 έχουν κατατεθεί 24 αιτήσεις (15 σχολεία από την Ελλάδα και 13 από τη Γερμανία). Έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν εννιά προγράμματα στην Ελλάδα και 15 στη Γερμανία όπου ήδη, από τη Β. Ελλάδα αιτήσεις έχουν υποβάλει το 2ο Γυμνάσιο Πεύκων, 1ο Γυμνάσιο Καβάλας, το Γυμνάσιο Νέων Μουδανίων, το Γυμνάσιο Πρίνου Θάσου, το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Λάρισας, το Λύκειο Νέας Καλλικράτειας και δύο σχολεία από τα Ιωάννινα. Μιλώντας για το συγκεκριμένο πρόγραμμα η κ. Σαρηγιαννίδου λέει ότι: «Στόχος είναι να ενισχυθούν οι ανταλλαγές και οι συναντήσεις νέων μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας, μέσω επιχορηγούμενων προγραμμάτων με πληθώρα θεματικών ενοτήτων. Το σχολείο επιλέγει σε ποιο αντίστοιχο σχολείο θα απευθυνθεί, ενώ το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας μπορεί να βοηθήσει στην αναζήτηση εταίρου». Αναφερόμενη στον τρόπο λειτουργίας του προγράμματος λέει πως οι εκπαιδευτικοί δημιουργούν ένα κοινό πρόγραμμα είτε στην Ελλάδα, είτε στη Γερμανία, είτε και στις δύο χώρες και καταθέτουν, μέχρι τέλη Οκτωβρίου του κάθε έτους την αίτηση επιχορήγησης, για το επόμενο έτος. «Οι θεματικές του προγράμματος αφορούν κυρίως την ιστορική μνήμη, το Ολοκαύτωμα και τη γερμανική κατοχή στην Ελλάδα ενώ ενδιαφέρον υπάρχει και για ενότητες που αφορούν στο περιβάλλον και στις τέχνες», παρατηρεί η κ. Σαρηγιαννίδου.

Εξηγεί πως η επιχορήγηση χωρίζεται σε δύο τμήματα, στον φορέα των φιλοξενούντων και των φιλοξενούμενω, ώστε να επιδοτηθούν τα έξοδά τους. Η ελάχιστη διάρκεια του προγράμματος είναι πέντε ημέρες και η μέγιστη 30. «Ο ελάχιστος αριθμός συμμετεχόντων είναι τα πέντε άτομα δίχως όμως να υπάρχει περιορισμός σε περίπτωση που υπάρξει ενδιαφέρον από περισσότερους μαθητές που θέλουν να πάρουν μέρος στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ανταλλαγής», εξηγεί η κ. Σαρηγιαννίδου. Αναφορικά με το ύψος της επιχορήγησης περιγράφει πως κατά των 1,5 χρόνο λειτουργίας του συγκεκριμένου προγράμματος διαπιστώθηκε ότι καλύπτεται σχεδόν του σύνολο των εξόδων. Τα workshops πραγματοποιούνται στα αγγλικά ωστόσο υπάρχει ένα ποσό επιδότησης για «γλωσσική εμψύχωση» (όπως ονομάζεται), όπου διερμηνείς ή άτομα καταρτισμένα που γνωρίζουν και τις δύο γλώσσες (Ελληνικά και Γερμανικά) κάνουν παράλληλα εκμάθηση της γλώσσας στα παιδιά που το επιθυμούν. Η κ. Σαρηγιαννίδου σημειώνει πως για να λάβει μέρος ένα σχολείο στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, την πρωτοβουλία πρέπει να την αναλάβουν οι καθηγητές.

Ενημερωτική εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη

Με στόχο την καλύτερη ενημέρωση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχολείων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου στις 13:00 θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με θέμα «Ελληνογερμανικές ανταλλαγές νέων-χρηματοδότηση σχολικών προγραμμάτων», στο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης, στην αίθουσα Μανόλης Αναγνωστάκης. Τη διοργάνωση έχει αναλάβει το Τμήμα Δ΄ Περιφερειακών Δράσεων της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης & Νεολαίας του Υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία με το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας (EΓΙΝ). Η εκδήλωση αποσκοπεί στην ενημέρωση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κ. Μακεδονίας σχετικά με την χρηματοδότηση των προγραμμάτων σχολικών ανταλλαγών μεταξύ των δύο χωρών.

Την εκδήλωση θα χαιρετίσουν:

● Βασιλική Νικολοπούλου, Προϊσταμένη Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης και Επικοινωνίας της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης & Νεολαίας

● Θωμάς Μπαχαράκης, Αναπληρωτής Περιφερειακός Διευθυντής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας

● Μαρία Σαρηγιαννίδου, Γενική Γραμματέας του ΕΓΙΝ στη Θεσσαλονίκη. Τη συζήτηση θα συντονίσει η Όλγα Παυλίδου, καθηγήτρια αγγλικών, αποσπασμένη στο Τμήμα Δ΄ Περιφερειακών Δράσεων της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης & Νεολαίας.

Δρώμενο για τη ζωή του Ρενάτο Μόρντο από Έλληνες και Γερμανούς μαθητές

Στο πλαίσιο των δράσεων του ΕΓΙΝ, στις 10 Φεβρουαρίου, μαθητές και μαθήτριες του Γυμνασίου Albert Schweitzer Kaiserslautern της Γερμανίας και του Γυμνάσιου Χορτιάτη, θα παρουσιάσουν στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, σκηνές από το έργο του Ρενάτο Μόρντο «Χαϊδάρι». Μετά την παράσταση, θα ακολουθήσει συζήτηση με τη συμμετοχή μαθητών/-τριών και καθηγητών/-τριών των δυο σχολείων σχετικά με τις εμπειρίες τους για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του θεατρικού έργου. Στη συνέχεια, οι μαθητές και μαθήτριες που συμμετέχουν στο έργο, θα ξεναγήσουν τους ενδιαφερόμενους επισκέπτες/-τριες / συμμαθητές/-τριες στην έκθεση, ενώ οι ενδιαφερόμενοι/-ες εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν σε μικρή ομάδα για τον ρόλο του θεάτρου στην εκπαίδευση.

Υπενθυμίζεται ότι το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Ινστιτούτο Γκαίτε, η Κεντρική Υπηρεσία Πολιτικής Αγωγής Ρηνανίας-Παλατινάτου και το Πολιτιστικό Τρίγωνο Πρεσπών τιμούν τον Ρενάτο Μόρντο, πρώτο σκηνοθέτη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Οι συνεργαζόμενοι φορείς παρουσιάζουν από κοινού την έκθεση «Ρενάτο Μόρντο. Εβραίος, Έλληνας και Γερμανός. Η ζωή ενός καλλιτέχνη την εποχή των άκρων», η οποία πραγματοποιείται στην ελληνική και τη γερμανική γλώσσα. Η έκθεση λαμβάνει χώρα από τις 25 Ιανουαρίου έως τις 19 Φεβρουαρίου 2023 στο Μ2 του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και στη Βιβλιοθήκη του Ινστιτούτο Γκαίτε. Στην έκθεση παρουσιάζονται οι σταθμοί στη ζωή του σκηνοθέτη του θεάτρου και της όπερας Ρενάτο Μόρντο. Ο Ρενάτο Μόρντο με γονείς εβραϊκής καταγωγής –ο πατέρας του ήταν Έλληνας έμπορος από την Κέρκυρα και η μητέρα του από την Αυστρία– άφησε τη Γερμανία στα τέλη του 1932 λόγω της ολοένα και συχνότερης αντισημιτικής εχθρότητας και της επικείμενης κατάληψης της εξουσίας από τους εθνικοσοσιαλιστές και, τελικά, κατέφυγε στην Ελλάδα το 1939. Στην Αθήνα, υπήρξε συνιδρυτής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και προώθησε τη νεαρή τραγουδίστρια της όπερας, Μαρία Κάλλας. Ο Ρενάτο Μόρντο επέζησε του γερμανικού στρατοπέδου συγκέντρωσης στο Χαϊδάρι και σύντομα, μετά την απελευθέρωσή του, έγραψε το θεατρικό έργο με τίτλο «Χαϊδάρι», στο οποίο επεξεργάζεται λογοτεχνικά τις τραυματικές εμπειρίες που βίωσε. Μετά τον πόλεμο εργάστηκε σε θέατρα στην Τουρκία, την Αυστρία και το Ισραήλ και διετέλεσε διευθυντής της όπερας στην πρωτεύουσα Μάιντς του κρατιδίου Ρηνανίας-Παλατινάτου από το 1952 έως το 1955.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία