ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θεσσαλονίκη-Αθήνα: «Υπερταχείες» εξαγγελίες

Ξεκινούν αύριο τα τακτικά δρομολόγια του πρώτου express ηλεκτροκίνητου τρένου που θα καλύπτει τη διαδρομή σε κάτι λιγότερο από τέσσερις ώρες

 19/05/2019 18:40

Θεσσαλονίκη-Αθήνα: «Υπερταχείες» εξαγγελίες

Της Βασιλικής Σοφιανού

«Μετά βαΐων και κλάδων» πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, του γενικού γραμματέα Θάνου Βούρδα και των διοικήσεων των Οργανισμών του Σιδηροδρόμου το δοκιμαστικό δρομολόγιο του πρώτου express ηλεκτροκίνητου τρένου στη γραμμή Θεσσαλονίκη - Αθήνα, που καλύπτει τη συγκεκριμένη διαδρομή σε κάτι λιγότερο από τέσσερις ώρες. Τα τακτικά δρομολόγια ξεκινούν από αύριο το πρωί Δευτέρα 20 Μαΐου.

Αναλυτικότερα, θα πραγματοποιείται στις 6.25 το πρωί ένα πολύ γρήγορο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Αθήνα, διάρκειας τριών ωρών και 57 λεπτών, με το δρομολόγιο «51», που θα κάνει στάσεις σε Λάρισα και Παλαιοφάρσαλο. Στην αντίστροφη διαδρομή το δρομολόγιο «50» θα καλύπτει τη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη σε 4 ώρες και 10’ με στάσεις στο Λειανοκλάδι και τη Λάρισα (λίγο μεγαλύτερη διάρκεια, προκειμένου να εξυπηρετούνται και οι επιβάτες προς Δυτική Θεσσαλία).

Δεν προβλέπεται αύξηση του εισιτηρίου

Πάντως, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, τα εν λόγω δρομολόγια θα εκτελούνται με δύο υπάρχοντα τρένα Intercity Express, τα οποία έχουν αναβαθμιστεί εσωτερικά και εξωτερικά και όσον αφορά τη χρήση νέου τροχαίου υλικού, υπερταχείας προδιαγραφής και απόδοσης, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως γνωστοποιήθηκε, «δρομολογεί να φέρει νέο τροχαίο υλικό από την Ιταλία, το λεγόμενο Pendolino ή κάποιο παρόμοιο».

Σε κάθε περίπτωση, το κέρδος χρόνου για τους επιβάτες είναι σημαντικό, καθώς ανέρχεται σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο σε μία ώρα και 23 λεπτά. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι παρά τη μείωση του χρόνου δεν προβλέπεται αλλαγή -εν προκειμένω αύξηση του εισιτηρίου της συγκεκριμένης διαδρομής, καθώς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιθυμεί να έχει ανταγωνιστικό κοστολόγιο σε σύγκριση και με τα αεροπλάνα, με τα οποία πλέον μπορεί να ανταγωνιστεί στη σύνδεση της πρωτεύουσας με τη συμπρωτεύουσα από άποψη χρόνου αλλά και κόστους, αφού ο σιδηρόδρομος καταλήγει και στις δύο πόλεις στο κέντρο τους, σε αντίθεση με τα αεροδρόμια και τα συνακόλουθα κόστη χρόνου και χρήματος για μετάβαση προς και από αυτά.

«Νομίζω ότι είναι από τα πιο σημαντικά γεγονότα που ζει η Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες», τονίζει στη «ΜτΚ» σχετικά ο πρόεδρος του ΟΣΕ Γιώργος Κακουλάκης. «Επιτέλους η Ελλάδα αποκτά ένα σύγχρονο ηλεκτροδοτούμενο - ηλεκτροκινούμενο δίκτυο, ένα δίκτυο που το απολαμβάνει όλη η Ευρώπη και οι περισσότερες χώρες του κόσμου και δυστυχώς στην Ελλάδα καθυστέρησε 30 χρόνια, για να έρθει. Εν πάση περιπτώσει, και έπειτα από ταχείες και εντατικές εργασίες την τελευταία τετραετία-πενταετία, ολοκληρώσαμε πολύ μεγάλα έργα στη γραμμή, όπως τη σήραγγα του Καλλιδρόμου και τη γέφυρα της Εκκάρας και από 20 Μαΐου ξεκινούν τα επίσημα δρομολόγια με υπερταχεία που θα έχει χρόνο 3 ώρες και 55 λεπτά, και από εκεί και πέρα ευελπιστούμε ότι τέλη2019 - 2020 θα τελειώσει και το έργο της σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης, οπότε ο χρόνος θα μειωθεί περαιτέρω, στις 3 ώρες και 15 λεπτά. Ανταγωνιζόμαστε πλέον το αεροπλάνο και με τη μείωση των αποστάσεων θα αλλάξει και η μικροοικονομία και μακροοικονομία ολόκληρων περιοχών».

Η αύξηση της επιβατικής κίνησης, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΣΕ, θεωρείται βέβαιη ως αποτέλεσμα της βελτίωσης των υποδομών και των υπηρεσιών, όχι μόνο για την επιβατική κίνηση, αλλά και την εμπορική, σε συνδυασμό και με την επικείμενη ολοκλήρωση του μεγάλου έργου, του εμπορευματικού σιδηροδρομικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο και η Ελλάδα θα καταστεί σημαντικός κόμβος, ο πρώτος κόμβος στην Ευρώπη που θα δέχεται εμπορεύματα και θα τα διαμετακομίζει από την Αφρική και την Ασία στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Λιμάνι

Παρά, ωστόσο, τα παραπάνω «χαράς ευαγγέλια» για το επιβατικό κοινό, έστω και με αναβαθμισμένα παλαιότερα τρένα προς το παρόν, κύριο ζητούμενο για την οικονομία, όχι μόνο της Θεσσαλονίκης αλλά ολόκληρης της Βόρειας Ελλάδας, παραμένει η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του ΟΛΘ, που είναι το κύριο εξαγωγικό λιμάνι της χώρας.

Το φετινό Φεβρουάριο είχε υπογραφεί σύμβαση για το έργο αναβάθμισης της σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο και συγκεκριμένα από την πύλη 11 του ΟΛΘ μέχρι τον Εμπορικό Σταθμό και το ΤΧ1 όπως και από το ΤΧ1 μέχρι τις εγκαταστάσεις της ΕΚΟ, με προοπτική ολοκλήρωσης τους 24 μήνες, δηλαδή μέχρι τον Φεβρουάριο του 2021.

Στο ερώτημα αν γίνονται ήδη σχετικά έργα, η διοίκηση του ΟΛΘ, απαντώντας σε ερώτηση της «ΜτΚ», παρέπεμψε με… νόημα στην κυβέρνηση για απαντήσεις.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΟΣΕ δήλωσε σχετικά ότι η εν λόγω σύμβαση του Φεβρουαρίου αφορά την αναβάθμιση των πρώτων 6-7 χλμ. της υφιστάμενης σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού, όσον αφορά την «επιδομή», δηλαδή τη γραμμή και ότι το έργο έχει ξεκινήσει.

Παράλληλα, δε, υπάρχει μελέτη του ΟΣΕ, η οποία σύμφωνα με τον κ. Κακουλάκη βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, στα περιβαλλοντικά, «για να φύγει από το υπουργείο και να πάει σε φάση διαγωνισμού, για να εκτελεστεί», η οποία αφορά το σχεδιασμό νέας γραμμής, που θα συνδέει το ΤΧ1 με τον 6ο προβλήτα. Το συγκεκριμένο έργο θα εκτελεστεί από την ΕΡΓΟΣΕ.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του ΟΛΘ αποτελεί «εκ των ων ουκ άνευ» προϋπόθεση για την ευόδωση της ανάδειξής του σε κόμβο διαμεταφορών στα Βαλκάνια - ΝΑ Μεσόγειο και για την υγιή τόνωση και την εξωστρέφεια της τοπικής οικονομίας όλης της Βόρειας Ελλάδας και όχι μόνο.

Το «όραμα», λοιπόν, δεν πρέπει να είναι μόνο πώς η Ελλάδα θα δέχεται εμπορεύματα και θα τα διαμετακομίζει από την Αφρική και την Ασία στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά και πώς θα μπορεί να δέχεται μέσω σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου εμπορεύματα στον ΟΛΘ προς εξαγωγή. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, εξάλλου, είναι το σημαντικότερο λιμάνι συμβατικού φορτίου χύδην και γενικού φορτίου για την Αδριατική και το κύριο εξαγωγικό λιμάνι της χώρας, με πολύ σημαντικό κομμάτι της εξαγωγικής δραστηριότητας τα αγροτικά προϊόντα και φυσική ενδοχώρα τα Βαλκάνια, όπου ήδη δρομολογείται η δημιουργία dry ports (εμπορευματικά κέντρα) από τον ΟΛΘ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19 Μαΐου 2019

Της Βασιλικής Σοφιανού

«Μετά βαΐων και κλάδων» πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, του γενικού γραμματέα Θάνου Βούρδα και των διοικήσεων των Οργανισμών του Σιδηροδρόμου το δοκιμαστικό δρομολόγιο του πρώτου express ηλεκτροκίνητου τρένου στη γραμμή Θεσσαλονίκη - Αθήνα, που καλύπτει τη συγκεκριμένη διαδρομή σε κάτι λιγότερο από τέσσερις ώρες. Τα τακτικά δρομολόγια ξεκινούν από αύριο το πρωί Δευτέρα 20 Μαΐου.

Αναλυτικότερα, θα πραγματοποιείται στις 6.25 το πρωί ένα πολύ γρήγορο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Αθήνα, διάρκειας τριών ωρών και 57 λεπτών, με το δρομολόγιο «51», που θα κάνει στάσεις σε Λάρισα και Παλαιοφάρσαλο. Στην αντίστροφη διαδρομή το δρομολόγιο «50» θα καλύπτει τη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη σε 4 ώρες και 10’ με στάσεις στο Λειανοκλάδι και τη Λάρισα (λίγο μεγαλύτερη διάρκεια, προκειμένου να εξυπηρετούνται και οι επιβάτες προς Δυτική Θεσσαλία).

Δεν προβλέπεται αύξηση του εισιτηρίου

Πάντως, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, τα εν λόγω δρομολόγια θα εκτελούνται με δύο υπάρχοντα τρένα Intercity Express, τα οποία έχουν αναβαθμιστεί εσωτερικά και εξωτερικά και όσον αφορά τη χρήση νέου τροχαίου υλικού, υπερταχείας προδιαγραφής και απόδοσης, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως γνωστοποιήθηκε, «δρομολογεί να φέρει νέο τροχαίο υλικό από την Ιταλία, το λεγόμενο Pendolino ή κάποιο παρόμοιο».

Σε κάθε περίπτωση, το κέρδος χρόνου για τους επιβάτες είναι σημαντικό, καθώς ανέρχεται σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο σε μία ώρα και 23 λεπτά. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι παρά τη μείωση του χρόνου δεν προβλέπεται αλλαγή -εν προκειμένω αύξηση του εισιτηρίου της συγκεκριμένης διαδρομής, καθώς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιθυμεί να έχει ανταγωνιστικό κοστολόγιο σε σύγκριση και με τα αεροπλάνα, με τα οποία πλέον μπορεί να ανταγωνιστεί στη σύνδεση της πρωτεύουσας με τη συμπρωτεύουσα από άποψη χρόνου αλλά και κόστους, αφού ο σιδηρόδρομος καταλήγει και στις δύο πόλεις στο κέντρο τους, σε αντίθεση με τα αεροδρόμια και τα συνακόλουθα κόστη χρόνου και χρήματος για μετάβαση προς και από αυτά.

«Νομίζω ότι είναι από τα πιο σημαντικά γεγονότα που ζει η Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες», τονίζει στη «ΜτΚ» σχετικά ο πρόεδρος του ΟΣΕ Γιώργος Κακουλάκης. «Επιτέλους η Ελλάδα αποκτά ένα σύγχρονο ηλεκτροδοτούμενο - ηλεκτροκινούμενο δίκτυο, ένα δίκτυο που το απολαμβάνει όλη η Ευρώπη και οι περισσότερες χώρες του κόσμου και δυστυχώς στην Ελλάδα καθυστέρησε 30 χρόνια, για να έρθει. Εν πάση περιπτώσει, και έπειτα από ταχείες και εντατικές εργασίες την τελευταία τετραετία-πενταετία, ολοκληρώσαμε πολύ μεγάλα έργα στη γραμμή, όπως τη σήραγγα του Καλλιδρόμου και τη γέφυρα της Εκκάρας και από 20 Μαΐου ξεκινούν τα επίσημα δρομολόγια με υπερταχεία που θα έχει χρόνο 3 ώρες και 55 λεπτά, και από εκεί και πέρα ευελπιστούμε ότι τέλη2019 - 2020 θα τελειώσει και το έργο της σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης, οπότε ο χρόνος θα μειωθεί περαιτέρω, στις 3 ώρες και 15 λεπτά. Ανταγωνιζόμαστε πλέον το αεροπλάνο και με τη μείωση των αποστάσεων θα αλλάξει και η μικροοικονομία και μακροοικονομία ολόκληρων περιοχών».

Η αύξηση της επιβατικής κίνησης, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΣΕ, θεωρείται βέβαιη ως αποτέλεσμα της βελτίωσης των υποδομών και των υπηρεσιών, όχι μόνο για την επιβατική κίνηση, αλλά και την εμπορική, σε συνδυασμό και με την επικείμενη ολοκλήρωση του μεγάλου έργου, του εμπορευματικού σιδηροδρομικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο και η Ελλάδα θα καταστεί σημαντικός κόμβος, ο πρώτος κόμβος στην Ευρώπη που θα δέχεται εμπορεύματα και θα τα διαμετακομίζει από την Αφρική και την Ασία στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Λιμάνι

Παρά, ωστόσο, τα παραπάνω «χαράς ευαγγέλια» για το επιβατικό κοινό, έστω και με αναβαθμισμένα παλαιότερα τρένα προς το παρόν, κύριο ζητούμενο για την οικονομία, όχι μόνο της Θεσσαλονίκης αλλά ολόκληρης της Βόρειας Ελλάδας, παραμένει η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του ΟΛΘ, που είναι το κύριο εξαγωγικό λιμάνι της χώρας.

Το φετινό Φεβρουάριο είχε υπογραφεί σύμβαση για το έργο αναβάθμισης της σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο και συγκεκριμένα από την πύλη 11 του ΟΛΘ μέχρι τον Εμπορικό Σταθμό και το ΤΧ1 όπως και από το ΤΧ1 μέχρι τις εγκαταστάσεις της ΕΚΟ, με προοπτική ολοκλήρωσης τους 24 μήνες, δηλαδή μέχρι τον Φεβρουάριο του 2021.

Στο ερώτημα αν γίνονται ήδη σχετικά έργα, η διοίκηση του ΟΛΘ, απαντώντας σε ερώτηση της «ΜτΚ», παρέπεμψε με… νόημα στην κυβέρνηση για απαντήσεις.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΟΣΕ δήλωσε σχετικά ότι η εν λόγω σύμβαση του Φεβρουαρίου αφορά την αναβάθμιση των πρώτων 6-7 χλμ. της υφιστάμενης σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού, όσον αφορά την «επιδομή», δηλαδή τη γραμμή και ότι το έργο έχει ξεκινήσει.

Παράλληλα, δε, υπάρχει μελέτη του ΟΣΕ, η οποία σύμφωνα με τον κ. Κακουλάκη βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, στα περιβαλλοντικά, «για να φύγει από το υπουργείο και να πάει σε φάση διαγωνισμού, για να εκτελεστεί», η οποία αφορά το σχεδιασμό νέας γραμμής, που θα συνδέει το ΤΧ1 με τον 6ο προβλήτα. Το συγκεκριμένο έργο θα εκτελεστεί από την ΕΡΓΟΣΕ.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του ΟΛΘ αποτελεί «εκ των ων ουκ άνευ» προϋπόθεση για την ευόδωση της ανάδειξής του σε κόμβο διαμεταφορών στα Βαλκάνια - ΝΑ Μεσόγειο και για την υγιή τόνωση και την εξωστρέφεια της τοπικής οικονομίας όλης της Βόρειας Ελλάδας και όχι μόνο.

Το «όραμα», λοιπόν, δεν πρέπει να είναι μόνο πώς η Ελλάδα θα δέχεται εμπορεύματα και θα τα διαμετακομίζει από την Αφρική και την Ασία στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά και πώς θα μπορεί να δέχεται μέσω σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου εμπορεύματα στον ΟΛΘ προς εξαγωγή. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, εξάλλου, είναι το σημαντικότερο λιμάνι συμβατικού φορτίου χύδην και γενικού φορτίου για την Αδριατική και το κύριο εξαγωγικό λιμάνι της χώρας, με πολύ σημαντικό κομμάτι της εξαγωγικής δραστηριότητας τα αγροτικά προϊόντα και φυσική ενδοχώρα τα Βαλκάνια, όπου ήδη δρομολογείται η δημιουργία dry ports (εμπορευματικά κέντρα) από τον ΟΛΘ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19 Μαΐου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία