ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θεσσαλονίκη: «Aπογειώνεται» το Μακεδονία για να ξεπεράσει τις επιδόσεις του 2019

Eυοίωνα τα μηνύματα για την τουριστική σεζόν - Ο Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, μίλησε στη «ΜτΚ»

 11/05/2023 12:00

Θεσσαλονίκη: «Aπογειώνεται» το Μακεδονία για να ξεπεράσει τις επιδόσεις του 2019

Στέφανος Μαχτσίρας

Αισιόδοξος για τις προοπτικές της πόλης αλλά και ευρύτερα του ελληνικού τουρισμού την ώρα που η σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει, εμφανίζεται μέσα από τη συνέντευξη που παραχώρησε στη «ΜτΚ» ο Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece που διαχειρίζεται και το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

Για να εξελιχθεί η Θεσσαλονίκη σε περιφερειακό κόμβο, ο κ. Βήλος συστήνει την «ενίσχυση των αερομεταφορέων/αεροσκαφών βάσης και συνεπώς την ανάπτυξη του δικτύου αυτών από και προς το «Μακεδονία, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, προκειμένου να ενισχυθούν οι μετεπιβιβαζόμενες ροές».

Ο κ. Βήλος, αφού αναγνωρίζει πως «έχουν γίνει άλματα στο επίπεδο των τουριστικών υποδομών της Ελλάδας», ζητά παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης ιδιωτικών και δημόσιων υποδομών ενώ στέκεται ιδιαίτερα στην ανάγκη για επενδύσεις σε υποδομές και στους λιγότερο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας, η οποία θα πρέπει να «ενισχύσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα που λέγεται value for money τουριστικό προϊόν για να σταθεί στον διεθνή ανταγωνισμό».

Παράλληλα, ο γενικός διευθυντής ανάπτυξης της Fraport κρούει καμπανάκι κινδύνου «για το μείζον πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού σε όλη την αλυσίδα του τουριστικού προϊόντος».

Πώς βλέπετε τις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού για την σεζόν που έρχεται;

Βάσει των στοιχείων που έχουμε στη διάθεσή μας αλλά και τη μέχρι τώρα πορεία της κίνησης στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, η σεζόν που διανύουμε αναμένεται να είναι επιτυχημένη στο σύνολο των προορισμών που εξυπηρετούμε. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό και αισιόδοξο το γεγονός ότι παρατηρούμε σταδιακή αύξηση των τουριστικών ροών σε περιόδους εκτός των μηνών αιχμής. Μια τάση που συν-διαμορφώνεται τόσο από την πλευρά της ζήτησης, δεδομένου ότι η τουριστική αγορά φαίνεται να επιλέγει πλέον και περιόδους με λιγότερη συμφόρηση και μειωμένα κόστη, αλλά και υποστηρίζεται έμπρακτα από την εθνική τουριστική στρατηγική και από τις τοπικές κοινωνίες μέσω της διαθεσιμότητας υποδομών απαραίτητων για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Που πρέπει να εστιάσει η Ελλάδα για να αντιμετωπίζει από θέση ισχύος τους ανταγωνιστές της;

Η Ελλάδα είναι σήμερα μία από τις ισχυρότερες τουριστικές αγορές, μεταξύ των πέντε πρώτων παγκοσμίως. Η διατήρηση της εξαιρετικής δυναμικής που βιώνουμε ως χώρα στην παρούσα φάση απαιτεί εγρήγορση και συνεχή πρόοδο στους παρακάτω τομείς:

  • Αναβάθμιση των ευρύτερων ιδιωτικών και δημόσιων υποδομών. Σε αυτές εντάσσονται οι σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες, το άρτιο οδικό δίκτυο, το εκτεταμένο δίκτυο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και η αποτελεσματική διαχείριση απορριμμάτων.
  • Ύπαρξη εγχώριας τουριστικής στρατηγικής και κουλτούρας που «επενδύει» στην νέα παγκόσμια τάση για παροχή τουριστικών εμπειριών και προωθεί αποτελεσματικά τον προορισμό κάνοντας χρήση των σύγχρονων εργαλείων τουριστικού μάρκετινγκ.
  • Συνεχή προσπάθεια από όλους τους φορείς που εμπλέκονται στην τουριστική ανάπτυξη ώστε οι Ελληνικοί προορισμοί να διατηρούν τα διαχρονικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα τους αλλά κυρίως να δημιουργούν νέα.
  • Διατήρηση και ενίσχυση του απαραίτητου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος που λέγεται «value for money τουριστικό προϊόν».
  • Αντιμετώπιση του μείζονος προβλήματος έλλειψης προσωπικού σε όλη την αλυσίδα του τουριστικού προϊόντος μέσω κινήτρων αλλά και δημιουργίας εκπαιδευτικού/επιμορφωτικού πλαισίου.

    Επίσης, ο τουριστικός κλάδος καλείται να ανταποκριθεί σε νέες τάσεις όπως είναι η βιώσιμη ανάπτυξη και ο ψηφιακός μετασχηματισμός και να ανταποκριθεί στις προκλήσεις που προκαλούνται από τον υπερτουρισμό, φαινόμενο που αντιμετωπίζουμε ήδη σε συγκεκριμένους προορισμούς και στη χώρα μας.

    Πώς αξιολογείτε το επίπεδο που βρίσκονται οι τουριστικές υποδομές της χώρας;

    Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει άλματα στο επίπεδο των τουριστικών υποδομών στη χώρα μας σε κομβικούς τομείς όπως ο ξενοδοχειακός με την είσοδο στη χώρα μας διεθνών αλυσίδων αλλά και τη δημιουργία νέων ελληνικών μονάδων υψηλών προδιαγραφών. Επίσης, η αναβάθμιση και η δημιουργία νέων αεροδρομικών και λιμενικών υποδομών, η επέκταση και βελτίωση του εθνικού οδικού δικτύου, οι συνδυασμένες μεταφορές και οι βελτιωμένες υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων και αποβλήτων σε πολλές περιοχές της χώρας μας, έχουν συμβάλλει καθοριστικά στη νέα τουριστική ταυτότητα της Ελλάδας.

    Παρ’ όλα αυτά, θα ήθελα να επισημάνω την ανάγκη για επενδύσεις σε υποδομές και στους λιγότερο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας, γεγονός που θα βοηθήσει στην προσέλκυση νέων τουριστικών ροών και την αποσυμφόρηση των ήδη κορεσμένων προορισμών.

    Μπορεί η Θεσσαλονίκη να εξελιχτεί σε περιφερειακό κόμβο τα επόμενα χρόνια;

    Οι κόμβοι δημιουργούνται από τις αεροπορικές εταιρείες και όχι από τα αεροδρόμια. Προκειμένου λοιπόν η Θεσσαλονίκη να εξελιχθεί σε κόμβο χρειάζεται η ενίσχυση των αερομεταφορέων/αεροσκαφών βάσης και συνεπώς η ανάπτυξη του δικτύου αυτών από και προς το «Μακεδονία», τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, προκειμένου να ενισχυθούν οι μετεπιβιβαζόμενες ροές (transfer). Μολονότι τα τελευταία χρόνια έχει καταγραφεί πρόοδος στο συγκεκριμένο θέμα, έχουμε αρκετό δρόμο μπροστά μας προς την καθιέρωση της Θεσσαλονίκης σε περιφερειακό κόμβο.

    Εκτιμάτε πως φέτος η πόλη θα μπορέσει να ξεπεράσει τις επιδόσεις του 2019 σε αεροπορικές αφίξεις;

    Θεωρούμε πως η Θεσσαλονίκη έχει όλες τις προοπτικές να επιστρέψει και να ξεπεράσει τις επιδόσεις «ρεκόρ» του 2019. Ήδη κατά το πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας χρονιάς έχουμε πλήρη ανάκαμψη της διεθνούς κίνησης σε σχέση με το 2019, ήτοι μιας χρονιάς που περιλάμβανε μεγάλες ροές από τη Ρωσία την Ουκρανία οι οποίες έχουν σταματήσει λόγω του πολέμου.

    Ποιο είναι το επενδυτικό σας πλάνο για τα επόμενα χρόνια;

    Όπως γνωρίζετε, η Fraport Greece έχει ήδη καταβάλει περίπου μισό δισεκατομμύριο ευρώ για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Πέραν όμως του αρχικού επενδυτικού μας προγράμματος, κάθε χρόνο επενδύουμε περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ για τη συνεχή αναβάθμιση των 14 αεροδρομίων.

    Επίσης, θα ήθελα να σημειώσω ότι στην παρούσα φάση και στο πλαίσιο της περαιτέρω αναβάθμισης του ήδη υψηλού επιπέδου ασφάλειας και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων, εκτελούνται στα αεροδρόμια εργασίες για τον εναρμονισμό με τα νέα πρότυπα ασφαλείας του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA).

    Ως προς το επενδυτικό πλάνο των επόμενων ετών, αυτό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο και θα καθοριστεί από την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης. Αν δηλαδή διαπιστωθεί μεγάλη ζήτηση σε κάποιο αεροδρόμιο που περιορίζεται από την χωρητικότητα της υποδομής, θα επενδύσουμε ως προς αυτή τη κατεύθυνση.

    Ποια είναι η άποψή σας για το μέλλον των ταξιδιών;

    Τις τελευταίες δεκαετίες το ταξίδι αποτελεί ανερχόμενη τάση και βασικό ζητούμενο για την πλειοψηφία των ανθρώπων παγκοσμίως, με τη σχετική δαπάνη να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του οικογενειακού και προσωπικού οικονομικού προϋπολογισμού.

    Πέραν τούτου, μετά το πέρας της πανδημίας παρατηρείται και αποτυπώνεται ξεκάθαρα στις σχετικές έρευνες και στατιστικές μελέτες, μια περαιτέρω ενδυνάμωση της επιθυμίας για ταξίδι σε βαθμό που το κατατάσσει στη λίστα των βασικών αναγκών και προτεραιοτήτων.

    Μάλιστα, για την κάλυψη των σχετικών δαπανών, οι καταναλωτές δηλώνουν πρόθυμοι να κάνουν οικονομία από άλλους βασικούς τομείς προκειμένου να μπορέσουν να ταξιδέψουν.

    Συμπερασματικά, θεωρώ ότι το ταξίδι θα συνεχίσει να αποτελεί ανερχόμενη παγκόσμια τάση σε επίπεδο ζήτησης, με όλο και περισσότερο διαφοροποιημένα και προσωποποιημένα ζητούμενα από τους καταναλωτές, στα οποία θα πρέπει οι ταξιδιωτικοί προορισμοί να ανταποκρίνονται επαρκώς προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.

    *Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 07.05.2023

    Αισιόδοξος για τις προοπτικές της πόλης αλλά και ευρύτερα του ελληνικού τουρισμού την ώρα που η σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει, εμφανίζεται μέσα από τη συνέντευξη που παραχώρησε στη «ΜτΚ» ο Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece που διαχειρίζεται και το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

    Για να εξελιχθεί η Θεσσαλονίκη σε περιφερειακό κόμβο, ο κ. Βήλος συστήνει την «ενίσχυση των αερομεταφορέων/αεροσκαφών βάσης και συνεπώς την ανάπτυξη του δικτύου αυτών από και προς το «Μακεδονία, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, προκειμένου να ενισχυθούν οι μετεπιβιβαζόμενες ροές».

    Ο κ. Βήλος, αφού αναγνωρίζει πως «έχουν γίνει άλματα στο επίπεδο των τουριστικών υποδομών της Ελλάδας», ζητά παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης ιδιωτικών και δημόσιων υποδομών ενώ στέκεται ιδιαίτερα στην ανάγκη για επενδύσεις σε υποδομές και στους λιγότερο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας, η οποία θα πρέπει να «ενισχύσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα που λέγεται value for money τουριστικό προϊόν για να σταθεί στον διεθνή ανταγωνισμό».

    Παράλληλα, ο γενικός διευθυντής ανάπτυξης της Fraport κρούει καμπανάκι κινδύνου «για το μείζον πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού σε όλη την αλυσίδα του τουριστικού προϊόντος».

    Πώς βλέπετε τις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού για την σεζόν που έρχεται;

    Βάσει των στοιχείων που έχουμε στη διάθεσή μας αλλά και τη μέχρι τώρα πορεία της κίνησης στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, η σεζόν που διανύουμε αναμένεται να είναι επιτυχημένη στο σύνολο των προορισμών που εξυπηρετούμε. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό και αισιόδοξο το γεγονός ότι παρατηρούμε σταδιακή αύξηση των τουριστικών ροών σε περιόδους εκτός των μηνών αιχμής. Μια τάση που συν-διαμορφώνεται τόσο από την πλευρά της ζήτησης, δεδομένου ότι η τουριστική αγορά φαίνεται να επιλέγει πλέον και περιόδους με λιγότερη συμφόρηση και μειωμένα κόστη, αλλά και υποστηρίζεται έμπρακτα από την εθνική τουριστική στρατηγική και από τις τοπικές κοινωνίες μέσω της διαθεσιμότητας υποδομών απαραίτητων για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

    Που πρέπει να εστιάσει η Ελλάδα για να αντιμετωπίζει από θέση ισχύος τους ανταγωνιστές της;

    Η Ελλάδα είναι σήμερα μία από τις ισχυρότερες τουριστικές αγορές, μεταξύ των πέντε πρώτων παγκοσμίως. Η διατήρηση της εξαιρετικής δυναμικής που βιώνουμε ως χώρα στην παρούσα φάση απαιτεί εγρήγορση και συνεχή πρόοδο στους παρακάτω τομείς:

    • Αναβάθμιση των ευρύτερων ιδιωτικών και δημόσιων υποδομών. Σε αυτές εντάσσονται οι σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες, το άρτιο οδικό δίκτυο, το εκτεταμένο δίκτυο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και η αποτελεσματική διαχείριση απορριμμάτων.
    • Ύπαρξη εγχώριας τουριστικής στρατηγικής και κουλτούρας που «επενδύει» στην νέα παγκόσμια τάση για παροχή τουριστικών εμπειριών και προωθεί αποτελεσματικά τον προορισμό κάνοντας χρήση των σύγχρονων εργαλείων τουριστικού μάρκετινγκ.
    • Συνεχή προσπάθεια από όλους τους φορείς που εμπλέκονται στην τουριστική ανάπτυξη ώστε οι Ελληνικοί προορισμοί να διατηρούν τα διαχρονικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα τους αλλά κυρίως να δημιουργούν νέα.
    • Διατήρηση και ενίσχυση του απαραίτητου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος που λέγεται «value for money τουριστικό προϊόν».
    • Αντιμετώπιση του μείζονος προβλήματος έλλειψης προσωπικού σε όλη την αλυσίδα του τουριστικού προϊόντος μέσω κινήτρων αλλά και δημιουργίας εκπαιδευτικού/επιμορφωτικού πλαισίου.

      Επίσης, ο τουριστικός κλάδος καλείται να ανταποκριθεί σε νέες τάσεις όπως είναι η βιώσιμη ανάπτυξη και ο ψηφιακός μετασχηματισμός και να ανταποκριθεί στις προκλήσεις που προκαλούνται από τον υπερτουρισμό, φαινόμενο που αντιμετωπίζουμε ήδη σε συγκεκριμένους προορισμούς και στη χώρα μας.

      Πώς αξιολογείτε το επίπεδο που βρίσκονται οι τουριστικές υποδομές της χώρας;

      Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει άλματα στο επίπεδο των τουριστικών υποδομών στη χώρα μας σε κομβικούς τομείς όπως ο ξενοδοχειακός με την είσοδο στη χώρα μας διεθνών αλυσίδων αλλά και τη δημιουργία νέων ελληνικών μονάδων υψηλών προδιαγραφών. Επίσης, η αναβάθμιση και η δημιουργία νέων αεροδρομικών και λιμενικών υποδομών, η επέκταση και βελτίωση του εθνικού οδικού δικτύου, οι συνδυασμένες μεταφορές και οι βελτιωμένες υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων και αποβλήτων σε πολλές περιοχές της χώρας μας, έχουν συμβάλλει καθοριστικά στη νέα τουριστική ταυτότητα της Ελλάδας.

      Παρ’ όλα αυτά, θα ήθελα να επισημάνω την ανάγκη για επενδύσεις σε υποδομές και στους λιγότερο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας, γεγονός που θα βοηθήσει στην προσέλκυση νέων τουριστικών ροών και την αποσυμφόρηση των ήδη κορεσμένων προορισμών.

      Μπορεί η Θεσσαλονίκη να εξελιχτεί σε περιφερειακό κόμβο τα επόμενα χρόνια;

      Οι κόμβοι δημιουργούνται από τις αεροπορικές εταιρείες και όχι από τα αεροδρόμια. Προκειμένου λοιπόν η Θεσσαλονίκη να εξελιχθεί σε κόμβο χρειάζεται η ενίσχυση των αερομεταφορέων/αεροσκαφών βάσης και συνεπώς η ανάπτυξη του δικτύου αυτών από και προς το «Μακεδονία», τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, προκειμένου να ενισχυθούν οι μετεπιβιβαζόμενες ροές (transfer). Μολονότι τα τελευταία χρόνια έχει καταγραφεί πρόοδος στο συγκεκριμένο θέμα, έχουμε αρκετό δρόμο μπροστά μας προς την καθιέρωση της Θεσσαλονίκης σε περιφερειακό κόμβο.

      Εκτιμάτε πως φέτος η πόλη θα μπορέσει να ξεπεράσει τις επιδόσεις του 2019 σε αεροπορικές αφίξεις;

      Θεωρούμε πως η Θεσσαλονίκη έχει όλες τις προοπτικές να επιστρέψει και να ξεπεράσει τις επιδόσεις «ρεκόρ» του 2019. Ήδη κατά το πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας χρονιάς έχουμε πλήρη ανάκαμψη της διεθνούς κίνησης σε σχέση με το 2019, ήτοι μιας χρονιάς που περιλάμβανε μεγάλες ροές από τη Ρωσία την Ουκρανία οι οποίες έχουν σταματήσει λόγω του πολέμου.

      Ποιο είναι το επενδυτικό σας πλάνο για τα επόμενα χρόνια;

      Όπως γνωρίζετε, η Fraport Greece έχει ήδη καταβάλει περίπου μισό δισεκατομμύριο ευρώ για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Πέραν όμως του αρχικού επενδυτικού μας προγράμματος, κάθε χρόνο επενδύουμε περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ για τη συνεχή αναβάθμιση των 14 αεροδρομίων.

      Επίσης, θα ήθελα να σημειώσω ότι στην παρούσα φάση και στο πλαίσιο της περαιτέρω αναβάθμισης του ήδη υψηλού επιπέδου ασφάλειας και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων, εκτελούνται στα αεροδρόμια εργασίες για τον εναρμονισμό με τα νέα πρότυπα ασφαλείας του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA).

      Ως προς το επενδυτικό πλάνο των επόμενων ετών, αυτό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο και θα καθοριστεί από την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης. Αν δηλαδή διαπιστωθεί μεγάλη ζήτηση σε κάποιο αεροδρόμιο που περιορίζεται από την χωρητικότητα της υποδομής, θα επενδύσουμε ως προς αυτή τη κατεύθυνση.

      Ποια είναι η άποψή σας για το μέλλον των ταξιδιών;

      Τις τελευταίες δεκαετίες το ταξίδι αποτελεί ανερχόμενη τάση και βασικό ζητούμενο για την πλειοψηφία των ανθρώπων παγκοσμίως, με τη σχετική δαπάνη να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του οικογενειακού και προσωπικού οικονομικού προϋπολογισμού.

      Πέραν τούτου, μετά το πέρας της πανδημίας παρατηρείται και αποτυπώνεται ξεκάθαρα στις σχετικές έρευνες και στατιστικές μελέτες, μια περαιτέρω ενδυνάμωση της επιθυμίας για ταξίδι σε βαθμό που το κατατάσσει στη λίστα των βασικών αναγκών και προτεραιοτήτων.

      Μάλιστα, για την κάλυψη των σχετικών δαπανών, οι καταναλωτές δηλώνουν πρόθυμοι να κάνουν οικονομία από άλλους βασικούς τομείς προκειμένου να μπορέσουν να ταξιδέψουν.

      Συμπερασματικά, θεωρώ ότι το ταξίδι θα συνεχίσει να αποτελεί ανερχόμενη παγκόσμια τάση σε επίπεδο ζήτησης, με όλο και περισσότερο διαφοροποιημένα και προσωποποιημένα ζητούμενα από τους καταναλωτές, στα οποία θα πρέπει οι ταξιδιωτικοί προορισμοί να ανταποκρίνονται επαρκώς προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.

      *Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 07.05.2023

      ΣΧΟΛΙΑ

      Επιλέξτε Κατηγορία