ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σταύρος Καραγιάννης: Το αν έχουμε τις τηλεοπτικές παραγωγές που μας αξίζουν το απαντά το κοινό

Ο ηθοποιός μιλά στη «ΜτΚ» για τον διαμετρικά αντίθετο ρόλο που υποδύεται στη νέα παράσταση, τον «Σασμό», αλλά και για τον κοινωνικό ρόλο του θεάτρου

 10/04/2022 21:45

Σταύρος Καραγιάννης: Το αν έχουμε τις τηλεοπτικές παραγωγές που μας αξίζουν το απαντά το κοινό

Συνέντευξη στον Αλέξανδρο Παντελάκη

Ολοκληρώνοντας τη συμμετοχή του στο «Σασμό», τη σειρά που έχει κερδίσει το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού, ο πολυπράγμων ηθοποιός επιστρέφει θεατρικά με την παράσταση «Arizona», που θα έρθει για δύο μόνο παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη.

Το βραβευμένο έργο του Juan Carlos Rubio θα ανέβει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Θέατρο Αριστοτέλειον. Ο Σταύρος Καραγιάννης μαζί με τη Νικολέτα Παπαδοπούλου αναλαμβάνουν να μεταφέρουν επί σκηνής ένα έργο με έντονο κοινωνικό χαρακτήρα και εξαιρετικά σύγχρονο, που αναφέρεται στις προσφυγικές ροές και τη στάση του κόσμου απέναντι στους ανθρώπους που προσπαθούν να εγκατασταθούν στη χώρα τους.

«Ο Τζώρτζ είναι ένας χαρακτήρας που επηρεάζεται αρνητικά από διάφορες πηγές όσον αφορά τους μετανάστες χωρίς να μπει στη διαδικασία να ψάξει το πώς και το γιατί κάποιος μεταναστεύει κι αυτό τον κάνει έναν κωμικοτραγικό ήρωα στην επιχειρηματολογία του όταν δέχεται ερωτήσεις σχετικά με αυτό το θέμα» εξηγεί στη «ΜτΚ» ο ηθοποιός. Ο ήρωας του αν και είναι «ένας άνθρωπος που παλεύει με τον εσωτερικό του κόσμο και το δείχνει με το λάθος τρόπο» σκιαγραφεί τον σύγχρονο άνθρωπο που επηρεάζεται από απόψεις που δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα για εκείνους που επιχειρούν να έρθουν στην χώρα του αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. Ως έργο, λοιπόν, θα το χαρακτηρίζαμε σκληρό. Ο Σταύρος Καραγιάννης μας περιγράφει τις εντυπώσεις του όταν το διάβασε για πρώτη φορά: «Εντυπωσιάστηκα από τον τρόπο γραφής που φαίνεται ελλειπτικός, επαναληπτικός και απλοϊκός και ήταν για μένα μια πρόκληση να βρω μαζί με τον σκηνοθέτη μας και την συμπρωταγωνίστρια μου τι κρύβεται πίσω από αυτή την γραφή».

Το έργο «Arizona» γράφτηκε το 2005 με αφορμή ένα δημοσίευμα που διάβασε ο συγγραφέας σε μία εφημερίδα και αφορούσε Αμερικανούς πολίτες που οργάνωναν περιπολίες στα σύνορα του Μεξικό ώστε να μην επιτρέψουν στους «λαθρομετανάστες» να μπουν στη χώρα. Η συγκεκριμένη οργάνωση συνεχίζει να δρα ελεύθερα στην περιοχή της Αριζόνα ακόμη και σήμερα. Το μίσος και ο φόβος του ξένου φέρνουν στο μυαλό μας πολύ πρόσφατες εικόνες βίας απέναντι στους πρόσφυγες και τους μετανάστες από συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων και τη γενικότερη επιρροή που είχαν οι ενέργειες αυτές σε μερίδα του πληθυσμού. Όπως γνωρίζουμε για το έργο, ο Τζώρτζ παίρνει το όπλο για να προστατέψει τη χώρα του από τους Μεξικανούς που επιχειρούν να περάσουν παράνομα τα σύνορα. Προσπαθεί να προστατέψει το σπίτι του από τα «φίδια», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην περίληψη του έργου, που σέρνονται με θανάσιμο δηλητήριο και χωρίς να το καταλάβεις φτάνουν κάτω απ’ το κρεβάτι σου.

«Ως άνθρωπος διαφωνώ»

Η δυσκολία που αντιμετώπισε σχετικά με τον ρόλο που ερμηνεύει ο Σταύρος Καραγιάννης κινείται στα πλαίσια του αυτονόητου. «Πώς μπορώ να διαχειριστών και να αποδώσω καταστάσεις, απόψεις και αντιδράσεις που ως άνθρωπος διαφωνώ», θα μας πει. Παρόλα αυτά, όμως, το θέατρο οφείλει να αφουγκράζεται όλες τις πλευρές της κοινωνίας και να τις φέρνει στην επιφάνεια, να τις θέτει προς συζήτηση και σε αυτό είναι σύμφωνος και ο ηθοποιός. «Είμαι της άποψης ότι το θέατρο οφείλει να προβληματίζει, να σχολιάζει, να διακωμωδεί και να παίρνει θέση σε ότι διαδραματίζεται στην κοινωνία» εξηγεί.

Κατ’ επέκταση, αυτή η διχογνωμία σε κοινωνικό επίπεδο σε σχέση με τους πρόσφυγες μπορεί να οφείλεται σε συγκεκριμένους παράγοντες. Ο ηθοποιός αν και δεν νιώθει ειδικός στο να το απαντήσει θα μας πει συνοπτικά «Πιστεύω ότι σε μία οργανωμένη κοινωνία η πολιτεία οφείλει να εκπαιδεύει και να ενημερώνει σωστά τους πολίτες της σε όλα τα θέματα που αφορούν μια κοινωνία χωρίς την επίκληση στον φόβο γιατί ο κάθε άνθρωπος λειτουργεί διαφορετικά όταν νιώθει ότι απειλείται η ζωή του, η οικογενειακή, η οικονομική, η εργασιακή του κατάσταση».

Το κεφάλαιο «Σασμός»

Ο ηθοποιός απασχόλησε και με τη συμμετοχή του στη δημοφιλή σειρά, «Σασμός». Τα γυρίσματα του ολοκληρώθηκαν πρόσφατα. Σχολιάζοντας όλο του το ταξίδι εκεί είπε χαρακτηριστικά: «Αισθάνομαι τυχερός που συμμετέχω σε μία τηλεοπτική σειρά με αξιόλογους συντελεστές μπροστά και πίσω από τις κάμερες». Η σειρά αποτελεί ένα καλό παράδειγμα της μεταστροφής της τηλεόρασης σε πιο ποιοτικές παραγωγές και σενάρια. Στο σχόλια μας ότι ίσως πλέον έχουμε την τηλεόραση που μας αξίζει, ο Σταύρος Καραγιάννης θα πει, κλείνοντας, «το αν έχουμε τις παραγωγές που μας αξίζουν το απαντά και μόνο το τηλεοπτικό κοινό».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Arizona του Juan Carlos Rubio

Σκηνοθεσία: Παντελής Δεντάκης
Θέατρο Αριστοτέλειον
Παραστάσεις: Δευτέρα 11 και Τρίτη 12 Απριλίου στις 9 μ.μ.

Εισιτήρια: 8 ευρώ και 15 ευρώ

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10.04.2022

Συνέντευξη στον Αλέξανδρο Παντελάκη

Ολοκληρώνοντας τη συμμετοχή του στο «Σασμό», τη σειρά που έχει κερδίσει το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού, ο πολυπράγμων ηθοποιός επιστρέφει θεατρικά με την παράσταση «Arizona», που θα έρθει για δύο μόνο παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη.

Το βραβευμένο έργο του Juan Carlos Rubio θα ανέβει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Θέατρο Αριστοτέλειον. Ο Σταύρος Καραγιάννης μαζί με τη Νικολέτα Παπαδοπούλου αναλαμβάνουν να μεταφέρουν επί σκηνής ένα έργο με έντονο κοινωνικό χαρακτήρα και εξαιρετικά σύγχρονο, που αναφέρεται στις προσφυγικές ροές και τη στάση του κόσμου απέναντι στους ανθρώπους που προσπαθούν να εγκατασταθούν στη χώρα τους.

«Ο Τζώρτζ είναι ένας χαρακτήρας που επηρεάζεται αρνητικά από διάφορες πηγές όσον αφορά τους μετανάστες χωρίς να μπει στη διαδικασία να ψάξει το πώς και το γιατί κάποιος μεταναστεύει κι αυτό τον κάνει έναν κωμικοτραγικό ήρωα στην επιχειρηματολογία του όταν δέχεται ερωτήσεις σχετικά με αυτό το θέμα» εξηγεί στη «ΜτΚ» ο ηθοποιός. Ο ήρωας του αν και είναι «ένας άνθρωπος που παλεύει με τον εσωτερικό του κόσμο και το δείχνει με το λάθος τρόπο» σκιαγραφεί τον σύγχρονο άνθρωπο που επηρεάζεται από απόψεις που δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα για εκείνους που επιχειρούν να έρθουν στην χώρα του αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. Ως έργο, λοιπόν, θα το χαρακτηρίζαμε σκληρό. Ο Σταύρος Καραγιάννης μας περιγράφει τις εντυπώσεις του όταν το διάβασε για πρώτη φορά: «Εντυπωσιάστηκα από τον τρόπο γραφής που φαίνεται ελλειπτικός, επαναληπτικός και απλοϊκός και ήταν για μένα μια πρόκληση να βρω μαζί με τον σκηνοθέτη μας και την συμπρωταγωνίστρια μου τι κρύβεται πίσω από αυτή την γραφή».

Το έργο «Arizona» γράφτηκε το 2005 με αφορμή ένα δημοσίευμα που διάβασε ο συγγραφέας σε μία εφημερίδα και αφορούσε Αμερικανούς πολίτες που οργάνωναν περιπολίες στα σύνορα του Μεξικό ώστε να μην επιτρέψουν στους «λαθρομετανάστες» να μπουν στη χώρα. Η συγκεκριμένη οργάνωση συνεχίζει να δρα ελεύθερα στην περιοχή της Αριζόνα ακόμη και σήμερα. Το μίσος και ο φόβος του ξένου φέρνουν στο μυαλό μας πολύ πρόσφατες εικόνες βίας απέναντι στους πρόσφυγες και τους μετανάστες από συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων και τη γενικότερη επιρροή που είχαν οι ενέργειες αυτές σε μερίδα του πληθυσμού. Όπως γνωρίζουμε για το έργο, ο Τζώρτζ παίρνει το όπλο για να προστατέψει τη χώρα του από τους Μεξικανούς που επιχειρούν να περάσουν παράνομα τα σύνορα. Προσπαθεί να προστατέψει το σπίτι του από τα «φίδια», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην περίληψη του έργου, που σέρνονται με θανάσιμο δηλητήριο και χωρίς να το καταλάβεις φτάνουν κάτω απ’ το κρεβάτι σου.

«Ως άνθρωπος διαφωνώ»

Η δυσκολία που αντιμετώπισε σχετικά με τον ρόλο που ερμηνεύει ο Σταύρος Καραγιάννης κινείται στα πλαίσια του αυτονόητου. «Πώς μπορώ να διαχειριστών και να αποδώσω καταστάσεις, απόψεις και αντιδράσεις που ως άνθρωπος διαφωνώ», θα μας πει. Παρόλα αυτά, όμως, το θέατρο οφείλει να αφουγκράζεται όλες τις πλευρές της κοινωνίας και να τις φέρνει στην επιφάνεια, να τις θέτει προς συζήτηση και σε αυτό είναι σύμφωνος και ο ηθοποιός. «Είμαι της άποψης ότι το θέατρο οφείλει να προβληματίζει, να σχολιάζει, να διακωμωδεί και να παίρνει θέση σε ότι διαδραματίζεται στην κοινωνία» εξηγεί.

Κατ’ επέκταση, αυτή η διχογνωμία σε κοινωνικό επίπεδο σε σχέση με τους πρόσφυγες μπορεί να οφείλεται σε συγκεκριμένους παράγοντες. Ο ηθοποιός αν και δεν νιώθει ειδικός στο να το απαντήσει θα μας πει συνοπτικά «Πιστεύω ότι σε μία οργανωμένη κοινωνία η πολιτεία οφείλει να εκπαιδεύει και να ενημερώνει σωστά τους πολίτες της σε όλα τα θέματα που αφορούν μια κοινωνία χωρίς την επίκληση στον φόβο γιατί ο κάθε άνθρωπος λειτουργεί διαφορετικά όταν νιώθει ότι απειλείται η ζωή του, η οικογενειακή, η οικονομική, η εργασιακή του κατάσταση».

Το κεφάλαιο «Σασμός»

Ο ηθοποιός απασχόλησε και με τη συμμετοχή του στη δημοφιλή σειρά, «Σασμός». Τα γυρίσματα του ολοκληρώθηκαν πρόσφατα. Σχολιάζοντας όλο του το ταξίδι εκεί είπε χαρακτηριστικά: «Αισθάνομαι τυχερός που συμμετέχω σε μία τηλεοπτική σειρά με αξιόλογους συντελεστές μπροστά και πίσω από τις κάμερες». Η σειρά αποτελεί ένα καλό παράδειγμα της μεταστροφής της τηλεόρασης σε πιο ποιοτικές παραγωγές και σενάρια. Στο σχόλια μας ότι ίσως πλέον έχουμε την τηλεόραση που μας αξίζει, ο Σταύρος Καραγιάννης θα πει, κλείνοντας, «το αν έχουμε τις παραγωγές που μας αξίζουν το απαντά και μόνο το τηλεοπτικό κοινό».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Arizona του Juan Carlos Rubio

Σκηνοθεσία: Παντελής Δεντάκης
Θέατρο Αριστοτέλειον
Παραστάσεις: Δευτέρα 11 και Τρίτη 12 Απριλίου στις 9 μ.μ.

Εισιτήρια: 8 ευρώ και 15 ευρώ

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10.04.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία