ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σπάνε τα κοντέρ οι εξαγωγές φρούτων και λαχανικών – Κοσμογονία στα ακτινίδια

Απογειώθηκε η ζήτηση για τα εσπεριδοειδή με την αξία των εξαγωγών το 2020 να διαμορφώνεται στα 2,5 δισ. ευρώ – Ενθαρρυντικές οι πρώτες ενδείξεις και για το 2021 - Tι δηλώνουν στο makthes.gr εκπρόσωποι των εξαγωγέων

 23/03/2021 10:00

Σπάνε τα κοντέρ οι εξαγωγές φρούτων και λαχανικών – Κοσμογονία στα ακτινίδια
Φωτ.αρχείου

Στέφανος Μαχτσίρας

Aλώβητες από την πανδημία, καταγράφοντας συνεχώς νέα ρεκόρ, συνεχίζουν και το 2021 την δυναμική τους πορεία οι εξαγωγές εσπεριδοειδών και ακτινιδίων καθώς η διάθεσή τους στις διεθνείς αγορές εμφανίζει αυξητικούς ρυθμούς.

polixronakis-edZks.jpg



«Oι εξαγωγές φρούτων και λαχανικών συνεχίζουν ανεπηρέαστες από την πανδημία να καταγράφουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Το 2020 η αξία τους (νωπά φρούτα, λαχανικά και μεταποιημένα) αυξήθηκε κατά 13% και διαμορφώθηκε στα 2,5 δισ. ευρώ, ο όγκος τους αυξήθηκε κατά 6%», επισημαίνει o Γιώργος Πολυχρονάκης, ειδικός σύμβουλος στον Σύνδεσμο Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών, Incofruit Hellas.

«Η αξία των εξαγωγών που κατευθύνονται στις χώρες της ΕΕ αυξήθηκε κατά 16% ενώ η αντίστοιχη για τις εξαγωγές με προορισμό τρίτες χώρες αυξήθηκε κατά 2,5%. Από απόψεως όγκου, το 91 των ελληνικών προϊόντων καταλήγει σε ευρωπαϊκές χώρες και το 9% σε τρίτες χώρες. Γερμανία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Ιταλία, Ισπανία αποτελούν τις μεγαλύτερες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα», σημειώνει.

«Η πανδημία αύξησε τη ζήτηση για προϊόντα με αντιοξειδωτική δράση (εσπεριδοειδή, ακτινίδια, φράουλες, πιπεριές). Το καταναλωτικό κοινό λόγω και του εγκλεισμού στο σπίτι με την εστίαση κλειστή στράφηκε σε αυτά τα προϊόντα αν και οι τιμές τον Ιούλιο είχαν ανεβεί περίπου κατά 30%, στην συνέχεια ισορρόπησαν», προσθέτει. «Η ανοδική τάση συνεχίζεται και το 2021, τον Ιανουάριο η αξία των εξαγωγών αυξήθηκε κατά 9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020 ενώ και για τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο οι ενδείξεις είναι θετικές», υποστηρίζει. «Αν δεν υπάρξουν ακραία καιρικά φαινόμενα που θα διαταράξουν την παραγωγή η τάση αυτή θα διατηρηθεί σίγουρα μέχρι το Πάσχα των Καθολικών. Τα καλοκαιρινά φρούτα θα έχουν αυξημένη ζήτηση αλλά με μειωμένες τιμές ενώ κρίσιμο ρόλο θα παίξει και η εγχώρια ζήτηση ανάλογα και με την πορεία του τουρισμού», συμπληρώνει.

«Οι καταναλωτές στρέφονται σε επώνυμα, προσυσκευασμένα προϊόντα προκειμένου να αποφεύγεται η επιμόλυνση κατά τη διάρκεια της τροφοδοσίας της εφοδιαστικής αλυσίδας μέχρι να φτάσουν στον καταναλωτή, η τάση για ασφαλή και υγιεινά προϊόντα είναι πολύ ισχυρή. Τα συνεχόμενα lockdown έχουν προκαλέσει πτώση εισοδημάτων αλλά εξακολουθούν να έχουν προτεραιότητα για τους καταναλωτές τα ασφαλή προϊόντα», τονίζει.

«Το κυριότερο πρόβλημα των εξαγωγέων είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός από την διακίνηση ατυποποίητων προϊόντων είτε κατευθείαν στο χωράφι είτε από δήθεν “εμπόρους”. Πρέπει να προστατεύσουμε την φήμη των ελληνικών προϊόντων», επισημαίνει. «Σημαντικό πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι μεταφορείς των προϊόντων με τις καθυστερήσεις στα σύνορα των Ευζώνων», προσθέτει.

«Η πολιτεία χρειάζεται να καταστρώσει ένα στρατηγικό σχέδιο και να χαράξει μία πολιτική για αύξηση της παραγωγής συγκεκριμένων καλλιεργειών (πχ εσπεριδοειδή, φρούτα, λαχανικά, κηπευτικά) που θα καλύπτει όλο το έτος για να ικανοποιηθεί η διεθνής και εγχώρια ζήτηση», καταλήγει.

sarantidis.jpg


«Κοσμογονία»

«Στο ακτινίδιο συμβαίνει μία κοσμογονία στην Ελλάδα. Τα φυτώρια δεν προλαβαίνουν, στην Χρυσούπολη οι εκτάσεις με ακτινίδια έχουν ξεπεράσει τα 20.000 στρέμματα και οι προοπτικές είναι πολύ θετικές και για τα επόμενα χρόνια. Η περιοχή μας παράγει περισσότερους από 50.000 τόνους και στην επόμενη τριετία ίσως υπερβούμε και τους 80.000 τόνους. Τα ακτινίδια είναι κατά 95-97% εξαγώγιμο προϊόν», επισημαίνει ο διευθυντής της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Καβάλας, Κλέαρχος Σαραντίδης.

«Τα ακτινίδια διατίθενται κυρίως σε κράτη της ΕΕ και ειδικότερα σε Ισπανία, Γερμανία, Πολωνία, Γαλλία και λιγότερο στην Ιταλία που έχει δικιά της παραγωγή. Πρέπει να διεισδύσουμε περισσότερο στις αγορές της Ανατ. Ευρώπης οι οποίες αγοράζουν κυρίως από το Ιράν», προσθέτει. «Αν δεν υπήρχε η πανδημία οι τιμές θα ήταν υψηλότερες αλλά οι καταναλωτές στράφηκαν σε φρούτα με αντιοξειδωτική δράση και βιταμίνες, κάτι που ωφέλησε τα ακτινίδια. Είναι αρνητικό το ότι δεν δουλεύει η εστίαση στις περισσότερες χώρες, δεν καλύπτεται αυτό το κομμάτι που χάνεται από την οικιακή κατανάλωση», σημειώνει.

«Σοβαρό ζήτημα που αντιμετωπίζουμε είναι η έλλειψη σε ψυκτικούς θαλάμους, η μεγάλη παραγωγή των ακτινιδίων απαιτεί και τους κατάλληλους χώρους συντήρησης», αναφέρει.

Aξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΒΕ, η Περιφέρεια Κ.Μακεδονίας κατέγραψε αύξηση των εξαγωγών της (άγγιξαν τα 5,3 δισ. ευρώ) στο διάστημα 2018-2019 κατά 7,6% (ξεπερνώντας την Πελοπόννησο), εξάγοντας το 15,7% των ελληνικών προϊόντων (κυρίως σε Βόρεια Μακεδονία και Γερμανία) ενώ το ποσοστό αυξάνεται αν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή. Σχεδόν το 1/3 των τροφίμων που εξήγαγε η χώρα προήλθε από το «καλάθι» της Κ.Μακεδονίας, ακολουθούμενη από την Θεσσαλία.

Aλώβητες από την πανδημία, καταγράφοντας συνεχώς νέα ρεκόρ, συνεχίζουν και το 2021 την δυναμική τους πορεία οι εξαγωγές εσπεριδοειδών και ακτινιδίων καθώς η διάθεσή τους στις διεθνείς αγορές εμφανίζει αυξητικούς ρυθμούς.

polixronakis-edZks.jpg



«Oι εξαγωγές φρούτων και λαχανικών συνεχίζουν ανεπηρέαστες από την πανδημία να καταγράφουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Το 2020 η αξία τους (νωπά φρούτα, λαχανικά και μεταποιημένα) αυξήθηκε κατά 13% και διαμορφώθηκε στα 2,5 δισ. ευρώ, ο όγκος τους αυξήθηκε κατά 6%», επισημαίνει o Γιώργος Πολυχρονάκης, ειδικός σύμβουλος στον Σύνδεσμο Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών, Incofruit Hellas.

«Η αξία των εξαγωγών που κατευθύνονται στις χώρες της ΕΕ αυξήθηκε κατά 16% ενώ η αντίστοιχη για τις εξαγωγές με προορισμό τρίτες χώρες αυξήθηκε κατά 2,5%. Από απόψεως όγκου, το 91 των ελληνικών προϊόντων καταλήγει σε ευρωπαϊκές χώρες και το 9% σε τρίτες χώρες. Γερμανία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Ιταλία, Ισπανία αποτελούν τις μεγαλύτερες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα», σημειώνει.

«Η πανδημία αύξησε τη ζήτηση για προϊόντα με αντιοξειδωτική δράση (εσπεριδοειδή, ακτινίδια, φράουλες, πιπεριές). Το καταναλωτικό κοινό λόγω και του εγκλεισμού στο σπίτι με την εστίαση κλειστή στράφηκε σε αυτά τα προϊόντα αν και οι τιμές τον Ιούλιο είχαν ανεβεί περίπου κατά 30%, στην συνέχεια ισορρόπησαν», προσθέτει. «Η ανοδική τάση συνεχίζεται και το 2021, τον Ιανουάριο η αξία των εξαγωγών αυξήθηκε κατά 9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020 ενώ και για τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο οι ενδείξεις είναι θετικές», υποστηρίζει. «Αν δεν υπάρξουν ακραία καιρικά φαινόμενα που θα διαταράξουν την παραγωγή η τάση αυτή θα διατηρηθεί σίγουρα μέχρι το Πάσχα των Καθολικών. Τα καλοκαιρινά φρούτα θα έχουν αυξημένη ζήτηση αλλά με μειωμένες τιμές ενώ κρίσιμο ρόλο θα παίξει και η εγχώρια ζήτηση ανάλογα και με την πορεία του τουρισμού», συμπληρώνει.

«Οι καταναλωτές στρέφονται σε επώνυμα, προσυσκευασμένα προϊόντα προκειμένου να αποφεύγεται η επιμόλυνση κατά τη διάρκεια της τροφοδοσίας της εφοδιαστικής αλυσίδας μέχρι να φτάσουν στον καταναλωτή, η τάση για ασφαλή και υγιεινά προϊόντα είναι πολύ ισχυρή. Τα συνεχόμενα lockdown έχουν προκαλέσει πτώση εισοδημάτων αλλά εξακολουθούν να έχουν προτεραιότητα για τους καταναλωτές τα ασφαλή προϊόντα», τονίζει.

«Το κυριότερο πρόβλημα των εξαγωγέων είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός από την διακίνηση ατυποποίητων προϊόντων είτε κατευθείαν στο χωράφι είτε από δήθεν “εμπόρους”. Πρέπει να προστατεύσουμε την φήμη των ελληνικών προϊόντων», επισημαίνει. «Σημαντικό πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι μεταφορείς των προϊόντων με τις καθυστερήσεις στα σύνορα των Ευζώνων», προσθέτει.

«Η πολιτεία χρειάζεται να καταστρώσει ένα στρατηγικό σχέδιο και να χαράξει μία πολιτική για αύξηση της παραγωγής συγκεκριμένων καλλιεργειών (πχ εσπεριδοειδή, φρούτα, λαχανικά, κηπευτικά) που θα καλύπτει όλο το έτος για να ικανοποιηθεί η διεθνής και εγχώρια ζήτηση», καταλήγει.

sarantidis.jpg


«Κοσμογονία»

«Στο ακτινίδιο συμβαίνει μία κοσμογονία στην Ελλάδα. Τα φυτώρια δεν προλαβαίνουν, στην Χρυσούπολη οι εκτάσεις με ακτινίδια έχουν ξεπεράσει τα 20.000 στρέμματα και οι προοπτικές είναι πολύ θετικές και για τα επόμενα χρόνια. Η περιοχή μας παράγει περισσότερους από 50.000 τόνους και στην επόμενη τριετία ίσως υπερβούμε και τους 80.000 τόνους. Τα ακτινίδια είναι κατά 95-97% εξαγώγιμο προϊόν», επισημαίνει ο διευθυντής της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Καβάλας, Κλέαρχος Σαραντίδης.

«Τα ακτινίδια διατίθενται κυρίως σε κράτη της ΕΕ και ειδικότερα σε Ισπανία, Γερμανία, Πολωνία, Γαλλία και λιγότερο στην Ιταλία που έχει δικιά της παραγωγή. Πρέπει να διεισδύσουμε περισσότερο στις αγορές της Ανατ. Ευρώπης οι οποίες αγοράζουν κυρίως από το Ιράν», προσθέτει. «Αν δεν υπήρχε η πανδημία οι τιμές θα ήταν υψηλότερες αλλά οι καταναλωτές στράφηκαν σε φρούτα με αντιοξειδωτική δράση και βιταμίνες, κάτι που ωφέλησε τα ακτινίδια. Είναι αρνητικό το ότι δεν δουλεύει η εστίαση στις περισσότερες χώρες, δεν καλύπτεται αυτό το κομμάτι που χάνεται από την οικιακή κατανάλωση», σημειώνει.

«Σοβαρό ζήτημα που αντιμετωπίζουμε είναι η έλλειψη σε ψυκτικούς θαλάμους, η μεγάλη παραγωγή των ακτινιδίων απαιτεί και τους κατάλληλους χώρους συντήρησης», αναφέρει.

Aξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΒΕ, η Περιφέρεια Κ.Μακεδονίας κατέγραψε αύξηση των εξαγωγών της (άγγιξαν τα 5,3 δισ. ευρώ) στο διάστημα 2018-2019 κατά 7,6% (ξεπερνώντας την Πελοπόννησο), εξάγοντας το 15,7% των ελληνικών προϊόντων (κυρίως σε Βόρεια Μακεδονία και Γερμανία) ενώ το ποσοστό αυξάνεται αν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή. Σχεδόν το 1/3 των τροφίμων που εξήγαγε η χώρα προήλθε από το «καλάθι» της Κ.Μακεδονίας, ακολουθούμενη από την Θεσσαλία.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία