ΔΙΕΘΝΗ

Σε ισχύ από αύριο το εμπάργκο της Ε.Ε. στα ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα - Οι επιπτώσεις στις αγορές

Σε ποιες αγορές θα στραφεί η Ρωσία - Ανακατατάξεις στην παγκόσμια οικονομία

 04/02/2023 17:25

Σε ισχύ από αύριο το εμπάργκο της Ε.Ε. στα ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα  - Οι επιπτώσεις στις αγορές

ΣΣε ισχύ τίθεται από αύριο, Κυριακή, το εμπάργκο της Ε.Ε. στα πετρελαϊκά προϊόντα της Ρωσίας, όπως το ντίζελ και τα αεροπορικά καύσιμα.

Το νέο εμπάργκο εντάσσεται στο έκτο πακέτο κυρώσεων που υιοθέτησε σε βάρος της Ρωσίας η Ευρωπαϊκή Ένωση τον Ιούνιο του 2022, με τις απαγορεύσεις να εφαρμόζονται σε δύο στάδια και το πρώτο να εφαρμόζεται ήδη στις αρχές Δεκεμβρίου στο αργό πετρέλαιο.

Η νέα κίνηση αναμένεται να οδηγήσει σε νέα ανακατάταξη του παγκοσμίου εμπορίου πετρελαίου, αναγκάζοντας τη Ρωσία να στραφεί στις ασιατικές αγορές για τις ποσότητές της και τους Ευρωπαίους πρώην πελάτες της σε νέους προμηθευτές.

Σημειώνεται ότι η Ε.Ε. και οι σύμμαχοί της στην G7 φέρονται να έχουν εξετάσει ανώτατο όριο τιμής στα 100 δολάρια το βαρέλι για τα ρωσικά προϊόντα, όπως το diesel, και ανώτατο όριο τιμής στα 45 δολάρια το βαρέλι για προϊόντα όπως το μαζούτ και τα βιομηχανικά λιπαντικά.

Ερώτημα αποτελεί το αν η Κίνα και η Ινδία, δύο μεγάλοι καταναλωτές, θα έχουν τις ανάγκες να απορροφήσουν τις παραπάνω ρωσικές ποσότητες που θα προκύψουν, καθώς αναλυτές δήλωσαν στο Euractiv ότι οι χώρες αυτές διαθέτουν τα δικά τους διϋλιστήρια. Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι μια μείωση της ρωσικής παραγωγής προϊόντων, που είναι και το ζητούμενο από την πλευρά της Ε.Ε. ώστε να ασκηθεί πίεση στη ρωσική οικονομία. Η Ρωσία, όμως, ποντάρει στην οικονομική ανάπτυξη της Κίνας μετά το άνοιγμα της οικονομίας της πρόσφατα για να αυξηθούν οι ανάγκες της σε καύσιμα.

Από την άλλη, η Ευρώπη στρέφεται στη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ για να αντισταθμίσει τις απώλειες που θα έχει, σε μια εποχή κατά την οποία η παγκόσμια αγορά στο ντίζελ είναι πιεσμένη κατά περιόδους. Πάντως, προς το παρόν η εικόνα είναι θετική για την ομαλή τροφοδοσία της Γηραιάς Ηπείρου. 

Οι έμποροι στην Ευρώπη έσπευσαν ήδη τους προηγούμενους μήνες να γεμίσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τα αποθέματά τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι στα λιμάνια της Β. Ευρώπης οι εισερχόμενες ποσότητες ρωσικού ντίζελ αυξήθηκαν κατά 126% από τον Οκτώβριο στο Νοέμβριο. Εκείνο το μήνα το μερίδιο του ρωσικού ντίζελ στην ευρωπαϊκή αγορά έφτασε το 44%, έναντι 39% ένα μήνα νωρίτερα.


ΣΣε ισχύ τίθεται από αύριο, Κυριακή, το εμπάργκο της Ε.Ε. στα πετρελαϊκά προϊόντα της Ρωσίας, όπως το ντίζελ και τα αεροπορικά καύσιμα.

Το νέο εμπάργκο εντάσσεται στο έκτο πακέτο κυρώσεων που υιοθέτησε σε βάρος της Ρωσίας η Ευρωπαϊκή Ένωση τον Ιούνιο του 2022, με τις απαγορεύσεις να εφαρμόζονται σε δύο στάδια και το πρώτο να εφαρμόζεται ήδη στις αρχές Δεκεμβρίου στο αργό πετρέλαιο.

Η νέα κίνηση αναμένεται να οδηγήσει σε νέα ανακατάταξη του παγκοσμίου εμπορίου πετρελαίου, αναγκάζοντας τη Ρωσία να στραφεί στις ασιατικές αγορές για τις ποσότητές της και τους Ευρωπαίους πρώην πελάτες της σε νέους προμηθευτές.

Σημειώνεται ότι η Ε.Ε. και οι σύμμαχοί της στην G7 φέρονται να έχουν εξετάσει ανώτατο όριο τιμής στα 100 δολάρια το βαρέλι για τα ρωσικά προϊόντα, όπως το diesel, και ανώτατο όριο τιμής στα 45 δολάρια το βαρέλι για προϊόντα όπως το μαζούτ και τα βιομηχανικά λιπαντικά.

Ερώτημα αποτελεί το αν η Κίνα και η Ινδία, δύο μεγάλοι καταναλωτές, θα έχουν τις ανάγκες να απορροφήσουν τις παραπάνω ρωσικές ποσότητες που θα προκύψουν, καθώς αναλυτές δήλωσαν στο Euractiv ότι οι χώρες αυτές διαθέτουν τα δικά τους διϋλιστήρια. Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι μια μείωση της ρωσικής παραγωγής προϊόντων, που είναι και το ζητούμενο από την πλευρά της Ε.Ε. ώστε να ασκηθεί πίεση στη ρωσική οικονομία. Η Ρωσία, όμως, ποντάρει στην οικονομική ανάπτυξη της Κίνας μετά το άνοιγμα της οικονομίας της πρόσφατα για να αυξηθούν οι ανάγκες της σε καύσιμα.

Από την άλλη, η Ευρώπη στρέφεται στη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ για να αντισταθμίσει τις απώλειες που θα έχει, σε μια εποχή κατά την οποία η παγκόσμια αγορά στο ντίζελ είναι πιεσμένη κατά περιόδους. Πάντως, προς το παρόν η εικόνα είναι θετική για την ομαλή τροφοδοσία της Γηραιάς Ηπείρου. 

Οι έμποροι στην Ευρώπη έσπευσαν ήδη τους προηγούμενους μήνες να γεμίσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τα αποθέματά τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι στα λιμάνια της Β. Ευρώπης οι εισερχόμενες ποσότητες ρωσικού ντίζελ αυξήθηκαν κατά 126% από τον Οκτώβριο στο Νοέμβριο. Εκείνο το μήνα το μερίδιο του ρωσικού ντίζελ στην ευρωπαϊκή αγορά έφτασε το 44%, έναντι 39% ένα μήνα νωρίτερα.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία