ΠΑΙΔΕΙΑ

Σχολικά κτίρια με σοβαρούς κινδύνους

Ανησυχία σε γονείς και εκπαιδευτικούς, ερωτήματα από το Τεχνικό Επιμελητήριο

 10/10/2018 08:44

Σχολικά κτίρια με σοβαρούς κινδύνους

Έλενα Αποστολίδου

Μετά τον ανεμιστήρα οροφής που έπεσε και τραυμάτισε μαθητές σε σχολείο της Θεσσαλονίκης, η «ΜτΚ» φέρνει στο φως τα κτιριακά προβλήματα που υπάρχουν στα σχολεία, με αίθουσες προκάτ, ανύπαρκτους αύλειους χώρους, σχολεία που στεγάζονται σε αποθήκες και πρώην βιομηχανικά κτίρια και μαθητές που αναγκάζονται να μεταφερθούν σε άλλα κτίσματα από εκείνα που στεγάζονται τα σχολεία τους, προκειμένου να κάνουν τα εργαστηριακά τους μαθήματα. Για ελλείμματα που υπάρχουν στην ασφάλεια και για απουσία ενός κανονιστικού πλαισίου στα σχολεία κάνει λόγο το Τεχνικό Επιμελητήριο Κεντρικής Μακεδονίας, την ώρα που οι γονείς έχουν ξεσηκωθεί, ζητώντας καλύτερη συντήρηση των σχολείων.

Ανησυχία στους γονείς

«Τα πνεύματα δεν έχουν ηρεμήσει, βρισκόμαστε σε ανησυχία. Κάθε μέρα παρακαλάμε να γυρίσουν σώα τα παιδιά μας στο σπίτι, να μη μας πάρουν τηλέφωνο από το σχολείο ότι έγινε κάτι» δηλώνει η Μαρία Φαφούτη, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων στο 5ο δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης, στο οποίο δύο μαθητές τραυματίστηκαν όταν κατά τη διάρκεια του μαθήματος αποκολλήθηκε ο ανεμιστήρας οροφής και έπεσε πάνω τους. Όπως τονίζει, υπάρχουν οι διαβεβαιώσεις ότι βρέθηκε ο ανάδοχος και ότι το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν οι εργασίες στο σχολείο, ωστόσο οι ίδιοι βρίσκονται σε ετοιμότητα καθώς όπως λέει η κ. Φαφούτη «αν δούμε ότι τα έργα δεν ξεκινάνε, θα κινηθούμε μέσα από τη δικαστική οδό».

«Η πτώση του ανεμιστήρα σε σχολείο της Θεσσαλονίκης, η πτώση των σοβάδων σε σχολείο των Συκεών, όλα αυτά για εμάς δεν είναι ένα τυχαία περιστατικά. Έχουμε σχολεία σε κοντέινερ, κατάργηση αιθουσών για εκδηλώσεις και μετατροπή τους σε αίθουσες διδασκαλίας, σχολεία στην περιφέρεια στα οποία δεν έχει γίνει κανένας αντισεισμικός έλεγχος. Λόγω της κατάστασης αυτής, κάναμε μια μεγάλη σύσκεψη με συλλόγους γονέων, συνδικάτα οικοδόμων και μηχανικών, προκειμένου να έχουμε έναν κοινό προσανατολισμό. Εμείς, ως γονείς, ζητάμε να υπάρχει καλύτερη συντήρηση των σχολείων και όχι να περιμένουμε να γίνει μια ‘ατυχία’, για να κάνουν μετά τις εργασίες», τονίζει ο Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας, επισημαίνοντας πως το επόμενο διάστημα θα προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις.

Καθιζήσεις και πλημμυρισμένα κτίρια

Σε ορισμένες περιοχές η ομαλή λειτουργία του σχολείου φαίνεται να εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες. Όπως εξηγεί ο Νίκος Βρεττός, πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων στο δήμο Πυλαίας - Χορτιάτη, «το δημοτικό σχολείο του Χορτιάτη πλημμυρίζει έπειτα από μια έντονη καταιγίδα. Έχουν γίνει μερεμέτια από το δήμο, αλλά δεν έχει υπάρξει λύση. Η σχολική στέγη στην περιοχή έχει πολλά προβλήματα, θα πρέπει να φτιάξουν καινούργιες υποδομές ή να φτιάξουν σοβαρά αυτά που ήδη υπάρχουν. Στο 1ο δημοτικό σχολείο Πυλαίας φοιτούν 483 παιδιά, ενώ θα έπρεπε το συγκεκριμένο σχολείο να φιλοξενήσει 280 παιδιά. Όλα αυτά μας δείχνουν ότι υπάρχει έλλειψη προσανατολισμού για την εκπαίδευση, είτε σε επίπεδο υπουργείου είτε σε επίπεδο δήμου, αυτή είναι και η ουσία του προβλήματος», τονίζει με νόημα.

Ανάλογη είναι η εικόνα και στην περιοχή της Θέρμης. Τις προηγούμενες ημέρες μαθητές και γονείς βγήκαν στους δρόμους για να διαμαρτυρηθούν για το πρόβλημα της μετακίνησης των παιδιών, που δημιουργεί κινδύνους. Όπως περιγράφει ο Γιώργος Τριανταφυλλίδης, πρόεδρος της Ένωσης των Συλλόγων Γονέων δήμου Θέρμης «αυτό το θέμα αποτελεί για εμάς απόλυτη προτεραιότητα, καθώς εμποδίζει την εκπαιδευτική διαδικασία. Παράλληλα, μας λείπουν εφτά σχολεία, καθώς τώρα βρίσκονται σε πρώην αποθήκες και βιομηχανικά κτίρια. Τον τελευταίο καιρό εμφανίζονται πολλά προβλήματα με καθιζήσεις σε κτίρια και εργαστήρια σε υπόγεια, ενώ τα ειδικά σχολεία είναι σε ακατάλληλους χώρους».

«Τα κτιριακά προβλήματα είναι έντονα. Η έλλειψη αιθουσών στο δήμο Κορδελιού - Εύοσμου έχει φτάσει στο κόκκινο. Υπάρχουν σχολεία που μοιράζονται αίθουσες εκ περιτροπής, σχολεία που πρέπει τα παιδιά να μεταφερθούν στο απέναντι κτίριο, για να κάνουν το μάθημα της πληροφορικής. Το ειδικό σχολείο στο Κορδελιό είναι σε κακή κατάσταση, ενώ μεγάλο είναι το πρόβλημα στο μουσικό σχολείο Αμπελοκήπων. Όλα αυτά είναι λύσεις ανάγκης», δηλώνει η Πόπη Σαραϊδάρη, εκπαιδευτικός και πρόεδρος της Ε’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης.

Θέμα ασφάλειας

Για τα κτιριακά προβλήματα στα σχολεία έκανε παρέμβαση η διοίκηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος του τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ). Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο Πάρις Μπίλλιας, πρόεδρος του ΤΕΕ/ΚΜ «υπάρχει η αναγκαιότητα ενός κανονιστικού πλαισίου. Αυτό που λέμε εμείς είναι να υπάρξουν κανόνες, ένα εγχειρίδιο που θα περιγράφει τον τύπο και το χρόνο των ελέγχων στα σχολεία. Αφού διαπιστωθούν προβλήματα, να προχωρήσουμε μετά και στις ενέργειες τις συντήρησης, ενίσχυσης κλπ. δηλαδή να εξασφαλίσουμε την καλή λειτουργία των εγκαταστάσεων». Ο ίδιος στο ερώτημα αν η πρότασή τους βρήκε ανταπόκριση από τους αρμόδιους με φανερή απογοήτευση, απαντάει πως «δυστυχώς όχι, ωστόσο εμείς έχουμε ξεκινήσει τη διαδικασία για να περιγράψουμε τα βήματα των ελέγχων. Ασφάλεια χωρίς κανονιστικά πλαίσια μπορεί να υπάρξει, αλλά γίνεται με τυχαίο τρόπο και αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν ελλείμματα» τονίζει. 

Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ"
Μετά τον ανεμιστήρα οροφής που έπεσε και τραυμάτισε μαθητές σε σχολείο της Θεσσαλονίκης, η «ΜτΚ» φέρνει στο φως τα κτιριακά προβλήματα που υπάρχουν στα σχολεία, με αίθουσες προκάτ, ανύπαρκτους αύλειους χώρους, σχολεία που στεγάζονται σε αποθήκες και πρώην βιομηχανικά κτίρια και μαθητές που αναγκάζονται να μεταφερθούν σε άλλα κτίσματα από εκείνα που στεγάζονται τα σχολεία τους, προκειμένου να κάνουν τα εργαστηριακά τους μαθήματα. Για ελλείμματα που υπάρχουν στην ασφάλεια και για απουσία ενός κανονιστικού πλαισίου στα σχολεία κάνει λόγο το Τεχνικό Επιμελητήριο Κεντρικής Μακεδονίας, την ώρα που οι γονείς έχουν ξεσηκωθεί, ζητώντας καλύτερη συντήρηση των σχολείων.

Ανησυχία στους γονείς

«Τα πνεύματα δεν έχουν ηρεμήσει, βρισκόμαστε σε ανησυχία. Κάθε μέρα παρακαλάμε να γυρίσουν σώα τα παιδιά μας στο σπίτι, να μη μας πάρουν τηλέφωνο από το σχολείο ότι έγινε κάτι» δηλώνει η Μαρία Φαφούτη, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων στο 5ο δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης, στο οποίο δύο μαθητές τραυματίστηκαν όταν κατά τη διάρκεια του μαθήματος αποκολλήθηκε ο ανεμιστήρας οροφής και έπεσε πάνω τους. Όπως τονίζει, υπάρχουν οι διαβεβαιώσεις ότι βρέθηκε ο ανάδοχος και ότι το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν οι εργασίες στο σχολείο, ωστόσο οι ίδιοι βρίσκονται σε ετοιμότητα καθώς όπως λέει η κ. Φαφούτη «αν δούμε ότι τα έργα δεν ξεκινάνε, θα κινηθούμε μέσα από τη δικαστική οδό».

«Η πτώση του ανεμιστήρα σε σχολείο της Θεσσαλονίκης, η πτώση των σοβάδων σε σχολείο των Συκεών, όλα αυτά για εμάς δεν είναι ένα τυχαία περιστατικά. Έχουμε σχολεία σε κοντέινερ, κατάργηση αιθουσών για εκδηλώσεις και μετατροπή τους σε αίθουσες διδασκαλίας, σχολεία στην περιφέρεια στα οποία δεν έχει γίνει κανένας αντισεισμικός έλεγχος. Λόγω της κατάστασης αυτής, κάναμε μια μεγάλη σύσκεψη με συλλόγους γονέων, συνδικάτα οικοδόμων και μηχανικών, προκειμένου να έχουμε έναν κοινό προσανατολισμό. Εμείς, ως γονείς, ζητάμε να υπάρχει καλύτερη συντήρηση των σχολείων και όχι να περιμένουμε να γίνει μια ‘ατυχία’, για να κάνουν μετά τις εργασίες», τονίζει ο Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας, επισημαίνοντας πως το επόμενο διάστημα θα προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις.

Καθιζήσεις και πλημμυρισμένα κτίρια

Σε ορισμένες περιοχές η ομαλή λειτουργία του σχολείου φαίνεται να εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες. Όπως εξηγεί ο Νίκος Βρεττός, πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων στο δήμο Πυλαίας - Χορτιάτη, «το δημοτικό σχολείο του Χορτιάτη πλημμυρίζει έπειτα από μια έντονη καταιγίδα. Έχουν γίνει μερεμέτια από το δήμο, αλλά δεν έχει υπάρξει λύση. Η σχολική στέγη στην περιοχή έχει πολλά προβλήματα, θα πρέπει να φτιάξουν καινούργιες υποδομές ή να φτιάξουν σοβαρά αυτά που ήδη υπάρχουν. Στο 1ο δημοτικό σχολείο Πυλαίας φοιτούν 483 παιδιά, ενώ θα έπρεπε το συγκεκριμένο σχολείο να φιλοξενήσει 280 παιδιά. Όλα αυτά μας δείχνουν ότι υπάρχει έλλειψη προσανατολισμού για την εκπαίδευση, είτε σε επίπεδο υπουργείου είτε σε επίπεδο δήμου, αυτή είναι και η ουσία του προβλήματος», τονίζει με νόημα.

Ανάλογη είναι η εικόνα και στην περιοχή της Θέρμης. Τις προηγούμενες ημέρες μαθητές και γονείς βγήκαν στους δρόμους για να διαμαρτυρηθούν για το πρόβλημα της μετακίνησης των παιδιών, που δημιουργεί κινδύνους. Όπως περιγράφει ο Γιώργος Τριανταφυλλίδης, πρόεδρος της Ένωσης των Συλλόγων Γονέων δήμου Θέρμης «αυτό το θέμα αποτελεί για εμάς απόλυτη προτεραιότητα, καθώς εμποδίζει την εκπαιδευτική διαδικασία. Παράλληλα, μας λείπουν εφτά σχολεία, καθώς τώρα βρίσκονται σε πρώην αποθήκες και βιομηχανικά κτίρια. Τον τελευταίο καιρό εμφανίζονται πολλά προβλήματα με καθιζήσεις σε κτίρια και εργαστήρια σε υπόγεια, ενώ τα ειδικά σχολεία είναι σε ακατάλληλους χώρους».

«Τα κτιριακά προβλήματα είναι έντονα. Η έλλειψη αιθουσών στο δήμο Κορδελιού - Εύοσμου έχει φτάσει στο κόκκινο. Υπάρχουν σχολεία που μοιράζονται αίθουσες εκ περιτροπής, σχολεία που πρέπει τα παιδιά να μεταφερθούν στο απέναντι κτίριο, για να κάνουν το μάθημα της πληροφορικής. Το ειδικό σχολείο στο Κορδελιό είναι σε κακή κατάσταση, ενώ μεγάλο είναι το πρόβλημα στο μουσικό σχολείο Αμπελοκήπων. Όλα αυτά είναι λύσεις ανάγκης», δηλώνει η Πόπη Σαραϊδάρη, εκπαιδευτικός και πρόεδρος της Ε’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης.

Θέμα ασφάλειας

Για τα κτιριακά προβλήματα στα σχολεία έκανε παρέμβαση η διοίκηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος του τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ). Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο Πάρις Μπίλλιας, πρόεδρος του ΤΕΕ/ΚΜ «υπάρχει η αναγκαιότητα ενός κανονιστικού πλαισίου. Αυτό που λέμε εμείς είναι να υπάρξουν κανόνες, ένα εγχειρίδιο που θα περιγράφει τον τύπο και το χρόνο των ελέγχων στα σχολεία. Αφού διαπιστωθούν προβλήματα, να προχωρήσουμε μετά και στις ενέργειες τις συντήρησης, ενίσχυσης κλπ. δηλαδή να εξασφαλίσουμε την καλή λειτουργία των εγκαταστάσεων». Ο ίδιος στο ερώτημα αν η πρότασή τους βρήκε ανταπόκριση από τους αρμόδιους με φανερή απογοήτευση, απαντάει πως «δυστυχώς όχι, ωστόσο εμείς έχουμε ξεκινήσει τη διαδικασία για να περιγράψουμε τα βήματα των ελέγχων. Ασφάλεια χωρίς κανονιστικά πλαίσια μπορεί να υπάρξει, αλλά γίνεται με τυχαίο τρόπο και αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν ελλείμματα» τονίζει. 

Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ"

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία