ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Σ. Αναγνωστοπούλου: Ντροπή για τα αρχαία της «Βενιζέλου»

Η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ επικαλείται την Αμερικανίδα καθηγήτρια του UCLA, S. Gerstel, η οποία χαρακτήρισε «μαύρη ημέρα για τον Πολιτισμό» την απόφαση του ΚΑΣ για τα αρχαία του μετρό Θεσσαλονίκης

 27/09/2020 18:15

Σ. Αναγνωστοπούλου: Ντροπή για τα αρχαία της «Βενιζέλου»
Φωτογραφία αρχείου από το εργοτάξιο του μετρό στον σταθμό Βενιζέλου

Στην ανάρτηση της Αμερικανίδας καθηγήτριας Βυζαντινολογίας στο πανεπιστήμιο UCLA στην Καλιφόρνια, Sharon Gerstel, στα κοινωνικά δίκτυα την επομένη της «μαύρης μέρας για τον Πολιτισμό», όπως η ίδια αποκαλεί τη μέρα της απόφασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τα αρχαία του σταθμού «Βενιζέλου» στο μετρό Θεσσαλονίκης, παραπέμπει με δήλωσή της η τομεράρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Σία Αναγνωστοπούλου.

«Η ανάρτηση της κορυφαίας, διακεκριμένης» καθηγήτριας «δεν επιτρέπει πλέον σιωπή», σημειώνει η κ. Αναγνωστοπούλου και συνεχίζει: «Η λέξη «Ντροπή!» (στα ελληνικά) με την οποία κλείνει την ανάρτησή της, ταρακουνά συνειδήσεις και μας καλεί όλους και όλες –όχι μόνο τους Θεσσαλονικείς- όλους/ες τους Έλληνες και τις Ελληνίδες να αναμετρηθούμε με την πολιτιστική κληρονομιά μας. Με το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον αυτού του τόπου».

Όπως υποστηρίζει η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, «δεκάδες καταξιωμένοι διεθνώς επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, υπογραμμίζοντας ότι η απόσπαση των αρχαιοτήτων θέτει σε κίνδυνο την αυθεντικότητα και την ακεραιότητα αυτού του σπάνιου μνημείου. Φορείς, ενώσεις πολιτών και συλλογικότητες της Θεσσαλονίκης δίνουν αγώνα για να διατηρηθεί το μνημείο στη θέση του. Δεν έχουμε δικαίωμα πια να τους αφήσουμε μόνους. Το επιτάσσει άλλωστε το Σύνταγμά μας».

Η ίδια εξηγεί ότι «αυτή η ανεκτίμητη βυζαντινή κληρονομιά αποκαλύπτει με μοναδικό μεγαλείο στη Θεσσαλονίκη (ούτε καν στην Κωνσταντινούπολη) το κοσμικό/λαϊκό Βυζάντιο, το αστικό Βυζάντιο. Αποκαλύπτει με συγκινητικό τρόπο τη συνέχεια των «πατημάτων» των κοινωνιών, της διαρκούς συνομιλίας τους στο χρόνο μέσα από την καθημερινότητά τους. Αποκαλύπτει ότι ο Πολιτισμός δεν είναι βιτρίνα, είναι ένας διαρκής διάλογος των κοινωνιών: η σημερινή εμπορική Θεσσαλονίκη ακουμπά πάνω σε αυτό το αυθεντικό, ακέραιο και σε άριστη κατάσταση πολεοδομικό συγκρότημα, έκτασης σχεδόν 2 στρεμμάτων, της πρωτοβυζαντινής εποχής της Θεσσαλονίκης».

Στο κεντρικό σταυροδρόμι του Decumanus Maximus στη «Βενιζέλου»,  «με την κάθετη Cardo, με πεζοδρόμια, με υδραυλικά έργα αποχέτευσης και στράγγισης, με ένθεν κακείθεν ολόκληρα κτίρια και καταστήματα επεξεργασίας κοσμημάτων, εξακολουθούν να είναι και τα σημερινά καταστήματα της περιοχής, με το τετράπυλο μνημείο αντίστοιχο με την αψίδα του Γαλερίου, τη γνωστή Καμάρα της Θεσσαλονίκης, να δεσπόζει στο κέντρο της διασταύρωσης», προσθέτει η κ. Αναγνωστοπούλου.

Κατά την άποψή της, αυτό το «σπάνιο για την αυθεντικότητα, το μέγεθος και την ακεραιότητά του οικοδομικό συγκρότημα που αναπαριστά κατά τρόπο ανεπανάληπτο τη ζωή τον 3ο – 4ο αιώνα μ.Χ στη Βυζαντινή Θεσσαλονίκη (...), «πέφτει» στα χέρια της Υπουργού Πολιτισμού της ΝΔ και του διορισμένου από την ίδια ΚΑΣ». 

Η κ. Αναγνωστοπούλου προτρέπει, δε, άπαντες να αναλογιστούν «-όπως τονίζει η κορυφαία Βυζαντινολόγος Gestler- αν θα τολμούσε κανείς να κατακρεουργήσει την Αρχαία Αγορά της Αθήνας, όπως επιδιώκεται τώρα να γίνει με τη βυζαντινή αγορά της Θεσσαλονίκης».

Σε άλλο σημείο της δήλωσής της, η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κ. Μενδώνη ότι «υποβιβάζει εκχυδαίζοντας με ψέματα, στρεβλώσεις και πονηριές την τύχη ενός σημαντικού μέρους της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας σε μια κόντρα ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ. Τόσο μικροπρεπής και ασεβής αντιμετώπιση του Πολιτισμού!» και συμπληρώνει πως «σε καμιά χώρα του κόσμου τέτοια σημαντικά μνημεία δεν θα είχαν την αντιμετώπιση που επιφυλάσσει η Υπουργός στα αρχαία της Θεσσαλονίκης. Ας παραδειγματιστεί η Υπουργός από την κατασκευή του Μετρό στη Νάπολι ή τη Σόφια. Ας ακολουθούσε η Υπουργός την έτοιμη μελέτη και τις εργασίες στο Μετρό που τις παρέδωσε η προηγούμενη κυβέρνηση».

Καταλήγει, δε, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Ντροπή! Πρέπει να φωνάξουμε όλοι και όλες. Οι άνθρωποι του Πολιτισμού όλης της χώρας, οι πολίτες όλης της χώρας. Η αδιαφορία για «των ανθρώπων έργα» δεν κατακερματίζεται –αρχαίων και σύγχρονων: οι σύγχρονοι δημιουργοί τη βιώνουν αυτή την αδιαφορία. Τη βιώνουν ωστόσο και οι πιο παλιοί. Η προστασία, η υπεράσπιση και ο σεβασμός στον Πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά είναι δικαίωμα όλων μας. Μην τα αφήσουμε σε μια Υπουργό».

Στην ανάρτηση της Αμερικανίδας καθηγήτριας Βυζαντινολογίας στο πανεπιστήμιο UCLA στην Καλιφόρνια, Sharon Gerstel, στα κοινωνικά δίκτυα την επομένη της «μαύρης μέρας για τον Πολιτισμό», όπως η ίδια αποκαλεί τη μέρα της απόφασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τα αρχαία του σταθμού «Βενιζέλου» στο μετρό Θεσσαλονίκης, παραπέμπει με δήλωσή της η τομεράρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Σία Αναγνωστοπούλου.

«Η ανάρτηση της κορυφαίας, διακεκριμένης» καθηγήτριας «δεν επιτρέπει πλέον σιωπή», σημειώνει η κ. Αναγνωστοπούλου και συνεχίζει: «Η λέξη «Ντροπή!» (στα ελληνικά) με την οποία κλείνει την ανάρτησή της, ταρακουνά συνειδήσεις και μας καλεί όλους και όλες –όχι μόνο τους Θεσσαλονικείς- όλους/ες τους Έλληνες και τις Ελληνίδες να αναμετρηθούμε με την πολιτιστική κληρονομιά μας. Με το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον αυτού του τόπου».

Όπως υποστηρίζει η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, «δεκάδες καταξιωμένοι διεθνώς επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, υπογραμμίζοντας ότι η απόσπαση των αρχαιοτήτων θέτει σε κίνδυνο την αυθεντικότητα και την ακεραιότητα αυτού του σπάνιου μνημείου. Φορείς, ενώσεις πολιτών και συλλογικότητες της Θεσσαλονίκης δίνουν αγώνα για να διατηρηθεί το μνημείο στη θέση του. Δεν έχουμε δικαίωμα πια να τους αφήσουμε μόνους. Το επιτάσσει άλλωστε το Σύνταγμά μας».

Η ίδια εξηγεί ότι «αυτή η ανεκτίμητη βυζαντινή κληρονομιά αποκαλύπτει με μοναδικό μεγαλείο στη Θεσσαλονίκη (ούτε καν στην Κωνσταντινούπολη) το κοσμικό/λαϊκό Βυζάντιο, το αστικό Βυζάντιο. Αποκαλύπτει με συγκινητικό τρόπο τη συνέχεια των «πατημάτων» των κοινωνιών, της διαρκούς συνομιλίας τους στο χρόνο μέσα από την καθημερινότητά τους. Αποκαλύπτει ότι ο Πολιτισμός δεν είναι βιτρίνα, είναι ένας διαρκής διάλογος των κοινωνιών: η σημερινή εμπορική Θεσσαλονίκη ακουμπά πάνω σε αυτό το αυθεντικό, ακέραιο και σε άριστη κατάσταση πολεοδομικό συγκρότημα, έκτασης σχεδόν 2 στρεμμάτων, της πρωτοβυζαντινής εποχής της Θεσσαλονίκης».

Στο κεντρικό σταυροδρόμι του Decumanus Maximus στη «Βενιζέλου»,  «με την κάθετη Cardo, με πεζοδρόμια, με υδραυλικά έργα αποχέτευσης και στράγγισης, με ένθεν κακείθεν ολόκληρα κτίρια και καταστήματα επεξεργασίας κοσμημάτων, εξακολουθούν να είναι και τα σημερινά καταστήματα της περιοχής, με το τετράπυλο μνημείο αντίστοιχο με την αψίδα του Γαλερίου, τη γνωστή Καμάρα της Θεσσαλονίκης, να δεσπόζει στο κέντρο της διασταύρωσης», προσθέτει η κ. Αναγνωστοπούλου.

Κατά την άποψή της, αυτό το «σπάνιο για την αυθεντικότητα, το μέγεθος και την ακεραιότητά του οικοδομικό συγκρότημα που αναπαριστά κατά τρόπο ανεπανάληπτο τη ζωή τον 3ο – 4ο αιώνα μ.Χ στη Βυζαντινή Θεσσαλονίκη (...), «πέφτει» στα χέρια της Υπουργού Πολιτισμού της ΝΔ και του διορισμένου από την ίδια ΚΑΣ». 

Η κ. Αναγνωστοπούλου προτρέπει, δε, άπαντες να αναλογιστούν «-όπως τονίζει η κορυφαία Βυζαντινολόγος Gestler- αν θα τολμούσε κανείς να κατακρεουργήσει την Αρχαία Αγορά της Αθήνας, όπως επιδιώκεται τώρα να γίνει με τη βυζαντινή αγορά της Θεσσαλονίκης».

Σε άλλο σημείο της δήλωσής της, η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κ. Μενδώνη ότι «υποβιβάζει εκχυδαίζοντας με ψέματα, στρεβλώσεις και πονηριές την τύχη ενός σημαντικού μέρους της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας σε μια κόντρα ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ. Τόσο μικροπρεπής και ασεβής αντιμετώπιση του Πολιτισμού!» και συμπληρώνει πως «σε καμιά χώρα του κόσμου τέτοια σημαντικά μνημεία δεν θα είχαν την αντιμετώπιση που επιφυλάσσει η Υπουργός στα αρχαία της Θεσσαλονίκης. Ας παραδειγματιστεί η Υπουργός από την κατασκευή του Μετρό στη Νάπολι ή τη Σόφια. Ας ακολουθούσε η Υπουργός την έτοιμη μελέτη και τις εργασίες στο Μετρό που τις παρέδωσε η προηγούμενη κυβέρνηση».

Καταλήγει, δε, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Ντροπή! Πρέπει να φωνάξουμε όλοι και όλες. Οι άνθρωποι του Πολιτισμού όλης της χώρας, οι πολίτες όλης της χώρας. Η αδιαφορία για «των ανθρώπων έργα» δεν κατακερματίζεται –αρχαίων και σύγχρονων: οι σύγχρονοι δημιουργοί τη βιώνουν αυτή την αδιαφορία. Τη βιώνουν ωστόσο και οι πιο παλιοί. Η προστασία, η υπεράσπιση και ο σεβασμός στον Πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά είναι δικαίωμα όλων μας. Μην τα αφήσουμε σε μια Υπουργό».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία