ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ρένα Μόρφη: Στις αξίες η κρίση μπορεί να κάνει και τη διαφορά

Η ερμηνεύτρια μίλησε στη «ΜτΚ» με αφορμή την εμφάνισή της στη Θεσσαλονίκη το ερχόμενο Σάββατο

 26/11/2018 14:00

Ρένα Μόρφη: Στις αξίες η κρίση μπορεί να κάνει και τη διαφορά

Κυριακή Τσολάκη

Δύο ονόματα, ένα πρόσωπο. Ρένα Μόρφη ή Σούλη Ανατολή. Την εκφράζουν και τα δύο. Το ένα είναι το δικό της, το άλλο της γιαγιάς της, αλλά και ο τίτλος του προσωπικού της άλμπουμ. «Με φωνάζουν και Σούλη, και μου αρέσει», λέει η ίδια στη «ΜτΚ».

Η Ρένα Μόρφη, που όλοι γνωρίσαμε ως ερμηνεύτρια των «Imam Baildi», ακολουθεί τώρα τη δική της προσωπική πορεία, μετά μάλιστα την ανάπαυλα που ανακοίνωσε πρόσφατα πως θα κάνει το σχήμα. Έτσι θα βρεθεί για ένα βράδυ στη Θεσσαλονίκη, για να ξεδιπλώσει επί σκηνής τα προσωπικά της τραγούδια, αλλά και κομμάτια διαχρονικά, αγαπημένες διασκευές, όπως και ακυκλοφόρητα μέχρι στιγμής ακούσματα, που θα περιλάβει στον επόμενο δίσκο της. Είναι η δεύτερη φορά που έρχεται στην πόλη με δικό της πρόγραμμα. «Έχω αγωνία», εξομολογείται.

Όταν σου χορεύω…

Έχοντας στις ερμηνευτικές «αποσκευές» της το τραγούδι «Όταν σου χορεύω», που έγραψε για εκείνη ο Φοίβος Δεληβοριάς, το οποίο έγινε ανάρπαστο στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η καλλιτέχνιδα έχει κάθε λόγο να υποστηρίζει ότι η επιλογή της να ακολουθήσει και σόλο καριέρα πέραν των «Imam Baildi» στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία. Είχε βέβαια γι’ αυτήν τη «νίκη» ως σύμμαχό της τον γνωστό τραγουδοποιό κι ερμηνευτή που είναι χρόνια φίλος της. «Με τον Φοίβο έχουμε μία πολύτιμη φιλική σχέση. Είναι ο άνθρωπος που με ξέρει πάρα πολύ καλά. Ήταν η πρώτη φορά που έγραψε για άλλον καλλιτέχνη. Ο ίδιος είναι βιωματικός τραγουδοποιός και, ουσιαστικά, περιγράφει τις ιστορίες του. Μπήκε όμως και στη δική μου ιδιοσυγκρασία. Για μένα είναι από τους καλύτερους δημιουργούς της γενιάς του και όχι μόνο. Θεωρώ ότι έχει ταυτόχρονα πνευματικότητα και αμεσότητα στο λόγο του χωρίς να χάνει τη λυρικότητά του, ενώ βγάζει συγκίνηση και σουρεαλισμό μέσα από αυτήν. Για παράδειγμα, το ‘όταν σου χορεύω, απ’ τις άλλες κλέβω’ είναι ένας στίχος που δεν ερμηνεύεται απόλυτα με την πρώτη ανάγνωση, χρειάζεται να τον εξηγήσεις», τονίζει.

Το κομμάτι περιλαμβάνεται στο δίσκο «Σούλη Ανατολή», που επίσης προκάλεσε αίσθηση (πέραν του Φοίβου Δεληβοριά τραγούδια υπογράφει και ο Δημήτρης Μπαλογιάννης, ενώ ένα είναι του Λάμπη Κουντουρόγιαννη), ένα όνομα που για εκείνη σημαίνει πολλά, αφού έτσι λένε τη γιαγιά της που τραγουδούσε στα νιάτα της στον Βόλο, αλλά σταμάτησε την καριέρα της όταν παντρεύτηκε.

Είναι η Σούλη Ανατολή το alter ego της; «Όχι τόσο, παρότι έτσι φαίνεται. Είναι η βασική και πρωταρχική μου έκφραση. Επειδή το κανονικό μου όνομα συνδέθηκε με το συγκρότημα, έπρεπε κάπως να διαχωρίσω τα projects. Έχει τη σημειολογική έννοια με τη γιαγιά μου, αλλά με παραπέμπει και σε μία αλλοτινή διάθεση», επισημαίνει η ερμηνεύτρια.

Γεννημένη και η ίδια στην πρωτεύουσα της Μαγνησίας, κατάλαβε νωρίς πως για να κυνηγήσει το όνειρό της έπρεπε να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο. Έτσι αποφοίτησε από το Ιστορικό Αρχαιολογικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών. «Οι σπουδές μού άνοιξαν τη σκέψη. Ανεξάρτητα από το τι έχεις αποφασίσει να κάνεις, από τη στιγμή που βάζεις έναν στόχο, είναι τεράστια κατάκτηση για τον εαυτό σου να μπορέσεις να τον ολοκληρώσεις», λέει.

«Ταυτίζομαι με το ‘εμείς θα ζήσουμε κι ας είμαστε φτωχοί’»

Το σαράκι της όμως ήταν πάντα η ενασχόληση με το τραγούδι, που τελικά την κέρδισε. Συνοδοιπόροι της σ’ αυτό ήταν οι Ορέστης και Λύσανδρος Φαληρέας («Imam Baildi»), που μάλιστα είναι παραγωγοί του πρώτου της άλμπουμ. Λάτρης της αισθητικής του ’50 - ’60 ενσωματώνει στη δουλειά της στοιχεία αυτών των δεκαετιών. «Δεν ξέρω γιατί ταυτίζομαι μ’ εκείνη την εποχή. Τη δεκαετία του ’90, παρόλο που ήμουν παιδί, ξέρω ότι υπήρχαν λεφτά αλλά και μια αφθονία σε πράγματα, μια ανάπτυξη που δεν είχε ακριβώς βάση και θεμέλια. Ανήκω σε μια άλλη εποχή και δεν ξέρω αν αυτό μουσικά αιτιολογείται. Μου αρέσει περισσότερο να ακούω Τσιτσάνη, αλλά και τον Μπιθικώτση να λέει ‘εμείς θα ζήσουμε κι ας είμαστε φτωχοί’. Μ’ αυτό ταυτίζομαι περισσότερο αυτήν την περίοδο». Αλλά και τώρα στη «φτώχεια» του δισκογραφικού τοπίου, η ίδια προχωρά στη δημιουργία ενός δεύτερου άλμπουμ.

Τελικά η κρίση κάνει καλό στις σταθερές αξίες; «Μπορεί να έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο με την έννοια ότι δεν υπάρχει πλέον άλλο κίνητρο εκτός από την ακατανίκητη ανάγκη να εκφράσεις μια δική σου πρόταση. Άρα στις αξίες η κρίση μπορεί να κάνει και τη διαφορά», καταλήγει η ερμηνεύτρια.

INFO

Fix Factory of Sound

1η Δεκεμβρίου στις 10.30 μ.μ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25 Νοεμβρίου 2018

Δύο ονόματα, ένα πρόσωπο. Ρένα Μόρφη ή Σούλη Ανατολή. Την εκφράζουν και τα δύο. Το ένα είναι το δικό της, το άλλο της γιαγιάς της, αλλά και ο τίτλος του προσωπικού της άλμπουμ. «Με φωνάζουν και Σούλη, και μου αρέσει», λέει η ίδια στη «ΜτΚ».

Η Ρένα Μόρφη, που όλοι γνωρίσαμε ως ερμηνεύτρια των «Imam Baildi», ακολουθεί τώρα τη δική της προσωπική πορεία, μετά μάλιστα την ανάπαυλα που ανακοίνωσε πρόσφατα πως θα κάνει το σχήμα. Έτσι θα βρεθεί για ένα βράδυ στη Θεσσαλονίκη, για να ξεδιπλώσει επί σκηνής τα προσωπικά της τραγούδια, αλλά και κομμάτια διαχρονικά, αγαπημένες διασκευές, όπως και ακυκλοφόρητα μέχρι στιγμής ακούσματα, που θα περιλάβει στον επόμενο δίσκο της. Είναι η δεύτερη φορά που έρχεται στην πόλη με δικό της πρόγραμμα. «Έχω αγωνία», εξομολογείται.

Όταν σου χορεύω…

Έχοντας στις ερμηνευτικές «αποσκευές» της το τραγούδι «Όταν σου χορεύω», που έγραψε για εκείνη ο Φοίβος Δεληβοριάς, το οποίο έγινε ανάρπαστο στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η καλλιτέχνιδα έχει κάθε λόγο να υποστηρίζει ότι η επιλογή της να ακολουθήσει και σόλο καριέρα πέραν των «Imam Baildi» στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία. Είχε βέβαια γι’ αυτήν τη «νίκη» ως σύμμαχό της τον γνωστό τραγουδοποιό κι ερμηνευτή που είναι χρόνια φίλος της. «Με τον Φοίβο έχουμε μία πολύτιμη φιλική σχέση. Είναι ο άνθρωπος που με ξέρει πάρα πολύ καλά. Ήταν η πρώτη φορά που έγραψε για άλλον καλλιτέχνη. Ο ίδιος είναι βιωματικός τραγουδοποιός και, ουσιαστικά, περιγράφει τις ιστορίες του. Μπήκε όμως και στη δική μου ιδιοσυγκρασία. Για μένα είναι από τους καλύτερους δημιουργούς της γενιάς του και όχι μόνο. Θεωρώ ότι έχει ταυτόχρονα πνευματικότητα και αμεσότητα στο λόγο του χωρίς να χάνει τη λυρικότητά του, ενώ βγάζει συγκίνηση και σουρεαλισμό μέσα από αυτήν. Για παράδειγμα, το ‘όταν σου χορεύω, απ’ τις άλλες κλέβω’ είναι ένας στίχος που δεν ερμηνεύεται απόλυτα με την πρώτη ανάγνωση, χρειάζεται να τον εξηγήσεις», τονίζει.

Το κομμάτι περιλαμβάνεται στο δίσκο «Σούλη Ανατολή», που επίσης προκάλεσε αίσθηση (πέραν του Φοίβου Δεληβοριά τραγούδια υπογράφει και ο Δημήτρης Μπαλογιάννης, ενώ ένα είναι του Λάμπη Κουντουρόγιαννη), ένα όνομα που για εκείνη σημαίνει πολλά, αφού έτσι λένε τη γιαγιά της που τραγουδούσε στα νιάτα της στον Βόλο, αλλά σταμάτησε την καριέρα της όταν παντρεύτηκε.

Είναι η Σούλη Ανατολή το alter ego της; «Όχι τόσο, παρότι έτσι φαίνεται. Είναι η βασική και πρωταρχική μου έκφραση. Επειδή το κανονικό μου όνομα συνδέθηκε με το συγκρότημα, έπρεπε κάπως να διαχωρίσω τα projects. Έχει τη σημειολογική έννοια με τη γιαγιά μου, αλλά με παραπέμπει και σε μία αλλοτινή διάθεση», επισημαίνει η ερμηνεύτρια.

Γεννημένη και η ίδια στην πρωτεύουσα της Μαγνησίας, κατάλαβε νωρίς πως για να κυνηγήσει το όνειρό της έπρεπε να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο. Έτσι αποφοίτησε από το Ιστορικό Αρχαιολογικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών. «Οι σπουδές μού άνοιξαν τη σκέψη. Ανεξάρτητα από το τι έχεις αποφασίσει να κάνεις, από τη στιγμή που βάζεις έναν στόχο, είναι τεράστια κατάκτηση για τον εαυτό σου να μπορέσεις να τον ολοκληρώσεις», λέει.

«Ταυτίζομαι με το ‘εμείς θα ζήσουμε κι ας είμαστε φτωχοί’»

Το σαράκι της όμως ήταν πάντα η ενασχόληση με το τραγούδι, που τελικά την κέρδισε. Συνοδοιπόροι της σ’ αυτό ήταν οι Ορέστης και Λύσανδρος Φαληρέας («Imam Baildi»), που μάλιστα είναι παραγωγοί του πρώτου της άλμπουμ. Λάτρης της αισθητικής του ’50 - ’60 ενσωματώνει στη δουλειά της στοιχεία αυτών των δεκαετιών. «Δεν ξέρω γιατί ταυτίζομαι μ’ εκείνη την εποχή. Τη δεκαετία του ’90, παρόλο που ήμουν παιδί, ξέρω ότι υπήρχαν λεφτά αλλά και μια αφθονία σε πράγματα, μια ανάπτυξη που δεν είχε ακριβώς βάση και θεμέλια. Ανήκω σε μια άλλη εποχή και δεν ξέρω αν αυτό μουσικά αιτιολογείται. Μου αρέσει περισσότερο να ακούω Τσιτσάνη, αλλά και τον Μπιθικώτση να λέει ‘εμείς θα ζήσουμε κι ας είμαστε φτωχοί’. Μ’ αυτό ταυτίζομαι περισσότερο αυτήν την περίοδο». Αλλά και τώρα στη «φτώχεια» του δισκογραφικού τοπίου, η ίδια προχωρά στη δημιουργία ενός δεύτερου άλμπουμ.

Τελικά η κρίση κάνει καλό στις σταθερές αξίες; «Μπορεί να έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο με την έννοια ότι δεν υπάρχει πλέον άλλο κίνητρο εκτός από την ακατανίκητη ανάγκη να εκφράσεις μια δική σου πρόταση. Άρα στις αξίες η κρίση μπορεί να κάνει και τη διαφορά», καταλήγει η ερμηνεύτρια.

INFO

Fix Factory of Sound

1η Δεκεμβρίου στις 10.30 μ.μ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25 Νοεμβρίου 2018

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία