ΚΟΖΑΝΗ

«Πτολεμαίδα 5»: Μπαίνει σε εμπορική λειτουργία μέχρι το τέλος του χρόνου η σύγχρονη μονάδα της ΔΕΗ

Αναπάντητο ερώτημα με τι καύσιμο θα λειτουργεί - Εκτιμήσεις πως θα ξεκινήσει με λιγνίτη και θα συνεχίσει με φυσικό αέριο

 29/01/2022 15:10

«Πτολεμαίδα 5»: Μπαίνει σε εμπορική λειτουργία μέχρι το τέλος του χρόνου η σύγχρονη μονάδα της ΔΕΗ

Στη φάση των δοκιμών έχει μπει εδώ και λίγες μέρες η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ, Πτολεμαΐδα 5, η οποία σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα  αναμένεται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία στις αρχές του φθινοπώρου και μέχρι τέλος του έτους θα δοθεί και σε εμπορική λειτουργία. Η διαδικασία περιλαμβάνει τεχνικές δοκιμές και έλεγχο για ενδεχόμενα σφάλματα του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού. Η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής βρίσκεται σε φάση κατασκευής από το 2015 και έχει προϋπολογισμό σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ. 

Αυτή η μονάδα είναι ουσιαστικά ότι έχει απομείνει από τον ενεργειακό σχεδιασμό της προηγούμενης δεκαετίας. Ενα αναπάντητο μέχρι στιγμής ερώτημα  είναι με ποιο καύσιμο θα λειτουργήσει, από τη στιγμή που ο λιγνίτης λόγω των αυξημένων εκπομπών αερίων ρύπων είναι εκτός πλάνων.  

Πάνω σε αυτό το ζήτημα εξετάστηκαν λύσεις που θα μπορούσαν να δώσουν άλλο αέρα στην επένδυση. Τους προηγούμενους μήνες πραγματοποιήθηκαν ορισμένα σενάρια ούτως ώστε η μονάδα να αξιοποιηθεί με τη χρήση άλλου καυσίμου:

Α. Ένα σενάριο είναι να καταστεί μονάδα “μετάβασης” με καύσιμο το φυσικό αέριο.

Β. Δεύτερο σενάριο να λειτουργήσει με ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέσω καύσης βιομάζας.

Γ. Ένα άλλο σενάριο που βρίσκεται στο τραπέζι είναι η μετατροπή της σε μονάδα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχεται από ΑΠΕ με τη μορφή θερμότητας, αξιοποιώντας την τεχνολογία των τηγμένων αλάτων (molten salts).

Δ. Τέλος, στην ατζέντα βρίσκεται και το σενάριο για χρήση της τεχνολογίας δέσμευσης και αποθήκευσης CO2 (CCS) σε συνδυασμό με τη συνέχιση της λιγνιτικής λειτουργίας της μονάδας,

Μέχρι στιγμής όμως δεν υπάρχει κάποια οριστική απόφαση και το τοπίο παραμένει ακόμα θολό. Οποιαδήποτε απόφαση για το μέλλον της θα ληφθεί ενώ βρίσκεται σε λειτουργία και όπως όλα δείχνουν, η μονάδα αναμένεται να κάνει πρεμιέρα με λιγνίτη. Αξίζει να σημειώσουμε πως θα είναι νέας τεχνολογίας, θα υπάρχει διαφορετική επεξεργασία στην πρώτη ύλη και σαν αποτέλεσμα θα ρυπαίνει αισθητά λιγότερο σε σχέση με τις αντίστοιχες του είδους της. Το γεγονός πως η μονάδα θα ξεκινήσει με λιγνίτη επιβεβαιώνεται και από τις υποδομές μεταφοράς λιγνίτη που κατασκευάζονται περιφερειακά των εγκαταστάσεων.

Άνθρωποι που γνωρίζουν καλά την αγορά αναφέρουν πως η διαδρομή της μονάδας είναι να ξεκινήσει με λιγνίτη και να συνεχίσει με φυσικό αέριο, μέχρι να φτάσει η στιγμή που θα αποσυρθούν όλες οι μονάδες με ορυκτά καύσιμα

Στη φάση των δοκιμών έχει μπει εδώ και λίγες μέρες η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ, Πτολεμαΐδα 5, η οποία σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα  αναμένεται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία στις αρχές του φθινοπώρου και μέχρι τέλος του έτους θα δοθεί και σε εμπορική λειτουργία. Η διαδικασία περιλαμβάνει τεχνικές δοκιμές και έλεγχο για ενδεχόμενα σφάλματα του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού. Η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής βρίσκεται σε φάση κατασκευής από το 2015 και έχει προϋπολογισμό σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ. 

Αυτή η μονάδα είναι ουσιαστικά ότι έχει απομείνει από τον ενεργειακό σχεδιασμό της προηγούμενης δεκαετίας. Ενα αναπάντητο μέχρι στιγμής ερώτημα  είναι με ποιο καύσιμο θα λειτουργήσει, από τη στιγμή που ο λιγνίτης λόγω των αυξημένων εκπομπών αερίων ρύπων είναι εκτός πλάνων.  

Πάνω σε αυτό το ζήτημα εξετάστηκαν λύσεις που θα μπορούσαν να δώσουν άλλο αέρα στην επένδυση. Τους προηγούμενους μήνες πραγματοποιήθηκαν ορισμένα σενάρια ούτως ώστε η μονάδα να αξιοποιηθεί με τη χρήση άλλου καυσίμου:

Α. Ένα σενάριο είναι να καταστεί μονάδα “μετάβασης” με καύσιμο το φυσικό αέριο.

Β. Δεύτερο σενάριο να λειτουργήσει με ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέσω καύσης βιομάζας.

Γ. Ένα άλλο σενάριο που βρίσκεται στο τραπέζι είναι η μετατροπή της σε μονάδα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχεται από ΑΠΕ με τη μορφή θερμότητας, αξιοποιώντας την τεχνολογία των τηγμένων αλάτων (molten salts).

Δ. Τέλος, στην ατζέντα βρίσκεται και το σενάριο για χρήση της τεχνολογίας δέσμευσης και αποθήκευσης CO2 (CCS) σε συνδυασμό με τη συνέχιση της λιγνιτικής λειτουργίας της μονάδας,

Μέχρι στιγμής όμως δεν υπάρχει κάποια οριστική απόφαση και το τοπίο παραμένει ακόμα θολό. Οποιαδήποτε απόφαση για το μέλλον της θα ληφθεί ενώ βρίσκεται σε λειτουργία και όπως όλα δείχνουν, η μονάδα αναμένεται να κάνει πρεμιέρα με λιγνίτη. Αξίζει να σημειώσουμε πως θα είναι νέας τεχνολογίας, θα υπάρχει διαφορετική επεξεργασία στην πρώτη ύλη και σαν αποτέλεσμα θα ρυπαίνει αισθητά λιγότερο σε σχέση με τις αντίστοιχες του είδους της. Το γεγονός πως η μονάδα θα ξεκινήσει με λιγνίτη επιβεβαιώνεται και από τις υποδομές μεταφοράς λιγνίτη που κατασκευάζονται περιφερειακά των εγκαταστάσεων.

Άνθρωποι που γνωρίζουν καλά την αγορά αναφέρουν πως η διαδρομή της μονάδας είναι να ξεκινήσει με λιγνίτη και να συνεχίσει με φυσικό αέριο, μέχρι να φτάσει η στιγμή που θα αποσυρθούν όλες οι μονάδες με ορυκτά καύσιμα

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία