ΠΑΙΔΕΙΑ

Πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία- Από την ελεύθερη επιλογή βιβλίων και μορφή εξετάσεων, στους όρους αξιολόγησης των εκπαιδευτικών

Τι αλλάζει από τη νέα χρονιά, τι σημαίνει «αυτόνομο και αναβαθμισμένο» σχολείο που αποτελεί στόχο του υπουργείου Παιδείας

 06/07/2021 09:00

Πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία- Από την ελεύθερη επιλογή βιβλίων και μορφή εξετάσεων, στους όρους αξιολόγησης των εκπαιδευτικών
(Φ) Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που υπερβαίνει τα 170 άρθρα, τέθηκε προς δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 14 Ιουλίου

Έλενα Αποστολίδου

Το νομοσχέδιο με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» που αποτελεί το έκτο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, τέθηκε προς δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 14 Ιουλίου. «Πρόκειται για ένα μεγάλο νομοσχέδιο που υπερβαίνει τα 170 άρθρα», όπως δήλωσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως και εστιάζει στις αλλαγές που έρχονται από τη νέα σχολική χρονιά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ενώ εισάγεται η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης.

Επιλογή μεθόδου εξέτασης

Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει ρυθμίσεις που κινούνται σε τέσσερις άξονες. Ο πρώτος άξονας, εστιάζει σε αυτό που ο ίδιος ο τίτλος δηλώνει, την «αυτονομία των σχολείων». «Η Ελλάδα έχει το μικρότερο δείκτη αυτονομίας ανάμεσα σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, με πάνω από 80% των αποφάσεων να λαμβάνεται σε κεντρικό επίπεδο», σύμφωνα με την κ. Κεραμέως. Η αυτονομία των σχολικών μονάδων, σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου ενισχύεται μέσα από την μεγαλύτερη ελευθερία που δίνεται στους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές μονάδες.

Μια σημαντική αλλαγή είναι η εισαγωγή της ελεύθερης επιλογής βιβλίου από τους εκπαιδευτικούς, αλλά και η μεγαλύτερη ευελιξία στον τρόπο διεξαγωγής των τετραμηνιαίων δοκιμασιών αξιολόγησης. Σε ερώτηση της «ΜτΚ» προς την υπουργό Παιδείας κατά τη διάρκεια παρουσίασης του νομοσχεδίου, για την αυτονομία ως προς τη μορφή των δοκιμασιών αξιολόγησης και αν αφορά όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, αλλά και το ενδεχόμενο η αλλαγή αυτή να σηματοδοτεί το τέλος στα διαγωνίσματα τετραμήνου στα σχολεία, η υπουργός Παιδείας διευκρίνισε «ότι οι σχετικές διατάξεις αφορούν την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το γυμνάσιο και το λύκειο. Δεν σημαίνει τέλος στα διαγωνίσματα, αλλά ελευθερία των εκπαιδευτικών να αποφασίσουν τον τρόπο αξιολόγησης που μπορεί να γίνει βάση διαγωνίσματος, εργασίας, ατομικής συμμετοχής ή της μεθόδου ανεστραμμένης τάξης. Ανοίγει μια 'φαρέτρα' εργαλείων στον εκπαιδευτικό για την αποτίμηση των μαθητών».

Το πολλαπλό βιβλίο και ο ενισχυμένος ρόλος του διευθυντή

Με το νέο νομοσχέδιο, ο εκπαιδευτικός του εκάστοτε μαθήματος θα μπορεί να αποφασίζει το βιβλίο που οι μαθητές θα διδαχθούν την ύλη. Οι επιλογές του «πολλαπλού βιβλίου» είναι ελεύθερες, αλλά θα πρέπει να γίνονται ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Ο ρόλος του διευθυντή της σχολικής μονάδας ενισχύεται, με τον ίδιο να αποκτά περισσότερες αρμοδιότητες. Θεσπίζονται υποστηρικτικά όργανα, με τον ίδιο να αποτελεί επικεφαλής, ενώ με δική του αρμοδιότητα γίνεται η συγκρότηση και η λειτουργία εκπαιδευτικών ομίλων και η αξιοποίηση των σχολικών εγκαταστάσεων εκτός σχολικού ωραρίου. Ο διευθυντής του σχολείου θα είναι υπεύθυνος ως αξιολογητής των εκπαιδευτικών του σχολείου, θα μπορεί να ασκεί πειθαρχικό έλεγχο, με τη θητεία του να αυξάνεται από τρία σε τέσσερα έτη, χωρίς την ύπαρξη ορίου δυο θητειών που ίσχυε μέχρι σήμερα. Παράλληλα, στα σχολεία δημιουργείται θέση Υπεύθυνου Διασύνδεσης με τη Μαθητεία στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια, με στόχο του υπουργείου να «ενισχυθεί η ενταξιακή εκπαίδευση».

Αξιολόγηση και μπόνους

Ο δεύτερος άξονας του νομοσχέδιου αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών, «δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά ούτε και μπόνους, θα έχει καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα, με έμφαση στην επιμόρφωση ως απαραίτητο μέτρο αντροφοδότησης και βελτίωσης του εκπαιδευτικού», όπως δήλωσε η υπουργός Παιδείας. Η αξιολόγηση θα έχει περιγραφική μορφή, όχι ποσοτική, μέσα από την κλίμακα: «εξαιρετικό», «πολύ καλό», «ικανοποιητικό» και «μη ικανοποιητικό». Τα πεδία αξιολόγησης του εκπαιδευτικού θα είναι ανά τέσσερα έτη, η διδακτική και παιδαγωγική αξιολόγηση, από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης και τον Διευθυντή του σχολείου αντίστοιχα, ενώ η υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια εκπαιδευτικού, θα αξιολογείται ανά δυο έτη, από κοινού από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης και τον Διευθυντή.

Η αξιολόγηση των στελεχών θα πραγματοποιείται δύο φόρες εντός τετραετούς θητείας. Η πρώτη θα γίνεται στο μέσον της θητείας και η δεύτερη στο τέλος αυτής και γίνεται από τους δυο άμεσα προϊσταμένους του στελέχους, λαμβάνοντας υπόψη και ανώνυμες αξιολογήσεις από τους υφιστάμενους. Στη θετική αξιολόγηση, το στέλεχος θα μοριοδοτείται για την επιλογή σε θέση ευθύνης, ενώ στην αρνητική αξιολόγηση, θα γίνεται αντικατάσταση του στελέχους που κρίνεται ανεπαρκές, σε αντίθεση με το ισχύον καθεστώς, που προβλέπει μόνο ζήτημα λήψης μέτρων βελτίωσής του.

Δομές υποστήριξης και νέες οργανικές θέσεις

Ο τρίτος άξονας του πολυνομοσχεδίου αφορά τις δομές υποστήριξης της εκπαίδευσης. Όπως ορίζεται στις διατάξεις του νομοσχεδίου, προβλέπεται η ίδρυση δομών εκπαίδευσης με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, αύξηση συμβούλων, πιο κοντά στις σχολικές μονάδες, από 540 σε 800 στο σύνολο των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Παράλληλα, προβλέπεται ενίσχυση των Κέντρων Διάγνωσης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης, με τη σύσταση 1.100 νέων οργανικών θέσεων, 550 για ψυχολόγους και 550 για κοινωνικούς λειτουργούς, οι οποίες θα καλύπτουν τις ανάγκες των σχολικών μονάδων γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Αλλαγές στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Εκπαίδευση

Τέταρτος άξονας αποτελεί η αλλαγή που έρχεται στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Εκπαίδευση. «Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο επιχειρεί να εκσυγχρονίσει και να οργανώσει εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση τη δευτεροβάθμια και μεταδευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση, καθώς και τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες», σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας. Η δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση εντάσσεται στη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπό την εποπτεία του κράτους, ενώ τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές των εκκλησιαστικών σχολείων θα επιλέγονται βάσει κριτηρίων. Τα υφιστάμενα εκκλησιαστικά σχολεία, θα αποτελέσουν δομές μεταδευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με διετές πρόγραμμα σπουδών, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών. Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει στην εκκλησιαστική εκπαίδευση το νέο νομοσχέδιο, αποτελεί η προϋπόθεση κατοχής διπλώματος Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών ή πτυχίου Ανώτατης Εκπαίδευσης, που θα είναι υποχρεωτική για να μισθοδοτηθεί ένας κληρικός από το δημόσιο, «δίνοντας τέλος στο φαινόμενο μισθοδοσίας αποφοίτων δημοτικού, γυμνασίου ή λυκείου ως κληρικών», σύμφωνα με την κ. Κεραμέως.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 4 Ιουλίου 2021

Το νομοσχέδιο με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» που αποτελεί το έκτο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, τέθηκε προς δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 14 Ιουλίου. «Πρόκειται για ένα μεγάλο νομοσχέδιο που υπερβαίνει τα 170 άρθρα», όπως δήλωσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως και εστιάζει στις αλλαγές που έρχονται από τη νέα σχολική χρονιά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ενώ εισάγεται η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης.

Επιλογή μεθόδου εξέτασης

Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει ρυθμίσεις που κινούνται σε τέσσερις άξονες. Ο πρώτος άξονας, εστιάζει σε αυτό που ο ίδιος ο τίτλος δηλώνει, την «αυτονομία των σχολείων». «Η Ελλάδα έχει το μικρότερο δείκτη αυτονομίας ανάμεσα σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, με πάνω από 80% των αποφάσεων να λαμβάνεται σε κεντρικό επίπεδο», σύμφωνα με την κ. Κεραμέως. Η αυτονομία των σχολικών μονάδων, σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου ενισχύεται μέσα από την μεγαλύτερη ελευθερία που δίνεται στους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές μονάδες.

Μια σημαντική αλλαγή είναι η εισαγωγή της ελεύθερης επιλογής βιβλίου από τους εκπαιδευτικούς, αλλά και η μεγαλύτερη ευελιξία στον τρόπο διεξαγωγής των τετραμηνιαίων δοκιμασιών αξιολόγησης. Σε ερώτηση της «ΜτΚ» προς την υπουργό Παιδείας κατά τη διάρκεια παρουσίασης του νομοσχεδίου, για την αυτονομία ως προς τη μορφή των δοκιμασιών αξιολόγησης και αν αφορά όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, αλλά και το ενδεχόμενο η αλλαγή αυτή να σηματοδοτεί το τέλος στα διαγωνίσματα τετραμήνου στα σχολεία, η υπουργός Παιδείας διευκρίνισε «ότι οι σχετικές διατάξεις αφορούν την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το γυμνάσιο και το λύκειο. Δεν σημαίνει τέλος στα διαγωνίσματα, αλλά ελευθερία των εκπαιδευτικών να αποφασίσουν τον τρόπο αξιολόγησης που μπορεί να γίνει βάση διαγωνίσματος, εργασίας, ατομικής συμμετοχής ή της μεθόδου ανεστραμμένης τάξης. Ανοίγει μια 'φαρέτρα' εργαλείων στον εκπαιδευτικό για την αποτίμηση των μαθητών».

Το πολλαπλό βιβλίο και ο ενισχυμένος ρόλος του διευθυντή

Με το νέο νομοσχέδιο, ο εκπαιδευτικός του εκάστοτε μαθήματος θα μπορεί να αποφασίζει το βιβλίο που οι μαθητές θα διδαχθούν την ύλη. Οι επιλογές του «πολλαπλού βιβλίου» είναι ελεύθερες, αλλά θα πρέπει να γίνονται ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Ο ρόλος του διευθυντή της σχολικής μονάδας ενισχύεται, με τον ίδιο να αποκτά περισσότερες αρμοδιότητες. Θεσπίζονται υποστηρικτικά όργανα, με τον ίδιο να αποτελεί επικεφαλής, ενώ με δική του αρμοδιότητα γίνεται η συγκρότηση και η λειτουργία εκπαιδευτικών ομίλων και η αξιοποίηση των σχολικών εγκαταστάσεων εκτός σχολικού ωραρίου. Ο διευθυντής του σχολείου θα είναι υπεύθυνος ως αξιολογητής των εκπαιδευτικών του σχολείου, θα μπορεί να ασκεί πειθαρχικό έλεγχο, με τη θητεία του να αυξάνεται από τρία σε τέσσερα έτη, χωρίς την ύπαρξη ορίου δυο θητειών που ίσχυε μέχρι σήμερα. Παράλληλα, στα σχολεία δημιουργείται θέση Υπεύθυνου Διασύνδεσης με τη Μαθητεία στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια, με στόχο του υπουργείου να «ενισχυθεί η ενταξιακή εκπαίδευση».

Αξιολόγηση και μπόνους

Ο δεύτερος άξονας του νομοσχέδιου αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών, «δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά ούτε και μπόνους, θα έχει καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα, με έμφαση στην επιμόρφωση ως απαραίτητο μέτρο αντροφοδότησης και βελτίωσης του εκπαιδευτικού», όπως δήλωσε η υπουργός Παιδείας. Η αξιολόγηση θα έχει περιγραφική μορφή, όχι ποσοτική, μέσα από την κλίμακα: «εξαιρετικό», «πολύ καλό», «ικανοποιητικό» και «μη ικανοποιητικό». Τα πεδία αξιολόγησης του εκπαιδευτικού θα είναι ανά τέσσερα έτη, η διδακτική και παιδαγωγική αξιολόγηση, από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης και τον Διευθυντή του σχολείου αντίστοιχα, ενώ η υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια εκπαιδευτικού, θα αξιολογείται ανά δυο έτη, από κοινού από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης και τον Διευθυντή.

Η αξιολόγηση των στελεχών θα πραγματοποιείται δύο φόρες εντός τετραετούς θητείας. Η πρώτη θα γίνεται στο μέσον της θητείας και η δεύτερη στο τέλος αυτής και γίνεται από τους δυο άμεσα προϊσταμένους του στελέχους, λαμβάνοντας υπόψη και ανώνυμες αξιολογήσεις από τους υφιστάμενους. Στη θετική αξιολόγηση, το στέλεχος θα μοριοδοτείται για την επιλογή σε θέση ευθύνης, ενώ στην αρνητική αξιολόγηση, θα γίνεται αντικατάσταση του στελέχους που κρίνεται ανεπαρκές, σε αντίθεση με το ισχύον καθεστώς, που προβλέπει μόνο ζήτημα λήψης μέτρων βελτίωσής του.

Δομές υποστήριξης και νέες οργανικές θέσεις

Ο τρίτος άξονας του πολυνομοσχεδίου αφορά τις δομές υποστήριξης της εκπαίδευσης. Όπως ορίζεται στις διατάξεις του νομοσχεδίου, προβλέπεται η ίδρυση δομών εκπαίδευσης με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, αύξηση συμβούλων, πιο κοντά στις σχολικές μονάδες, από 540 σε 800 στο σύνολο των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Παράλληλα, προβλέπεται ενίσχυση των Κέντρων Διάγνωσης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης, με τη σύσταση 1.100 νέων οργανικών θέσεων, 550 για ψυχολόγους και 550 για κοινωνικούς λειτουργούς, οι οποίες θα καλύπτουν τις ανάγκες των σχολικών μονάδων γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Αλλαγές στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Εκπαίδευση

Τέταρτος άξονας αποτελεί η αλλαγή που έρχεται στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Εκπαίδευση. «Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο επιχειρεί να εκσυγχρονίσει και να οργανώσει εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση τη δευτεροβάθμια και μεταδευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση, καθώς και τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες», σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας. Η δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση εντάσσεται στη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπό την εποπτεία του κράτους, ενώ τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές των εκκλησιαστικών σχολείων θα επιλέγονται βάσει κριτηρίων. Τα υφιστάμενα εκκλησιαστικά σχολεία, θα αποτελέσουν δομές μεταδευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με διετές πρόγραμμα σπουδών, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών. Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει στην εκκλησιαστική εκπαίδευση το νέο νομοσχέδιο, αποτελεί η προϋπόθεση κατοχής διπλώματος Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών ή πτυχίου Ανώτατης Εκπαίδευσης, που θα είναι υποχρεωτική για να μισθοδοτηθεί ένας κληρικός από το δημόσιο, «δίνοντας τέλος στο φαινόμενο μισθοδοσίας αποφοίτων δημοτικού, γυμνασίου ή λυκείου ως κληρικών», σύμφωνα με την κ. Κεραμέως.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 4 Ιουλίου 2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία