ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ποιο «κακό» θέλει να ξορκίσει ο Άκραμ Καν;

Ο παγκοσμίου φήμης χορογράφος και δημιουργός, σε μία συνέντευξη για όλα αυτά που… φοβόμαστε αλλά πρέπει να ακούσουμε

 05/10/2021 11:32

Ποιο «κακό» θέλει να ξορκίσει ο Άκραμ Καν;

Βιολέτα Φωτιάδη

Λίγες ώρες πριν «ξορκίσει το κακό» στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, ο πολυβραβευμένος χορογράφος και επιτελάρχης της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών του Λονδίνου, Άκραμ Καν μάς «ξεναγεί» στον κόσμο του.

Ως ένας story teller με μία ματιά γεμάτη πολιτικές αναφορές, ο Άκραμ Καν εμπνέεται από το Bαβυλωνιακό έπος του Γκιλγκαμές για να εξερευνήσει τα αρχαιότερα τελετουργικά́ της ανθρωπότητας. Μετά τον περίφημο Xenos και το απόλυτα αυτοβιογραφικό Desh, ο πολυβραβευμένος δημιουργός διαλέγει τους “πρωταγωνιστές” της παραγωγής «Outwitting the Devil» μέσα από την σύγχρονη κοινωνία.

akram-khan-company8.jpg


Η καταστροφή του περιβάλλοντος, η σχέση κυριαρχίας του ανθρώπου με τη φύση, η πατριαρχία και άλλες παθογένειες του σήμερα τίθενται επί… σκηνής συνθέτοντας του μύθους της μοντέρνας εποχής που αφηγείται ο Άκραμ μέσα από το χορό, φέρνοντάς μας αντιμέτωπους με αυτό που ίσως φοβόμαστε περισσότερο: τον ίδιο μας τον εαυτό και το αποτύπωμα μας σε μία κοινωνία, έναν πλανήτη, που άπληστα θεωρούμε ότι μας ανήκει ενώ στην πραγματικότητα απλώς μας φιλοξενεί.

"Αυτό που θα δείτε στη σκηνή είναι η οργή μου για το πατριαρχικό σύστημα στο οποίο ζούμε. Η παραγωγή αυτή είναι ένα σχόλιο, μία δική μου κριτική για την πατριαρχία και την κυριαρχία του άπληστου ανθρώπου. Του ανθρώπου που “διψά” για έλεγχο και εξουσία πάνω σε όλα, κυρίως πάνω στη φύση", εξηγεί ο Άκραμ.

akram-khan-company6.jpg


Ο δημιουργός μάλιστα δεν διστάζει να μιλήσει για το κακό που θέλει να ξορκίσει. Και το όνομα αυτού: άνθρωπος.

«Η παραγωγή ονομάζεται “Ξορκίζοντας το κακό”. Ποιο είναι το κακό; Ο άνθρωπος. Το είδος μας είναι το κακό και δεν εννοώ το ανθρώπινο είδος αλλά το είδος του ανθρώπου που επιζητά την απόλυτη κυριαρχία», τονίζει ο ίδιος και συμπληρώνει πως η πανδημία ήταν μία απάντηση της φύση στην απληστία του ανθρώπου:

«Η πανδημία δεν με εξέπληξε. Σοκαρίστηκα αλλά δεν είναι κάτι που με εξέπληξε γιατί νιώθω ότι μέσα από αυτό η φύση μας έδωσε μία απάντηση. Έπρεπε να περιμένουμε τον κορονοϊό. Είτε είναι δημιούργημα του ανθρώπου είτε μεταδόθηκε από την Κίνα σε όλο τον κόσμο δεν έχει σημασία. Αυτό που έχει σημασία και ταυτόχρονα είναι φοβερό είναι ότι κάτι αόρατο όπως ένας ιός μπορεί να “γονατίσει” τόσο εύκολα το ανθρώπινο είδος.»

akram-khan-company2.jpg


Με την κτήση και την “μανία” της ιδιοκτησίας να βρίσκονται τον πυρήνα του προβληματισμού του, ο Άκραμ αναδεικνύει την καταστροφική πορεία που έχουμε επιλέξει να ακολουθήσουμε:

«Στους μύθους του σήμερα έχουμε αποκλείσει τη φύση, δεν κάνουμε διάλογο μαζί της. Στην ελληνική μυθολογία οι αρχαίοι μύθοι ενέχουν μία πολύ δυνατή σχέση και συνομιλία ανάμεσα στη φύση και τον άνθρωπο. Στους μοντέρνους μύθους αυτό δεν υπάρχει. Πιστεύουμε ότι μπορούμε να ελέγξουμε τη φύση και ότι η γη μας ανήκει. Αυτή η κτητική συμπεριφορά όπου μας “ανήκει” μία γυναίκα όπως μας ανήκουν ένα αμάξι, ένα κόσμημα ή οτιδήποτε υλικό είναι καταστροφική. Δεν είναι ιδιοκτησία μας η γη, είμαστε απλώς επισκέπτες. Οπότε το “Ξορκίζοντας το κακό” είναι μία αντίδραση απέναντι σε όλη αυτή την κατάσταση.»

Έχοντας απογυμνώσει πλέον το σύστημα και αντικρίζοντας τη “σάπιες” ιδέες που το συνθέτουν, ο καλλιτέχνης δίνει τη λύση του. Καταθέτοντας μία ευαίσθητη και ταυτόχρονα ειλικρινή εμπειρία ο Άκραμ βρωντοφωνάζει την απάντησή του σε έναν κόσμο… πατριαρχικά φτιαγμένο.

«Πέπει να βάλουμε τις γυναίκες στην εξουσία. Όταν γεννήθηκε η κόρη μου είδα τον κόσμο μέσα από τα μάτια της. Ήταν το πρώτο που έκανα. Και τρομοκρατήθηκα. Σε κάθε έκφανση της κοινωνίας, υπάρχει ανδροκρατία και αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Οι άνδρες ποτέ δεν θα αφήσουν την εξουσία και δεν θα παραχωρήσουν την κυριαρχία τους. Δεν υπάρχει ισορροπία και ισότητα και είναι θλιβερό. Το σύστημα είναι φτιαγμένο με τέτοιο τρόπο που δεν θα αλλάξει εύκολα», καταλήγει ο ίδιος.

akram-khan-company3.jpg


«Outwitting the Devil - Ξορκίζοντας το κακό»:

Παραγωγή Αττική Πολιτιστική Εταιρεία, Attiki Cultural Society

Συντελεστές:

Akram Khan Company

Καλλιτεχνικός Διευθυντής / Χορογράφος Akram Khan

Δραματουργός Ruth Little

Σχεδιασμός φωτισμού Aideen Malone

Visual Designer Tom Scutt

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση / Ηχητικός σχεδιασμός Vincenzo Lamagna

Ενδυματολόγος / Κοστούμια Kimie Nakano

Κείμενο Jordan Tannahill

Χορευτές Pallavi Anand, Luke Jessop, Joshua Jasper Narvaez, Louis Thato Partridge, Elpida Skourou, François Testory

Διευθυντής δοκιμών Nicola Henshall

Οργάνωση και εκτέλεση παραγωγών Farooq Chaudhry

Φωτογραφίες Jean Louis Fernandez, Schrittmacher'21

Μετάφραση κειμένων και υπερτίτλων στα Ελληνικά Ζωή Σιάπαντα

Συμπαραγωγοί:

Théâtre de Namur - Centre Scénique, CENTRAL - Centre Culturel de La Louvière, Festival d'Avignon, Théâtre de la Ville - Paris, Sadler's Wells London, La Comédie de Clermont -Ferrand - scène Nationale, COLOURS International Dance Festival 2019 - Stuttgart, Attiki Cultural Society, Athens Greece

Επιχορηγείται και υποστηρίζεται από το Arts Council England.

Συμπαραγωγός και αποκλειστικός εκπρόσωπος της παραγωγής Αττική Πολιτιστική Εταιρεία

Λίγες ώρες πριν «ξορκίσει το κακό» στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, ο πολυβραβευμένος χορογράφος και επιτελάρχης της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών του Λονδίνου, Άκραμ Καν μάς «ξεναγεί» στον κόσμο του.

Ως ένας story teller με μία ματιά γεμάτη πολιτικές αναφορές, ο Άκραμ Καν εμπνέεται από το Bαβυλωνιακό έπος του Γκιλγκαμές για να εξερευνήσει τα αρχαιότερα τελετουργικά́ της ανθρωπότητας. Μετά τον περίφημο Xenos και το απόλυτα αυτοβιογραφικό Desh, ο πολυβραβευμένος δημιουργός διαλέγει τους “πρωταγωνιστές” της παραγωγής «Outwitting the Devil» μέσα από την σύγχρονη κοινωνία.

akram-khan-company8.jpg


Η καταστροφή του περιβάλλοντος, η σχέση κυριαρχίας του ανθρώπου με τη φύση, η πατριαρχία και άλλες παθογένειες του σήμερα τίθενται επί… σκηνής συνθέτοντας του μύθους της μοντέρνας εποχής που αφηγείται ο Άκραμ μέσα από το χορό, φέρνοντάς μας αντιμέτωπους με αυτό που ίσως φοβόμαστε περισσότερο: τον ίδιο μας τον εαυτό και το αποτύπωμα μας σε μία κοινωνία, έναν πλανήτη, που άπληστα θεωρούμε ότι μας ανήκει ενώ στην πραγματικότητα απλώς μας φιλοξενεί.

"Αυτό που θα δείτε στη σκηνή είναι η οργή μου για το πατριαρχικό σύστημα στο οποίο ζούμε. Η παραγωγή αυτή είναι ένα σχόλιο, μία δική μου κριτική για την πατριαρχία και την κυριαρχία του άπληστου ανθρώπου. Του ανθρώπου που “διψά” για έλεγχο και εξουσία πάνω σε όλα, κυρίως πάνω στη φύση", εξηγεί ο Άκραμ.

akram-khan-company6.jpg


Ο δημιουργός μάλιστα δεν διστάζει να μιλήσει για το κακό που θέλει να ξορκίσει. Και το όνομα αυτού: άνθρωπος.

«Η παραγωγή ονομάζεται “Ξορκίζοντας το κακό”. Ποιο είναι το κακό; Ο άνθρωπος. Το είδος μας είναι το κακό και δεν εννοώ το ανθρώπινο είδος αλλά το είδος του ανθρώπου που επιζητά την απόλυτη κυριαρχία», τονίζει ο ίδιος και συμπληρώνει πως η πανδημία ήταν μία απάντηση της φύση στην απληστία του ανθρώπου:

«Η πανδημία δεν με εξέπληξε. Σοκαρίστηκα αλλά δεν είναι κάτι που με εξέπληξε γιατί νιώθω ότι μέσα από αυτό η φύση μας έδωσε μία απάντηση. Έπρεπε να περιμένουμε τον κορονοϊό. Είτε είναι δημιούργημα του ανθρώπου είτε μεταδόθηκε από την Κίνα σε όλο τον κόσμο δεν έχει σημασία. Αυτό που έχει σημασία και ταυτόχρονα είναι φοβερό είναι ότι κάτι αόρατο όπως ένας ιός μπορεί να “γονατίσει” τόσο εύκολα το ανθρώπινο είδος.»

akram-khan-company2.jpg


Με την κτήση και την “μανία” της ιδιοκτησίας να βρίσκονται τον πυρήνα του προβληματισμού του, ο Άκραμ αναδεικνύει την καταστροφική πορεία που έχουμε επιλέξει να ακολουθήσουμε:

«Στους μύθους του σήμερα έχουμε αποκλείσει τη φύση, δεν κάνουμε διάλογο μαζί της. Στην ελληνική μυθολογία οι αρχαίοι μύθοι ενέχουν μία πολύ δυνατή σχέση και συνομιλία ανάμεσα στη φύση και τον άνθρωπο. Στους μοντέρνους μύθους αυτό δεν υπάρχει. Πιστεύουμε ότι μπορούμε να ελέγξουμε τη φύση και ότι η γη μας ανήκει. Αυτή η κτητική συμπεριφορά όπου μας “ανήκει” μία γυναίκα όπως μας ανήκουν ένα αμάξι, ένα κόσμημα ή οτιδήποτε υλικό είναι καταστροφική. Δεν είναι ιδιοκτησία μας η γη, είμαστε απλώς επισκέπτες. Οπότε το “Ξορκίζοντας το κακό” είναι μία αντίδραση απέναντι σε όλη αυτή την κατάσταση.»

Έχοντας απογυμνώσει πλέον το σύστημα και αντικρίζοντας τη “σάπιες” ιδέες που το συνθέτουν, ο καλλιτέχνης δίνει τη λύση του. Καταθέτοντας μία ευαίσθητη και ταυτόχρονα ειλικρινή εμπειρία ο Άκραμ βρωντοφωνάζει την απάντησή του σε έναν κόσμο… πατριαρχικά φτιαγμένο.

«Πέπει να βάλουμε τις γυναίκες στην εξουσία. Όταν γεννήθηκε η κόρη μου είδα τον κόσμο μέσα από τα μάτια της. Ήταν το πρώτο που έκανα. Και τρομοκρατήθηκα. Σε κάθε έκφανση της κοινωνίας, υπάρχει ανδροκρατία και αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Οι άνδρες ποτέ δεν θα αφήσουν την εξουσία και δεν θα παραχωρήσουν την κυριαρχία τους. Δεν υπάρχει ισορροπία και ισότητα και είναι θλιβερό. Το σύστημα είναι φτιαγμένο με τέτοιο τρόπο που δεν θα αλλάξει εύκολα», καταλήγει ο ίδιος.

akram-khan-company3.jpg


«Outwitting the Devil - Ξορκίζοντας το κακό»:

Παραγωγή Αττική Πολιτιστική Εταιρεία, Attiki Cultural Society

Συντελεστές:

Akram Khan Company

Καλλιτεχνικός Διευθυντής / Χορογράφος Akram Khan

Δραματουργός Ruth Little

Σχεδιασμός φωτισμού Aideen Malone

Visual Designer Tom Scutt

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση / Ηχητικός σχεδιασμός Vincenzo Lamagna

Ενδυματολόγος / Κοστούμια Kimie Nakano

Κείμενο Jordan Tannahill

Χορευτές Pallavi Anand, Luke Jessop, Joshua Jasper Narvaez, Louis Thato Partridge, Elpida Skourou, François Testory

Διευθυντής δοκιμών Nicola Henshall

Οργάνωση και εκτέλεση παραγωγών Farooq Chaudhry

Φωτογραφίες Jean Louis Fernandez, Schrittmacher'21

Μετάφραση κειμένων και υπερτίτλων στα Ελληνικά Ζωή Σιάπαντα

Συμπαραγωγοί:

Théâtre de Namur - Centre Scénique, CENTRAL - Centre Culturel de La Louvière, Festival d'Avignon, Théâtre de la Ville - Paris, Sadler's Wells London, La Comédie de Clermont -Ferrand - scène Nationale, COLOURS International Dance Festival 2019 - Stuttgart, Attiki Cultural Society, Athens Greece

Επιχορηγείται και υποστηρίζεται από το Arts Council England.

Συμπαραγωγός και αποκλειστικός εκπρόσωπος της παραγωγής Αττική Πολιτιστική Εταιρεία

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία