ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Πληθαίνουν οι απάτες στο... όνομα των δήμων

Επιτήδειοι παριστάνουν τους υπαλλήλους δήμων για να «ξαφρίσουν» τραπεζικούς λογαριασμούς

 27/03/2023 12:00

Πληθαίνουν οι απάτες στο... όνομα των δήμων

Φανή Σοβιτσλή

Πραγματοποιούν κλήσεις από κινητό τηλέφωνο, συνήθως καρτοκινητό, και ενημερώνουν ψευδώς ότι, καλούν από το λογιστήριο ή την ταμειακή υπηρεσία του δήμου, αναζητώντας κινητά ή email προκειμένου να στείλουν συγκεκριμένα link προβάλλοντας σαν δικαιολογία την πληρωμή ενταλμάτων, επιστροφή ποσών παρακράτησης, βεβαιώσεις παρακράτησης κ.τ.λ. Έχουν φτάσει μάλιστα σε σημείο να τηλεφωνούν, λέγοντας ότι εκπροσωπούν τον δήμο, ζητώντας κωδικούς από τραπεζικό λογαριασμό μεγάλων τραπεζών, που ανήκαν σε ανυποψίαστους αναδόχους-προμηθευτές, απαιτώντας να τους καταθέσουν χρήματα.

Τα περιστατικά εξαπάτησης, από επιτήδειους, σε βάρος δήμων της Θεσσαλονίκης και ευρύτερα της χώρας, αλλά και σε βάρος ανυποψίαστων πολιτών, πληθαίνουν διαρκώς με τις υπηρεσίες να βρίσκονται επί ποδός, αναζητώντας τρόπους να τα περιορίσουν και να προφυλάξουν τόσο τα δημοτικά ταμεία, όσο και τους πολίτες. Το φαινόμενο μάλιστα παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις, καθώς οι ίδιοι που προβαίνουν στην απάτη φαίνεται να έχουν αποθρασυνθεί, αφού γνωρίζουν τα πλήρη στοιχεία της υπηρεσίας, των προμηθευτών του δήμου, ακόμη και τα προσωπικά στοιχεία των αρμόδιων αντιδημάρχων.

Οι αιρετοί, ευτυχώς, δημοσιοποιούν αμέσως τις υποθέσεις αυτές, γνωστοποιώντας με κάθε πρόσφορο τρόπο, ειδικά στους πολίτες ότι είναι αδήριτη ανάγκη να διασταυρώνουν τα τηλεφωνήματα που δέχονται, ενώ προχωρούν σε καταγγελία και ενημέρωση της αστυνομία, προκειμένου να γίνει έρευνα.

Οι κακόβουλες αυτές ενέργειες δεν έχουν τέλος, καθώς σύμφωνα με αιρετούς εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης, πολλοί από τους οποίους έπεσαν θύματα, πρόκειται για καλοστημένο δίκτυο εξαπάτησης που έχουν στήσει επιτήδειοι, γνωρίζοντας ότι πολίτες συνδιαλέγονται οικονομικά με δημοτικές υπηρεσίες. Με πρόσχημα πληρωμές ενταλμάτων προς τρίτους, όπως μάλιστα δημοσιεύονται στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», τηλεφωνούν ακόμη και σε επιχειρηματίες με τους οποίους συνεργάζεται ο δήμος και με στόχο να κερδίσουν την εμπιστοσύνη τους, τους αναφέρουν τον αριθμό του εντάλματος και άλλες λεπτομέρειες, ενημερώνοντάς τους ότι θα τους αποστείλουν από τις υπηρεσίες του δήμου link για να καταχωρήσουν τα προσωπικά τους στοιχεία, τον τραπεζικό τους λογαριασμό, κωδικούς κ.ά.

Στο δήμο Θεσσαλονίκης

Ο δήμος Θεσσαλονίκης μετρά ήδη δύο κρούσματα απόπειρας απάτης σε βάρος, στα οποία μάλιστα και τις δύο φορές χρησιμοποιήθηκε το όνομα του αντιδημάρχου Μιχάλη Κούπκα. «Είχα… την τιμητική μου με τους επιτήδειους που επιχείρησαν να εξαπατήσουν το δήμο, αλλά ευτυχώς καταφέραμε να το αποτρέψουμε» λεει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, κ. Κούπκας, τονίζοντας ότι είναι εξωφρενικό να χρησιμοποιούν τη θεσμική ιδιότητα του όποιου αντιδημάρχου, για να κάνουν την απάτη. Την πρώτη φορά η απόπειρα εξαπάτησης αφορούσε μία ομάδα επιτήδειων, οι οποίοι παρουσιάστηκαν σε επιχειρήσεις της πόλης, προχωρώντας σε παραγγελίες βιβλίων και ειδών χαρτικής ύλης, με πρόσχημα ότι θα δοθούν σε ευάλωτες ομάδες πολιτών. «Έκαναν παραγγελία ύψους 8.000 ευρώ σε εικονικά τιμολόγια, αλλά στην πραγματικότητα είχαν γράψει 80 ευρώ. Στόχος ήταν να εμφανιστούν ως δήθεν υπάλληλοι του δήμου και να αποσπάσουν ευκολότερα τα χρήματα. Ευτυχώς μας ενημέρωσαν οι επιχειρήσεις αυτές και έτσι καταφέραμε να διαπιστώσουμε ότι πρόκειται για απάτη» εξηγεί ο αντιδήμαρχος.

Το τελευταίο κρούσμα στο δήμο Θεσσαλονίκης καταγράφηκε στις 30 Δεκεμβρίου 2022, όταν ο κ. Κούπκας ενημερώθηκε από έναν προμηθευτή του δήμου, ότι δέχθηκε ένα τέτοιο τηλεφώνημα. «Τηλεφωνούν σε προμηθευτές του δήμου χωρίς ίχνος φόβου, επειδή ξέρουν ότι ω δήμος είναι υποχρεωμένος να ανεβάζει τα εντάλματα πληρωμής στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ. Βλέπουν ότι είναι ο συγκεκριμένος, βρίσκουν το τηλέφωνο του και επικοινωνούν, λέγοντας ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης δήθεν έχει αλλάξει τη διαδικασία πληρωμής και στη συνέχεια ζητάει έναν τραπεζικό λογαριασμό για να κατατεθούν τα οφειλόμενα» περιγράφει ο αντιδήμαρχος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Πάντως ο δήμος, προς το παρόν, γνωρίζει ότι τα πρώτα κρούσματα με τα τηλεφωνήματα απάτες σε επιχειρήσεις το προηγούμενο διάστημα, αλλά δεν είναι γνωστό πόσες επιχειρήσεις-προμηθευτές έχει προσεγγίσει το δίκτυο εξαπάτησης.

«Εφιστούμε την προσοχή των πολιτών και των επιχειρηματιών και τους τονίζουμε ότι θα πρέπει να διασταυρώνουν τα τηλεφωνήματα που δέχονται. Όπως και να μη δίνουν κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών και γενικώς προσωπικά δεδομένα. Εμάς στο δήμο είναι πολύ εύκολο να μας βρουν και να μας μιλήσουν ή να μας στείλουν ένα e-mail για να μας ενημερώσουν» σημειώνει ο κ. Κούπκας, προσθέτοντας ότι επειδή πρόκειται, μάλλον για ένα καλοστημένο, δίκτυο, ο δήμος βρίσκεται συνεχώς σε επαγρύπνιση.

Τα μέτρα προστασίας

Οι εξελίξεις αυτές, όπως ήταν, αναμενόμενο, θορύβησαν τον κεντρικό δήμο, ο οποίος έλαβε συγκεκριμένα μέτρα, προκειμένου να ταυτοποιηθούν τα πρόσωπα που κάνουν τα τηλεφωνήματα:

- Ενημερώθηκε ο DPO (υπεύθυνος προστασίας δεδομένων) του δήμου.

- Εστάλη ενημερωτικό e-mail στο τμήμα κυβερνοασφάλειας του υπουργείου Εσωτερικών.

- Εκδόθηκε ανακοίνωση από τον δήμο προς ενημέρωση των προμηθευτών του.

- Ενημερώθηκαν οι αρμόδιες αρχές και κλήθηκαν να να ερευνήσουν το θέμα.

Στην Καλαμαριά ζητούσαν τραπεζικούς κωδικούς

Τον περασμένο μήνα στο δήμο Καλαμαριάς, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Ευάγγελος Τσακμακίδης, απευθύνθηκε στο Αστυνομικό Τμήμα, προκειμένου να καταγγείλει δύο περιστατικά απάτης, που σημειώθηκαν από τις αρχές του χρόνου σε βάρος αναδόχων-προμηθευτών του δήμου.

Όπως ανέφερε ο ίδιος στη «ΜτΚ» άγνωστος τηλεφώνησε, λέγοντας πως εκπροσωπεί τον δήμο Καλαμαριάς, ζητώντας τους κωδικούς από τραπεζικό λογαριασμό της Εθνικής Τράπεζας, που ανήκαν στους ανυποψίαστους αναδόχους-προμηθευτές. «Τους είπε ότι έπρεπε να τους καταθέσει χρήματα, αλλά ευτυχώς τα θύματα επικοινώνησαν με την υπηρεσία και έτσι διαπιστώθηκε η απάτη που λίγο έλειψε να τους κοστίσει» αναφέρει ο κ. Τσακμακίδης και προσθέτει ότι «πρόκειται για κοινούς απατεώνες που σκαρφίζονται έξυπνους τρόπους, γνωρίζοντας προφανώς τις λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης, για να εξαπατήσουν το δήμο και πολίτες του».

Σημειώνει μάλιστα, ότι φτάνουν σε σημείο να χρησιμοποιούν ονόματα δημοτικών υπαλλήλων για να γίνουν πιο πιστευτοί και να ζητήσουν κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών. «Αυτό γίνεται γιατί επιδιώκουν να επιταχύνουν τη διαδικασία της όποιας συναλλαγής. Ευτυχώς μέχρι στιγμής δεν την… πάτησε κανείς, αλλά έχουμε διαρκώς το νου μας» υπογραμμίζει ο αντιδήμαρχος και διευκρινίζει ότι ο δήμος Καλαμαριάς έχει ήδη καταστήσει σαφές ότι δεν έχει ζητήσει ποτέ κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών των ατόμων με τα οποία συνεργάζεται. «Θα πρέπει οι πολίτες να είναι υποψιασμένοι. Σε περίπτωση που κάποιος έπεσε θύμα απάτης, τον καλεί να καταγγείλει το περιστατικό, ώστε να εντοπιστούν οι ένοχοι», σημειώνει ο ίδιος.

Στο δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη παρίσταναν τους υπαλλήλους

Ανάλογα περιστατικά καταγράφηκαν τον προηγούμενο μήνα και στο δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη όπου διαπιστώθηκαν απόπειρες εξαπάτησης συνεργατών του δήμου από επιτήδειους, οι οποίοι αντιποιούμενοι την ιδιότητα του δημοτικού υπαλλήλου, καλώντας από κινητό τηλέφωνο, ζητούσαν από το υποψήφιο θύμα τη σύνδεση του σε υπερσύνδεσμο (είσοδο σε link).

Στόχος ήταν να επιβεβαιώσουν δήθεν καταβολή οφειλής ή εξόφληση κρατήσεων. Με αυτόν τον τρόπο οι δράστες προσπάθησαν προφανώς να εξαπατήσουν και να παραπλανήσουν, αποκομίζονταν παράνομο οικονομικό όφελος.

Ο δήμος Πυλαίας-Χορτιάτη ενημερώθηκε και άμεσα ενημέρωσε τους συνεργάτες του αλλά και όλους τους πολίτες και δημότες ότι ουδέποτε επικοινωνεί με τον ως άνω τρόπο, ουδέποτε αποστέλλει οποιονδήποτε υπερσύνδεσμο (links) για να επιβεβαιώσει οποιαδήποτε συναλλαγή.

Τους καλεί μάλιστα όλους να είναι στο εξής ιδιαίτερα προσεκτικοί «να μην ανοίγουν» συνημμένα αρχεία και υπερσυνδέσμους (links) προς αποφυγή προσβολής κακόβουλου λογισμικού και να μην κοινοποιούν προσωπικά οικονομικά δεδομένα, κωδικούς και στοιχεία.

Περιστατικά εξαπάτησης κατέγραψε προ ημερών και ο δήμος Χαλκηδόνας, σύμφωνα με τον οποίο, είχαν στόχο δημότες και κυρίως προμηθευτές του. ειδικότερα, επιτήδειοι, οι οποίοι επικαλέστηκαν ονόματα αιρετών και υπαλλήλων του δήμου, προσπάθησαν να παραπλανήσουν δεκάδες πολίτες υποστηρίζοντας ότι τηλεφωνούν από το λογιστήριο του δήμου για υποθέσεις πληρωμής τιμολογίων κ.ά. Τους προέτρεψαν μάλιστα να ανοίξουν το σχετικό email που έλαβαν και να ανοίξουν το σχετικό σύνδεσμο.

Αποτέλεσμα ήταν ο δήμος να λάβει τα μέτρα του και να ενημερώσει δημοσίως τους πολίτες και τους προμηθευτές του ότι «ουδέποτε οι υπηρεσίες του δήμου Χαλκηδόνος έχουν επικοινωνήσει τηλεφωνικά με οποιονδήποτε, καθώς καμία υπηρεσία δεν διεκπεραιώνει οικονομικές υποθέσεις μέσω τηλεφώνου και εφιστούμε την ιδιαίτερη προσοχή σας, καθώς πρόκειται για απόπειρα εξαπάτησης».

Επίσης, εφιστά την προσοχή των πολιτών να μην δίνουν ποτέ και με κανέναν τρόπο τα στοιχεία, τους κωδικούς τους και τους έξτρα κωδικούς συναλλαγών που τους στέλνουν οι τράπεζες.

Σε περίπτωση πάντως που επιτήδειοι επιχειρήσουν να εξαπατήσουν πολίτες, ο δήμος ζητά να επικοινωνήσουν τηλεφωνικά με το 2391 33.01.01

Και στο Λαγκαδά... ως δημοτικοί υπάλληλοι

Αντιμέτωπος με δίκτυο εξαπάτησης βρέθηκε και ο δήμος Λαγκαδά, ο οποίος με ανακοίνωση που εξέδωσε προ ημερών, εφιστά την προσοχή σε δημότες και κυρίως προμηθευτές του μετά από πληθώρα, όπως λέει, περιστατικών.

Ειδικότερα, επιτήδειοι οι οποίοι επικαλέστηκαν και σε αυτή την περίπτωση ονόματα υπαλλήλων του δήμου Λαγκαδά, κάλεσαν προμηθευτές προφασιζόμενοι υποτιθέμενες οικονομικές συναλλαγές με στόχο να αποσπάσουν χρηματικά ποσά.

«Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να δέχεται κανείς να διεκπεραιώνει οικονομικές υποθέσεις μέσω τηλεφώνου. Απευθύνουμε έκκληση σε προμηθευτές και συνεργάτες σε περίπτωση που δεχθούν τέτοιου είδους τηλεφωνήματα να επικοινωνούν με τις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου, αλλά να ενημερώνουν και τις αστυνομικές αρχές» επισημαίνει ο δήμος, ενώ γνωστοποιεί πως έχει ήδη ενημερώσει την Ελληνική Αστυνομία, σε μία προσπάθεια να προστατευτούν τα ανυποψίαστα θύματα της σπείρας των επιτηδείων.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25-26.03.2023

Πραγματοποιούν κλήσεις από κινητό τηλέφωνο, συνήθως καρτοκινητό, και ενημερώνουν ψευδώς ότι, καλούν από το λογιστήριο ή την ταμειακή υπηρεσία του δήμου, αναζητώντας κινητά ή email προκειμένου να στείλουν συγκεκριμένα link προβάλλοντας σαν δικαιολογία την πληρωμή ενταλμάτων, επιστροφή ποσών παρακράτησης, βεβαιώσεις παρακράτησης κ.τ.λ. Έχουν φτάσει μάλιστα σε σημείο να τηλεφωνούν, λέγοντας ότι εκπροσωπούν τον δήμο, ζητώντας κωδικούς από τραπεζικό λογαριασμό μεγάλων τραπεζών, που ανήκαν σε ανυποψίαστους αναδόχους-προμηθευτές, απαιτώντας να τους καταθέσουν χρήματα.

Τα περιστατικά εξαπάτησης, από επιτήδειους, σε βάρος δήμων της Θεσσαλονίκης και ευρύτερα της χώρας, αλλά και σε βάρος ανυποψίαστων πολιτών, πληθαίνουν διαρκώς με τις υπηρεσίες να βρίσκονται επί ποδός, αναζητώντας τρόπους να τα περιορίσουν και να προφυλάξουν τόσο τα δημοτικά ταμεία, όσο και τους πολίτες. Το φαινόμενο μάλιστα παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις, καθώς οι ίδιοι που προβαίνουν στην απάτη φαίνεται να έχουν αποθρασυνθεί, αφού γνωρίζουν τα πλήρη στοιχεία της υπηρεσίας, των προμηθευτών του δήμου, ακόμη και τα προσωπικά στοιχεία των αρμόδιων αντιδημάρχων.

Οι αιρετοί, ευτυχώς, δημοσιοποιούν αμέσως τις υποθέσεις αυτές, γνωστοποιώντας με κάθε πρόσφορο τρόπο, ειδικά στους πολίτες ότι είναι αδήριτη ανάγκη να διασταυρώνουν τα τηλεφωνήματα που δέχονται, ενώ προχωρούν σε καταγγελία και ενημέρωση της αστυνομία, προκειμένου να γίνει έρευνα.

Οι κακόβουλες αυτές ενέργειες δεν έχουν τέλος, καθώς σύμφωνα με αιρετούς εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης, πολλοί από τους οποίους έπεσαν θύματα, πρόκειται για καλοστημένο δίκτυο εξαπάτησης που έχουν στήσει επιτήδειοι, γνωρίζοντας ότι πολίτες συνδιαλέγονται οικονομικά με δημοτικές υπηρεσίες. Με πρόσχημα πληρωμές ενταλμάτων προς τρίτους, όπως μάλιστα δημοσιεύονται στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», τηλεφωνούν ακόμη και σε επιχειρηματίες με τους οποίους συνεργάζεται ο δήμος και με στόχο να κερδίσουν την εμπιστοσύνη τους, τους αναφέρουν τον αριθμό του εντάλματος και άλλες λεπτομέρειες, ενημερώνοντάς τους ότι θα τους αποστείλουν από τις υπηρεσίες του δήμου link για να καταχωρήσουν τα προσωπικά τους στοιχεία, τον τραπεζικό τους λογαριασμό, κωδικούς κ.ά.

Στο δήμο Θεσσαλονίκης

Ο δήμος Θεσσαλονίκης μετρά ήδη δύο κρούσματα απόπειρας απάτης σε βάρος, στα οποία μάλιστα και τις δύο φορές χρησιμοποιήθηκε το όνομα του αντιδημάρχου Μιχάλη Κούπκα. «Είχα… την τιμητική μου με τους επιτήδειους που επιχείρησαν να εξαπατήσουν το δήμο, αλλά ευτυχώς καταφέραμε να το αποτρέψουμε» λεει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, κ. Κούπκας, τονίζοντας ότι είναι εξωφρενικό να χρησιμοποιούν τη θεσμική ιδιότητα του όποιου αντιδημάρχου, για να κάνουν την απάτη. Την πρώτη φορά η απόπειρα εξαπάτησης αφορούσε μία ομάδα επιτήδειων, οι οποίοι παρουσιάστηκαν σε επιχειρήσεις της πόλης, προχωρώντας σε παραγγελίες βιβλίων και ειδών χαρτικής ύλης, με πρόσχημα ότι θα δοθούν σε ευάλωτες ομάδες πολιτών. «Έκαναν παραγγελία ύψους 8.000 ευρώ σε εικονικά τιμολόγια, αλλά στην πραγματικότητα είχαν γράψει 80 ευρώ. Στόχος ήταν να εμφανιστούν ως δήθεν υπάλληλοι του δήμου και να αποσπάσουν ευκολότερα τα χρήματα. Ευτυχώς μας ενημέρωσαν οι επιχειρήσεις αυτές και έτσι καταφέραμε να διαπιστώσουμε ότι πρόκειται για απάτη» εξηγεί ο αντιδήμαρχος.

Το τελευταίο κρούσμα στο δήμο Θεσσαλονίκης καταγράφηκε στις 30 Δεκεμβρίου 2022, όταν ο κ. Κούπκας ενημερώθηκε από έναν προμηθευτή του δήμου, ότι δέχθηκε ένα τέτοιο τηλεφώνημα. «Τηλεφωνούν σε προμηθευτές του δήμου χωρίς ίχνος φόβου, επειδή ξέρουν ότι ω δήμος είναι υποχρεωμένος να ανεβάζει τα εντάλματα πληρωμής στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ. Βλέπουν ότι είναι ο συγκεκριμένος, βρίσκουν το τηλέφωνο του και επικοινωνούν, λέγοντας ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης δήθεν έχει αλλάξει τη διαδικασία πληρωμής και στη συνέχεια ζητάει έναν τραπεζικό λογαριασμό για να κατατεθούν τα οφειλόμενα» περιγράφει ο αντιδήμαρχος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Πάντως ο δήμος, προς το παρόν, γνωρίζει ότι τα πρώτα κρούσματα με τα τηλεφωνήματα απάτες σε επιχειρήσεις το προηγούμενο διάστημα, αλλά δεν είναι γνωστό πόσες επιχειρήσεις-προμηθευτές έχει προσεγγίσει το δίκτυο εξαπάτησης.

«Εφιστούμε την προσοχή των πολιτών και των επιχειρηματιών και τους τονίζουμε ότι θα πρέπει να διασταυρώνουν τα τηλεφωνήματα που δέχονται. Όπως και να μη δίνουν κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών και γενικώς προσωπικά δεδομένα. Εμάς στο δήμο είναι πολύ εύκολο να μας βρουν και να μας μιλήσουν ή να μας στείλουν ένα e-mail για να μας ενημερώσουν» σημειώνει ο κ. Κούπκας, προσθέτοντας ότι επειδή πρόκειται, μάλλον για ένα καλοστημένο, δίκτυο, ο δήμος βρίσκεται συνεχώς σε επαγρύπνιση.

Τα μέτρα προστασίας

Οι εξελίξεις αυτές, όπως ήταν, αναμενόμενο, θορύβησαν τον κεντρικό δήμο, ο οποίος έλαβε συγκεκριμένα μέτρα, προκειμένου να ταυτοποιηθούν τα πρόσωπα που κάνουν τα τηλεφωνήματα:

- Ενημερώθηκε ο DPO (υπεύθυνος προστασίας δεδομένων) του δήμου.

- Εστάλη ενημερωτικό e-mail στο τμήμα κυβερνοασφάλειας του υπουργείου Εσωτερικών.

- Εκδόθηκε ανακοίνωση από τον δήμο προς ενημέρωση των προμηθευτών του.

- Ενημερώθηκαν οι αρμόδιες αρχές και κλήθηκαν να να ερευνήσουν το θέμα.

Στην Καλαμαριά ζητούσαν τραπεζικούς κωδικούς

Τον περασμένο μήνα στο δήμο Καλαμαριάς, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Ευάγγελος Τσακμακίδης, απευθύνθηκε στο Αστυνομικό Τμήμα, προκειμένου να καταγγείλει δύο περιστατικά απάτης, που σημειώθηκαν από τις αρχές του χρόνου σε βάρος αναδόχων-προμηθευτών του δήμου.

Όπως ανέφερε ο ίδιος στη «ΜτΚ» άγνωστος τηλεφώνησε, λέγοντας πως εκπροσωπεί τον δήμο Καλαμαριάς, ζητώντας τους κωδικούς από τραπεζικό λογαριασμό της Εθνικής Τράπεζας, που ανήκαν στους ανυποψίαστους αναδόχους-προμηθευτές. «Τους είπε ότι έπρεπε να τους καταθέσει χρήματα, αλλά ευτυχώς τα θύματα επικοινώνησαν με την υπηρεσία και έτσι διαπιστώθηκε η απάτη που λίγο έλειψε να τους κοστίσει» αναφέρει ο κ. Τσακμακίδης και προσθέτει ότι «πρόκειται για κοινούς απατεώνες που σκαρφίζονται έξυπνους τρόπους, γνωρίζοντας προφανώς τις λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης, για να εξαπατήσουν το δήμο και πολίτες του».

Σημειώνει μάλιστα, ότι φτάνουν σε σημείο να χρησιμοποιούν ονόματα δημοτικών υπαλλήλων για να γίνουν πιο πιστευτοί και να ζητήσουν κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών. «Αυτό γίνεται γιατί επιδιώκουν να επιταχύνουν τη διαδικασία της όποιας συναλλαγής. Ευτυχώς μέχρι στιγμής δεν την… πάτησε κανείς, αλλά έχουμε διαρκώς το νου μας» υπογραμμίζει ο αντιδήμαρχος και διευκρινίζει ότι ο δήμος Καλαμαριάς έχει ήδη καταστήσει σαφές ότι δεν έχει ζητήσει ποτέ κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών των ατόμων με τα οποία συνεργάζεται. «Θα πρέπει οι πολίτες να είναι υποψιασμένοι. Σε περίπτωση που κάποιος έπεσε θύμα απάτης, τον καλεί να καταγγείλει το περιστατικό, ώστε να εντοπιστούν οι ένοχοι», σημειώνει ο ίδιος.

Στο δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη παρίσταναν τους υπαλλήλους

Ανάλογα περιστατικά καταγράφηκαν τον προηγούμενο μήνα και στο δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη όπου διαπιστώθηκαν απόπειρες εξαπάτησης συνεργατών του δήμου από επιτήδειους, οι οποίοι αντιποιούμενοι την ιδιότητα του δημοτικού υπαλλήλου, καλώντας από κινητό τηλέφωνο, ζητούσαν από το υποψήφιο θύμα τη σύνδεση του σε υπερσύνδεσμο (είσοδο σε link).

Στόχος ήταν να επιβεβαιώσουν δήθεν καταβολή οφειλής ή εξόφληση κρατήσεων. Με αυτόν τον τρόπο οι δράστες προσπάθησαν προφανώς να εξαπατήσουν και να παραπλανήσουν, αποκομίζονταν παράνομο οικονομικό όφελος.

Ο δήμος Πυλαίας-Χορτιάτη ενημερώθηκε και άμεσα ενημέρωσε τους συνεργάτες του αλλά και όλους τους πολίτες και δημότες ότι ουδέποτε επικοινωνεί με τον ως άνω τρόπο, ουδέποτε αποστέλλει οποιονδήποτε υπερσύνδεσμο (links) για να επιβεβαιώσει οποιαδήποτε συναλλαγή.

Τους καλεί μάλιστα όλους να είναι στο εξής ιδιαίτερα προσεκτικοί «να μην ανοίγουν» συνημμένα αρχεία και υπερσυνδέσμους (links) προς αποφυγή προσβολής κακόβουλου λογισμικού και να μην κοινοποιούν προσωπικά οικονομικά δεδομένα, κωδικούς και στοιχεία.

Περιστατικά εξαπάτησης κατέγραψε προ ημερών και ο δήμος Χαλκηδόνας, σύμφωνα με τον οποίο, είχαν στόχο δημότες και κυρίως προμηθευτές του. ειδικότερα, επιτήδειοι, οι οποίοι επικαλέστηκαν ονόματα αιρετών και υπαλλήλων του δήμου, προσπάθησαν να παραπλανήσουν δεκάδες πολίτες υποστηρίζοντας ότι τηλεφωνούν από το λογιστήριο του δήμου για υποθέσεις πληρωμής τιμολογίων κ.ά. Τους προέτρεψαν μάλιστα να ανοίξουν το σχετικό email που έλαβαν και να ανοίξουν το σχετικό σύνδεσμο.

Αποτέλεσμα ήταν ο δήμος να λάβει τα μέτρα του και να ενημερώσει δημοσίως τους πολίτες και τους προμηθευτές του ότι «ουδέποτε οι υπηρεσίες του δήμου Χαλκηδόνος έχουν επικοινωνήσει τηλεφωνικά με οποιονδήποτε, καθώς καμία υπηρεσία δεν διεκπεραιώνει οικονομικές υποθέσεις μέσω τηλεφώνου και εφιστούμε την ιδιαίτερη προσοχή σας, καθώς πρόκειται για απόπειρα εξαπάτησης».

Επίσης, εφιστά την προσοχή των πολιτών να μην δίνουν ποτέ και με κανέναν τρόπο τα στοιχεία, τους κωδικούς τους και τους έξτρα κωδικούς συναλλαγών που τους στέλνουν οι τράπεζες.

Σε περίπτωση πάντως που επιτήδειοι επιχειρήσουν να εξαπατήσουν πολίτες, ο δήμος ζητά να επικοινωνήσουν τηλεφωνικά με το 2391 33.01.01

Και στο Λαγκαδά... ως δημοτικοί υπάλληλοι

Αντιμέτωπος με δίκτυο εξαπάτησης βρέθηκε και ο δήμος Λαγκαδά, ο οποίος με ανακοίνωση που εξέδωσε προ ημερών, εφιστά την προσοχή σε δημότες και κυρίως προμηθευτές του μετά από πληθώρα, όπως λέει, περιστατικών.

Ειδικότερα, επιτήδειοι οι οποίοι επικαλέστηκαν και σε αυτή την περίπτωση ονόματα υπαλλήλων του δήμου Λαγκαδά, κάλεσαν προμηθευτές προφασιζόμενοι υποτιθέμενες οικονομικές συναλλαγές με στόχο να αποσπάσουν χρηματικά ποσά.

«Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να δέχεται κανείς να διεκπεραιώνει οικονομικές υποθέσεις μέσω τηλεφώνου. Απευθύνουμε έκκληση σε προμηθευτές και συνεργάτες σε περίπτωση που δεχθούν τέτοιου είδους τηλεφωνήματα να επικοινωνούν με τις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου, αλλά να ενημερώνουν και τις αστυνομικές αρχές» επισημαίνει ο δήμος, ενώ γνωστοποιεί πως έχει ήδη ενημερώσει την Ελληνική Αστυνομία, σε μία προσπάθεια να προστατευτούν τα ανυποψίαστα θύματα της σπείρας των επιτηδείων.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25-26.03.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία