ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Πλατεία Ελευθερίας: Ολική Επαναφορά στο 2018!

του πρώην αντιδημάρχου Θεσσαλονίκης, Θανάση Παππά

 23/10/2021 07:00

Πλατεία Ελευθερίας: Ολική Επαναφορά στο 2018!
thanasis-pappas.jpg
Επιτέλους νέα εξέλιξη! Φεύγουν οι λαμαρίνες και προχωρά το υπόγειο Parking. Έτσι απλά. Αυτό ανακοίνωσε προχτές ο δήμαρχος. Βασικά θα ξαναγίνει πάλι πάρκινγκ αυτοκινήτων!

Αναπάντητα ερωτήματα

  1. Όταν η τότε διοίκηση προχώρησε στον πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, με εισήγηση του τότε αντιδημάρχου Α. Κουράκη, στην συνεδρίαση της Ε.Ε. ήταν σύμφωνος, ως Αντιδήμαρχος, στη προκήρυξη του διαγωνισμού χωρίς πάρκινγκ.
  2. Όταν η προηγούμενη διοίκηση είχε ως απόλυτη προτεραιότητα τη πλατεία μνήμης και γι’ αυτό επιτάχυνε τις διαδικασίες έξωσης του επιχειρηματία που εκμεταλλευόταν το πάρκινγκ, προχωρώντας στην εκπόνηση μελετών για την δημοπράτηση του έργου της πλατείας, ήταν σύμφωνος, ως Αντιδήμαρχος.

Κι ενώ ήταν γνωστό-και σύμφωνα με τις αποφάσεις που είχαν ληφθεί πως ενδεχόμενη προσθήκη υπόγειου Ρ θα μετέτρεπε την μελέτη επιφανειακής διαμόρφωσης σε ΚΤΙΡΙΑΚΟ ΕΡΓΟ, πως η αρχιτεκτονική μελέτη πάει στα σκουπίδια, πως το έργο είχε ξεκινήσει με πολλές εγκρίσεις και πολλές μελέτες με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση το σταμάτησαν.

Προθέσεις:

Η νέα διοίκηση είχε πάρει τις αποφάσεις της. Στις 5-10-2020 στο Δ.Σ. ο δήμαρχος ξεκαθάρισε ότι θέλει μια ολιστική αντιμετώπιση και προωθεί μια μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας ενός υπόγειου πάρκινγκ και εφόσον υπάρχει αυτό το ενδιαφέρον και αυτή η προοπτική, να προχωρήσουμε σε ένα υπόγειο πάρκινγκ με τη διαμόρφωση στο ισόγειο, μιας πλατείας.

Το ερώτημα είναι γιατί δυο χρόνια τώρα δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία αυτή και έχουμε ολική επαναφορά του πάρκινγκ;

Τα προβλήματα:

Πως θα διαμορφωθεί το πάρκινγκ;

Πως θα λειτουργήσει το πάρκινγκ (αν εγκριθεί από την Αποκεντρωμένη) αφού δεν έχει ανατεθεί καμία μελέτη, δεν υπάρχει πρόβλεψη στο προϋπολογισμό για τέτοιες δαπάνες, δεν υπάρχει τίποτα που να έχει ανακοινωθεί.

(Για την διαμόρφωση του χώρου, για ασφαλτοστρώσεις, φωτισμό, πύλες εισόδου-εξόδου κ.α.). Πως θα υλοποιηθεί; Με τι εγκρίσεις; Πλήρες σκοτάδι

Το καθεστώς του χώρου- Χώρος Πρασίνου

Η Πλατεία με τη σημερινή της μορφή(έκταση 7 στρεμμάτων) θεσμοθετήθηκε με το Β.Δ. της 28ης -3-63 (ΦΕΚ 46_/ 6-4-63),ενώ ο κοινόχρηστος χώρος που προσδιορίζεται από το περίγραμμα της ρυμοτομικής γραμμής ,περιήλθε στην ιδιοκτησία του _Δήμου με συμβόλαιο αγοράς από το Τ.Τ.Τ. (Ταχυδρομείο).

Σύμφωνα με το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΦΕΚ 420_/1993) η Πλατεία είναι χαρακτηρισμένη ως χώρος πρασίνου.

Μάλιστα ο πρώην δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης ήταν υπόλογος στην Αποκεντρωμένη-ακόμα και να εκπέσει από την θέση του- γιατί διατηρούσε Ρ σε κοινόχρηστο χώρο πρασίνου.

Μόνο με την διαβεβαίωση ότι θα ξεκινήσει η εργολαβία λύθηκε το θέμα.

Τώρα πως γίνεται να επανέλθει το καθεστώς χρήσης για στάθμευση και να ενταχθεί στο σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης;

Θα εγκρίνει η Αποκεντρωμένη την επαναφορά χρήσης που δεν συνάδει με το πολεοδομικό καθεστώς;

Θα θεωρηθεί νόμιμο το πάρκινγκ επί πληρωμή σε χώρο πρασίνου και μάλιστα χωρίς να το προβλέπει η σύμβαση με την Εταιρεία που διαχειρίζεται την ελεγχόμενη στάθμευση;

Το σενάριο κατασκευής υπόγειου σταθμού

Η χωροθέτηση σταθμού αυτοκινήτων είχε προβλεφθεί στο Ν.2947/2Ο10 αλλά δε κινήθηκε κάποια διαδικασία υλοποίησης. Για να γίνει σταθμός απαιτούνται πολλές εγκρίσεις.

Ως προς την διαδικασία θα έπρεπε να γίνει νέα ανάθεση μελέτης σκοπιμότητας για την κατασκευή υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων και προκήρυξη νέου διαγωνισμού ανάθεσης μελέτης υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων, με νέο τεχνικό σύμβουλο, βάσει της νομοθεσίας.

Ταυτόχρονα θα έπρεπε να γίνει διερεύνηση από άποψη βιωσιμότητας, ανταποδοτικότητας, περιβαλλοντικών επιπτώσεων και εφόσον κριθεί συμφέρουσα η κατασκευή υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων θα μπορούσε να προχωρήσει έκδοση Υπουργικής απόφασης για χαρακτηρισμό του έργου, ως ειδικού, ώστε τελικά να προκηρυχθεί ως κτιριακό έργο με το σύστημα σύμβασης παραχώρησης.

Δεν θα έπρεπε να υπάρχει τουλάχιστον ένας οδικός χάρτης ενεργειών και ένας χρονικός προγραμματισμός;

Η ανάγκη για Parking

Λόγω του κυκλοφοριακού προβλήματος που επιδεινώνεται από την ανυπαρξία μέτρων και κατάργηση ρυθμίσεων, ο Δήμαρχος μας ευεργετεί με την επαναλειτουργία του χώρου στάθμευσης, για να διευκολύνει τη ζωή των πολιτών!

Όμως ο πολεοδομικός σχεδιασμός και οι κυκλοφοριακές μελέτες για το κέντρο, για την Αγίας Σοφίας και για την πλατεία Ελευθερίας υποδεικνύουν πως έπρεπε και πρέπει να προχωρήσουν οι αστικές αναπλάσεις και πεζοδρομήσεις για την αναβάθμιση της φυσιογνωμίας του ιστορικού- εμπορικού κέντρου.

Η αποτροπή εισόδου των ΙΧ οχημάτων στο κέντρο συνιστά μέτρο για την αναβάθμιση του ιστορικού κέντρου. Με αυτή την έννοια η διεκδίκηση δημιουργίας μεγάλου Ρ στο πρώην στρατόπεδο Μυστακίδη, έπρεπε σήμερα να είχε τελεσφορήσει και να λειτουργεί, όπως έπρεπε να είχε αποδοθεί σε χρήση τόσο ο πεζόδρομος Αγίας Σοφίας όσο και η πλατεία Ελευθερίας.

Η παρούσα διοίκηση λειτουργεί αντίστροφα και γι’ αυτό πελαγοδρομεί στα μισά της θητείας της.

thanasis-pappas.jpg
Επιτέλους νέα εξέλιξη! Φεύγουν οι λαμαρίνες και προχωρά το υπόγειο Parking. Έτσι απλά. Αυτό ανακοίνωσε προχτές ο δήμαρχος. Βασικά θα ξαναγίνει πάλι πάρκινγκ αυτοκινήτων!

Αναπάντητα ερωτήματα

  1. Όταν η τότε διοίκηση προχώρησε στον πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, με εισήγηση του τότε αντιδημάρχου Α. Κουράκη, στην συνεδρίαση της Ε.Ε. ήταν σύμφωνος, ως Αντιδήμαρχος, στη προκήρυξη του διαγωνισμού χωρίς πάρκινγκ.
  2. Όταν η προηγούμενη διοίκηση είχε ως απόλυτη προτεραιότητα τη πλατεία μνήμης και γι’ αυτό επιτάχυνε τις διαδικασίες έξωσης του επιχειρηματία που εκμεταλλευόταν το πάρκινγκ, προχωρώντας στην εκπόνηση μελετών για την δημοπράτηση του έργου της πλατείας, ήταν σύμφωνος, ως Αντιδήμαρχος.

Κι ενώ ήταν γνωστό-και σύμφωνα με τις αποφάσεις που είχαν ληφθεί πως ενδεχόμενη προσθήκη υπόγειου Ρ θα μετέτρεπε την μελέτη επιφανειακής διαμόρφωσης σε ΚΤΙΡΙΑΚΟ ΕΡΓΟ, πως η αρχιτεκτονική μελέτη πάει στα σκουπίδια, πως το έργο είχε ξεκινήσει με πολλές εγκρίσεις και πολλές μελέτες με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση το σταμάτησαν.

Προθέσεις:

Η νέα διοίκηση είχε πάρει τις αποφάσεις της. Στις 5-10-2020 στο Δ.Σ. ο δήμαρχος ξεκαθάρισε ότι θέλει μια ολιστική αντιμετώπιση και προωθεί μια μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας ενός υπόγειου πάρκινγκ και εφόσον υπάρχει αυτό το ενδιαφέρον και αυτή η προοπτική, να προχωρήσουμε σε ένα υπόγειο πάρκινγκ με τη διαμόρφωση στο ισόγειο, μιας πλατείας.

Το ερώτημα είναι γιατί δυο χρόνια τώρα δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία αυτή και έχουμε ολική επαναφορά του πάρκινγκ;

Τα προβλήματα:

Πως θα διαμορφωθεί το πάρκινγκ;

Πως θα λειτουργήσει το πάρκινγκ (αν εγκριθεί από την Αποκεντρωμένη) αφού δεν έχει ανατεθεί καμία μελέτη, δεν υπάρχει πρόβλεψη στο προϋπολογισμό για τέτοιες δαπάνες, δεν υπάρχει τίποτα που να έχει ανακοινωθεί.

(Για την διαμόρφωση του χώρου, για ασφαλτοστρώσεις, φωτισμό, πύλες εισόδου-εξόδου κ.α.). Πως θα υλοποιηθεί; Με τι εγκρίσεις; Πλήρες σκοτάδι

Το καθεστώς του χώρου- Χώρος Πρασίνου

Η Πλατεία με τη σημερινή της μορφή(έκταση 7 στρεμμάτων) θεσμοθετήθηκε με το Β.Δ. της 28ης -3-63 (ΦΕΚ 46_/ 6-4-63),ενώ ο κοινόχρηστος χώρος που προσδιορίζεται από το περίγραμμα της ρυμοτομικής γραμμής ,περιήλθε στην ιδιοκτησία του _Δήμου με συμβόλαιο αγοράς από το Τ.Τ.Τ. (Ταχυδρομείο).

Σύμφωνα με το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΦΕΚ 420_/1993) η Πλατεία είναι χαρακτηρισμένη ως χώρος πρασίνου.

Μάλιστα ο πρώην δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης ήταν υπόλογος στην Αποκεντρωμένη-ακόμα και να εκπέσει από την θέση του- γιατί διατηρούσε Ρ σε κοινόχρηστο χώρο πρασίνου.

Μόνο με την διαβεβαίωση ότι θα ξεκινήσει η εργολαβία λύθηκε το θέμα.

Τώρα πως γίνεται να επανέλθει το καθεστώς χρήσης για στάθμευση και να ενταχθεί στο σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης;

Θα εγκρίνει η Αποκεντρωμένη την επαναφορά χρήσης που δεν συνάδει με το πολεοδομικό καθεστώς;

Θα θεωρηθεί νόμιμο το πάρκινγκ επί πληρωμή σε χώρο πρασίνου και μάλιστα χωρίς να το προβλέπει η σύμβαση με την Εταιρεία που διαχειρίζεται την ελεγχόμενη στάθμευση;

Το σενάριο κατασκευής υπόγειου σταθμού

Η χωροθέτηση σταθμού αυτοκινήτων είχε προβλεφθεί στο Ν.2947/2Ο10 αλλά δε κινήθηκε κάποια διαδικασία υλοποίησης. Για να γίνει σταθμός απαιτούνται πολλές εγκρίσεις.

Ως προς την διαδικασία θα έπρεπε να γίνει νέα ανάθεση μελέτης σκοπιμότητας για την κατασκευή υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων και προκήρυξη νέου διαγωνισμού ανάθεσης μελέτης υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων, με νέο τεχνικό σύμβουλο, βάσει της νομοθεσίας.

Ταυτόχρονα θα έπρεπε να γίνει διερεύνηση από άποψη βιωσιμότητας, ανταποδοτικότητας, περιβαλλοντικών επιπτώσεων και εφόσον κριθεί συμφέρουσα η κατασκευή υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων θα μπορούσε να προχωρήσει έκδοση Υπουργικής απόφασης για χαρακτηρισμό του έργου, ως ειδικού, ώστε τελικά να προκηρυχθεί ως κτιριακό έργο με το σύστημα σύμβασης παραχώρησης.

Δεν θα έπρεπε να υπάρχει τουλάχιστον ένας οδικός χάρτης ενεργειών και ένας χρονικός προγραμματισμός;

Η ανάγκη για Parking

Λόγω του κυκλοφοριακού προβλήματος που επιδεινώνεται από την ανυπαρξία μέτρων και κατάργηση ρυθμίσεων, ο Δήμαρχος μας ευεργετεί με την επαναλειτουργία του χώρου στάθμευσης, για να διευκολύνει τη ζωή των πολιτών!

Όμως ο πολεοδομικός σχεδιασμός και οι κυκλοφοριακές μελέτες για το κέντρο, για την Αγίας Σοφίας και για την πλατεία Ελευθερίας υποδεικνύουν πως έπρεπε και πρέπει να προχωρήσουν οι αστικές αναπλάσεις και πεζοδρομήσεις για την αναβάθμιση της φυσιογνωμίας του ιστορικού- εμπορικού κέντρου.

Η αποτροπή εισόδου των ΙΧ οχημάτων στο κέντρο συνιστά μέτρο για την αναβάθμιση του ιστορικού κέντρου. Με αυτή την έννοια η διεκδίκηση δημιουργίας μεγάλου Ρ στο πρώην στρατόπεδο Μυστακίδη, έπρεπε σήμερα να είχε τελεσφορήσει και να λειτουργεί, όπως έπρεπε να είχε αποδοθεί σε χρήση τόσο ο πεζόδρομος Αγίας Σοφίας όσο και η πλατεία Ελευθερίας.

Η παρούσα διοίκηση λειτουργεί αντίστροφα και γι’ αυτό πελαγοδρομεί στα μισά της θητείας της.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία