ΠΑΙΔΕΙΑ

Παρεμβάσεις στα λύκεια και αλλαγές στα πανεπιστήμια

Τι αλλάζει στην παιδεία με τη νέα κυβέρνηση

 30/07/2019 13:00

Παρεμβάσεις στα λύκεια και αλλαγές στα πανεπιστήμια

Έλενα Αποστολίδου

Την εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης παρουσίασε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, δίνοντας τους βασικούς άξονες του σχεδίου της κυβέρνησης για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το νέο λύκειο αλλά και τα πανεπιστήμια. Κατάργηση ασύλου και όρια ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, με το πρώτο νομοσχέδιο για την παιδεία να αποτελεί, όπως όλα δείχνουν, το πρώτο που θα καταθέσει προς ψήφιση στη Βουλή η κυβέρνηση.

Έχοντας ως προτεραιότητα την κατάργηση του «κακώς εννοούμενου» ασύλου, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έκανε γνωστές τις άμεσες παρεμβάσεις που θα γίνουν στα πανεπιστήμια. Η κυβέρνηση και προεκλογικά είχε θέσει πολύ ψηλά στην ατζέντα της την αλλαγή του πλαισίου του ασύλου, το ίδιο έκανε και στο σχέδιο νόμου που ετοιμάζει, με πρώτη παρέμβαση την κατάργηση του ασύλου, με τις δημόσιες αρχές να μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως. Όπως τόνισε στην πρώτη της ομιλία της στη Βουλή η κ. Κεραμέως, «επιστρέφουμε τα πανεπιστήμια σε αυτούς στους οποίους πραγματικά ανήκουν, δηλαδή στους φοιτητές, στους καθηγητές και στο διοικητικό προσωπικό, καταργώντας το κακώς εννοούμενο άσυλο. Οι δημόσιες αρχές θα μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που διαπράττεται εντός πανεπιστημίου». Παράλληλα, στόχος του υπουργείου είναι να καθιερώσει ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών στα επιπλέον δυο έτη σπουδών, εκτός των εξαιρέσεων που σχετίζονται με λόγους υγείας. Επιπλέον, ενισχύεται η αυτονομία και η εξωστρέφεια των ιδρυμάτων, διευρύνεται η δυνατότητα δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, αναπτύσσονται εκπαιδευτικά προγράμματα εξ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, με επένδυση στις νέες τεχνολογίες. Η κ. Κεραμέως από το βήμα της Βουλής μίλησε και για το νέο τοπίο που έχει δημιουργηθεί στην παιδεία, με την πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ και τη δημιουργία νέων τμημάτων. Όπως τόνισε, «ο ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας θα προκύπτει από την αξιολόγηση της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.) και στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων, ώστε να μην επαναληφθεί το καταστροφικό φαινόμενο ίδρυσης νέων τμημάτων και συγχωνεύσεων τμημάτων για την εξυπηρέτηση καθαρά ψηφοθηρικών σχεδιασμών και μικροπολιτικών συμφερόντων».

Πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Στόχος του υπουργείου είναι η κατάρτιση ενός νέου προγράμματος σπουδών από το δημοτικό έως το λύκειο, με διδακτέα ύλη και παράλληλη ενίσχυση της πειραματικής άσκησης. Στόχος του προγράμματος είναι οι μαθητές, ειδικά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, να διδαχθούν μέσα από νέες μεθόδους διδασκαλίας την ύλη που θα είναι μειωμένη αναφορικά με το διάβασμα του μαθητή στο σπίτι. Επιπλέον, στόχος είναι η λήψη πιστοποιητικών βασικών γνώσεων πληροφορικής μέχρι την α’ λυκείου από όλους τους μαθητές, η ενίσχυση του ρόλου του διευθυντή του σχολείου. Μία σημαντική αλλαγή είναι ότι η επιτυχής ολοκλήρωση του λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση του εθνικού απολυτηρίου, όπου ο βαθμός θα προκύπτει από το συνυπολογισμό των βαθμών των τριών τάξεων του λυκείου. Τέλος, σε κάθε σχολείο θα ορίζεται ένας «υπεύθυνος κτιρίου», ο οποίος θα είναι αρμόδιος για την υλοποίηση σχεδίου παρεμβάσεων και δράσεων για την ασφάλεια των σχολικών εγκαταστάσεων. Στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση οι τρεις πυλώνες που αποτελούν τους βασικούς στόχους του σχεδίου της κυβέρνησης είναι α) να απελευθερώσει το σχολείο από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου Παιδείας και να δείξει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς. β) Να επενδύσει περισσότερο στους εκπαιδευτικούς, δίνοντάς τους τα κατάλληλα εργαλεία (αλλαγές, τόσο στην επιμόρφωση τους, όσο και στις προσλήψεις). γ) Εξασφάλιση πρόσβασης σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές (έμφαση σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία).

Διαβούλευση και αντιδράσεις

Συνάντηση με το διοικητικό συμβούλιο της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) πραγματοποίησε την επόμενη ημέρα της ομιλίας της στη Βουλή η υπουργός Παιδείας, ζητώντας τις προτάσεις της για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που έφερε ο τέως υπουργός Κώστας Γαβρόγλου. Σύμφωνα με το υπουργείο, στόχος είναι «κατά το δυνατόν εξομάλυνση στρεβλώσεων του συστήματος που ψηφίστηκε πρόσφατα από την απερχόμενη κυβέρνηση». Την ίδια ώρα, αντιδράσεις και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας πραγματοποιήθηκαν λίγες μόνο ώρες μετά την ανακοίνωση της κ. Κεραμέως για κατάργηση του «κακώς εννοούμενου ασύλου» σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 28 Ιουλίου 2019.

Την εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης παρουσίασε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, δίνοντας τους βασικούς άξονες του σχεδίου της κυβέρνησης για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το νέο λύκειο αλλά και τα πανεπιστήμια. Κατάργηση ασύλου και όρια ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, με το πρώτο νομοσχέδιο για την παιδεία να αποτελεί, όπως όλα δείχνουν, το πρώτο που θα καταθέσει προς ψήφιση στη Βουλή η κυβέρνηση.

Έχοντας ως προτεραιότητα την κατάργηση του «κακώς εννοούμενου» ασύλου, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έκανε γνωστές τις άμεσες παρεμβάσεις που θα γίνουν στα πανεπιστήμια. Η κυβέρνηση και προεκλογικά είχε θέσει πολύ ψηλά στην ατζέντα της την αλλαγή του πλαισίου του ασύλου, το ίδιο έκανε και στο σχέδιο νόμου που ετοιμάζει, με πρώτη παρέμβαση την κατάργηση του ασύλου, με τις δημόσιες αρχές να μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως. Όπως τόνισε στην πρώτη της ομιλία της στη Βουλή η κ. Κεραμέως, «επιστρέφουμε τα πανεπιστήμια σε αυτούς στους οποίους πραγματικά ανήκουν, δηλαδή στους φοιτητές, στους καθηγητές και στο διοικητικό προσωπικό, καταργώντας το κακώς εννοούμενο άσυλο. Οι δημόσιες αρχές θα μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που διαπράττεται εντός πανεπιστημίου». Παράλληλα, στόχος του υπουργείου είναι να καθιερώσει ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών στα επιπλέον δυο έτη σπουδών, εκτός των εξαιρέσεων που σχετίζονται με λόγους υγείας. Επιπλέον, ενισχύεται η αυτονομία και η εξωστρέφεια των ιδρυμάτων, διευρύνεται η δυνατότητα δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, αναπτύσσονται εκπαιδευτικά προγράμματα εξ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, με επένδυση στις νέες τεχνολογίες. Η κ. Κεραμέως από το βήμα της Βουλής μίλησε και για το νέο τοπίο που έχει δημιουργηθεί στην παιδεία, με την πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ και τη δημιουργία νέων τμημάτων. Όπως τόνισε, «ο ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας θα προκύπτει από την αξιολόγηση της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.) και στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων, ώστε να μην επαναληφθεί το καταστροφικό φαινόμενο ίδρυσης νέων τμημάτων και συγχωνεύσεων τμημάτων για την εξυπηρέτηση καθαρά ψηφοθηρικών σχεδιασμών και μικροπολιτικών συμφερόντων».

Πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Στόχος του υπουργείου είναι η κατάρτιση ενός νέου προγράμματος σπουδών από το δημοτικό έως το λύκειο, με διδακτέα ύλη και παράλληλη ενίσχυση της πειραματικής άσκησης. Στόχος του προγράμματος είναι οι μαθητές, ειδικά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, να διδαχθούν μέσα από νέες μεθόδους διδασκαλίας την ύλη που θα είναι μειωμένη αναφορικά με το διάβασμα του μαθητή στο σπίτι. Επιπλέον, στόχος είναι η λήψη πιστοποιητικών βασικών γνώσεων πληροφορικής μέχρι την α’ λυκείου από όλους τους μαθητές, η ενίσχυση του ρόλου του διευθυντή του σχολείου. Μία σημαντική αλλαγή είναι ότι η επιτυχής ολοκλήρωση του λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση του εθνικού απολυτηρίου, όπου ο βαθμός θα προκύπτει από το συνυπολογισμό των βαθμών των τριών τάξεων του λυκείου. Τέλος, σε κάθε σχολείο θα ορίζεται ένας «υπεύθυνος κτιρίου», ο οποίος θα είναι αρμόδιος για την υλοποίηση σχεδίου παρεμβάσεων και δράσεων για την ασφάλεια των σχολικών εγκαταστάσεων. Στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση οι τρεις πυλώνες που αποτελούν τους βασικούς στόχους του σχεδίου της κυβέρνησης είναι α) να απελευθερώσει το σχολείο από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου Παιδείας και να δείξει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς. β) Να επενδύσει περισσότερο στους εκπαιδευτικούς, δίνοντάς τους τα κατάλληλα εργαλεία (αλλαγές, τόσο στην επιμόρφωση τους, όσο και στις προσλήψεις). γ) Εξασφάλιση πρόσβασης σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές (έμφαση σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία).

Διαβούλευση και αντιδράσεις

Συνάντηση με το διοικητικό συμβούλιο της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) πραγματοποίησε την επόμενη ημέρα της ομιλίας της στη Βουλή η υπουργός Παιδείας, ζητώντας τις προτάσεις της για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που έφερε ο τέως υπουργός Κώστας Γαβρόγλου. Σύμφωνα με το υπουργείο, στόχος είναι «κατά το δυνατόν εξομάλυνση στρεβλώσεων του συστήματος που ψηφίστηκε πρόσφατα από την απερχόμενη κυβέρνηση». Την ίδια ώρα, αντιδράσεις και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας πραγματοποιήθηκαν λίγες μόνο ώρες μετά την ανακοίνωση της κ. Κεραμέως για κατάργηση του «κακώς εννοούμενου ασύλου» σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 28 Ιουλίου 2019.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία