ΠΑΙΔΕΙΑ

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Οι απαντήσεις στο μάθημα των Νέων Ελληνικών για τα ΕΠΑΛ

Το makthes.gr σε συνεργασία με τα φροντιστήρια ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ παρουσιάζει τις λύσεις των θεμάτων

 06/06/2019 12:30

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Οι απαντήσεις στο μάθημα των Νέων Ελληνικών για τα ΕΠΑΛ
INTIME NEWS

Δείτε από σήμερα πρώτοι τα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων και τις λύσεις τους. Στην κοινή τους προσπάθεια, το portal της εφημερίδας "Μακεδονία" και τα φροντιστήρια με τις κορυφαίες επιδόσεις φροντίζουν ώστε όλοι οι ενδιαφερόμενοι να έχουν έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση.

Οι λύσεις των θεμάτων με την εγκυρότητα των φροντιστηρίων ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ

logo-jpeg-whitebg.jpg

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Οι απαντήσεις είναι ενδεικτικές

Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η δραστηριότητα

Α1. Φίλες και φίλοι, ο Α. Καμύ στην ομιλία του αναφέρεται στην Τέχνη και στον κοινωνικό ρόλο του καλλιτέχνη. Αρχικά, επισημαίνεται μέσα από την προσωπική του εμπειρία η αξία της τέχνης, η οποία δίνει στον καλλιτέχνη τη δυνατότητα να αφουγκράζεται το κοινωνικό σύνολο και απαιτεί την ουσιαστική επικοινωνία με τον κόσμο. Στη συνέχεια, τονίζεται ο ρόλος που διαδραματίζει αυτή η επικοινωνία στη διαμόρφωση του καλλιτέχνη, ο οποίος κρίνεται αναγκαίο να αντιλαμβάνεται τις ανάγκες του συνόλου και να τάσσεται με το μέρος των δημιουργών.

2η δραστηριότητα

Α2.

αντιθέτως: η διαρθρωτική λέξη φέρνει σε αντίθεση τη φράση «ουδέποτε την έβαλα πάνω απ’ όλα» με τη φράση «μου είναι απαραίτητη γιατί συνυπάρχει…»

λοιπόν: η διαρθρωτική λέξη λειτουργεί ως συμπέρασμα που απορρέει από τις προηγούμενες απόψεις του συγγραφέα

γι’ αυτόν τον λόγο: η διαρθρωτική φράση αιτιολογεί την προηγούμενη άποψη «Ο καλλιτέχνης… να αποσπαστεί.

εφόσον: η διαρθρωτική λέξη δηλώνει προϋπόθεση για να μη συμβιβαστεί με το ψεύδος.

Α3. (Ενδεικτικά) Η αξία της Τέχνης

Τέχνη και δημιουργός

Ο καλλιτέχνης και ο κοινωνικός του ρόλος

Α4.

α) ουδέποτε ≠ πάντοτε

    επιτρέπει ≠ απαγορεύει

    αδυνατεί ≠ δύναται

    δέσμευση ≠ απελευθέρωση

β) Πολλές φορές οι μαθητές περιφρονούν τα δευτερεύοντα μαθήματα, έτσι, όμως, υποβαθμίζουν τις γενικές τους γνώσεις.

Θεωρείται υποχρέωση των πολιτών να συμμετέχουν στα κοινά, προάγοντας το δημοκρατικό πολίτευμα.

3η δραστηριότητα

Επικοινωνιακό πλαίσιο: ομιλία στη Βουλή των Εφήβων

Ύφος: σοβαρό.

Ρηματικά πρόσωπα: α΄ ενικό - πληθυντικό, β΄ πληθυντικό, γ΄ ενικό – πληθυντικό.

Τρόπος πειθούς: επίκληση στη Λογική

Προσφώνηση: Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε της Βουλής των Εφήβων, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Πρόλογος: Χρέος του σχολείου είναι η διαμόρφωση ανθρώπων πολύπλευρα καλλιεργημένων γνωστικά, ψυχικά, ηθικά για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων και απαιτήσεων. Παρ’ όλα αυτά ο χρησιμοθηρικός χαρακτήρας της Εκπαίδευσης εξοστρακίζει την Τέχνη από το σχολείο, και καθίσταται αναγκαία η επανασύνδεση των μαθητών με αυτή.

Κύριο μέρος

Απαιτείται η ανάπτυξη της φαντασίας, της ελεύθερης έκφρασης, της δημιουργικότητας, της πρωτοβουλίας, η ανάδειξη των ιδιαίτερων κλίσεων και ικανοτήτων των μαθητών, ως ατόμων μοναδικών και ανεπανάληπτων. Όλα αυτά μπορούν να υλοποιηθούν με:

  • την εξασφάλιση υποδομών (χώροι – μέσα) για εικαστικές τέχνες (ζωγραφική, γλυπτική, χειροτεχνία κ.ά.) και, ταυτόχρονα, διοργάνωση διαγωνισμών και εκθέσεων.

· την αναβάθμιση της μουσικής αγωγής με τη διοργάνωση μουσικοχορευτικών εκδηλώσεων και αγώνων. Ακρόαση μουσικών εκδηλώσεων σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους. Συμμετοχή μαθητικών συγκροτημάτων.

· τη δημιουργία θεατρικής ομάδας, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών ή ομάδας κουκλοθέατρου για τα παιδιά του Δημοτικού, την παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων,

· την πρόσκληση και φιλοξενία ποιητών και πεζογράφων, Ελλήνων και ξένων – τη διοργάνωση λογοτεχνικών διαγωνισμών εντός του σχολείου ή σε πανελλήνιο επίπεδο

· την προβολή κινηματογραφικών ταινιών (αφιερώματα σε σκηνοθέτες, ηθοποιούς, ιστορικές περιόδους κ.ά). Αναβίωση του θεσμού «Με την κάμερα στο χέρι», για να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να γυρίσουν ταινίες μικρού μήκους με τη συμμετοχή όσο γίνεται περισσότερων από αυτούς σε διάφορους ρόλους και με διαφορετικές αρμοδιότητες.

· την επίσκεψη σε μουσεία, αρχαιολογικά, ιστορικά, λαϊκής αλλά και σύγχρονης τέχνης, σε πινακοθήκες και αίθουσες τέχνης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια των σχολικών εκδρομών ή μέσω της ανταλλαγής μαθητών.

Επίλογος: προτροπή προς τους βουλευτές της Βουλής των Εφήβων να πιέσουν ώστε να επιταχυνθούν οι δράσεις εκείνες που θα προαγάγουν την Τέχνη στον χώρο του σχολείου

Αποφώνηση: Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η δραστηριότητα

Β1. Η μεγάλη προσδοκία της ποιήτριας, όπως καταγράφεται στο ποίημα, είναι να γεμίσει τη ζωή της με συναισθήματα («αισθήματα»), με όμορφες σκέψεις («σκέψεις»), με όνειρα και ελπίδες («όνειρα»), με τραγούδια, ερωτικά λόγια και ρομαντικές στιγμές («άστρα …εραστών»). Προσδοκά μέσω της ποίησης και της μαγευτικής δύναμης των λέξεων να νιώσει συναισθηματικά ζωντανή, δημιουργική και ευτυχισμένη («εκείνη τη μαγεία … χρώματα»).

2η δραστηριότητα

Β2.

α)

«τραγούδια που κάνουν τ΄ αγάλματα να χορεύουν»

«άστρα που ψιθυρίζουν στ΄ αυτί των εραστών»

«εκείνη τη μαγεία που καίει το βάρος των λέξεων»

Με αυτές τις προσωποποιήσεις αποδίδονται με ζωντάνια και παραστατικότητα οι ευεργετικές ιδιότητες της ποίησης και η ανάγκη του ποιητικού υποκειμένου να βιώσει τη μαγεία της.

β) Επαναλαμβάνει τη φράση, γιατί θέλει να δώσει έμφαση στη μεγάλη ανάγκη της ποιήτριας να νιώσει συναισθηματική πληρότητα και ψυχική ευφορία μέσω της μαγευτικής δύναμης της τέχνης της.

3η δραστηριότητα

Β3. Η τέχνη διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε όλα τα επίπεδα της ζωής του ανθρώπου, γι’ αυτό και  κάθε άτομο καλό θα ήταν να  ασχολείται με οποιαδήποτε  μορφή της. Προσωπικά θεωρώ αναγκαία την ενασχόλησή μου με τις τέχνες, γιατί μου προσφέρουν στιγμές χαλάρωσης και ευεξίας, ξεφεύγω από τη ρουτίνα της καθημερινότητας και τις υποχρεώσεις του σχολείου. Επιπλέον, καλλιεργώ τη φαντασία  και τον λόγο μου, διαβάζοντας λογοτεχνικά κείμενα και αποκτώ περισσότερες γνώσεις. Επίσης, συμμετέχοντας σε κάποια θεατρική ομάδα κοινωνικοποιούμαι και μαθαίνω να συνεργάζομαι αρμονικά με διαφορετικά άτομα, αναλαμβάνοντας με υπευθυνότητα ρόλους και θέτοντας κοινούς στόχους. Παράλληλα, μέσω της τέχνης μου δίνεται η ευκαιρία να εκφράσω προσωπικά μου συναισθήματα και σκέψεις, να νιώσω δημιουργικός και ψυχικά  ζωντανός. Συνεπώς, η τέχνη συμβάλλει σημαντικά στην ολοκλήρωση της προσωπικότητας του ατόμου και στην ευρύτερη εξέλιξή του.

Δείτε από σήμερα πρώτοι τα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων και τις λύσεις τους. Στην κοινή τους προσπάθεια, το portal της εφημερίδας "Μακεδονία" και τα φροντιστήρια με τις κορυφαίες επιδόσεις φροντίζουν ώστε όλοι οι ενδιαφερόμενοι να έχουν έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση.

Οι λύσεις των θεμάτων με την εγκυρότητα των φροντιστηρίων ΜΠΑΧΑΡΑΚΗ

logo-jpeg-whitebg.jpg

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Οι απαντήσεις είναι ενδεικτικές

Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η δραστηριότητα

Α1. Φίλες και φίλοι, ο Α. Καμύ στην ομιλία του αναφέρεται στην Τέχνη και στον κοινωνικό ρόλο του καλλιτέχνη. Αρχικά, επισημαίνεται μέσα από την προσωπική του εμπειρία η αξία της τέχνης, η οποία δίνει στον καλλιτέχνη τη δυνατότητα να αφουγκράζεται το κοινωνικό σύνολο και απαιτεί την ουσιαστική επικοινωνία με τον κόσμο. Στη συνέχεια, τονίζεται ο ρόλος που διαδραματίζει αυτή η επικοινωνία στη διαμόρφωση του καλλιτέχνη, ο οποίος κρίνεται αναγκαίο να αντιλαμβάνεται τις ανάγκες του συνόλου και να τάσσεται με το μέρος των δημιουργών.

2η δραστηριότητα

Α2.

αντιθέτως: η διαρθρωτική λέξη φέρνει σε αντίθεση τη φράση «ουδέποτε την έβαλα πάνω απ’ όλα» με τη φράση «μου είναι απαραίτητη γιατί συνυπάρχει…»

λοιπόν: η διαρθρωτική λέξη λειτουργεί ως συμπέρασμα που απορρέει από τις προηγούμενες απόψεις του συγγραφέα

γι’ αυτόν τον λόγο: η διαρθρωτική φράση αιτιολογεί την προηγούμενη άποψη «Ο καλλιτέχνης… να αποσπαστεί.

εφόσον: η διαρθρωτική λέξη δηλώνει προϋπόθεση για να μη συμβιβαστεί με το ψεύδος.

Α3. (Ενδεικτικά) Η αξία της Τέχνης

Τέχνη και δημιουργός

Ο καλλιτέχνης και ο κοινωνικός του ρόλος

Α4.

α) ουδέποτε ≠ πάντοτε

    επιτρέπει ≠ απαγορεύει

    αδυνατεί ≠ δύναται

    δέσμευση ≠ απελευθέρωση

β) Πολλές φορές οι μαθητές περιφρονούν τα δευτερεύοντα μαθήματα, έτσι, όμως, υποβαθμίζουν τις γενικές τους γνώσεις.

Θεωρείται υποχρέωση των πολιτών να συμμετέχουν στα κοινά, προάγοντας το δημοκρατικό πολίτευμα.

3η δραστηριότητα

Επικοινωνιακό πλαίσιο: ομιλία στη Βουλή των Εφήβων

Ύφος: σοβαρό.

Ρηματικά πρόσωπα: α΄ ενικό - πληθυντικό, β΄ πληθυντικό, γ΄ ενικό – πληθυντικό.

Τρόπος πειθούς: επίκληση στη Λογική

Προσφώνηση: Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε της Βουλής των Εφήβων, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Πρόλογος: Χρέος του σχολείου είναι η διαμόρφωση ανθρώπων πολύπλευρα καλλιεργημένων γνωστικά, ψυχικά, ηθικά για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων και απαιτήσεων. Παρ’ όλα αυτά ο χρησιμοθηρικός χαρακτήρας της Εκπαίδευσης εξοστρακίζει την Τέχνη από το σχολείο, και καθίσταται αναγκαία η επανασύνδεση των μαθητών με αυτή.

Κύριο μέρος

Απαιτείται η ανάπτυξη της φαντασίας, της ελεύθερης έκφρασης, της δημιουργικότητας, της πρωτοβουλίας, η ανάδειξη των ιδιαίτερων κλίσεων και ικανοτήτων των μαθητών, ως ατόμων μοναδικών και ανεπανάληπτων. Όλα αυτά μπορούν να υλοποιηθούν με:

  • την εξασφάλιση υποδομών (χώροι – μέσα) για εικαστικές τέχνες (ζωγραφική, γλυπτική, χειροτεχνία κ.ά.) και, ταυτόχρονα, διοργάνωση διαγωνισμών και εκθέσεων.

· την αναβάθμιση της μουσικής αγωγής με τη διοργάνωση μουσικοχορευτικών εκδηλώσεων και αγώνων. Ακρόαση μουσικών εκδηλώσεων σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους. Συμμετοχή μαθητικών συγκροτημάτων.

· τη δημιουργία θεατρικής ομάδας, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών ή ομάδας κουκλοθέατρου για τα παιδιά του Δημοτικού, την παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων,

· την πρόσκληση και φιλοξενία ποιητών και πεζογράφων, Ελλήνων και ξένων – τη διοργάνωση λογοτεχνικών διαγωνισμών εντός του σχολείου ή σε πανελλήνιο επίπεδο

· την προβολή κινηματογραφικών ταινιών (αφιερώματα σε σκηνοθέτες, ηθοποιούς, ιστορικές περιόδους κ.ά). Αναβίωση του θεσμού «Με την κάμερα στο χέρι», για να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να γυρίσουν ταινίες μικρού μήκους με τη συμμετοχή όσο γίνεται περισσότερων από αυτούς σε διάφορους ρόλους και με διαφορετικές αρμοδιότητες.

· την επίσκεψη σε μουσεία, αρχαιολογικά, ιστορικά, λαϊκής αλλά και σύγχρονης τέχνης, σε πινακοθήκες και αίθουσες τέχνης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια των σχολικών εκδρομών ή μέσω της ανταλλαγής μαθητών.

Επίλογος: προτροπή προς τους βουλευτές της Βουλής των Εφήβων να πιέσουν ώστε να επιταχυνθούν οι δράσεις εκείνες που θα προαγάγουν την Τέχνη στον χώρο του σχολείου

Αποφώνηση: Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η δραστηριότητα

Β1. Η μεγάλη προσδοκία της ποιήτριας, όπως καταγράφεται στο ποίημα, είναι να γεμίσει τη ζωή της με συναισθήματα («αισθήματα»), με όμορφες σκέψεις («σκέψεις»), με όνειρα και ελπίδες («όνειρα»), με τραγούδια, ερωτικά λόγια και ρομαντικές στιγμές («άστρα …εραστών»). Προσδοκά μέσω της ποίησης και της μαγευτικής δύναμης των λέξεων να νιώσει συναισθηματικά ζωντανή, δημιουργική και ευτυχισμένη («εκείνη τη μαγεία … χρώματα»).

2η δραστηριότητα

Β2.

α)

«τραγούδια που κάνουν τ΄ αγάλματα να χορεύουν»

«άστρα που ψιθυρίζουν στ΄ αυτί των εραστών»

«εκείνη τη μαγεία που καίει το βάρος των λέξεων»

Με αυτές τις προσωποποιήσεις αποδίδονται με ζωντάνια και παραστατικότητα οι ευεργετικές ιδιότητες της ποίησης και η ανάγκη του ποιητικού υποκειμένου να βιώσει τη μαγεία της.

β) Επαναλαμβάνει τη φράση, γιατί θέλει να δώσει έμφαση στη μεγάλη ανάγκη της ποιήτριας να νιώσει συναισθηματική πληρότητα και ψυχική ευφορία μέσω της μαγευτικής δύναμης της τέχνης της.

3η δραστηριότητα

Β3. Η τέχνη διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε όλα τα επίπεδα της ζωής του ανθρώπου, γι’ αυτό και  κάθε άτομο καλό θα ήταν να  ασχολείται με οποιαδήποτε  μορφή της. Προσωπικά θεωρώ αναγκαία την ενασχόλησή μου με τις τέχνες, γιατί μου προσφέρουν στιγμές χαλάρωσης και ευεξίας, ξεφεύγω από τη ρουτίνα της καθημερινότητας και τις υποχρεώσεις του σχολείου. Επιπλέον, καλλιεργώ τη φαντασία  και τον λόγο μου, διαβάζοντας λογοτεχνικά κείμενα και αποκτώ περισσότερες γνώσεις. Επίσης, συμμετέχοντας σε κάποια θεατρική ομάδα κοινωνικοποιούμαι και μαθαίνω να συνεργάζομαι αρμονικά με διαφορετικά άτομα, αναλαμβάνοντας με υπευθυνότητα ρόλους και θέτοντας κοινούς στόχους. Παράλληλα, μέσω της τέχνης μου δίνεται η ευκαιρία να εκφράσω προσωπικά μου συναισθήματα και σκέψεις, να νιώσω δημιουργικός και ψυχικά  ζωντανός. Συνεπώς, η τέχνη συμβάλλει σημαντικά στην ολοκλήρωση της προσωπικότητας του ατόμου και στην ευρύτερη εξέλιξή του.

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία