ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παγωμένη παραμένει η διαδικασία εξέτασης των υποψήφιων οδηγών

Στις περισσότερες περιφέρειες της χώρας δεν διεξάγονται εξετάσεις, ενώ προσωρινή λύση στο πρόβλημα φαίνεται να δίνει το υπουργείο Μεταφορών με επαναφορά του παλαιού συστήματος εξέτασης

 19/08/2019 17:00

Παγωμένη παραμένει η διαδικασία εξέτασης των υποψήφιων οδηγών

Της Βαλάντου Γιαννακούδη

Σε αναμονή βρίσκονται εδώ και μήνες οι σχολές οδηγών και οι μαθητές για να δουν τι μέλλει γενέσθαι μετά την εκλογή της νέας κυβέρνησης, ενώ την ίδια ώρα έχει δοθεί παράταση στην ισχύ των Δελτίων Εκπαίδευσης Εξέτασης που εκδόθηκαν κατά το χρονικό διάστημα

* 1η Οκτωβρίου και 31η Δεκεμβρίου 2015, έως την 31η Δεκεμβρίου 2019

* 1η Ιανουαρίου 2016 και 31η Δεκεμβρίου 2016 για ένα έτος από την ημερομηνία, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Προσωρινή λύση στο πρόβλημα φαίνεται να δίνει το υπουργείο με την επαναφορά του παλαιού συστήματος εξέτασης. Ειδικότερα, αναμένεται μέσα στις επόμενες μέρες να κατατεθεί στη Βουλή τροπολογία προκειμένου να ξεκινήσουν οι υποψήφιοι που βρίσκονται σε αναμονή εδώ και μήνες να δίνουν εξετάσεις ώστε να αποσυμφορηθεί η κατάσταση. Όπως επιβεβαίωσε και ο Άρης Ζωγράφος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής (ΠΣΕΟ) «η δήλωση ήταν σαφής. Επανέρχεται το παλαιό καθεστώς μέχρι να αρθρώσει η κυβέρνηση μία νέα λογική σε σχέση με το δίπλωμα οδήγησης».

Μια χαοτική κατάσταση περιγράφει ο κ. Ζωγράφος τονίζοντας ότι ο κλάδος του διανύει τον ενδέκατο μήνα ημιαπασχόλησης και παρατηρείται το εξής τραγικό γεγονός: η κάθε περιφέρεια ερμηνεύει και εφαρμόζει τον νόμο κατά το δοκούν.

Για παράδειγμα, στην Αττική διενεργούνται εξετάσεις, ενώ στη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και τα Χανιά δεν γίνονται. Το οξύμωρο επιτείνεται καθώς, όπως αναφέρει ο ίδιος, μέσα στην Αττική ο κεντρικός τομέας κάνει εξετάσεις, ενώ δυτικός τομέας όχι. «Εάν αυτό δεν είναι τραγέλαφος, τότε τι είναι;» διερωτάται.

«Η ευθύνη που αυτή τη στιγμή δεν γίνονται εξετάσεις είναι ευθύνη των Περιφερειών. Για παράδειγμα, η Λαμία που έχει άπειρους χώρους να διεξάγει εξετάσεις, δεν το κάνει, διότι η Περιφέρεια δεν θέλει. Ούτε στη Θεσσαλονίκη γίνονται εξετάσεις και το τραγικό είναι ότι δεν γίνονται και για μοτοσικλέτες που εξετάζονται με το παλιό σύστημα», προσθέτει ο κ. Ζωγράφος και συμπληρώνει: «Με το νέο νόμο, στο πρώτο στάδιο, το στάδιο των ελιγμών, δηλαδή στο παρκάρισμα, στη γωνία και στην αναστροφή, ο μαθητής είναι μόνος στο όχημα, χωρίς τον εκπαιδευτή. Κάποια στραβή προσέγγιση ή στραβοτιμονιά μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα. Για αυτό το βάλαμε φυλασσόμενους χώρους, οι οποίοι να προσιδιάζουν σε συνθήκες ασφάλειας».

Όπως αποκάλυψε μάλιστα ο κ. Ζωγράφος στη «ΜτΚ», το υπουργείο Μεταφορών αναστέλλει από το Νόμο 4599/2019 τα 14 από τα 24 άρθρα, αλλά ακόμη δεν γνωρίζουν ποια θα είναι αυτά.

Διάκριση μεταξύ εκπαίδευσης και αξιόλογης

Έμφαση δίνει ο κ. Ζωγράφου στο κομμάτι της εκπαίδευσης επισημαίνοντας ότι «οτιδήποτε και να κάνει κάποιος σε αυτό το σύστημα αλλά και στο προηγούμενο δεν αλλάζει κάτι, εάν πρωτίστως δεν καταπολεμήσεις τη βασική αιτία της διαφθοράς. Δεν μπορείς να λες ότι θα αλλάξω το σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασης και στην ουσία να πρόκειται απλά για μια παρέμβαση στο κομμάτι της εξέτασης και ο Ν.4599 να μην αγγίζει καθόλου το ζήτημα της εκπαίδευσης».

Επιπλέον, ο κ. Ζωγράφου ξεκαθαρίζει ότι οι εκπαιδευτές δε θα πρέπει να συμμετέχουν στην διαδικασία αξιολόγησης. Αυτή η δουλειά οφείλει να διενεργείται από την Περιφέρεια και το υπουργείο. «Δική μας δουλειά είναι η εκπαίδευση. Αν θέλουμε διαφάνεια και επιθυμούμε το δίπλωμα οδήγησης να ανταποκρίνεται σε δεξιότητες και όχι να είναι ένα κούφιο χαρτί, τότε θα πρέπει να ξεχωρίσουμε τις εξετάσεις από την εκπαίδευση», συμπληρώνει και σπεύδει να προσθέσει πως το σώμα εξεταστών θα πρέπει να είναι επαρκές, με παιδαγωγικές αναφορές και αδιάφθορο.

Κάμερες

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΣΕΟ όσες κάμερες και να βάλεις σε ένα αυτοκίνητο, όταν οι συντελεστές είναι διεφθαρμένοι θα βρεθεί και ο τρόπος διαφθοράς. Όπως εξηγεί «οι κάμερες είναι ένα σπουδαίο εκπαιδευτικό εργαλείο, το οποίο θα μπορούσε να συνυπάρχει στην εξέταση μόνο και μόνο ως VAR. Αν δηλαδή κάποιος αμφισβητήσει την ποιότητα της εξέτασης να μπορέσει να αναλυθεί. Είτε ως ένα μάθημα υψηλού πολλαπλασιαστή, το οποίο θα το παίρνει ο μαθητής και θα βλέπει ο ίδιος την διαδικασία εξέτασης και τι λάθη έκανε».

Κατάργηση εξετάσεων για ηλικιωμένους

Παράταση στην ισχύ των αδειών οδήγησης για όσους έχουν συμπληρώσει το 74ο έτος της ηλικίας τους, μέχρι το τέλος του έτους (31η Δεκεμβρίου 2019) δίνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Μέσα στην τροπολογία που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εμπερικλείεται και η κατάργηση των πρακτικών εξετάσεων των ηλικιωμένων. 

Αντ’ αυτού η πρόθεση του υπουργείου είναι η ανανέωση του διπλώματος οδήγησης των ηλικιωμένων να πραγματοποιείται από εκεί και έπειτα μόνο κατόπιν ιατρικής γνωμάτευσης. Όπως τονίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης (ΠΟΕΟ) Διαμαντής Ηλιάδης «δεν υπάρχει άλλη χωρά στον κόσμο που να δίνει πρακτικές εξετάσεις ο ηλικιωμένος. Το θέμα της ικανότητας τους είναι καθαρά ιατρικό και αρά ο γιατρός είναι υπεύθυνος να κρίνει την ακοή, την όραση, την ψυχική του κατάσταση κ.ά. Δεν μπορεί μέσα σε δέκα λεπτά κάποιος υπηρεσιακός υπάλληλος να αξιολογήσει την οδική του ικανότητα».

Θετικά διακείμενος στη νέα τάξη πραγμάτων εμφανίζεται και ο κ. Ζωγράφου. «Ταπείνωση και εξευτελισμός είναι δύο λέξεις που περιγράφουν αυτό ακριβώς που γινόταν τόσο καιρό με τους ηλικιωμένους οδηγούς. Εμείς θεωρούμε ότι η οδήγηση και η οδική συμπεριφορά είναι δεξιότητες οι οποίες πρέπει να ελέγχονται δια βίου. Γι’ αυτό προτείνουμε να διαμορφωθούν κέντρα εκπαίδευσης κινητικότητας, όπως έχουμε ήδη δημιουργήσει κάποια κέντρα ως σύλλογος».

Νέο νομοσχέδιο

Για το νέο νομοσχέδιο που προβλέπεται να φέρει η κυβέρνηση σε λίγους μήνες έκανε λόγο ο κ. Ηλιάδης αποκαλύπτοντας τον ενεργό ρόλο που θα έχει σε αυτό, η ΠΟΕΟ. «Η τωρινή πολιτική ηγεσία έχει υποσχεθεί ότι θα μας έχει μέσα την ομάδα σύνταξης του νέου νομοσχεδίου, ενώ η προηγούμενη πολιτική ηγεσία μας το έφερε ξαφνικά χωρίς να συμβουλευτεί κανέναν συνδικαλιστικό φορέα», αναφέρει.

«Ο παλιός τρόπος εξέτασης είναι παρωχημένος, έχουν προκύψει διάφορες άλλες μορφές εκπαίδευσης και εξέτασης τις οποίες αυτές θα διαμορφώσουμε σε ένα νέο νομοσχέδιο με γνώμονα τη διαφάνεια, το οποίο σε έξι μήνες θα είναι έτοιμο και θα πάει προς ψήφιση».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 18 Αυγούστου 2019

Της Βαλάντου Γιαννακούδη

Σε αναμονή βρίσκονται εδώ και μήνες οι σχολές οδηγών και οι μαθητές για να δουν τι μέλλει γενέσθαι μετά την εκλογή της νέας κυβέρνησης, ενώ την ίδια ώρα έχει δοθεί παράταση στην ισχύ των Δελτίων Εκπαίδευσης Εξέτασης που εκδόθηκαν κατά το χρονικό διάστημα

* 1η Οκτωβρίου και 31η Δεκεμβρίου 2015, έως την 31η Δεκεμβρίου 2019

* 1η Ιανουαρίου 2016 και 31η Δεκεμβρίου 2016 για ένα έτος από την ημερομηνία, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Προσωρινή λύση στο πρόβλημα φαίνεται να δίνει το υπουργείο με την επαναφορά του παλαιού συστήματος εξέτασης. Ειδικότερα, αναμένεται μέσα στις επόμενες μέρες να κατατεθεί στη Βουλή τροπολογία προκειμένου να ξεκινήσουν οι υποψήφιοι που βρίσκονται σε αναμονή εδώ και μήνες να δίνουν εξετάσεις ώστε να αποσυμφορηθεί η κατάσταση. Όπως επιβεβαίωσε και ο Άρης Ζωγράφος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής (ΠΣΕΟ) «η δήλωση ήταν σαφής. Επανέρχεται το παλαιό καθεστώς μέχρι να αρθρώσει η κυβέρνηση μία νέα λογική σε σχέση με το δίπλωμα οδήγησης».

Μια χαοτική κατάσταση περιγράφει ο κ. Ζωγράφος τονίζοντας ότι ο κλάδος του διανύει τον ενδέκατο μήνα ημιαπασχόλησης και παρατηρείται το εξής τραγικό γεγονός: η κάθε περιφέρεια ερμηνεύει και εφαρμόζει τον νόμο κατά το δοκούν.

Για παράδειγμα, στην Αττική διενεργούνται εξετάσεις, ενώ στη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και τα Χανιά δεν γίνονται. Το οξύμωρο επιτείνεται καθώς, όπως αναφέρει ο ίδιος, μέσα στην Αττική ο κεντρικός τομέας κάνει εξετάσεις, ενώ δυτικός τομέας όχι. «Εάν αυτό δεν είναι τραγέλαφος, τότε τι είναι;» διερωτάται.

«Η ευθύνη που αυτή τη στιγμή δεν γίνονται εξετάσεις είναι ευθύνη των Περιφερειών. Για παράδειγμα, η Λαμία που έχει άπειρους χώρους να διεξάγει εξετάσεις, δεν το κάνει, διότι η Περιφέρεια δεν θέλει. Ούτε στη Θεσσαλονίκη γίνονται εξετάσεις και το τραγικό είναι ότι δεν γίνονται και για μοτοσικλέτες που εξετάζονται με το παλιό σύστημα», προσθέτει ο κ. Ζωγράφος και συμπληρώνει: «Με το νέο νόμο, στο πρώτο στάδιο, το στάδιο των ελιγμών, δηλαδή στο παρκάρισμα, στη γωνία και στην αναστροφή, ο μαθητής είναι μόνος στο όχημα, χωρίς τον εκπαιδευτή. Κάποια στραβή προσέγγιση ή στραβοτιμονιά μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα. Για αυτό το βάλαμε φυλασσόμενους χώρους, οι οποίοι να προσιδιάζουν σε συνθήκες ασφάλειας».

Όπως αποκάλυψε μάλιστα ο κ. Ζωγράφος στη «ΜτΚ», το υπουργείο Μεταφορών αναστέλλει από το Νόμο 4599/2019 τα 14 από τα 24 άρθρα, αλλά ακόμη δεν γνωρίζουν ποια θα είναι αυτά.

Διάκριση μεταξύ εκπαίδευσης και αξιόλογης

Έμφαση δίνει ο κ. Ζωγράφου στο κομμάτι της εκπαίδευσης επισημαίνοντας ότι «οτιδήποτε και να κάνει κάποιος σε αυτό το σύστημα αλλά και στο προηγούμενο δεν αλλάζει κάτι, εάν πρωτίστως δεν καταπολεμήσεις τη βασική αιτία της διαφθοράς. Δεν μπορείς να λες ότι θα αλλάξω το σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασης και στην ουσία να πρόκειται απλά για μια παρέμβαση στο κομμάτι της εξέτασης και ο Ν.4599 να μην αγγίζει καθόλου το ζήτημα της εκπαίδευσης».

Επιπλέον, ο κ. Ζωγράφου ξεκαθαρίζει ότι οι εκπαιδευτές δε θα πρέπει να συμμετέχουν στην διαδικασία αξιολόγησης. Αυτή η δουλειά οφείλει να διενεργείται από την Περιφέρεια και το υπουργείο. «Δική μας δουλειά είναι η εκπαίδευση. Αν θέλουμε διαφάνεια και επιθυμούμε το δίπλωμα οδήγησης να ανταποκρίνεται σε δεξιότητες και όχι να είναι ένα κούφιο χαρτί, τότε θα πρέπει να ξεχωρίσουμε τις εξετάσεις από την εκπαίδευση», συμπληρώνει και σπεύδει να προσθέσει πως το σώμα εξεταστών θα πρέπει να είναι επαρκές, με παιδαγωγικές αναφορές και αδιάφθορο.

Κάμερες

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΣΕΟ όσες κάμερες και να βάλεις σε ένα αυτοκίνητο, όταν οι συντελεστές είναι διεφθαρμένοι θα βρεθεί και ο τρόπος διαφθοράς. Όπως εξηγεί «οι κάμερες είναι ένα σπουδαίο εκπαιδευτικό εργαλείο, το οποίο θα μπορούσε να συνυπάρχει στην εξέταση μόνο και μόνο ως VAR. Αν δηλαδή κάποιος αμφισβητήσει την ποιότητα της εξέτασης να μπορέσει να αναλυθεί. Είτε ως ένα μάθημα υψηλού πολλαπλασιαστή, το οποίο θα το παίρνει ο μαθητής και θα βλέπει ο ίδιος την διαδικασία εξέτασης και τι λάθη έκανε».

Κατάργηση εξετάσεων για ηλικιωμένους

Παράταση στην ισχύ των αδειών οδήγησης για όσους έχουν συμπληρώσει το 74ο έτος της ηλικίας τους, μέχρι το τέλος του έτους (31η Δεκεμβρίου 2019) δίνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Μέσα στην τροπολογία που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εμπερικλείεται και η κατάργηση των πρακτικών εξετάσεων των ηλικιωμένων. 

Αντ’ αυτού η πρόθεση του υπουργείου είναι η ανανέωση του διπλώματος οδήγησης των ηλικιωμένων να πραγματοποιείται από εκεί και έπειτα μόνο κατόπιν ιατρικής γνωμάτευσης. Όπως τονίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης (ΠΟΕΟ) Διαμαντής Ηλιάδης «δεν υπάρχει άλλη χωρά στον κόσμο που να δίνει πρακτικές εξετάσεις ο ηλικιωμένος. Το θέμα της ικανότητας τους είναι καθαρά ιατρικό και αρά ο γιατρός είναι υπεύθυνος να κρίνει την ακοή, την όραση, την ψυχική του κατάσταση κ.ά. Δεν μπορεί μέσα σε δέκα λεπτά κάποιος υπηρεσιακός υπάλληλος να αξιολογήσει την οδική του ικανότητα».

Θετικά διακείμενος στη νέα τάξη πραγμάτων εμφανίζεται και ο κ. Ζωγράφου. «Ταπείνωση και εξευτελισμός είναι δύο λέξεις που περιγράφουν αυτό ακριβώς που γινόταν τόσο καιρό με τους ηλικιωμένους οδηγούς. Εμείς θεωρούμε ότι η οδήγηση και η οδική συμπεριφορά είναι δεξιότητες οι οποίες πρέπει να ελέγχονται δια βίου. Γι’ αυτό προτείνουμε να διαμορφωθούν κέντρα εκπαίδευσης κινητικότητας, όπως έχουμε ήδη δημιουργήσει κάποια κέντρα ως σύλλογος».

Νέο νομοσχέδιο

Για το νέο νομοσχέδιο που προβλέπεται να φέρει η κυβέρνηση σε λίγους μήνες έκανε λόγο ο κ. Ηλιάδης αποκαλύπτοντας τον ενεργό ρόλο που θα έχει σε αυτό, η ΠΟΕΟ. «Η τωρινή πολιτική ηγεσία έχει υποσχεθεί ότι θα μας έχει μέσα την ομάδα σύνταξης του νέου νομοσχεδίου, ενώ η προηγούμενη πολιτική ηγεσία μας το έφερε ξαφνικά χωρίς να συμβουλευτεί κανέναν συνδικαλιστικό φορέα», αναφέρει.

«Ο παλιός τρόπος εξέτασης είναι παρωχημένος, έχουν προκύψει διάφορες άλλες μορφές εκπαίδευσης και εξέτασης τις οποίες αυτές θα διαμορφώσουμε σε ένα νέο νομοσχέδιο με γνώμονα τη διαφάνεια, το οποίο σε έξι μήνες θα είναι έτοιμο και θα πάει προς ψήφιση».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 18 Αυγούστου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία