ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι εκκρεμότητες και οι «πάσες» σε ιδιωτικοποιήσεις και οικονομία

Αυτών που φεύγουν, για αυτούς που έρχονται...

 11/06/2019 14:03

Οι εκκρεμότητες και οι «πάσες» σε ιδιωτικοποιήσεις και οικονομία
Η νέα μονάδα «Πτολεμαΐδα 5».

Της Βασιλικής Σοφιανού
Ούτε μια ούτε δύο αλλά μία πλειάδα εκκρεμοτήτων, τόσο στον τομέα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων όσο και σε θέματα δημοσιονομικών μέτρων, αφήνει η απερχόμενη κυβέρνηση για την επόμενη, την ίδια ώρα που κατά τα άλλα σπεύδει σε προεκλογικές προσλήψεις και εξαγγελίες για κοινωνικά στρώματα με… πολλές ψήφους.

«Καυτές πατάτες» που θα κληθεί, όσον αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, να διαχειριστεί η επόμενη κυβέρνηση είναι τα ΕΛΠΕ (Ελληνικά Πετρέλαια), η ΔΕΗ, η ΔΕΠΑ, η Εγνατία οδός, όπως και η εφαρμογή της συμφωνίας για την επένδυση στο Ελληνικό, η αξιοποίηση των δέκα περιφερειακών λιμανιών και η αξιοποίηση των υπολοίπων 23 κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Αντίστοιχα, κρίσιμα θέματα οικονομίας-δημοσιονομικών, που κληρονομεί η απερχόμενη στην επόμενη κυβέρνηση, είναι οι αλλαγές στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων (σ.σ. η αναπροσαρμογή των τιμών αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, που λογικά θα επιβαρύνει τις μεσαίες περιοχές, κατά συνέπεια επί το πλείστον και πάλι τη μεσαία τάξη) και φυσικά τα κόκκινα δάνεια και η αποκαλούμενη από την απερχόμενη κυβέρνηση 13η σύνταξη (ή «φιλοδώρημα», όπως την αποκάλεσε η ΝΔ).

Επίσης, η κατάργηση της περίφημης «προσωπικής διαφοράς» στις συντάξεις, που πήρε αναβολή για ένα έτος, λόγω του υπερπλεονάσματος του 2018, αλλά θα επανέλθει στο προσκήνιο. Για το δε θέμα της μείωσης του αφορολογήτου ορίου στα 5.685 ευρώ από την 1/1/2020, που είχε ψηφίσει επίσης ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΝΔ έχει προαναγγείλει ότι θα το καταργήσει, η κυβέρνηση έσπευσε προ μερικών ημερών να καταθέσει τροπολογία μη μείωσης.

Ανατροπή;

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη Βόρεια Ελλάδα παρουσιάζει το θέμα της αξιοποίησης των δέκα περιφερειακών λιμανιών της χώρας, καθώς, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, είναι ένας τομέας στον οποίο θεωρείται αναμενόμενη μία ανατροπή, όσον αφορά το μοντέλο αξιοποίησής τους, εάν από την κάλπη προκύψει κυβέρνηση της ΝΔ.

Στο θέμα αυτό αντικειμενικά υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση από την απερχόμενη κυβέρνηση, η οποία από πέρυσι ακόμη είχε προαναγγείλει κατ’ επανάληψη την εφαρμογή του μοντέλου των «υποπαραχωρήσεων» δραστηριοτήτων -και όχι της πώλησης, όπως είχε γίνει σε ΟΛΠ και ΟΛΘ- με προτεραιότητα τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, για τα οποία υποτίθεται ότι μέχρι τώρα θα είχαν προκηρυχθεί δυο ανεξάρτητοι, αλλά παράλληλοι χρονικά διαγωνισμοί.

Και για τα δύο συγκεκριμένα λιμάνια είναι γνωστό, από διετίας τουλάχιστον, ότι υπάρχει έντονο αμερικανικό επενδυτικό ενδιαφέρον. Προ μερικών ημερών (τέλη Μαΐου) ο γενικός γραμματέας Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας, Χρήστος Λαμπρίδης, κάλεσε τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να του αποστείλει τις απαραίτητες χρηματοοικονομικές μελέτες, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαβούλευση για τα δύο λιμάνια, ωστόσο τα χρονικά περιθώρια φαίνεται πως έχουν εξαντληθεί καθώς και η μελέτη για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είχαν ανατεθεί μόλις λίγες ημέρες πριν και την επόμενη εβδομάδα ξεκινούν και τυπικά από τον πρωθυπουργό οι διαδικασίες για τη διενέργεια εκλογών.

Στην εν λόγω επιστολή όμως, που απέστειλε στο ΤΑΙΠΕΔ ο κ. Λαμπρίδης, υπάρχουν σαφείς αιχμές προς το ΤΑΙΠΕΔ για τις καθυστερήσεις των διαγωνισμών. Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ εξαρχής προτιμούσε το μοντέλο της πώλησης των λιμένων και όχι των «υποπαραχωρήσεων» που ήθελε η κυβέρνηση. Την ίδια ώρα που ανεπίσημες πληροφορίες φέρουν τη ΝΔ να τάσσεται επίσης υπέρ της πώλησης, προοπτική που φυσικά προτιμά και ο ενδιαφερόμενος αμερικανικός παράγοντας-επενδυτές, ειδικά για την Αλεξανδρούπολη, που έχει εξελιχθεί σε κρίσιμο ενεργειακό κόμβο στη ΝΑ Ευρώπη.

Σε εκκρεμότητα φαίνεται πως παραμένει επίσης εξάλλου και το θέμα της απεμπλοκής των επενδύσεων 600 εκατ. ευρώ της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη Βόρεια Ελλάδα έχει επίσης το θέμα της ΔΕΗ, καθώς τόσο το μείζον πρόβλημα της βιωσιμότητάς της γενικότερα, και της βιωσιμότητας της νέας μονάδας «Πτολεμαΐδα 5» ειδικότερα, όσο και ο νέος διαγωνισμός για την πώληση των μονάδων Μελίτης (Φλώρινα) και Μεγαλόπολης, για τους οποίους υπάρχει ανοιχτό μέτωπο της χώρας μας με τις Βρυξέλλες γίνονται «πάσα» στη νέα κυβέρνηση…

Στη… μέση, επίσης, έχει μείνει εξάλλου μεταξύ άλλων και η αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών και σε εκκρεμότητα η υλοποίηση των υποσχέσεων για ενίσχυση των εφημερίδων από κάποιο πρόγραμμα…

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 9 Ιουνίου 2019

Της Βασιλικής Σοφιανού
Ούτε μια ούτε δύο αλλά μία πλειάδα εκκρεμοτήτων, τόσο στον τομέα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων όσο και σε θέματα δημοσιονομικών μέτρων, αφήνει η απερχόμενη κυβέρνηση για την επόμενη, την ίδια ώρα που κατά τα άλλα σπεύδει σε προεκλογικές προσλήψεις και εξαγγελίες για κοινωνικά στρώματα με… πολλές ψήφους.

«Καυτές πατάτες» που θα κληθεί, όσον αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, να διαχειριστεί η επόμενη κυβέρνηση είναι τα ΕΛΠΕ (Ελληνικά Πετρέλαια), η ΔΕΗ, η ΔΕΠΑ, η Εγνατία οδός, όπως και η εφαρμογή της συμφωνίας για την επένδυση στο Ελληνικό, η αξιοποίηση των δέκα περιφερειακών λιμανιών και η αξιοποίηση των υπολοίπων 23 κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Αντίστοιχα, κρίσιμα θέματα οικονομίας-δημοσιονομικών, που κληρονομεί η απερχόμενη στην επόμενη κυβέρνηση, είναι οι αλλαγές στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων (σ.σ. η αναπροσαρμογή των τιμών αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, που λογικά θα επιβαρύνει τις μεσαίες περιοχές, κατά συνέπεια επί το πλείστον και πάλι τη μεσαία τάξη) και φυσικά τα κόκκινα δάνεια και η αποκαλούμενη από την απερχόμενη κυβέρνηση 13η σύνταξη (ή «φιλοδώρημα», όπως την αποκάλεσε η ΝΔ).

Επίσης, η κατάργηση της περίφημης «προσωπικής διαφοράς» στις συντάξεις, που πήρε αναβολή για ένα έτος, λόγω του υπερπλεονάσματος του 2018, αλλά θα επανέλθει στο προσκήνιο. Για το δε θέμα της μείωσης του αφορολογήτου ορίου στα 5.685 ευρώ από την 1/1/2020, που είχε ψηφίσει επίσης ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΝΔ έχει προαναγγείλει ότι θα το καταργήσει, η κυβέρνηση έσπευσε προ μερικών ημερών να καταθέσει τροπολογία μη μείωσης.

Ανατροπή;

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη Βόρεια Ελλάδα παρουσιάζει το θέμα της αξιοποίησης των δέκα περιφερειακών λιμανιών της χώρας, καθώς, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, είναι ένας τομέας στον οποίο θεωρείται αναμενόμενη μία ανατροπή, όσον αφορά το μοντέλο αξιοποίησής τους, εάν από την κάλπη προκύψει κυβέρνηση της ΝΔ.

Στο θέμα αυτό αντικειμενικά υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση από την απερχόμενη κυβέρνηση, η οποία από πέρυσι ακόμη είχε προαναγγείλει κατ’ επανάληψη την εφαρμογή του μοντέλου των «υποπαραχωρήσεων» δραστηριοτήτων -και όχι της πώλησης, όπως είχε γίνει σε ΟΛΠ και ΟΛΘ- με προτεραιότητα τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, για τα οποία υποτίθεται ότι μέχρι τώρα θα είχαν προκηρυχθεί δυο ανεξάρτητοι, αλλά παράλληλοι χρονικά διαγωνισμοί.

Και για τα δύο συγκεκριμένα λιμάνια είναι γνωστό, από διετίας τουλάχιστον, ότι υπάρχει έντονο αμερικανικό επενδυτικό ενδιαφέρον. Προ μερικών ημερών (τέλη Μαΐου) ο γενικός γραμματέας Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας, Χρήστος Λαμπρίδης, κάλεσε τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να του αποστείλει τις απαραίτητες χρηματοοικονομικές μελέτες, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαβούλευση για τα δύο λιμάνια, ωστόσο τα χρονικά περιθώρια φαίνεται πως έχουν εξαντληθεί καθώς και η μελέτη για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είχαν ανατεθεί μόλις λίγες ημέρες πριν και την επόμενη εβδομάδα ξεκινούν και τυπικά από τον πρωθυπουργό οι διαδικασίες για τη διενέργεια εκλογών.

Στην εν λόγω επιστολή όμως, που απέστειλε στο ΤΑΙΠΕΔ ο κ. Λαμπρίδης, υπάρχουν σαφείς αιχμές προς το ΤΑΙΠΕΔ για τις καθυστερήσεις των διαγωνισμών. Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ εξαρχής προτιμούσε το μοντέλο της πώλησης των λιμένων και όχι των «υποπαραχωρήσεων» που ήθελε η κυβέρνηση. Την ίδια ώρα που ανεπίσημες πληροφορίες φέρουν τη ΝΔ να τάσσεται επίσης υπέρ της πώλησης, προοπτική που φυσικά προτιμά και ο ενδιαφερόμενος αμερικανικός παράγοντας-επενδυτές, ειδικά για την Αλεξανδρούπολη, που έχει εξελιχθεί σε κρίσιμο ενεργειακό κόμβο στη ΝΑ Ευρώπη.

Σε εκκρεμότητα φαίνεται πως παραμένει επίσης εξάλλου και το θέμα της απεμπλοκής των επενδύσεων 600 εκατ. ευρώ της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη Βόρεια Ελλάδα έχει επίσης το θέμα της ΔΕΗ, καθώς τόσο το μείζον πρόβλημα της βιωσιμότητάς της γενικότερα, και της βιωσιμότητας της νέας μονάδας «Πτολεμαΐδα 5» ειδικότερα, όσο και ο νέος διαγωνισμός για την πώληση των μονάδων Μελίτης (Φλώρινα) και Μεγαλόπολης, για τους οποίους υπάρχει ανοιχτό μέτωπο της χώρας μας με τις Βρυξέλλες γίνονται «πάσα» στη νέα κυβέρνηση…

Στη… μέση, επίσης, έχει μείνει εξάλλου μεταξύ άλλων και η αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών και σε εκκρεμότητα η υλοποίηση των υποσχέσεων για ενίσχυση των εφημερίδων από κάποιο πρόγραμμα…

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 9 Ιουνίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία