ΑΠΟΨΕΙΣ

Οι δύο κίνδυνοι για το μετρό Θεσσαλονίκης - Γιατί είναι αδύνατη η λειτουργία του εντός του 2023. Του Νίκου Ηλιάδη

Ο διαγωνισμός για την επιλογή, με ΣΔΙΤ, του φορέα ο οποίος θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό για τα πρώτα έντεκα χρόνια, ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί

 12/02/2023 08:00

Οι δύο κίνδυνοι για το μετρό Θεσσαλονίκης - Γιατί είναι αδύνατη η λειτουργία του εντός του 2023. Του Νίκου Ηλιάδη

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Το βλέμμα όλων, όσον αφορά την έναρξη λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης είναι στραμμένο αποκλειστικά στην πρόοδο των εργασιών, κυρίως στον σταθμό Βενιζέλου που έχει μείνει πίσω λόγω των γνωστών προβλημάτων με τις αρχαιότητες. Κυβέρνηση και Αττικό Μετρό διαβεβαιώνουν ότι στο τέλος του χρόνου τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί και οι συρμοί θα είναι πανέτοιμοι να υποδεχθούν τους πρώτους επιβάτες. Χθες, μάλιστα, η Αττικό Μετρό κάλεσε τους δημοσιογράφους για να διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι την πρόοδο των εργασιών στον σταθμό Βενιζέλου, σημειώνοντας ότι η πρώτη δοκιμαστική διαδρομή θα μπορεί να διέλθει από τον σταθμό ίσως και πριν από το Πάσχα.

Ωστόσο, πέρα από την πορεία ολοκλήρωσης των εργασιών, υπάρχουν και άλλα σοβαρά ανοιχτά ζητήματα από τα οποία θα εξαρτηθεί ο χρόνος κατά τον οποίο το πολύπαθο μέσο θα τεθεί στη διάθεση του επιβατικού κοινού. Το πρώτο αφορά την επιλογή του φορέα ο οποίος θα λειτουργήσει το μετρό και το δεύτερο έχει να κάνει με το σχεδιασμό του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ενιαίου για όλες τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. 

Πρόκειται για δύο ζητήματα τα οποία ταλανίζουν εδώ και πολλούς μήνες όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, χωρίς μέχρι τώρα να έχουν βρεθεί λύσεις. Έχοντας μπει για τα καλά πλέον στο 2023, αρχίζει και γίνεται έντονη η ανησυχία μήπως τα δύο αυτά εκκρεμή θέματα σταθούν τελικά εμπόδιο στην έναρξη λειτουργίας του μετρό.

Ο διαγωνισμός για την επιλογή, με ΣΔΙΤ, του φορέα ο οποίος θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό για τα πρώτα έντεκα χρόνια ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί. Η σχετική προκήρυξη βγήκε στον αέρα τον Σεπτέμβριο του 2022 και έπειτα από δύο αναβολές, η ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους ομίλους, μετατέθηκε τώρα για τις 28 Φεβρουαρίου 2023. 

Μάλιστα, στις 23 Ιανουαρίου 2023 η Αττικό Μετρό αναγκάστηκε να προχωρήσει στην τροποποίηση ενός κρίσιμου όρου του διαγωνισμού προκειμένου να απαλειφθεί ο κίνδυνος προσφυγών, κάτι που θα οδηγούσε την όλη διαδικασία ακόμη πιο πίσω. Η τροποποίηση αυτή άλλωστε, έγινε υπό το βάρος της έκδοσης απόφασης από το Συμβούλιο της Επικρατείας στο οποίο είχε ήδη προσφύγει μία από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες. 

Δεδομένου όμως, ότι ο φορέας λειτουργίας θα χρειαστεί περίπου έναν χρόνο δοκιμαστικής λειτουργίας, γίνεται αντιληπτό ότι οι συρμοί οι οποίοι, υπενθυμίζεται, θα λειτουργούν αυτόματα, χωρίς μηχανοδηγό, δεν πρόκειται να υποδεχθούν επιβάτες πριν από το πρώτο τρίμηνο του 2024.

Το δεύτερο “αγκάθι” αφορά το εισιτήριο το οποίο θα χρησιμοποιούν οι επιβάτες του μετρό. Το ζήτημα δεν είναι καθόλου απλό καθώς το εισιτήριο θα πρέπει να είναι ενιαίο και για τις οδικές αστικές συγκοινωνίες τις οποίες εκτελούν ο ΟΑΣΘ μαζί με τα ΚΤΕΛ. 

Για να γίνει αντιληπτή η περιπλοκότητα του όλου θέματος υπενθυμίζεται ότι αυτή τη στιγμή σχεδιάζεται ήδη από μία αμερικάνικη εταιρία το εισιτήριο για τη βασική γραμμή του μετρό, ενώ δικό του εισιτήριο ετοιμάζει ο ΟΑΣΘ μέσω του πολύπαθου και αμφιλεγόμενου διαγωνισμού για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού. Παράλληλα, εκκρεμεί ο διαγωνισμός για τη λειτουργία της γραμμής της επέκτασης του μετρό προς Καλαμαριά στον οποίο θα περιλαμβάνεται και ο σχεδιασμός εισιτηρίου. 

Εν ολίγοις, με τα σημερινά δεδομένα, πρόκειται να υπάρξουν τρία εισιτήρια μεταξύ των οποίων δεν προβλέπεται διαλειτουργικότητα με συνέπεια ο χρήστης των δημοσίων συγκοινωνιών να χρειάζεται να αγοράζει τρία διαφορετικά εισιτήρια, αντί ενός.

Το ζήτημα αυτό αποτέλεσε αντικείμενο πολλών συσκέψεων μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων (υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Κοινωνία της Πληροφορίες, Αττικό Μετρό, ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ). 

Κάποιες πρώτες είχαν γίνει το καλοκαίρι του 2022 όπου είχε αποφασιστεί η τελική μορφή το ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου να προκύψει μέσα από το διαγωνισμό για την επέκταση προς Καλαμαριά. 

Τον τελευταίο καιρό, όμως, υπήρξε στροφή ως προς το θέμα αυτό και σε δύο απανωτές τηλεδιασκέψεις οι οποίες έγιναν προ ημερών, αποφασίστηκε τα συστήματα του μετρό (κύρια γραμμή και επέκταση προς Καλαμαριά) να έρθουν και να κουμπώσουν πάνω στο σύστημα το οποίο θα σχεδιάσει η κοινοπραξία “ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ΑΒΕΤΕ – Indigital Α.Ε. - Amco Ολοκληρωμένα Συστήματα Υψηλής Τεχνολογίας ΑΒΕΕ” η οποία έχει αναλάβει να σχεδιάσει το εισιτήριο για λογαριασμό του ΟΑΣΘ. 

Το ερώτημα είναι αν αυτή η λύση θα καταφέρει μέσα στους επόμενους μήνες να οδηγήσει σε ένα ηλεκτρονικό εισιτήριο, ενιαίο για όλα τα δημόσια μέσα μετακίνησης.

Τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν εν προκειμένω, είναι δύο. 

Το πρώτο αφορά το γεγονός ότι ο σχεδιασμός του ηλεκτρονικού εισιτηρίου για τον ΟΑΣΘ, αποτελεί μέρος μιας μεγαλύτερης σύμβασης που αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού, η οποία όμως, έχει βαλτώσει εδώ και σχεδόν δύο χρόνια και είναι άγνωστο με ποιον τρόπο θα ξεκολλήσει. 

Το δεύτερο έχει να κάνει με τις δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν κατά το στάδιο της αναγκαστικής συνεργασίας μεταξύ των δύο εταιρειών οι οποίες σχεδιάζουν τα εισιτήρια για την κύρια γραμμή του μετρό και για τον ΟΑΣΘ.

Εν κατακλείδι, για να λειτουργήσει το μετρό, έστω μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 θα πρέπει στο εξής να μην προκύψει κανένα νέο εμπόδιο. Η έως τώρα πορεία υλοποίησης του έργου όμως, έδειξε ότι κάτι τέτοιο είναι μάλλον απίθανο...

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Το βλέμμα όλων, όσον αφορά την έναρξη λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης είναι στραμμένο αποκλειστικά στην πρόοδο των εργασιών, κυρίως στον σταθμό Βενιζέλου που έχει μείνει πίσω λόγω των γνωστών προβλημάτων με τις αρχαιότητες. Κυβέρνηση και Αττικό Μετρό διαβεβαιώνουν ότι στο τέλος του χρόνου τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί και οι συρμοί θα είναι πανέτοιμοι να υποδεχθούν τους πρώτους επιβάτες. Χθες, μάλιστα, η Αττικό Μετρό κάλεσε τους δημοσιογράφους για να διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι την πρόοδο των εργασιών στον σταθμό Βενιζέλου, σημειώνοντας ότι η πρώτη δοκιμαστική διαδρομή θα μπορεί να διέλθει από τον σταθμό ίσως και πριν από το Πάσχα.

Ωστόσο, πέρα από την πορεία ολοκλήρωσης των εργασιών, υπάρχουν και άλλα σοβαρά ανοιχτά ζητήματα από τα οποία θα εξαρτηθεί ο χρόνος κατά τον οποίο το πολύπαθο μέσο θα τεθεί στη διάθεση του επιβατικού κοινού. Το πρώτο αφορά την επιλογή του φορέα ο οποίος θα λειτουργήσει το μετρό και το δεύτερο έχει να κάνει με το σχεδιασμό του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ενιαίου για όλες τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. 

Πρόκειται για δύο ζητήματα τα οποία ταλανίζουν εδώ και πολλούς μήνες όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, χωρίς μέχρι τώρα να έχουν βρεθεί λύσεις. Έχοντας μπει για τα καλά πλέον στο 2023, αρχίζει και γίνεται έντονη η ανησυχία μήπως τα δύο αυτά εκκρεμή θέματα σταθούν τελικά εμπόδιο στην έναρξη λειτουργίας του μετρό.

Ο διαγωνισμός για την επιλογή, με ΣΔΙΤ, του φορέα ο οποίος θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό για τα πρώτα έντεκα χρόνια ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί. Η σχετική προκήρυξη βγήκε στον αέρα τον Σεπτέμβριο του 2022 και έπειτα από δύο αναβολές, η ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους ομίλους, μετατέθηκε τώρα για τις 28 Φεβρουαρίου 2023. 

Μάλιστα, στις 23 Ιανουαρίου 2023 η Αττικό Μετρό αναγκάστηκε να προχωρήσει στην τροποποίηση ενός κρίσιμου όρου του διαγωνισμού προκειμένου να απαλειφθεί ο κίνδυνος προσφυγών, κάτι που θα οδηγούσε την όλη διαδικασία ακόμη πιο πίσω. Η τροποποίηση αυτή άλλωστε, έγινε υπό το βάρος της έκδοσης απόφασης από το Συμβούλιο της Επικρατείας στο οποίο είχε ήδη προσφύγει μία από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες. 

Δεδομένου όμως, ότι ο φορέας λειτουργίας θα χρειαστεί περίπου έναν χρόνο δοκιμαστικής λειτουργίας, γίνεται αντιληπτό ότι οι συρμοί οι οποίοι, υπενθυμίζεται, θα λειτουργούν αυτόματα, χωρίς μηχανοδηγό, δεν πρόκειται να υποδεχθούν επιβάτες πριν από το πρώτο τρίμηνο του 2024.

Το δεύτερο “αγκάθι” αφορά το εισιτήριο το οποίο θα χρησιμοποιούν οι επιβάτες του μετρό. Το ζήτημα δεν είναι καθόλου απλό καθώς το εισιτήριο θα πρέπει να είναι ενιαίο και για τις οδικές αστικές συγκοινωνίες τις οποίες εκτελούν ο ΟΑΣΘ μαζί με τα ΚΤΕΛ. 

Για να γίνει αντιληπτή η περιπλοκότητα του όλου θέματος υπενθυμίζεται ότι αυτή τη στιγμή σχεδιάζεται ήδη από μία αμερικάνικη εταιρία το εισιτήριο για τη βασική γραμμή του μετρό, ενώ δικό του εισιτήριο ετοιμάζει ο ΟΑΣΘ μέσω του πολύπαθου και αμφιλεγόμενου διαγωνισμού για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού. Παράλληλα, εκκρεμεί ο διαγωνισμός για τη λειτουργία της γραμμής της επέκτασης του μετρό προς Καλαμαριά στον οποίο θα περιλαμβάνεται και ο σχεδιασμός εισιτηρίου. 

Εν ολίγοις, με τα σημερινά δεδομένα, πρόκειται να υπάρξουν τρία εισιτήρια μεταξύ των οποίων δεν προβλέπεται διαλειτουργικότητα με συνέπεια ο χρήστης των δημοσίων συγκοινωνιών να χρειάζεται να αγοράζει τρία διαφορετικά εισιτήρια, αντί ενός.

Το ζήτημα αυτό αποτέλεσε αντικείμενο πολλών συσκέψεων μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων (υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Κοινωνία της Πληροφορίες, Αττικό Μετρό, ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ). 

Κάποιες πρώτες είχαν γίνει το καλοκαίρι του 2022 όπου είχε αποφασιστεί η τελική μορφή το ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου να προκύψει μέσα από το διαγωνισμό για την επέκταση προς Καλαμαριά. 

Τον τελευταίο καιρό, όμως, υπήρξε στροφή ως προς το θέμα αυτό και σε δύο απανωτές τηλεδιασκέψεις οι οποίες έγιναν προ ημερών, αποφασίστηκε τα συστήματα του μετρό (κύρια γραμμή και επέκταση προς Καλαμαριά) να έρθουν και να κουμπώσουν πάνω στο σύστημα το οποίο θα σχεδιάσει η κοινοπραξία “ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ΑΒΕΤΕ – Indigital Α.Ε. - Amco Ολοκληρωμένα Συστήματα Υψηλής Τεχνολογίας ΑΒΕΕ” η οποία έχει αναλάβει να σχεδιάσει το εισιτήριο για λογαριασμό του ΟΑΣΘ. 

Το ερώτημα είναι αν αυτή η λύση θα καταφέρει μέσα στους επόμενους μήνες να οδηγήσει σε ένα ηλεκτρονικό εισιτήριο, ενιαίο για όλα τα δημόσια μέσα μετακίνησης.

Τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν εν προκειμένω, είναι δύο. 

Το πρώτο αφορά το γεγονός ότι ο σχεδιασμός του ηλεκτρονικού εισιτηρίου για τον ΟΑΣΘ, αποτελεί μέρος μιας μεγαλύτερης σύμβασης που αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού, η οποία όμως, έχει βαλτώσει εδώ και σχεδόν δύο χρόνια και είναι άγνωστο με ποιον τρόπο θα ξεκολλήσει. 

Το δεύτερο έχει να κάνει με τις δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν κατά το στάδιο της αναγκαστικής συνεργασίας μεταξύ των δύο εταιρειών οι οποίες σχεδιάζουν τα εισιτήρια για την κύρια γραμμή του μετρό και για τον ΟΑΣΘ.

Εν κατακλείδι, για να λειτουργήσει το μετρό, έστω μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 θα πρέπει στο εξής να μην προκύψει κανένα νέο εμπόδιο. Η έως τώρα πορεία υλοποίησης του έργου όμως, έδειξε ότι κάτι τέτοιο είναι μάλλον απίθανο...

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία