ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ο... μπαταχτσής ΟΑΣΘ και το μέλλον του μετά το τέλος του 2022. Γράφει ο Σαλονικιός

Σύμφωνα με την αίτηση αγωγής έξωσης τα οφειλόμενα ενοίκια ανέρχονται σε περίπου 7,9 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 3,1 εκατ. αφορούν την περίοδο από το 2014 έως και τον Αύγουστο του 2017 όταν έγινε η κρατικοποίηση του Οργανισμού

 24/06/2022 07:01

Ο... μπαταχτσής ΟΑΣΘ και το μέλλον του μετά το τέλος του 2022. Γράφει ο Σαλονικιός

O Σαλονικιός

Είναι ωραίο πράγμα να μην έχεις δικό σου σπίτι, άρα να μην χρειάζεται να αποπληρώνεις για μια ζωή, στεγαστικό, να μένεις σε σπίτι το οποίο νοικιάζεις (υποτίθεται), αλλά να μην χρειάζεται να πληρώνεις ενοίκιο. Όλα αυτά, βάλτε τα εις τη νιοστή, διότι η περίπτωση που σχολιάζω, δεν αφορά κανένα διαμερισματάκι, αφορά μια ολόκληρη οικοδομή και δύο τεράστια αμαξοστάσια. Αναφέρομαι στον ΟΑΣΘ σε βάρος του οποίου κατατέθηκε προχθές αγωγή έξωσης από τον συνεταιρισμό “Ηρακλής” στον οποίο ανήκουν, τόσο η οικοδομή επί της Παπαναστασίου όπου στεγάζονται τα γραφεία του Οργανισμού, όσο και το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης, αλλά και το 50% του αμαξοστασίου του Φοίνικα. Αιτία της αγωγής είναι ότι οι ιδιοκτήτες έχουν να εισπράξουν ενοίκια από το, όχι και τόσο κοντινό, 2013!

Σύμφωνα με την αίτηση αγωγής έξωσης τα οφειλόμενα ενοίκια ανέρχονται σε περίπου 7,9 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 3,1 εκατ. αφορούν την περίοδο από το 2014 έως και τον Αύγουστο του 2017 όταν έγινε η κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ. Η οφειλή αυτή έχει περιληφθεί στη διαδικασία της εκκαθάρισης η οποία, θυμίζω, έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2019, αλλά ακόμη “ψήνεται”. Τα υπόλοιπα 4,8 εκατ. είναι οφειλόμενα ενοίκια από τον Αύγουστο του 2017 ως και το τέλος του 2021. Η διοίκηση του κυρ Στέλιου του Παππά και ο σύντροφος Σπίρτζης, δεν πλήρωναν τα ενοίκια γιατί τα θεωρούσαν πολύ ακριβά. Έλεγαν, και ως ένα βαθμό είχαν κάποιο δίκιο, ότι τα μέλη του συνεταιρισμού “Ηρακλής” ήταν στη συντριπτική πλειονότητά τους και μέτοχοι του ΟΑΣΘ και ήταν σα να λέμε “Γιάννης κερνά και Γιάννης πίνει”, δηλαδή συνομολογούσαν υψηλά ενοίκια τα οποία τα πλήρωνε φυσικά το κράτος. Αντί όμως, να κάνουν διαπραγμάτευση και να μειώσουν το ενοίκιο, εκείνοι έκαναν στάση πληρωμών. Αυτό δεν είναι πάντως, το μόνο, ούτε το μεγαλύτερο κατόρθωμα του διδύμου Σπίρτζη-Παππά. Υπάρχουν και άλλα, “σημεία και τέρατα”, τα οποία θα πληροφορηθείτε μεθαύριο από τη “Μακεδονία της Κυριακής”.

Όμως, ούτε και η σημερινή κυβέρνηση κατάφερε να λύσει ακόμη το θέμα. Η αλήθεια είναι ότι η νυν διοίκηση του ΟΑΣΘ, κάλεσε σε διαπραγμάτευση τον “Ηρακλή” και οι δύο πλευρές συμφώνησαν σε αρκετά μειωμένο ενοίκιο, συνυπογράφοντας ένα σχέδιο μίσθωσης τον Απρίλιο του 2021. Αυτό εστάλη προς έγκριση στα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και, Υποδομών και Μεταφορών τα οποία όμως, ακόμη δεν έχουν ασχοληθεί με το θέμα, με αποτέλεσμα να μην καταβάλλονται ενοίκια. Στο μεταξύ οι ιδιοκτήτες είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν τον ΕΝΦΙΑ και τους λοιπούς φόρους κι επειδή δεν εισπράττουν, δεν μπορούν και να πληρώσουν, με αποτέλεσμα να σέρνονται στα δικαστήρια. Ωραία πράγματα...

Μένω στον ΟΑΣΘ γιατί στο προχθεσινό υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής παρουσίασε τους βασικούς άξονες του υπό κατάθεση νομοσχεδίου, σύμφωνα με το οποίο η χώρα μας εναρμονίζεται με την Κοινοτική Οδηγία για τις επιβατικές μεταφορές, κατ' εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370/2007. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τον Κανονισμό ο οποίος εκδόθηκε το 2007 και περιελάμβανε μια μεταβατική περίοδο (μέχρι το 2019), προκειμένου οι εθνικές νομοθεσίες να εναρμονιστούν με τις προβλέψεις του.

Σύμφωνα με όσα είπε ο υπουργός, στις ευρύτερες μητροπολιτικές περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, η παροχή των αστικών οδικών μεταφορών έχει δοθεί σε νομικά ανεξάρτητες οντότητες, δηλαδή, για την Αθήνα σε ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ και για τη Θεσσαλονίκη σε ΟΣΕΘ και ΟΑΣΘ. Ξεκαθάρισε, δε, ότι οι δύο παραπάνω περιοχές «τελούν υπό τον έλεγχο και την εποπτεία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών», σημειώνοντας ότι «το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει και εφαρμόζεται σε αυτές τις περιοχές, είναι απολύτως συμβατό με τον Κανονισμό 1370/2007, και θα συνεχίσει να ισχύει ως έχει». Συνεπώς, φαίνεται πως η κυβέρνηση έχει αποφασίσει ο ΟΑΣΘ να παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο και μετά το τέλος του 2022 οπότε λήγει το καθεστώς της εκκαθάρισης εν λειτουργία.

Υπάρχει βεβαίως το ερώτημα για ποιον ΟΑΣΘ θα μιλάμε καθώς, αρχής γενομένης από τον Μάιο του 2019, 31 λεωφορειακές γραμμές εκτός πόλης έχουν δοθεί σταδιακά στα ΚΤΕΛ με συμβάσεις οι οποίες λήγουν κι αυτές στο τέλος του '22. Η εκχώρηση αυτού του έργου δεν μπορεί να συνεχιστεί ες αεί, οπότε θα κληθεί η κυβέρνηση να αποφασίσει εάν θα τις παραχωρήσει οριστικά, μέσω φυσικά διαγωνισμού αυτή τη φορά και όχι απευθείας ανάθεσης στα ΚΤΕΛ, ή εάν θα επιστρέψουν στον ΟΑΣΘ, ενδεχόμενο παντελώς απίθανο.

Είναι ωραίο πράγμα να μην έχεις δικό σου σπίτι, άρα να μην χρειάζεται να αποπληρώνεις για μια ζωή, στεγαστικό, να μένεις σε σπίτι το οποίο νοικιάζεις (υποτίθεται), αλλά να μην χρειάζεται να πληρώνεις ενοίκιο. Όλα αυτά, βάλτε τα εις τη νιοστή, διότι η περίπτωση που σχολιάζω, δεν αφορά κανένα διαμερισματάκι, αφορά μια ολόκληρη οικοδομή και δύο τεράστια αμαξοστάσια. Αναφέρομαι στον ΟΑΣΘ σε βάρος του οποίου κατατέθηκε προχθές αγωγή έξωσης από τον συνεταιρισμό “Ηρακλής” στον οποίο ανήκουν, τόσο η οικοδομή επί της Παπαναστασίου όπου στεγάζονται τα γραφεία του Οργανισμού, όσο και το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης, αλλά και το 50% του αμαξοστασίου του Φοίνικα. Αιτία της αγωγής είναι ότι οι ιδιοκτήτες έχουν να εισπράξουν ενοίκια από το, όχι και τόσο κοντινό, 2013!

Σύμφωνα με την αίτηση αγωγής έξωσης τα οφειλόμενα ενοίκια ανέρχονται σε περίπου 7,9 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 3,1 εκατ. αφορούν την περίοδο από το 2014 έως και τον Αύγουστο του 2017 όταν έγινε η κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ. Η οφειλή αυτή έχει περιληφθεί στη διαδικασία της εκκαθάρισης η οποία, θυμίζω, έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2019, αλλά ακόμη “ψήνεται”. Τα υπόλοιπα 4,8 εκατ. είναι οφειλόμενα ενοίκια από τον Αύγουστο του 2017 ως και το τέλος του 2021. Η διοίκηση του κυρ Στέλιου του Παππά και ο σύντροφος Σπίρτζης, δεν πλήρωναν τα ενοίκια γιατί τα θεωρούσαν πολύ ακριβά. Έλεγαν, και ως ένα βαθμό είχαν κάποιο δίκιο, ότι τα μέλη του συνεταιρισμού “Ηρακλής” ήταν στη συντριπτική πλειονότητά τους και μέτοχοι του ΟΑΣΘ και ήταν σα να λέμε “Γιάννης κερνά και Γιάννης πίνει”, δηλαδή συνομολογούσαν υψηλά ενοίκια τα οποία τα πλήρωνε φυσικά το κράτος. Αντί όμως, να κάνουν διαπραγμάτευση και να μειώσουν το ενοίκιο, εκείνοι έκαναν στάση πληρωμών. Αυτό δεν είναι πάντως, το μόνο, ούτε το μεγαλύτερο κατόρθωμα του διδύμου Σπίρτζη-Παππά. Υπάρχουν και άλλα, “σημεία και τέρατα”, τα οποία θα πληροφορηθείτε μεθαύριο από τη “Μακεδονία της Κυριακής”.

Όμως, ούτε και η σημερινή κυβέρνηση κατάφερε να λύσει ακόμη το θέμα. Η αλήθεια είναι ότι η νυν διοίκηση του ΟΑΣΘ, κάλεσε σε διαπραγμάτευση τον “Ηρακλή” και οι δύο πλευρές συμφώνησαν σε αρκετά μειωμένο ενοίκιο, συνυπογράφοντας ένα σχέδιο μίσθωσης τον Απρίλιο του 2021. Αυτό εστάλη προς έγκριση στα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και, Υποδομών και Μεταφορών τα οποία όμως, ακόμη δεν έχουν ασχοληθεί με το θέμα, με αποτέλεσμα να μην καταβάλλονται ενοίκια. Στο μεταξύ οι ιδιοκτήτες είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν τον ΕΝΦΙΑ και τους λοιπούς φόρους κι επειδή δεν εισπράττουν, δεν μπορούν και να πληρώσουν, με αποτέλεσμα να σέρνονται στα δικαστήρια. Ωραία πράγματα...

Μένω στον ΟΑΣΘ γιατί στο προχθεσινό υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής παρουσίασε τους βασικούς άξονες του υπό κατάθεση νομοσχεδίου, σύμφωνα με το οποίο η χώρα μας εναρμονίζεται με την Κοινοτική Οδηγία για τις επιβατικές μεταφορές, κατ' εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370/2007. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τον Κανονισμό ο οποίος εκδόθηκε το 2007 και περιελάμβανε μια μεταβατική περίοδο (μέχρι το 2019), προκειμένου οι εθνικές νομοθεσίες να εναρμονιστούν με τις προβλέψεις του.

Σύμφωνα με όσα είπε ο υπουργός, στις ευρύτερες μητροπολιτικές περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, η παροχή των αστικών οδικών μεταφορών έχει δοθεί σε νομικά ανεξάρτητες οντότητες, δηλαδή, για την Αθήνα σε ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ και για τη Θεσσαλονίκη σε ΟΣΕΘ και ΟΑΣΘ. Ξεκαθάρισε, δε, ότι οι δύο παραπάνω περιοχές «τελούν υπό τον έλεγχο και την εποπτεία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών», σημειώνοντας ότι «το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει και εφαρμόζεται σε αυτές τις περιοχές, είναι απολύτως συμβατό με τον Κανονισμό 1370/2007, και θα συνεχίσει να ισχύει ως έχει». Συνεπώς, φαίνεται πως η κυβέρνηση έχει αποφασίσει ο ΟΑΣΘ να παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο και μετά το τέλος του 2022 οπότε λήγει το καθεστώς της εκκαθάρισης εν λειτουργία.

Υπάρχει βεβαίως το ερώτημα για ποιον ΟΑΣΘ θα μιλάμε καθώς, αρχής γενομένης από τον Μάιο του 2019, 31 λεωφορειακές γραμμές εκτός πόλης έχουν δοθεί σταδιακά στα ΚΤΕΛ με συμβάσεις οι οποίες λήγουν κι αυτές στο τέλος του '22. Η εκχώρηση αυτού του έργου δεν μπορεί να συνεχιστεί ες αεί, οπότε θα κληθεί η κυβέρνηση να αποφασίσει εάν θα τις παραχωρήσει οριστικά, μέσω φυσικά διαγωνισμού αυτή τη φορά και όχι απευθείας ανάθεσης στα ΚΤΕΛ, ή εάν θα επιστρέψουν στον ΟΑΣΘ, ενδεχόμενο παντελώς απίθανο.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία