ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Μπορεί η Ελλάδα να συνδιοργανώσει το Μουντιάλ;

Ποιες είναι οι προϋποθέσεις της FIFA και πόσες εξ αυτών πληροί η χώρα μας

 05/08/2022 19:21

Μπορεί η Ελλάδα να συνδιοργανώσει το Μουντιάλ;

Νίκος Παππάς

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της αιγυπτιακής ιστοσελίδας Cairo24, η Ελλάδα, η Αίγυπτος και η Σαουδική Αραβία εξετάζουν το ενδεχόμενο να δηλώσουν κοινή υποψηφιότητα για τη διοργάνωση του Παγκοσμίου Κυπέλλου ποδοσφαίρου το 2030. Πρόσφατα, μάλιστα, βρέθηκε στη χώρα μας ο Σαουδάραβας διάδοχος του θρόνου Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, η παρουσία του οποίου συνδυάστηκε με τις παραπάνω φήμες.

Όμως, πόσο ρεαλιστικό είναι ένα τέτοιο σενάριο, ειδικότερα όσον αφορά την Ελλάδα; Αν λάβουμε υπόψη τις ελάχιστες απαιτήσεις της FIFA από τις διοργανώτριες χώρες, όχι και τόσο ρεαλιστικό.

Έχουμε και λέμε:

qatar2022.jpg

1. Γήπεδα και προπονητήρια

Η παγκόσμια συνομοσπονδία θέλει μίνιμουμ 12 γήπεδα με ελάχιστη χωρητικότητα 40.000 θέσεων. Αυτήν τη στιγμή, το μοναδικό τέτοιο στάδιο στην Ελλάδα είναι το ΟΑΚΑ. Το νεότευκτο γήπεδο της ΑΕΚ δεν ξεπερνάει τις 32.000 θέσεις, η νέα Τούμπα δύσκολα θα πιάσει τον απαιτούμενο αριθμό, ενώ τα σχέδια για το γήπεδο του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό προβλέπουν 39.400 θέσεις. Προφανώς ως συνδιοργανώτρια η Ελλάδα δεν θα χρειαζόταν 12 γήπεδα, αλλά μόνο με δύο, η συνδιοργάνωση είναι... οριακή. Για κατασκευή νέων γηπέδων, ούτε λόγος να γίνεται.

Επιπλέον, υπάρχει και το θέμα των προπονητηρίων. Καθεμία από τις ομάδες χρειάζεται τον δικό της χώρο, με τον απαιτούμενο αριθμό να αυξάνεται όσο προχωρά η διοργάνωση.

qatar-airplanes.jpg

2. Μεταφορές

Σύμφωνα με τη FIFA, κάθε στάδιο πρέπει να βρίσκεται κοντά σε αεροδρόμιο, που θα μπορεί να εξυπηρετεί τουλάχιστον 1.450 ταξιδιώτες κάθε μέρα. Ο συνδυασμός γήπεδο-αεροδρόμιο καθιστά ως μονόδρομο την Αθήνα.

Οι διοργανώτριες χώρες πρέπει να είναι σε θέση να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες σε τερματικούς σταθμούς, ελέγχους διαβατηρίων, ελέγχους μεταναστών, βενζινάδικα και λεωφόρους από και προς τα αεροδρόμια. Σε κάποιες περιπτώσεις, διοργανώτριες χώρες κατασκεύασαν τερματικούς σταθμούς με μακροπρόθεσμο στόχο να γίνουν μόνιμοι.

Η τουριστική κίνηση στην Ελλάδα φέρνει τα αεροδρόμια στα όριά τους και ενδεχόμενη παρουσία επιπλέον χιλιάδων φιλάθλων θα αύξανε τις απαιτήσεις.

jdhgritd.jpg

3. Διαμονή

Κατά κανόνα, απαιτούνται 72 ξενοδοχεία ως βάσεις για ομάδες, επίσημους και διαιτητές, όπως και τέσσερα ξενοδοχεία ανά στάδιο. Για τους θεατές, χρειάζονται από 1.760 έως 8.080 δωμάτια σε κάθε διοργανώτρια πόλη, με τον τελικό αριθμό να εξαρτάται από τον αγώνα και τη ζήτηση των εισιτηρίων.

Στο Μουντιάλ της Βραζιλίας, το 2010, η διοργανώτρια χώρα δεν μπορούσε να καλύψει τη ζήτηση και επιστράτευσε έξι κρουαζιερόπλοια εξασφαλίζοντας επιπλέον 10.000 δωμάτια. Για να συμβεί αυτό, χρειάστηκε να γίνει επένδυση ύψους 7 δισ. δολαρίων για την αναβάθμιση λιμανιών. Στο Κατάρ, αντίστοιχα, κατασκευάστηκαν 22 νέα ξενοδοχείο με συνολικό κόστος 45 δισ. δολάρια.

Όλα αυτά, στην περίπτωση της Ελλάδας, μέσα στο καλοκαίρι, στο πικ της τουριστικής περιόδου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Απαραίτητη σημείωση: Όλα τα παραπάνω αναφέρονται με δεδομένο ότι στη διοργάνωση συμμετέχουν 32 ομάδες, που όμως από το 2026 θα αυξηθούν σε 48, κάτι που σημαίνει ότι οι υποχρεώσεις των διοργανωτριών χωρών αυξάνονται.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της αιγυπτιακής ιστοσελίδας Cairo24, η Ελλάδα, η Αίγυπτος και η Σαουδική Αραβία εξετάζουν το ενδεχόμενο να δηλώσουν κοινή υποψηφιότητα για τη διοργάνωση του Παγκοσμίου Κυπέλλου ποδοσφαίρου το 2030. Πρόσφατα, μάλιστα, βρέθηκε στη χώρα μας ο Σαουδάραβας διάδοχος του θρόνου Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, η παρουσία του οποίου συνδυάστηκε με τις παραπάνω φήμες.

Όμως, πόσο ρεαλιστικό είναι ένα τέτοιο σενάριο, ειδικότερα όσον αφορά την Ελλάδα; Αν λάβουμε υπόψη τις ελάχιστες απαιτήσεις της FIFA από τις διοργανώτριες χώρες, όχι και τόσο ρεαλιστικό.

Έχουμε και λέμε:

qatar2022.jpg

1. Γήπεδα και προπονητήρια

Η παγκόσμια συνομοσπονδία θέλει μίνιμουμ 12 γήπεδα με ελάχιστη χωρητικότητα 40.000 θέσεων. Αυτήν τη στιγμή, το μοναδικό τέτοιο στάδιο στην Ελλάδα είναι το ΟΑΚΑ. Το νεότευκτο γήπεδο της ΑΕΚ δεν ξεπερνάει τις 32.000 θέσεις, η νέα Τούμπα δύσκολα θα πιάσει τον απαιτούμενο αριθμό, ενώ τα σχέδια για το γήπεδο του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό προβλέπουν 39.400 θέσεις. Προφανώς ως συνδιοργανώτρια η Ελλάδα δεν θα χρειαζόταν 12 γήπεδα, αλλά μόνο με δύο, η συνδιοργάνωση είναι... οριακή. Για κατασκευή νέων γηπέδων, ούτε λόγος να γίνεται.

Επιπλέον, υπάρχει και το θέμα των προπονητηρίων. Καθεμία από τις ομάδες χρειάζεται τον δικό της χώρο, με τον απαιτούμενο αριθμό να αυξάνεται όσο προχωρά η διοργάνωση.

qatar-airplanes.jpg

2. Μεταφορές

Σύμφωνα με τη FIFA, κάθε στάδιο πρέπει να βρίσκεται κοντά σε αεροδρόμιο, που θα μπορεί να εξυπηρετεί τουλάχιστον 1.450 ταξιδιώτες κάθε μέρα. Ο συνδυασμός γήπεδο-αεροδρόμιο καθιστά ως μονόδρομο την Αθήνα.

Οι διοργανώτριες χώρες πρέπει να είναι σε θέση να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες σε τερματικούς σταθμούς, ελέγχους διαβατηρίων, ελέγχους μεταναστών, βενζινάδικα και λεωφόρους από και προς τα αεροδρόμια. Σε κάποιες περιπτώσεις, διοργανώτριες χώρες κατασκεύασαν τερματικούς σταθμούς με μακροπρόθεσμο στόχο να γίνουν μόνιμοι.

Η τουριστική κίνηση στην Ελλάδα φέρνει τα αεροδρόμια στα όριά τους και ενδεχόμενη παρουσία επιπλέον χιλιάδων φιλάθλων θα αύξανε τις απαιτήσεις.

jdhgritd.jpg

3. Διαμονή

Κατά κανόνα, απαιτούνται 72 ξενοδοχεία ως βάσεις για ομάδες, επίσημους και διαιτητές, όπως και τέσσερα ξενοδοχεία ανά στάδιο. Για τους θεατές, χρειάζονται από 1.760 έως 8.080 δωμάτια σε κάθε διοργανώτρια πόλη, με τον τελικό αριθμό να εξαρτάται από τον αγώνα και τη ζήτηση των εισιτηρίων.

Στο Μουντιάλ της Βραζιλίας, το 2010, η διοργανώτρια χώρα δεν μπορούσε να καλύψει τη ζήτηση και επιστράτευσε έξι κρουαζιερόπλοια εξασφαλίζοντας επιπλέον 10.000 δωμάτια. Για να συμβεί αυτό, χρειάστηκε να γίνει επένδυση ύψους 7 δισ. δολαρίων για την αναβάθμιση λιμανιών. Στο Κατάρ, αντίστοιχα, κατασκευάστηκαν 22 νέα ξενοδοχείο με συνολικό κόστος 45 δισ. δολάρια.

Όλα αυτά, στην περίπτωση της Ελλάδας, μέσα στο καλοκαίρι, στο πικ της τουριστικής περιόδου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Απαραίτητη σημείωση: Όλα τα παραπάνω αναφέρονται με δεδομένο ότι στη διοργάνωση συμμετέχουν 32 ομάδες, που όμως από το 2026 θα αυξηθούν σε 48, κάτι που σημαίνει ότι οι υποχρεώσεις των διοργανωτριών χωρών αυξάνονται.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία