ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μαρία Τσαντσάνογλου: «Η τέχνη δεν δίνει γνώσεις, προβληματίζει…»

Η αναπληρώτρια γενική διευθύντρια του MOMus συνομιλεί με τη «ΜτΚ» για τη συμμετοχική έκθεση που συνδιοργανώνουν και την ανάγκη των νέων καλλιτεχνών να βρουν χώρους προβολής

 14/09/2020 19:19

Μαρία Τσαντσάνογλου: «Η τέχνη δεν δίνει γνώσεις, προβληματίζει…»

Του Αλέξανδρου Παντελάκη

Το MOMus μαζί με το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και το Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, έπειτα από σχετική πρόσκληση που δημοσίευσαν, συγκέντρωσαν περίπου 100 έργα νέων καλλιτεχνών της Βόρειας Ελλάδας, τα οποία σκιαγραφούν το σύγχρονο αστικό τοπίο και τη σχέση του με τον άνθρωπο και τη φύση. Μία συλλογική προσπάθεια 90 καλλιτεχνών που παρουσιάζεται ήδη από την Τετάρτη στο Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.

«Δεν είχαμε καμία εμπλοκή στην επιλογή των έργων παρά μόνο τον έλεγχο ότι τηρούνται τα κριτήρια από το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών. Είναι μία ενδιαφέρουσα παράμετρος για εμάς στον τρόπο με τον οποίο συνεργαζόμαστε με τους καλλιτέχνες» επισημαίνει η κ. Τσαντσάνογλου.

Το MOMus εδώ και καιρό εστιάζει στις συμμετοχικές εκθέσεις προσφέροντας ευκαιρίες συνάντησης του κοινού με νέους καλλιτέχνες. «Δεν υπάρχουν περιορισμοί ηλικιακοί, γεωγραφικοί, αισθητικοί… Προσπαθούμε να έχουμε μια ‘ανεξιθρησκεία’ και μία όσο γίνεται μεγαλύτερη συμμετοχικότητα» μας εξηγεί η κ. Τσαντσάνογλου.

«Η γνωριμία με τις προτάσεις των καλλιτεχνών είναι μία διαδικασία με μεγάλο ενδιαφέρον. Θέλουμε και εμείς να δούμε τι θα μας φέρουν οι ίδιοι οι καλλιτέχνες. Πέρα από την έρευνα που κάνουν οι επιμελητές από μόνοι τους, έχει ένα άλλο ενδιαφέρον να δεις τι θα προτείνει ο ίδιος ο καλλιτέχνης» προσθέτει.

Εκτός, όμως, από καλλιτεχνικό ενδιαφέρον, εκθέσεις όπως αυτή έχουν σημασία καθώς δίνουν ένα βήμα σε καλλιτέχνες, αφού είναι γνωστό πως ένα από τα βασικότερα προβλήματα των εικαστικών δημιουργών είναι ότι δεν βρίσκουν χώρους να εκθέσουν τα έργα τους: «είναι πολύ σημαντικό να υποστηρίξουμε τους καλλιτέχνες ιδίως αυτή την περίοδο που το χρειάζονται περισσότερο από ποτέ. Να έρθουν οι ίδιοι σε εμάς, να κάνουμε εμείς μία παύση και να δώσουμε τον λόγο στους ίδιους να προτείνουν» επισημαίνει η κ. Τσαντσάνογλου.

Άλλωστε, η πλατφόρμα res.momus.gr εδώ και καιρό καλεί ανθρώπους που ασχολούνται με την εικαστική δημιουργία να ανεβάσουν τα έργα τέχνης τους. «Είδαμε πάρα πολλά έργα και οι καλλιτέχνες ανταποκρίθηκαν αμέσως με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Τα έργα αυτά δεν θα τα αφήσουμε αναξιοποίητα. Στόχος μας είναι να αξιοποιηθούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Ένας είναι μέσα από αγορές που ετοιμαζόμαστε να κάνουμε. Άλλος ένας τρόπος είναι μέσα από τη συμμετοχή τους σε εκθέσεις όπως αυτή που ετοιμάζει το MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών το επόμενο διάστημα, στην οργάνωσης της οποίας καλούμε ανθρώπους, που δεν έχουν σχέση με την επιμέλεια. Θα τους δώσουμε γνώσεις με έναν σεμιναριακό κύκλο που θα κάνουμε. Στην πορεία, όμως, θα τους αφήσουμε ελεύθερους να συζητήσουν ανά ομάδες και να στήσουν την επόμενη έκθεση που θα βασίζεται σε έργα από την περίοδο του εγκλεισμού», αναφέρει η αναπληρώτρια διευθύντρια και δίνει έμφαση στο γεγονός ότι με αυτόν τον τρόπο η ίδια και ευρύτερα οι επιμελητές βγαίνουν «από έναν απολυταρχικό ρόλο που πολλές φορές μπορεί να φαίνεται ότι παίζει ο επιμελητής, ο οποίος έχει τον απόλυτο ρόλο να επιλέξει τους καλλιτέχνες. Εδώ εμείς αυτό το αποποιούμαστε».

Τα θέματα έχουν να κάνουν με την επικαιρότητα

Στο πλαίσιο της έκθεσης για τα αστικά τοπία, τα θέματα που θα συναντήσει κανείς ποικίλουν. «Είναι πολλά και διαφορετικά τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τον άνθρωπο και το φυσικό του περιβάλλον» μας λέει. Όλα συνδέονται με την επικαιρότητα και σκιαγραφούν τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση μέσα από θεματικές όπως η οικολογία και ο ρόλος του ανθρώπου στο αστικό τοπίο, θέτοντας ερωτήματα που αφορούν τη συνύπαρξη ή τον διαχωρισμό τους και τα περιθώρια βελτίωσης.

Ακόμη, στους καμβάδες των ζωγράφων αποτυπώνεται και η ψυχολογία του σύγχρονου ανθρώπου που ζει στην πόλη. «Το πρόσφατο βίωμα με τον κορονοϊό έχει και αυτό τον ρόλο του» θα μας πει η κ. Τσαντσάνολγου, η οποία πιστεύει πως ο κάθε επισκέπτης θα ξεχωρίσει κάτι. «Θα ήθελα αυτή η έκθεση να είναι ανοιχτή σε όλους και να τη δουν με τα δικά τους μάτια. Όλοι οι επισκέπτες θα ξεχωρίσουν κάτι σε αυτήν την έκθεση. Ας τους δώσουμε αυτή τη δυνατότητα!».

Καθώς πιστεύει πως η τέχνη μπορεί να προβληματίσει, η αναπληρώτρια γενική διευθύντρια δηλώνει ότι «αυτό που σίγουρα θα συμβεί με την έκθεση αυτή είναι ότι φεύγοντας ο επισκέπτης θα μείνει με μια σκέψη που έχει να κάνει με τη ζωή του ανθρώπου στην πόλη, τη σχέση μας με το φυσικό τοπίο, τους προβληματισμούς για την οικολογία. Ο προβληματισμός σίγουρα θα υπάρχει φεύγοντας. Από εκεί και πέρα η τέχνη δεν δίνει γνώσεις, γνώσεις δίνει η επιστήμη. Αυτό που μας δίνει η τέχνη είναι ο προβληματισμός».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Έκθεση εικαστικών:

«Αστικό Τοπίο. Ο χώρος όπου κινείται και δραστηριοποιείται ο σύγχρονος άνθρωπος - μια διαρκής πρόκληση ανθρώπου - φύσης»

Έως 11 Οκτωβρίου 2020

Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, Προβλήτα Α’, λιμάνι Θεσσαλονίκης

Μέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή με Κυριακή 10 π.μ. - 6 μ.μ., Πέμπτη 12 μ. – 8 μ.μ.

Είσοδος ελεύθερη



*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12-13 Σεπτεμβρίου 2020

Του Αλέξανδρου Παντελάκη

Το MOMus μαζί με το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και το Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, έπειτα από σχετική πρόσκληση που δημοσίευσαν, συγκέντρωσαν περίπου 100 έργα νέων καλλιτεχνών της Βόρειας Ελλάδας, τα οποία σκιαγραφούν το σύγχρονο αστικό τοπίο και τη σχέση του με τον άνθρωπο και τη φύση. Μία συλλογική προσπάθεια 90 καλλιτεχνών που παρουσιάζεται ήδη από την Τετάρτη στο Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.

«Δεν είχαμε καμία εμπλοκή στην επιλογή των έργων παρά μόνο τον έλεγχο ότι τηρούνται τα κριτήρια από το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών. Είναι μία ενδιαφέρουσα παράμετρος για εμάς στον τρόπο με τον οποίο συνεργαζόμαστε με τους καλλιτέχνες» επισημαίνει η κ. Τσαντσάνογλου.

Το MOMus εδώ και καιρό εστιάζει στις συμμετοχικές εκθέσεις προσφέροντας ευκαιρίες συνάντησης του κοινού με νέους καλλιτέχνες. «Δεν υπάρχουν περιορισμοί ηλικιακοί, γεωγραφικοί, αισθητικοί… Προσπαθούμε να έχουμε μια ‘ανεξιθρησκεία’ και μία όσο γίνεται μεγαλύτερη συμμετοχικότητα» μας εξηγεί η κ. Τσαντσάνογλου.

«Η γνωριμία με τις προτάσεις των καλλιτεχνών είναι μία διαδικασία με μεγάλο ενδιαφέρον. Θέλουμε και εμείς να δούμε τι θα μας φέρουν οι ίδιοι οι καλλιτέχνες. Πέρα από την έρευνα που κάνουν οι επιμελητές από μόνοι τους, έχει ένα άλλο ενδιαφέρον να δεις τι θα προτείνει ο ίδιος ο καλλιτέχνης» προσθέτει.

Εκτός, όμως, από καλλιτεχνικό ενδιαφέρον, εκθέσεις όπως αυτή έχουν σημασία καθώς δίνουν ένα βήμα σε καλλιτέχνες, αφού είναι γνωστό πως ένα από τα βασικότερα προβλήματα των εικαστικών δημιουργών είναι ότι δεν βρίσκουν χώρους να εκθέσουν τα έργα τους: «είναι πολύ σημαντικό να υποστηρίξουμε τους καλλιτέχνες ιδίως αυτή την περίοδο που το χρειάζονται περισσότερο από ποτέ. Να έρθουν οι ίδιοι σε εμάς, να κάνουμε εμείς μία παύση και να δώσουμε τον λόγο στους ίδιους να προτείνουν» επισημαίνει η κ. Τσαντσάνογλου.

Άλλωστε, η πλατφόρμα res.momus.gr εδώ και καιρό καλεί ανθρώπους που ασχολούνται με την εικαστική δημιουργία να ανεβάσουν τα έργα τέχνης τους. «Είδαμε πάρα πολλά έργα και οι καλλιτέχνες ανταποκρίθηκαν αμέσως με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Τα έργα αυτά δεν θα τα αφήσουμε αναξιοποίητα. Στόχος μας είναι να αξιοποιηθούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Ένας είναι μέσα από αγορές που ετοιμαζόμαστε να κάνουμε. Άλλος ένας τρόπος είναι μέσα από τη συμμετοχή τους σε εκθέσεις όπως αυτή που ετοιμάζει το MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών το επόμενο διάστημα, στην οργάνωσης της οποίας καλούμε ανθρώπους, που δεν έχουν σχέση με την επιμέλεια. Θα τους δώσουμε γνώσεις με έναν σεμιναριακό κύκλο που θα κάνουμε. Στην πορεία, όμως, θα τους αφήσουμε ελεύθερους να συζητήσουν ανά ομάδες και να στήσουν την επόμενη έκθεση που θα βασίζεται σε έργα από την περίοδο του εγκλεισμού», αναφέρει η αναπληρώτρια διευθύντρια και δίνει έμφαση στο γεγονός ότι με αυτόν τον τρόπο η ίδια και ευρύτερα οι επιμελητές βγαίνουν «από έναν απολυταρχικό ρόλο που πολλές φορές μπορεί να φαίνεται ότι παίζει ο επιμελητής, ο οποίος έχει τον απόλυτο ρόλο να επιλέξει τους καλλιτέχνες. Εδώ εμείς αυτό το αποποιούμαστε».

Τα θέματα έχουν να κάνουν με την επικαιρότητα

Στο πλαίσιο της έκθεσης για τα αστικά τοπία, τα θέματα που θα συναντήσει κανείς ποικίλουν. «Είναι πολλά και διαφορετικά τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τον άνθρωπο και το φυσικό του περιβάλλον» μας λέει. Όλα συνδέονται με την επικαιρότητα και σκιαγραφούν τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση μέσα από θεματικές όπως η οικολογία και ο ρόλος του ανθρώπου στο αστικό τοπίο, θέτοντας ερωτήματα που αφορούν τη συνύπαρξη ή τον διαχωρισμό τους και τα περιθώρια βελτίωσης.

Ακόμη, στους καμβάδες των ζωγράφων αποτυπώνεται και η ψυχολογία του σύγχρονου ανθρώπου που ζει στην πόλη. «Το πρόσφατο βίωμα με τον κορονοϊό έχει και αυτό τον ρόλο του» θα μας πει η κ. Τσαντσάνολγου, η οποία πιστεύει πως ο κάθε επισκέπτης θα ξεχωρίσει κάτι. «Θα ήθελα αυτή η έκθεση να είναι ανοιχτή σε όλους και να τη δουν με τα δικά τους μάτια. Όλοι οι επισκέπτες θα ξεχωρίσουν κάτι σε αυτήν την έκθεση. Ας τους δώσουμε αυτή τη δυνατότητα!».

Καθώς πιστεύει πως η τέχνη μπορεί να προβληματίσει, η αναπληρώτρια γενική διευθύντρια δηλώνει ότι «αυτό που σίγουρα θα συμβεί με την έκθεση αυτή είναι ότι φεύγοντας ο επισκέπτης θα μείνει με μια σκέψη που έχει να κάνει με τη ζωή του ανθρώπου στην πόλη, τη σχέση μας με το φυσικό τοπίο, τους προβληματισμούς για την οικολογία. Ο προβληματισμός σίγουρα θα υπάρχει φεύγοντας. Από εκεί και πέρα η τέχνη δεν δίνει γνώσεις, γνώσεις δίνει η επιστήμη. Αυτό που μας δίνει η τέχνη είναι ο προβληματισμός».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Έκθεση εικαστικών:

«Αστικό Τοπίο. Ο χώρος όπου κινείται και δραστηριοποιείται ο σύγχρονος άνθρωπος - μια διαρκής πρόκληση ανθρώπου - φύσης»

Έως 11 Οκτωβρίου 2020

Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, Προβλήτα Α’, λιμάνι Θεσσαλονίκης

Μέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή με Κυριακή 10 π.μ. - 6 μ.μ., Πέμπτη 12 μ. – 8 μ.μ.

Είσοδος ελεύθερη



*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12-13 Σεπτεμβρίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία