ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κυρ. Μητσοτάκης: 116 νέα προγράμματα σπουδών στα σχολεία - Σε πλήρη εφαρμογή το 2023

Ν. Κεραμέως: Μετά από 20 χρόνια αλλάζει το τι και πώς διδάσκεται

 02/12/2021 20:36

Κυρ. Μητσοτάκης: 116 νέα προγράμματα σπουδών στα σχολεία - Σε πλήρη εφαρμογή το 2023

Στη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος που θα λειτουργεί ως αποτελεσματικός μοχλός κοινωνικής κινητικότητας για το κάθε παιδί, θα παρέχει ίσες ευκαιρίες ανέλιξης στην εποχή της παγκόσμιας κοινωνίας της γνώσης και θα διαμορφώνει δημιουργικούς, εξωστρεφείς και ενεργούς πολίτες αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην εκδήλωση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την παρουσίαση 166 νέων, σύγχρονων προγραμμάτων σπουδών για όλους τους μαθητές.

«Μιλάμε ουσιαστικά και για ένα νέο τρόπο μάθησης ο οποίος χρησιμοποιεί νέα εργαλεία για το πώς μεταφέρουμε τη γνώση, για το πώς εμπλέκουμε τους ίδιους τους μαθητές σε άλλους τρόπους συμμετοχής μέσα στην τάξη, με πιο πολλές ομαδικές εργασίες, πιο πολλά πειράματα, πολύ περισσότερη χρήση της τεχνολογίας», σημείωσε ο πρωθυπουργός,

«Χαίρομαι ιδιαίτερα που εισάγονται πια στη μαθησιακή διαδικασία νέες έννοιες, νέα γνωστικά πεδία, αλλά χαίρομαι διπλά γιατί μέσα από αυτήν την νέα διαδικασία, μέσα από αυτά τα νέα προγράμματα σπουδών, προωθούμε την συνθετική γνώση. Αντιλαμβανόμαστε τελικά ότι τα γνωστικά πεδία δεν είναι απομονωμένα σιλό τα οποία δεν επικοινωνούν το ένα με το άλλο. Αλλά ακριβώς η συνθετότητα του κόσμου μέσα στον οποίο ζούμε μας υποχρεώνει να μπορούμε να τα βλέπουμε συνδυαστικά. Και πιστεύω ότι ακριβώς αυτή η νέα προσέγγιση είναι που τελικά θα κάνει και το ίδιο το σχολείο πιο ενδιαφέρον για τους μαθητές και πιο δημιουργικό για τους δασκάλους και τους καθηγητές οι οποίοι θα κληθούν να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα διαδικασία», πρόσθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Σχετικά με το ρυθμό της μεταρρύθμισης ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως «οι μεταρρυθμίσεις αυτές είναι μεταρρυθμίσεις οι οποίες γίνονται σε βάθος χρόνου. Μιλάμε τώρα για καινούργια προγράμματα σπουδών τα οποία θα μπουν σε πλήρη εφαρμογή το 2023. Ήδη δοκιμάζονται πιλοτικά στα πρότυπα και στα πειραματικά σχολεία. Επειδή ο κόσμος αλλάζει πάρα πολύ γρήγορα. Και επειδή κάθε χρόνος που περνά και τα παιδιά μας διδάσκονται μία ύλη η οποία μπορεί να είναι απαρχαιωμένη με τρόπους που δεν συνάδουν με τα καινούρια μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας, είναι χρόνος χαμένος για τα παιδιά μας, είναι λιγότερα εφόδια τα οποία μπορεί να έχουν στην διάθεσή τους. Είναι ένα σχολείο πιο βαρετό, πιο συμβατικό σε σχέση με το σχολείο το οποίο οραματιζόμαστε. Ναι, για αυτό επειγόμαστε».

O πρωθυπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο εκπαιδευτικό προσωπικό που συμμετέχει στα επιμορφωτικά προγράμματα και συγκεκριμένα στα εργαστήρια δεξιοτήτων. «Χάρηκα πάρα πολύ με αυτό το οποίο άκουσα για τον αριθμό των 80.000 δασκάλων και καθηγητών που ήδη επιμορφώνονται στα εργαστήρια δεξιοτήτων. Είναι μια μεγάλη επανάσταση αυτή. Όπως μια επανάσταση για την παιδεία μας -και θέλω και πάλι να ευχαριστήσω όλους τους δασκάλους και όλους τους καθηγητές- ήταν η αναγκαστική πλην όμως απολύτως απαραίτητη χρήση της τηλεκπαίδευσης για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της πανδημίας. Το γεγονός ότι ανοίγουμε αυτή τη γνώση όχι μόνο στους μαθητές, αλλά σε όλους, πια η ψηφιακή τεχνολογία μας δίνει ένα νέο παράθυρο για να μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στη γνώση με έναν διαφορετικό τρόπο από αυτόν τον οποίο είχαμε στο παρελθόν» είπε.

«Τα Προγράμματα Σπουδών είναι τα θεμέλια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθορίζουν το τι διδάσκεται, αποτελούν τη βάση για την εκπόνηση των σχολικών βιβλίων, ενώ κατευθύνουν τον εκπαιδευτικό στον σχεδιασμό του μαθήματος», σημείωσε η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, υπογραμμίζοντας τους άξονες καινοτομίας των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών. «Πρώτον, αλλάζουμε το τι διδάσκεται, εκσυγχρονίζουμε και αναβαθμίζουμε το περιεχόμενο των Προγραμμάτων Σπουδών. Δεύτερον, αλλάζουμε το πώς διδάσκεται το μάθημα δίνοντας πολύ μεγαλύτερη έμφαση στη κριτική σκέψη, στη κριτική γνώση, υιοθετούμε μια πιο βιωματική προσέγγιση. Τρίτον, προβλέψαμε οριζόντια ψηφιακή διάσταση. Αξιοποιώντας τις ψηφιακές τεχνολογίες, καλλιεργούμε τις ψηφιακές δεξιότητες και παρέχουμε πλούσιο συνοδευτικό ψηφιακό υλικό σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα» ανέφερε.

Επισημαίνεται ότι τα ισχύοντα προγράμματα σπουδών δεν έχουν ανανεωθεί για σχεδόν δύο δεκαετίες και λόγω των καταιγιστικών επιστημονικών εξελίξεων και των αναδυόμενων απαιτήσεων της κοινωνίας του μέλλοντος έχουν καταστεί αναχρονιστικά. Σύμφωνα με πληροφορίες τα νέα προγράμματα στηρίζονται σε αναδιαρθρωμένο και επικαιροποιημένο περιεχόμενο στη βάση των σύγχρονων επιστημονικών δεδομένων και σε σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις που προάγουν τη βιωματική, συμμετοχική εκπαίδευση.

Το σχέδιο περιλαμβάνει τέσσερις άξονες:

-Ανάπτυξη ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων, μετάβαση από ένα κλειστό, συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα, στο αυτόνομο και ευέλικτο σχολείο της ανοιχτής σκέψης.

-Ίσες ευκαιρίες για όλους - εξασφάλιση ισότιμης πρόσβασης για όλους στην εκπαίδευσης, ειδικότερα των πιο ευάλωτων ομάδων.

-Ενίσχυση και προώθηση εναλλακτικών εκπαιδευτικών διαδρομών, με επαγγελματική προοπτική.

-Αυτονομία-αξιολόγηση για την ενίσχυση της θέσης των εκπαιδευτικών, καθώς την ιχνηλάτηση και βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές τα νέα προγράμματα σπουδών εστιάζουν στην αναδιάρθρωση του διδακτικού σχεδιασμού και της παιδαγωγικής φιλοσοφίας με έμφαση στην ουσία της γνώσης και σε όσα ο μαθητής χρειάζεται να γνωρίζει και να κατανοεί μετά το μάθημα, και όχι στην άκριτη αποστήθιση μιας ύλης. Παράλληλα ακολουθούνται οι σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις ενώ σε όλα τα μαθήματα ενσωματώνονται οι ψηφιακές τεχνολογίες έχοντας πάντα ως στόχο τη διαμόρφωση ενός σχολείου που εμπνέει, ευαισθητοποιεί και ενεργοποιεί τη σχολική κοινότητα καθιστώντας το πιο ελκυστικό κεντρίζοντας το ενδιαφέρον των μαθητών και ενθαρρύνοντας τους εκπαιδευτικούς να οραματιστούν και να πρωτοτυπήσουν.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδια για θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, Ζέττα Μακρή, ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, 'Αγγελος Συρίγος, ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, Αλέξανδρος Κόπτσης, ο γενικός γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Απόστολος Δημητρόπουλος, ο γενικός γραμματέας Θρησκευμάτων, Γεώργιος Καλαντζής, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), Ιωάννης Αντωνίου ενώ παρευρέθηκαν επίσης εκπρόσωποι της ομάδας που εργάστηκε για τα νέα προγράμματα σπουδών, μαθητές, εκπαιδευτικοί, διευθυντές σχολείων, διευθυντές εκπαίδευσης και περιφερειακοί διευθυντές εκπαίδευσης από την εκπαιδευτική κοινότητα καθώς και πρόεδροι φορέων του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

kerameos.jpg

Ν. Κεραμέως: Με τα νέα προγράμματα σπουδών, "μετά από 20 χρόνια αλλάζει το τι και πώς διδάσκεται"

Τα 166 νέα προγράμματα σπουδών άρχισαν ήδη την πιλοτική εφαρμογή τους στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.

Στην εκδήλωση για την παρουσίαση των νέων προγραμμάτων σπουδών, που θα ισχύσουν καθολικά από το νηπιαγωγείο ως και το λύκειο σε δυο χρόνια, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, η κ. Κεραμέως εξήγησε, πως για πρώτη φορά μετά από 20 χρόνια "αλλάζει το τι και πώς διδάσκεται", ενώ εισάγεται οριζοντίως η ψηφιακή διάσταση. "Στη βάση των νέων προγραμμάτων σπουδών, γράφονται τα σχολικά βιβλία, έχουν μέσα όλο τον σχεδιασμό του μαθήματος (πού να εστιάσει ο εκπαιδευτικός, τι δραστηριότητες, ποιες μεθόδους μπορεί να ακολουθήσει). Τα μαθήματα εκσυγχρονίζονται, αξιοποιείται η διεπιστημονικότητα και η διαθεματικότητα - για παράδειγμα, προστίθεται η ηθική της τεχνητής νοημοσύνης και η βιοηθική στη φιλοσοφία. Η στείρα αποστήθιση αντικαθίσταται από την κριτική προσέγγιση και την ουσιαστική γνώση, εξήγησε η υπουργός Παιδείας, δίνοντας το εξής παράδειγμα: Αντί να μάθει κάποιος απ' έξω τι έκανε ο Χαρίλαος Τρικούπης, καλείται ο μαθητής να μπει στον ρόλο του ιστορικού προσώπου και να γράψει μια επιστολή βασισμένο στα δεδομένα της εποχής εκείνης. Επίσης "καλλιεργούνται οι ψηφιακές δεξιότητες και παρέχεται πλούσιο εκπαιδευτικό ψηφιακό υλικό", για παράδειγμα προβλέπονται εικονικές περιηγήσεις σε πολλά μέρη του κόσμου και η χαρτογραφία μέσα από ψηφιακά μέσα.

"Τα οφέλη είναι πολλαπλά", τόνισε η κ. Κεραμέως. "Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τη σύγχρονη γνώση στη βάση κοινωνικών και επιστημονικών εξελίξεων, μέσω νέων και συμμετοχικών μεθόδων διδασκαλίας. Οι εκπαιδευτικοί ενδυναμώνονται ώστε να γίνουν σχεδιαστές και συντονιστές ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος μάθησης, ενθαρρύνονται να οραματιστούν και να πρωτοτυπήσουν. Το σχολικό περιβάλλον εξελίσσεται σε ένα ζωντανό εργαστήριο έρευνας, επικοινωνίας, δράσης και έκφρασης, που κρατάει ζωντανό το ενδιαφέρον των παιδιών, γίνεται ελκυστικό κεντρίζοντας την περιέργειά τους".

Η υπουργός Παιδείας υπογράμμισε, πως "γίνονται όλα τώρα, γιατί δεν πρέπει να αφήσουμε καμία μέρα να περάσει από το να δώσουμε στα παιδιά ό,τι καλύτερο μπορούμε, όσο περισσότερα και καλύτερα εφόδια". Τα νέα προγράμματα σπουδών είναι αποτέλεσμα σύνθεσης, ενώ το υπουργείο "έχτισε και πάνω στο έργο και των προηγούμενων κυβερνήσεων". Τέλος, η κ. Κεραμέως συμπλήρωσε, πως τα νέα προγράμματα εντάσσονται σε ένα ευρύτερο μεταρρυθμιστικό πλέγμα, όπως το πολλαπλό βιβλίο, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, η αξιολόγηση, η θεσμοθέτηση της ελληνικής PISA.

Στη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος που θα λειτουργεί ως αποτελεσματικός μοχλός κοινωνικής κινητικότητας για το κάθε παιδί, θα παρέχει ίσες ευκαιρίες ανέλιξης στην εποχή της παγκόσμιας κοινωνίας της γνώσης και θα διαμορφώνει δημιουργικούς, εξωστρεφείς και ενεργούς πολίτες αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην εκδήλωση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την παρουσίαση 166 νέων, σύγχρονων προγραμμάτων σπουδών για όλους τους μαθητές.

«Μιλάμε ουσιαστικά και για ένα νέο τρόπο μάθησης ο οποίος χρησιμοποιεί νέα εργαλεία για το πώς μεταφέρουμε τη γνώση, για το πώς εμπλέκουμε τους ίδιους τους μαθητές σε άλλους τρόπους συμμετοχής μέσα στην τάξη, με πιο πολλές ομαδικές εργασίες, πιο πολλά πειράματα, πολύ περισσότερη χρήση της τεχνολογίας», σημείωσε ο πρωθυπουργός,

«Χαίρομαι ιδιαίτερα που εισάγονται πια στη μαθησιακή διαδικασία νέες έννοιες, νέα γνωστικά πεδία, αλλά χαίρομαι διπλά γιατί μέσα από αυτήν την νέα διαδικασία, μέσα από αυτά τα νέα προγράμματα σπουδών, προωθούμε την συνθετική γνώση. Αντιλαμβανόμαστε τελικά ότι τα γνωστικά πεδία δεν είναι απομονωμένα σιλό τα οποία δεν επικοινωνούν το ένα με το άλλο. Αλλά ακριβώς η συνθετότητα του κόσμου μέσα στον οποίο ζούμε μας υποχρεώνει να μπορούμε να τα βλέπουμε συνδυαστικά. Και πιστεύω ότι ακριβώς αυτή η νέα προσέγγιση είναι που τελικά θα κάνει και το ίδιο το σχολείο πιο ενδιαφέρον για τους μαθητές και πιο δημιουργικό για τους δασκάλους και τους καθηγητές οι οποίοι θα κληθούν να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα διαδικασία», πρόσθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Σχετικά με το ρυθμό της μεταρρύθμισης ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως «οι μεταρρυθμίσεις αυτές είναι μεταρρυθμίσεις οι οποίες γίνονται σε βάθος χρόνου. Μιλάμε τώρα για καινούργια προγράμματα σπουδών τα οποία θα μπουν σε πλήρη εφαρμογή το 2023. Ήδη δοκιμάζονται πιλοτικά στα πρότυπα και στα πειραματικά σχολεία. Επειδή ο κόσμος αλλάζει πάρα πολύ γρήγορα. Και επειδή κάθε χρόνος που περνά και τα παιδιά μας διδάσκονται μία ύλη η οποία μπορεί να είναι απαρχαιωμένη με τρόπους που δεν συνάδουν με τα καινούρια μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας, είναι χρόνος χαμένος για τα παιδιά μας, είναι λιγότερα εφόδια τα οποία μπορεί να έχουν στην διάθεσή τους. Είναι ένα σχολείο πιο βαρετό, πιο συμβατικό σε σχέση με το σχολείο το οποίο οραματιζόμαστε. Ναι, για αυτό επειγόμαστε».

O πρωθυπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο εκπαιδευτικό προσωπικό που συμμετέχει στα επιμορφωτικά προγράμματα και συγκεκριμένα στα εργαστήρια δεξιοτήτων. «Χάρηκα πάρα πολύ με αυτό το οποίο άκουσα για τον αριθμό των 80.000 δασκάλων και καθηγητών που ήδη επιμορφώνονται στα εργαστήρια δεξιοτήτων. Είναι μια μεγάλη επανάσταση αυτή. Όπως μια επανάσταση για την παιδεία μας -και θέλω και πάλι να ευχαριστήσω όλους τους δασκάλους και όλους τους καθηγητές- ήταν η αναγκαστική πλην όμως απολύτως απαραίτητη χρήση της τηλεκπαίδευσης για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της πανδημίας. Το γεγονός ότι ανοίγουμε αυτή τη γνώση όχι μόνο στους μαθητές, αλλά σε όλους, πια η ψηφιακή τεχνολογία μας δίνει ένα νέο παράθυρο για να μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στη γνώση με έναν διαφορετικό τρόπο από αυτόν τον οποίο είχαμε στο παρελθόν» είπε.

«Τα Προγράμματα Σπουδών είναι τα θεμέλια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθορίζουν το τι διδάσκεται, αποτελούν τη βάση για την εκπόνηση των σχολικών βιβλίων, ενώ κατευθύνουν τον εκπαιδευτικό στον σχεδιασμό του μαθήματος», σημείωσε η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, υπογραμμίζοντας τους άξονες καινοτομίας των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών. «Πρώτον, αλλάζουμε το τι διδάσκεται, εκσυγχρονίζουμε και αναβαθμίζουμε το περιεχόμενο των Προγραμμάτων Σπουδών. Δεύτερον, αλλάζουμε το πώς διδάσκεται το μάθημα δίνοντας πολύ μεγαλύτερη έμφαση στη κριτική σκέψη, στη κριτική γνώση, υιοθετούμε μια πιο βιωματική προσέγγιση. Τρίτον, προβλέψαμε οριζόντια ψηφιακή διάσταση. Αξιοποιώντας τις ψηφιακές τεχνολογίες, καλλιεργούμε τις ψηφιακές δεξιότητες και παρέχουμε πλούσιο συνοδευτικό ψηφιακό υλικό σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα» ανέφερε.

Επισημαίνεται ότι τα ισχύοντα προγράμματα σπουδών δεν έχουν ανανεωθεί για σχεδόν δύο δεκαετίες και λόγω των καταιγιστικών επιστημονικών εξελίξεων και των αναδυόμενων απαιτήσεων της κοινωνίας του μέλλοντος έχουν καταστεί αναχρονιστικά. Σύμφωνα με πληροφορίες τα νέα προγράμματα στηρίζονται σε αναδιαρθρωμένο και επικαιροποιημένο περιεχόμενο στη βάση των σύγχρονων επιστημονικών δεδομένων και σε σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις που προάγουν τη βιωματική, συμμετοχική εκπαίδευση.

Το σχέδιο περιλαμβάνει τέσσερις άξονες:

-Ανάπτυξη ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων, μετάβαση από ένα κλειστό, συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα, στο αυτόνομο και ευέλικτο σχολείο της ανοιχτής σκέψης.

-Ίσες ευκαιρίες για όλους - εξασφάλιση ισότιμης πρόσβασης για όλους στην εκπαίδευσης, ειδικότερα των πιο ευάλωτων ομάδων.

-Ενίσχυση και προώθηση εναλλακτικών εκπαιδευτικών διαδρομών, με επαγγελματική προοπτική.

-Αυτονομία-αξιολόγηση για την ενίσχυση της θέσης των εκπαιδευτικών, καθώς την ιχνηλάτηση και βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές τα νέα προγράμματα σπουδών εστιάζουν στην αναδιάρθρωση του διδακτικού σχεδιασμού και της παιδαγωγικής φιλοσοφίας με έμφαση στην ουσία της γνώσης και σε όσα ο μαθητής χρειάζεται να γνωρίζει και να κατανοεί μετά το μάθημα, και όχι στην άκριτη αποστήθιση μιας ύλης. Παράλληλα ακολουθούνται οι σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις ενώ σε όλα τα μαθήματα ενσωματώνονται οι ψηφιακές τεχνολογίες έχοντας πάντα ως στόχο τη διαμόρφωση ενός σχολείου που εμπνέει, ευαισθητοποιεί και ενεργοποιεί τη σχολική κοινότητα καθιστώντας το πιο ελκυστικό κεντρίζοντας το ενδιαφέρον των μαθητών και ενθαρρύνοντας τους εκπαιδευτικούς να οραματιστούν και να πρωτοτυπήσουν.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδια για θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, Ζέττα Μακρή, ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, 'Αγγελος Συρίγος, ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, Αλέξανδρος Κόπτσης, ο γενικός γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Απόστολος Δημητρόπουλος, ο γενικός γραμματέας Θρησκευμάτων, Γεώργιος Καλαντζής, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), Ιωάννης Αντωνίου ενώ παρευρέθηκαν επίσης εκπρόσωποι της ομάδας που εργάστηκε για τα νέα προγράμματα σπουδών, μαθητές, εκπαιδευτικοί, διευθυντές σχολείων, διευθυντές εκπαίδευσης και περιφερειακοί διευθυντές εκπαίδευσης από την εκπαιδευτική κοινότητα καθώς και πρόεδροι φορέων του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

kerameos.jpg

Ν. Κεραμέως: Με τα νέα προγράμματα σπουδών, "μετά από 20 χρόνια αλλάζει το τι και πώς διδάσκεται"

Τα 166 νέα προγράμματα σπουδών άρχισαν ήδη την πιλοτική εφαρμογή τους στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.

Στην εκδήλωση για την παρουσίαση των νέων προγραμμάτων σπουδών, που θα ισχύσουν καθολικά από το νηπιαγωγείο ως και το λύκειο σε δυο χρόνια, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, η κ. Κεραμέως εξήγησε, πως για πρώτη φορά μετά από 20 χρόνια "αλλάζει το τι και πώς διδάσκεται", ενώ εισάγεται οριζοντίως η ψηφιακή διάσταση. "Στη βάση των νέων προγραμμάτων σπουδών, γράφονται τα σχολικά βιβλία, έχουν μέσα όλο τον σχεδιασμό του μαθήματος (πού να εστιάσει ο εκπαιδευτικός, τι δραστηριότητες, ποιες μεθόδους μπορεί να ακολουθήσει). Τα μαθήματα εκσυγχρονίζονται, αξιοποιείται η διεπιστημονικότητα και η διαθεματικότητα - για παράδειγμα, προστίθεται η ηθική της τεχνητής νοημοσύνης και η βιοηθική στη φιλοσοφία. Η στείρα αποστήθιση αντικαθίσταται από την κριτική προσέγγιση και την ουσιαστική γνώση, εξήγησε η υπουργός Παιδείας, δίνοντας το εξής παράδειγμα: Αντί να μάθει κάποιος απ' έξω τι έκανε ο Χαρίλαος Τρικούπης, καλείται ο μαθητής να μπει στον ρόλο του ιστορικού προσώπου και να γράψει μια επιστολή βασισμένο στα δεδομένα της εποχής εκείνης. Επίσης "καλλιεργούνται οι ψηφιακές δεξιότητες και παρέχεται πλούσιο εκπαιδευτικό ψηφιακό υλικό", για παράδειγμα προβλέπονται εικονικές περιηγήσεις σε πολλά μέρη του κόσμου και η χαρτογραφία μέσα από ψηφιακά μέσα.

"Τα οφέλη είναι πολλαπλά", τόνισε η κ. Κεραμέως. "Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τη σύγχρονη γνώση στη βάση κοινωνικών και επιστημονικών εξελίξεων, μέσω νέων και συμμετοχικών μεθόδων διδασκαλίας. Οι εκπαιδευτικοί ενδυναμώνονται ώστε να γίνουν σχεδιαστές και συντονιστές ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος μάθησης, ενθαρρύνονται να οραματιστούν και να πρωτοτυπήσουν. Το σχολικό περιβάλλον εξελίσσεται σε ένα ζωντανό εργαστήριο έρευνας, επικοινωνίας, δράσης και έκφρασης, που κρατάει ζωντανό το ενδιαφέρον των παιδιών, γίνεται ελκυστικό κεντρίζοντας την περιέργειά τους".

Η υπουργός Παιδείας υπογράμμισε, πως "γίνονται όλα τώρα, γιατί δεν πρέπει να αφήσουμε καμία μέρα να περάσει από το να δώσουμε στα παιδιά ό,τι καλύτερο μπορούμε, όσο περισσότερα και καλύτερα εφόδια". Τα νέα προγράμματα σπουδών είναι αποτέλεσμα σύνθεσης, ενώ το υπουργείο "έχτισε και πάνω στο έργο και των προηγούμενων κυβερνήσεων". Τέλος, η κ. Κεραμέως συμπλήρωσε, πως τα νέα προγράμματα εντάσσονται σε ένα ευρύτερο μεταρρυθμιστικό πλέγμα, όπως το πολλαπλό βιβλίο, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, η αξιολόγηση, η θεσμοθέτηση της ελληνικής PISA.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία