ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΚΘΒΕ: Δυναμική επανεκκίνηση με τρεις υπερπαραγωγές

Με 18 έργα και 2,5 εκ ευρώ υπό έγκριση δίνει το "παρών" στη νέα θεατρική περίοδο ο οργανισμός

 21/10/2020 16:19

ΚΘΒΕ: Δυναμική επανεκκίνηση με τρεις υπερπαραγωγές

Κυριακή Τσολάκη


Μετά από ένα δύσκολο καλοκαίρι στο οποίο κατάφερε να σημειώσει μια αξιοπρεπή και επιτυχημένη θεατρική παρουσία το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος δίνει ξανά το «παρών» με τρεις θεατρικές παραγωγές που θα παρουσιαστούν στις ισάριθμες μεγάλες σκηνές του. Η «Βαβυλωνία» του Δημητρίου Βυζάντιου (Μονή Λαζαριστών – πρεμιέρα: 23 Οκτωβρίου) σε σκηνοθεσία Τάκη Χρυσικάκου, «Η δεύτερη έκπληξη του έρωτα» του Μαριβώ (Βασιλικό Θέατρο – πρεμιέρα: 31 Οκτωβρίου), «Η δολοφονία του Μαρά» του Πέτερ Βάις (Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών -21 Νοεμβρίου) είναι τα τρία θεατρικά κείμενα που κάνουν «ποδαρικό» στη νέα θεατρική περίοδο η οποία όμως ξεκινάει μέσα στις δύσκολες και απρόβλεπτες συνθήκες του κορονοϊού και της πανδημίας, που επιβάλλουν για τη Θεσσαλονίκη και για λόγους ασφαλείας 30% πληρότητα στις αίθουσές του. «Χάρη στις άοκνες προσπάθειες της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και τις μελετημένες επιλογές της το ΚΘΒΕ συνεχίζει δριμύτερο τη χειμερινή περίοδο με εξαιρετικές παραγωγές που θα σας εντυπωσιάσουν όχι μόνο εξαιτίας του ρεπερτορίου και του υψηλού επιπέδου των ηθοποιών και συντελεστών αλλά και εξαιτίας των εμπνευσμένων παραστάσεων», τόνιζε νωρίτερα σήμερα στο Βασιλικό Θέατρο η πρόεδρος του δ.σ. του οργανισμού Γιαννούλα Καρύμπαλη.

Στις 8 πρεμιέρες του δύσκολου καλοκαιριού που πέρασε αναφέρθηκε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού Νίκος Κολοβός. «Στις 5 από τις πρεμιέρες αναγκαστήκαμε να διαμορφώσουμε και τα θέατρα τεχνικά και αυτό δεν ήταν κάτι εύκολο, είχαμε όμως την αμέριστη βοήθεια του ΥΠΠΟ που ανταποκρίθηκε κάθε φορά που το είχαμε ανάγκη», είπε. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην «ευμεγέθη τάξη πραγμάτων» που εισέρχεται ο οργανισμός ο οποίος περιλαμβάνει στον προγραμματισμό 18 παραγωγές -15 έργα στις μικρές σκηνές και 3 υπερπαραγωγές. «Αισιοδοξούμε παρά τη συγκυρία του 30%... «Εφόσον πειστεί ο κόσμος ότι η δική μας προστασία είναι υποδειγματική θέλουμε να διαβεβαιώσουμε ότι λαμβάνεται κάθε μέτρο, και πρόσθετο μέτρο, με διαρκείς ψεκασμούς, με αποστάσεις. Στην Επίδαυρο με 4000 θεατές ημερησίως δεν υπήρξε κανένα κρούσμα. Έτσι οφείλουμε να είμαστε υπερήφανοι ότι προστατεύουμε επαρκώς το κοινό και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε με κάθε λεπτομέρεια», τόνισε χαρακτηριστικά.

Παρά τα δύσκολα δεδομένα, την καραντίνα και τις συνέπειές της μια από τις οποίες ήταν να μηδενιστούν τα έσοδα του Θεάτρου για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, αφού ο οργανισμός, ως γνωστόν, ανέστειλε μερικώς τη λειτουργία του, στη διάρκεια του πρώτου εννεαμήνου της σεζόν τα έσοδά του από εισιτήρια ανήλθαν στα 500000 ευρώ, ενώ βρίσκεται εν αναμονή της έγκρισης του ποσού των 2,5 εκ. ευρώ από το Υπουργείο Πολιτισμού, βοήθημα που θα δοθεί ως «ηθική αναγνώριση» λόγω των δυσκολιών που περνάει αλλά και του ελλειμματικού προϋπολογισμού του, όπως τόνισε η διευθύντρια οικονομικών του ΚΘΒΕ Κωνσταντία Παπαποστόλου.

kthbe1.JPG


Τάκης Χρυσικάκος: "Η αποδοχή της διαφορετικότητας είναι ανάγκη για την κοινωνία"

Για τη «Βαβυλωνία» που «εμπεριέχει όλη την Ελλάδα» μίλησε ο σκηνοθέτης της και γνωστός ηθοποιός Τάκης Χρυσικάκος. «Δεν οφείλεται αυτό μόνο στις ντοπιολαλιές και την κοινωνική διαφορετικότητα των χαρακτήρων, αλλά στα κύρια γνωρίσματα που φέρουμε ως ελληνική φυλή, τα θετικά και τα αρνητικά. Διακρινόμαστε από ανταγωνισμό, αμετροέπεια, φαγωμάρα, αλλά και από αποδοχή της διαφορετικότητας. Αυτό το τελευταίο είναι ένα σύγχρονο στοιχείο του έργου. Όταν πρωτοασχολήθα με τη Βαβυλωνία, το ’90, ήταν άλλη η οπτική και οι ανάγκες που υπήρχαν τότε και διαφορετικές είναι σήμερα. Η αποδοχή της διαφορετικότητας είναι ανάγκη για την κοινωνία. Το παλιό με το καινούριο παλεύει και προσπαθεί να επικρατήσει. Γλεντάνε οι διαφορετικοί άνθρωποι, αδελφωμένοι, πίνουν, χορεύουν σαν μια αγκαλιά και παρεμβαίνει η εξουσία που δεν την ενδιαφέρει η ουσία αλλά το γράμμα του νόμου, κάτι που επίσης διαπιστώνουμε στην εξουσία και κυρίως τις μέρες που διανύουμε. Παλέψαμε πάρα πολύ να καταφέρουμε να κάνουμε μια παράσταση που να δίνει αυτό το στοιχείο του διονυσιασμού, του οποίου τα χαρακτηριστικά βρίσκουμε σε διονυσιακές γιορτές, στα ελευσίνια μυστήρια, στα πανηγύρια, στις αποκριές. Προσπαθήσαμε να δώσουμε όλη αυτή την έκρηξη που υπάρχει όταν γλεντάει αυτή η φυλή. Από εκεί και πέρα όταν κάνεις μια κωμωδία απαραίτητο στοιχείο είναι ότι θέλει τον κόσμο, άρα η παράσταση θα κριθεί πάνω στη ζύμωση που θα υπάρχει με το κοινό», τόνισε ο σκηνοθέτης που έχει επιμεληθεί και της δραματουργικής επεξεργασίας του κειμένου.

Βασίλης Παπαβασιλείου: "Το θέατρο είναι μια από τις σκηνές της δημοκρατίας"

Επιστρέφοντας στη γενέτειρά του ο πριν 22 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Βασίλης Παπαβασιλείου σκηνοθετεί το έργο του Μαριβώ «Η δεύτερη έκπληξη του έρωτα» που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε δική του μετάφραση. Γραμμένο από έναν συγγραφέα «που ανήκει στα αγκωνάρια του ευρωπαϊκού θεάτρου» και για εκείνον είναι «μια προσωπική σταθερή αγάπη» το θεατρικό αυτό κείμενο είναι το πέμπτο του ιδίου δημιουργού με το οποίο καταπιάνεται, όπως είπε, ο γνωστός θεατράνθρωπος. «Αυτή η στιγμή που το θέατρό μας γενικά χρειάζεται αναγκαίως μιαν επανεκκίνηση, αφού η αίσθηση αποσταθεροποίησης και συνακόλουθης παράλυσης που πλήττει κατεξοχήν τους χώρους των παραστασιακών τεχνών, είναι μια στιγμή αναβάπτισης στις πηγές. Χρειάζεται η κίνηση του Ανταίου, να πατάει στη γη για να σηκώνεται επάνω. Αυτό θα χρειαστεί η κοινωνία, αυτό χρειάζεται και το θέατρό μας σήμερα. Η φυσική συνύπαρξη των ανθρώπων είναι προϋπόθεση του θεάτρου. Το θέατρο είναι μια από τις σκηνές της δημοκρατίας, είναι ένα πολίτευμα που στηρίζεται στην πολλαπλότητα των σκηνών. Υπάρχει η θεατρική, η πολιτική, η δικαστική, η θρησκευτική σκηνή. Αυτό που θα πει αργότερα ο Μοντεσκιέ ως διάκριση των εξουσιών προσωπικά μου αρέσει να το σκέφτομαι ως πολλαπλότητα σκηνών», τόνισε μεταξύ άλλων».

Από τη σημερινή συνέντευξη Τύπου απουσίαζε ο σκηνοθέτης Κοραής Δαμάτης λόγω αιφνίδιας ασθένειας.



Μετά από ένα δύσκολο καλοκαίρι στο οποίο κατάφερε να σημειώσει μια αξιοπρεπή και επιτυχημένη θεατρική παρουσία το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος δίνει ξανά το «παρών» με τρεις θεατρικές παραγωγές που θα παρουσιαστούν στις ισάριθμες μεγάλες σκηνές του. Η «Βαβυλωνία» του Δημητρίου Βυζάντιου (Μονή Λαζαριστών – πρεμιέρα: 23 Οκτωβρίου) σε σκηνοθεσία Τάκη Χρυσικάκου, «Η δεύτερη έκπληξη του έρωτα» του Μαριβώ (Βασιλικό Θέατρο – πρεμιέρα: 31 Οκτωβρίου), «Η δολοφονία του Μαρά» του Πέτερ Βάις (Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών -21 Νοεμβρίου) είναι τα τρία θεατρικά κείμενα που κάνουν «ποδαρικό» στη νέα θεατρική περίοδο η οποία όμως ξεκινάει μέσα στις δύσκολες και απρόβλεπτες συνθήκες του κορονοϊού και της πανδημίας, που επιβάλλουν για τη Θεσσαλονίκη και για λόγους ασφαλείας 30% πληρότητα στις αίθουσές του. «Χάρη στις άοκνες προσπάθειες της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και τις μελετημένες επιλογές της το ΚΘΒΕ συνεχίζει δριμύτερο τη χειμερινή περίοδο με εξαιρετικές παραγωγές που θα σας εντυπωσιάσουν όχι μόνο εξαιτίας του ρεπερτορίου και του υψηλού επιπέδου των ηθοποιών και συντελεστών αλλά και εξαιτίας των εμπνευσμένων παραστάσεων», τόνιζε νωρίτερα σήμερα στο Βασιλικό Θέατρο η πρόεδρος του δ.σ. του οργανισμού Γιαννούλα Καρύμπαλη.

Στις 8 πρεμιέρες του δύσκολου καλοκαιριού που πέρασε αναφέρθηκε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού Νίκος Κολοβός. «Στις 5 από τις πρεμιέρες αναγκαστήκαμε να διαμορφώσουμε και τα θέατρα τεχνικά και αυτό δεν ήταν κάτι εύκολο, είχαμε όμως την αμέριστη βοήθεια του ΥΠΠΟ που ανταποκρίθηκε κάθε φορά που το είχαμε ανάγκη», είπε. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην «ευμεγέθη τάξη πραγμάτων» που εισέρχεται ο οργανισμός ο οποίος περιλαμβάνει στον προγραμματισμό 18 παραγωγές -15 έργα στις μικρές σκηνές και 3 υπερπαραγωγές. «Αισιοδοξούμε παρά τη συγκυρία του 30%... «Εφόσον πειστεί ο κόσμος ότι η δική μας προστασία είναι υποδειγματική θέλουμε να διαβεβαιώσουμε ότι λαμβάνεται κάθε μέτρο, και πρόσθετο μέτρο, με διαρκείς ψεκασμούς, με αποστάσεις. Στην Επίδαυρο με 4000 θεατές ημερησίως δεν υπήρξε κανένα κρούσμα. Έτσι οφείλουμε να είμαστε υπερήφανοι ότι προστατεύουμε επαρκώς το κοινό και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε με κάθε λεπτομέρεια», τόνισε χαρακτηριστικά.

Παρά τα δύσκολα δεδομένα, την καραντίνα και τις συνέπειές της μια από τις οποίες ήταν να μηδενιστούν τα έσοδα του Θεάτρου για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, αφού ο οργανισμός, ως γνωστόν, ανέστειλε μερικώς τη λειτουργία του, στη διάρκεια του πρώτου εννεαμήνου της σεζόν τα έσοδά του από εισιτήρια ανήλθαν στα 500000 ευρώ, ενώ βρίσκεται εν αναμονή της έγκρισης του ποσού των 2,5 εκ. ευρώ από το Υπουργείο Πολιτισμού, βοήθημα που θα δοθεί ως «ηθική αναγνώριση» λόγω των δυσκολιών που περνάει αλλά και του ελλειμματικού προϋπολογισμού του, όπως τόνισε η διευθύντρια οικονομικών του ΚΘΒΕ Κωνσταντία Παπαποστόλου.

kthbe1.JPG


Τάκης Χρυσικάκος: "Η αποδοχή της διαφορετικότητας είναι ανάγκη για την κοινωνία"

Για τη «Βαβυλωνία» που «εμπεριέχει όλη την Ελλάδα» μίλησε ο σκηνοθέτης της και γνωστός ηθοποιός Τάκης Χρυσικάκος. «Δεν οφείλεται αυτό μόνο στις ντοπιολαλιές και την κοινωνική διαφορετικότητα των χαρακτήρων, αλλά στα κύρια γνωρίσματα που φέρουμε ως ελληνική φυλή, τα θετικά και τα αρνητικά. Διακρινόμαστε από ανταγωνισμό, αμετροέπεια, φαγωμάρα, αλλά και από αποδοχή της διαφορετικότητας. Αυτό το τελευταίο είναι ένα σύγχρονο στοιχείο του έργου. Όταν πρωτοασχολήθα με τη Βαβυλωνία, το ’90, ήταν άλλη η οπτική και οι ανάγκες που υπήρχαν τότε και διαφορετικές είναι σήμερα. Η αποδοχή της διαφορετικότητας είναι ανάγκη για την κοινωνία. Το παλιό με το καινούριο παλεύει και προσπαθεί να επικρατήσει. Γλεντάνε οι διαφορετικοί άνθρωποι, αδελφωμένοι, πίνουν, χορεύουν σαν μια αγκαλιά και παρεμβαίνει η εξουσία που δεν την ενδιαφέρει η ουσία αλλά το γράμμα του νόμου, κάτι που επίσης διαπιστώνουμε στην εξουσία και κυρίως τις μέρες που διανύουμε. Παλέψαμε πάρα πολύ να καταφέρουμε να κάνουμε μια παράσταση που να δίνει αυτό το στοιχείο του διονυσιασμού, του οποίου τα χαρακτηριστικά βρίσκουμε σε διονυσιακές γιορτές, στα ελευσίνια μυστήρια, στα πανηγύρια, στις αποκριές. Προσπαθήσαμε να δώσουμε όλη αυτή την έκρηξη που υπάρχει όταν γλεντάει αυτή η φυλή. Από εκεί και πέρα όταν κάνεις μια κωμωδία απαραίτητο στοιχείο είναι ότι θέλει τον κόσμο, άρα η παράσταση θα κριθεί πάνω στη ζύμωση που θα υπάρχει με το κοινό», τόνισε ο σκηνοθέτης που έχει επιμεληθεί και της δραματουργικής επεξεργασίας του κειμένου.

Βασίλης Παπαβασιλείου: "Το θέατρο είναι μια από τις σκηνές της δημοκρατίας"

Επιστρέφοντας στη γενέτειρά του ο πριν 22 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Βασίλης Παπαβασιλείου σκηνοθετεί το έργο του Μαριβώ «Η δεύτερη έκπληξη του έρωτα» που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε δική του μετάφραση. Γραμμένο από έναν συγγραφέα «που ανήκει στα αγκωνάρια του ευρωπαϊκού θεάτρου» και για εκείνον είναι «μια προσωπική σταθερή αγάπη» το θεατρικό αυτό κείμενο είναι το πέμπτο του ιδίου δημιουργού με το οποίο καταπιάνεται, όπως είπε, ο γνωστός θεατράνθρωπος. «Αυτή η στιγμή που το θέατρό μας γενικά χρειάζεται αναγκαίως μιαν επανεκκίνηση, αφού η αίσθηση αποσταθεροποίησης και συνακόλουθης παράλυσης που πλήττει κατεξοχήν τους χώρους των παραστασιακών τεχνών, είναι μια στιγμή αναβάπτισης στις πηγές. Χρειάζεται η κίνηση του Ανταίου, να πατάει στη γη για να σηκώνεται επάνω. Αυτό θα χρειαστεί η κοινωνία, αυτό χρειάζεται και το θέατρό μας σήμερα. Η φυσική συνύπαρξη των ανθρώπων είναι προϋπόθεση του θεάτρου. Το θέατρο είναι μια από τις σκηνές της δημοκρατίας, είναι ένα πολίτευμα που στηρίζεται στην πολλαπλότητα των σκηνών. Υπάρχει η θεατρική, η πολιτική, η δικαστική, η θρησκευτική σκηνή. Αυτό που θα πει αργότερα ο Μοντεσκιέ ως διάκριση των εξουσιών προσωπικά μου αρέσει να το σκέφτομαι ως πολλαπλότητα σκηνών», τόνισε μεταξύ άλλων».

Από τη σημερινή συνέντευξη Τύπου απουσίαζε ο σκηνοθέτης Κοραής Δαμάτης λόγω αιφνίδιας ασθένειας.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία