ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Κωνσταντίνος Ζέρβας: Θαλάσσιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης - αναπτυξιακό στοίχημα, τεράστια προοπτική

Άρθρο του δημάρχου Θεσσαλονίκης στη «ΜτΚ» στο πλαίσιο του αφιερώματος για το Παράκτιο Μέτωπο

 20/06/2021 18:08

Κωνσταντίνος Ζέρβας: Θαλάσσιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης - αναπτυξιακό στοίχημα, τεράστια προοπτική

Το ενιαίο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης, πόλης που είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη θάλασσα, είναι χωρίς αμφιβολία το μεγαλύτερο αναπτυξιακό project της νέας εποχής. Στόχος οραματικός και μεγαλεπίβολος, απαιτητικός αλλά συνάμα ικανός να μετασχηματίσει τη Θεσσαλονίκη σε μία περιοχή όπου η γεωγραφία, η φύση και η ιστορία η μετατρέπονται σε τεράστιο αξιοποιήσιμο πλεονέκτημα. Με αυτό το έργο μπορούμε να ξανασυστηθούμε στον κόσμο ως ένα αστικό πολεοδομικό συγκρότημα με φιλοδοξίες, δυνατότητες, αυξημένο βιοτικό επίπεδο και να κοιτάξουμε στα μάτια περιοχές υπόδειγμα αστικής ανάπτυξης. Είναι -επιτέλους- η ευκαιρία η περιοχή να εξυγιάνει, να στραφεί, να αξιοποιήσει πλήρως και να ενοποιήσει το ομορφότερο και ελκυστικότερο κομμάτι της.

Τεχνικά αλλά και οικονομικά είναι εφικτή η δημιουργία ενός παραλιακού μετώπου που να ξεκινά από το Καλοχώρι και φτάνει ως το Αγγελοχώρι - μια συνεχόμενη παράκτια ζώνη αναψυχής που θα έχει περιπατητικές αλλά και ποδηλατικές διαδρομές, χώρους πολιτισμού και αθλητισμού που θα συνδέονται με χώρους πρασίνου και αναψυχής. Στο σχεδιασμό προβλέπεται η κατάργηση της ασυνέχειας και η ενοποίηση των ιστορικών τόπων. Θα δημιουργηθεί δηλαδή μία ζώνη με ανάλογες χρήσεις και παρεμβάσεις.

Δεν ισχυρίζομαι ότι είναι ένα project εύκολο -μάλλον το αντίθετο, αξίζει όμως να τεθεί στο επίκεντρο της προσοχής μας. Ο σχεδιασμός αυτής της μείζονος σημασίας παρέμβασης πρέπει να είναι ενιαίος. Να αποφύγουμε αποσπασματικές προσεγγίσεις που θα τεμαχίσουν την προοπτική. Η δυσκολία έγκειται στο γεγονός πως σε αυτόν τον χώρο ενδιαφέροντος συνυπάρχουν ιδιοκτησίες πολλών φορέων του Δημοσίου, πολλοί δήμοι, υπηρεσίες, περιοχές που δεν έχουν θεσμικό, πολεοδομικό πλαίσιο και ίσως εμφανιστούν μελλοντικά και άλλες «ευαισθησίες» με στόχο να ματαιώσουν ή να καθυστερήσουν την όποια πρόοδο -έχουμε παράδοση δυστυχώς σε αυτό.

Από την άλλη απαιτείται σχέδιο –υπομονή-επιμονή-συντονισμός και βέβαια και η ανάλογη θεσμική ωριμότητα. Εκτιμώ ότι όλα αυτά τα χαρακτηριστικά ικανοποιούνται υπό τη σκέπη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και προσωπικά του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα, η οποία ουσιαστικά συντονίζει, σημειώνει, συμπεριλαμβάνει και αναδιατάσσει προτεραιότητες και βήματα -πρόκειται για ένα μητροπολιτικού χαρακτήρα ζήτημα.

Από εκεί και πέρα, το Ειδικό Χωρικό είναι η θεσμική θωράκιση του project. Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν μελέτες, διαγωνισμοί, αναζήτηση χρηματοδότησης που θα προέλθει από το ΕΣΠΑ αλλά και κονδύλια που θα εξασφαλιστούν μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Το Ειδικό Χωρικό περιλαμβάνει σειρά παρεμβάσεων και είναι εναρμονισμένο με το ΓΠΣ του Δήμου του οποίου η αναθεώρηση βρίσκεται σε τελικό στάδιο.

Για τη Θεσσαλονίκη το εγχείρημα αυτό έχει τεράστια σημασία. Από τον Παλιό Εμπορευματικό Σταθμό και το Μουσείο Ολοκαυτώματος μέχρι τη νέα πλατεία Ελευθερίας, συμπεριλαμβανομένου ενός τμήματος του λιμανιού φτάνουμε στην Παλιά Παραλία. Εκεί ένα deck διαπλάτυνσης θα μας δώσει πολλές νέες δυνατότητες. Βέβαια, αν και είναι τεχνικά ένα εύκολο και μη απαιτητικό έργο, η πρόοδος του εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες - αδειοδοτήσεις. Εμείς καταφέραμε να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση της μελέτης του έργου από το υπουργείο Τουρισμού και παράλληλα έχουμε προχωρήσει με διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την Αριστοτέλους. Χωρίς να υποτιμώ τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις σε άλλα σημεία του μετώπου εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Θεσσαλονίκης, εκτιμώ ότι το deck μαζί με τη νέα Αριστοτέλους είναι το έργο που θα αλλάξει τη βιτρίνα της πόλης και θα της προσδώσει στοιχεία ενός σύγχρονου παραθαλάσσιου κοσμοπολίτικου μητροπολιτικού κέντρου -εικόνα που έχουμε ανάγκη για πολλούς λόγους. Συνεχίζοντας προς τα ανατολικά φτάνουμε στην περιοχή Μεγάρου Μουσικής - Ποσειδώνιου - Αλλατίνη και στον Κελλάριο όρμο, το φυσικό λιμάνι της βυζαντινής Θεσσαλονίκης. Εκεί η ΜΑΘ θα εκπονήσει μελέτη για την αξιοποίηση - ανάπλαση του.

Η οικονομική και πολιτική συγκυρία είναι θετική για τέτοια εγχειρήματα καθώς αναζητούνται και χρηματοδοτούνται επενδύσεις με πολλαπλασιαστικά οφέλη. Η εμπειρία από αντίστοιχα project σε Ελλάδα και εξωτερικό είναι χρήσιμη καθώς θα μας δείξει τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε. Εκτιμώ ότι θα χρειαστούν 10 περίπου χρόνια για την ολοκλήρωσή του, μιας και αναφερόμαστε σε έργο μεγάλης κλίμακας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19-20 Ιουνίου 2021

Το ενιαίο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης, πόλης που είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη θάλασσα, είναι χωρίς αμφιβολία το μεγαλύτερο αναπτυξιακό project της νέας εποχής. Στόχος οραματικός και μεγαλεπίβολος, απαιτητικός αλλά συνάμα ικανός να μετασχηματίσει τη Θεσσαλονίκη σε μία περιοχή όπου η γεωγραφία, η φύση και η ιστορία η μετατρέπονται σε τεράστιο αξιοποιήσιμο πλεονέκτημα. Με αυτό το έργο μπορούμε να ξανασυστηθούμε στον κόσμο ως ένα αστικό πολεοδομικό συγκρότημα με φιλοδοξίες, δυνατότητες, αυξημένο βιοτικό επίπεδο και να κοιτάξουμε στα μάτια περιοχές υπόδειγμα αστικής ανάπτυξης. Είναι -επιτέλους- η ευκαιρία η περιοχή να εξυγιάνει, να στραφεί, να αξιοποιήσει πλήρως και να ενοποιήσει το ομορφότερο και ελκυστικότερο κομμάτι της.

Τεχνικά αλλά και οικονομικά είναι εφικτή η δημιουργία ενός παραλιακού μετώπου που να ξεκινά από το Καλοχώρι και φτάνει ως το Αγγελοχώρι - μια συνεχόμενη παράκτια ζώνη αναψυχής που θα έχει περιπατητικές αλλά και ποδηλατικές διαδρομές, χώρους πολιτισμού και αθλητισμού που θα συνδέονται με χώρους πρασίνου και αναψυχής. Στο σχεδιασμό προβλέπεται η κατάργηση της ασυνέχειας και η ενοποίηση των ιστορικών τόπων. Θα δημιουργηθεί δηλαδή μία ζώνη με ανάλογες χρήσεις και παρεμβάσεις.

Δεν ισχυρίζομαι ότι είναι ένα project εύκολο -μάλλον το αντίθετο, αξίζει όμως να τεθεί στο επίκεντρο της προσοχής μας. Ο σχεδιασμός αυτής της μείζονος σημασίας παρέμβασης πρέπει να είναι ενιαίος. Να αποφύγουμε αποσπασματικές προσεγγίσεις που θα τεμαχίσουν την προοπτική. Η δυσκολία έγκειται στο γεγονός πως σε αυτόν τον χώρο ενδιαφέροντος συνυπάρχουν ιδιοκτησίες πολλών φορέων του Δημοσίου, πολλοί δήμοι, υπηρεσίες, περιοχές που δεν έχουν θεσμικό, πολεοδομικό πλαίσιο και ίσως εμφανιστούν μελλοντικά και άλλες «ευαισθησίες» με στόχο να ματαιώσουν ή να καθυστερήσουν την όποια πρόοδο -έχουμε παράδοση δυστυχώς σε αυτό.

Από την άλλη απαιτείται σχέδιο –υπομονή-επιμονή-συντονισμός και βέβαια και η ανάλογη θεσμική ωριμότητα. Εκτιμώ ότι όλα αυτά τα χαρακτηριστικά ικανοποιούνται υπό τη σκέπη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και προσωπικά του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα, η οποία ουσιαστικά συντονίζει, σημειώνει, συμπεριλαμβάνει και αναδιατάσσει προτεραιότητες και βήματα -πρόκειται για ένα μητροπολιτικού χαρακτήρα ζήτημα.

Από εκεί και πέρα, το Ειδικό Χωρικό είναι η θεσμική θωράκιση του project. Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν μελέτες, διαγωνισμοί, αναζήτηση χρηματοδότησης που θα προέλθει από το ΕΣΠΑ αλλά και κονδύλια που θα εξασφαλιστούν μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Το Ειδικό Χωρικό περιλαμβάνει σειρά παρεμβάσεων και είναι εναρμονισμένο με το ΓΠΣ του Δήμου του οποίου η αναθεώρηση βρίσκεται σε τελικό στάδιο.

Για τη Θεσσαλονίκη το εγχείρημα αυτό έχει τεράστια σημασία. Από τον Παλιό Εμπορευματικό Σταθμό και το Μουσείο Ολοκαυτώματος μέχρι τη νέα πλατεία Ελευθερίας, συμπεριλαμβανομένου ενός τμήματος του λιμανιού φτάνουμε στην Παλιά Παραλία. Εκεί ένα deck διαπλάτυνσης θα μας δώσει πολλές νέες δυνατότητες. Βέβαια, αν και είναι τεχνικά ένα εύκολο και μη απαιτητικό έργο, η πρόοδος του εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες - αδειοδοτήσεις. Εμείς καταφέραμε να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση της μελέτης του έργου από το υπουργείο Τουρισμού και παράλληλα έχουμε προχωρήσει με διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την Αριστοτέλους. Χωρίς να υποτιμώ τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις σε άλλα σημεία του μετώπου εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Θεσσαλονίκης, εκτιμώ ότι το deck μαζί με τη νέα Αριστοτέλους είναι το έργο που θα αλλάξει τη βιτρίνα της πόλης και θα της προσδώσει στοιχεία ενός σύγχρονου παραθαλάσσιου κοσμοπολίτικου μητροπολιτικού κέντρου -εικόνα που έχουμε ανάγκη για πολλούς λόγους. Συνεχίζοντας προς τα ανατολικά φτάνουμε στην περιοχή Μεγάρου Μουσικής - Ποσειδώνιου - Αλλατίνη και στον Κελλάριο όρμο, το φυσικό λιμάνι της βυζαντινής Θεσσαλονίκης. Εκεί η ΜΑΘ θα εκπονήσει μελέτη για την αξιοποίηση - ανάπλαση του.

Η οικονομική και πολιτική συγκυρία είναι θετική για τέτοια εγχειρήματα καθώς αναζητούνται και χρηματοδοτούνται επενδύσεις με πολλαπλασιαστικά οφέλη. Η εμπειρία από αντίστοιχα project σε Ελλάδα και εξωτερικό είναι χρήσιμη καθώς θα μας δείξει τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε. Εκτιμώ ότι θα χρειαστούν 10 περίπου χρόνια για την ολοκλήρωσή του, μιας και αναφερόμαστε σε έργο μεγάλης κλίμακας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19-20 Ιουνίου 2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία