ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κωνσταντίνος Κουτσούκος: Θα εξετάσουμε εκπτωτικά πακέτα για τα διόδια στο Ωραιόκαστρο

Σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλο της Εγνατίας Οδού Α.Ε., ο οποίος μιλά στη «ΜτΚ», η εταιρεία αποκτά ξανά αντικείμενο έπειτα από τρία χρόνια που ήταν «σαν να έκλεισε»

 25/11/2019 10:23

Κωνσταντίνος Κουτσούκος: Θα εξετάσουμε εκπτωτικά πακέτα για τα διόδια στο Ωραιόκαστρο
Φωτογραφία: Λευκή Πανούσου

Θεολόγος Ηλιού

Ο διευθύνων σύμβουλος της Εγνατίας Οδού Α.Ε. Κωνσταντίνος Κουτσούκος μιλά στη «ΜτΚ» για τα νέα διόδια «Θεσσαλονίκης» που εγκαινιάστηκαν την περασμένη εβδομάδα και δίνει απαντήσεις στις διαμαρτυρίες από εργαζόμενους, που δηλώνουν ότι είναι αδύνατον να πληρώνουν κάθε μέρα για να φτάσουν στη δουλειά τους. Επίσης, αναλύει το ρόλο που θα έχει η εταιρεία μετά την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αλλά και τα πλάνα που μελετούν.

O νέος σταθμός διοδίων στο Ωραιόκαστρο άνοιξε την Τετάρτη. Στο παρελθόν είχαμε μεγαλύτερες αντιδράσεις, αλλά και την περασμένη εβδομάδα υπήρχαν διαμαρτυρίες, κυρίως από εργαζόμενους που θα πρέπει να περνούν από το σημείο καθημερινά. Προβλέπεται ειδική μέριμνα για αυτούς;

Όχι δεν προβλέπεται κάτι διαφορετικό για αυτούς. Όμως, όταν έπειτα από κάποιους μήνες ισορροπήσει κυκλοφοριακά ο σταθμός, θα διερευνήσουμε το προφίλ των χρηστών και θα εξετάσουμε αν μπορούν να υπάρξουν κάποια εκπτωτικά πακέτα. Για να γίνει αυτό, πρέπει να εφαρμοστεί το σύστημα των πομποδεκτών στην Εγνατία Οδό, που μέχρι στιγμής δεν υπάρχει. Ευελπιστούμε ότι μέσα στο 2020 θα έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για το προφίλ των χρηστών και η τοποθέτηση των πομποδεκτών. Φυσικά, τα εκπτωτικά πακέτα θα πρέπει αρχικά να εγκριθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, που είναι ο κύριος μέτοχος της Εγνατίας Οδός Α.Ε.

Τον Δεκέμβριο αναμένεται να ανοίξουν τα μετωπικά διόδια στην Ασπροβάλτα και με το νέος έτος στο Στρυμονικό. Τα 42 πλευρικά διόδια σε τι φάση βρίσκονται;

Έχει ξεκινήσει η κατασκευή τους και μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί τα 12 από τα 42. Σίγουρα χρειάζεται ακόμα ένα εξάμηνο για την κατασκευή τους. Δεν είναι υποχρεωτικό να αρχίσουν να λειτουργούν όλα μαζί. Τα περισσότερα θα βρίσκονται δίπλα σε μετωπικούς σταθμούς, για αυτό θα ανοίξουν ανά ομάδες.

Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού πότε αναμένεται να γίνει;

Σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε από το ΤΑΙΠΕΔ, υπάρχει μία καταλυτική ημερομηνία για δεσμευτικές προσφορές από τους ενδιαφερόμενους στα τέλη Φεβρουαρίου. Περιμένουμε να ολοκληρωθεί αυτό το στάδιο, ώστε να έχουμε νεότερα και εμείς.

Υπάρχει περίπτωση να αυξηθούν οι τιμές στα διόδια;

Αύξηση στις τιμές περιμέναμε και στην τελευταία ΚΥΑ αλλά αποφασίστηκε να παραμείνουμε στα 0,03 λεπτά ανά χιλιόμετρο, λόγω θεμάτων συντήρησης. Αν με ρωτάτε για το μέλλον, δεν γνωρίζουμε τι μπορεί να γίνει. Στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους, η χρέωση είναι στα 0,05 ανά χιλιόμετρο.  

Μετά την παραχώρηση, ποιος θα είναι ο ρόλος της Εγνατίας Οδού Α.Ε.;

Έχουμε επιθυμία και «απαίτηση» να γίνουμε αρχικά ένας φορέας που θα εποπτεύει την παραχώρηση. Ένας δεύτερος στόχος είναι, ως κρατικός φορέας, να παίξουμε έναν εποπτεύοντα ρόλο και στους υπόλοιπους δρόμους που ανήκουν σε παραχωρησιούχους στην Ελλάδα. Ίσως απαιτείται ένας φορέας, κάτω από την αιγίδα του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, που θα εποπτεύει και τους υπόλοιπους επτά δρόμους που ανήκουν σε ιδιώτες. Επίσης, μεγάλο θέμα είναι οι παραβάτες στα διόδια, που θα μπορούμε να συμβάλουμε στον περιορισμό του φαινομένου. Εμείς ως κρατικός φορέας μπορούμε να κυνηγήσουμε τους παραβάτες και να στείλουμε το πρόστιμο στην εφορία, όμως οι υπόλοιποι δεν μπορούν γιατί είναι ιδιωτικοί φορείς. Ως προς τα υπόλοιπα, η εταιρεία μπορεί να παίξει έναν μεγάλο αναπτυξιακό ρόλο σε σχέση με τα έργα και τις μελέτες που απαιτούνται σε όλη την Ελλάδα.

Ποια είναι τα προτζεκτ που μελετά η εταιρεία;

Ένα μεγάλο αντικείμενο που μας δόθηκε τώρα είναι αυτό της οδικής ασφάλειας. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα μελετητικό που είχε ολοκληρώσει η Εγνατία Οδός Α.Ε. τα προηγούμενα χρόνια και πλέον θα υλοποιηθεί με χρηματοδότηση της τράπεζας επενδύσεων. Έχει προϋπολογισμό 500 εκατ. και το υπουργείο ανέθεσε σε μας να γίνουμε ο φορέας διαχείρισης. Ενδεχομένως σε κάποιες περιφέρειες να είμαστε η υπηρεσία που θα παρακολουθεί τη βελτίωση στις εργολαβίες. Η ανάθεση είναι πρόσφατη και ανήκει στη φιλοσοφία που έχει η νέα ηγεσία του υπουργείου για την Εγνατία Οδό Α.Ε.

Λίγους μήνες πριν ακουγόταν έντονα ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε. μένει χωρίς αντικείμενο.

Η αλήθεια είναι ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε. τα τελευταία τρία χρόνια δεν είχε αναλάβει τίποτα και υπήρχε κατεύθυνση να συρρικνωθεί και να κλείσει. Επίσης, είχαν γίνει μετατάξεις και από 230 άτομα μείναμε 130. Πλέον έχουμε σοβαρό πρόβλημα, καθώς υπάρχουν μόνο 70 μηχανικοί στην εταιρεία. Μας κλόνισαν αρκετά και μπορώ να πω πως «σχεδόν κλείσαμε». Ωστόσο, αρχίσαμε να αναλαμβάνουμε αντικείμενα, όπως η οδική ασφάλεια, το Fly Over στον περιφερειακό που υλοποιούμε το μελετητικό κομμάτι και θα υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ.

Από τη στιγμή που ανέλαβε η νέα διοίκηση, ποια έργα τρέξατε;

Είναι μόνο ένας μήνας που έχουμε αναλάβει και μέσα σε αυτόν προσπαθήσαμε να κάνουμε αυτά που ήταν κρίσιμα, αλλά για κάποιο λόγο δεν γίνονταν. Όπως για παράδειγμα το μικρό τμήμα ενός χιλιομέτρου στην Ποτίδαια, που για κάποιο περίεργο λόγο δεν δημοπρατούνταν. Ολοκληρώσαμε το κομμάτι της μελέτης, το εγκρίναμε και είμαστε έτοιμοι να το δημοπρατήσουμε. Το ίδιο συνέβη και στο οδικό τμήμα Θέρμη - Γαλάτιστα. Επίσης, το μεγάλο έργο που καθυστερούσε πολύ με τον 6ο προβλήτα στο λιμάνι Θεσσαλονίκης. Έχουμε κάνει μια προγραμματική σύμβαση με τον ΟΛΘ και σύντομα πρέπει να δημοπρατήσουμε τη σύνδεση του λιμανιού με τον υπόλοιπο δρόμο.

Στο παρελθόν είχε ανατεθεί στην Εγνατία Οδό Α.Ε. και η επέκταση του ξύλινου ντεκ στην παραλία, που εξετάζει ξανά η νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης. Υπάρχει ενδεχόμενο τελικά να το υλοποιήσετε εσείς;

Δεν νομίζω ότι θα υλοποιηθεί από εμάς. Η προηγούμενη διοίκηση είχε μια άποψη ότι έπρεπε να κάνει προγραμματικές συμβάσεις και για μικρότερα αντικείμενα. Κατά την άποψή μου δεν πρέπει η Εγνατία Οδός Α.Ε. να ασχοληθεί με τέτοια μικρά αντικείμενα. Είναι ένας φορέας που μπορεί να κάνει πολύ μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα και δεν νομίζω ότι πρέπει να αναλώνεται σε μικρού μεγέθους έργα. Ωστόσο, ακόμα και να επιθυμούσαμε να το κάνουμε, δεν νομίζω ότι μπορούμε λόγω έλλειψης προσωπικού.

Εσείς έχετε άλλες προτάσεις για διαφορετικά έργα που μπορεί να ασχοληθεί η εταιρεία;

Υπάρχουν πολλά άλλα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε. Έχουμε διάφορες ιδέες που σκεφτόμαστε, αλλά ακόμα είναι νωρίς για να τα ανακοινώσουμε. Μην ξεχνάτε πως η Εγνατία Οδός Α.Ε. είναι μια εταιρεία που σε 13 χρόνια ολοκλήρωσε ένα δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που είναι ίσο με το μισό οδικό δίκτυο όλης της Ελλάδας. Η εταιρεία επίσης έχει μετασχηματιστεί με επιτυχία σε εταιρεία λειτουργίας και διαχείρισης αυτοκινητόδρομων με διόδια και παράλληλα κρατάμε το μελετητικό προφίλ της.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 24 Νοεμβρίου 2019

Ο διευθύνων σύμβουλος της Εγνατίας Οδού Α.Ε. Κωνσταντίνος Κουτσούκος μιλά στη «ΜτΚ» για τα νέα διόδια «Θεσσαλονίκης» που εγκαινιάστηκαν την περασμένη εβδομάδα και δίνει απαντήσεις στις διαμαρτυρίες από εργαζόμενους, που δηλώνουν ότι είναι αδύνατον να πληρώνουν κάθε μέρα για να φτάσουν στη δουλειά τους. Επίσης, αναλύει το ρόλο που θα έχει η εταιρεία μετά την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αλλά και τα πλάνα που μελετούν.

O νέος σταθμός διοδίων στο Ωραιόκαστρο άνοιξε την Τετάρτη. Στο παρελθόν είχαμε μεγαλύτερες αντιδράσεις, αλλά και την περασμένη εβδομάδα υπήρχαν διαμαρτυρίες, κυρίως από εργαζόμενους που θα πρέπει να περνούν από το σημείο καθημερινά. Προβλέπεται ειδική μέριμνα για αυτούς;

Όχι δεν προβλέπεται κάτι διαφορετικό για αυτούς. Όμως, όταν έπειτα από κάποιους μήνες ισορροπήσει κυκλοφοριακά ο σταθμός, θα διερευνήσουμε το προφίλ των χρηστών και θα εξετάσουμε αν μπορούν να υπάρξουν κάποια εκπτωτικά πακέτα. Για να γίνει αυτό, πρέπει να εφαρμοστεί το σύστημα των πομποδεκτών στην Εγνατία Οδό, που μέχρι στιγμής δεν υπάρχει. Ευελπιστούμε ότι μέσα στο 2020 θα έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για το προφίλ των χρηστών και η τοποθέτηση των πομποδεκτών. Φυσικά, τα εκπτωτικά πακέτα θα πρέπει αρχικά να εγκριθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, που είναι ο κύριος μέτοχος της Εγνατίας Οδός Α.Ε.

Τον Δεκέμβριο αναμένεται να ανοίξουν τα μετωπικά διόδια στην Ασπροβάλτα και με το νέος έτος στο Στρυμονικό. Τα 42 πλευρικά διόδια σε τι φάση βρίσκονται;

Έχει ξεκινήσει η κατασκευή τους και μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί τα 12 από τα 42. Σίγουρα χρειάζεται ακόμα ένα εξάμηνο για την κατασκευή τους. Δεν είναι υποχρεωτικό να αρχίσουν να λειτουργούν όλα μαζί. Τα περισσότερα θα βρίσκονται δίπλα σε μετωπικούς σταθμούς, για αυτό θα ανοίξουν ανά ομάδες.

Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού πότε αναμένεται να γίνει;

Σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε από το ΤΑΙΠΕΔ, υπάρχει μία καταλυτική ημερομηνία για δεσμευτικές προσφορές από τους ενδιαφερόμενους στα τέλη Φεβρουαρίου. Περιμένουμε να ολοκληρωθεί αυτό το στάδιο, ώστε να έχουμε νεότερα και εμείς.

Υπάρχει περίπτωση να αυξηθούν οι τιμές στα διόδια;

Αύξηση στις τιμές περιμέναμε και στην τελευταία ΚΥΑ αλλά αποφασίστηκε να παραμείνουμε στα 0,03 λεπτά ανά χιλιόμετρο, λόγω θεμάτων συντήρησης. Αν με ρωτάτε για το μέλλον, δεν γνωρίζουμε τι μπορεί να γίνει. Στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους, η χρέωση είναι στα 0,05 ανά χιλιόμετρο.  

Μετά την παραχώρηση, ποιος θα είναι ο ρόλος της Εγνατίας Οδού Α.Ε.;

Έχουμε επιθυμία και «απαίτηση» να γίνουμε αρχικά ένας φορέας που θα εποπτεύει την παραχώρηση. Ένας δεύτερος στόχος είναι, ως κρατικός φορέας, να παίξουμε έναν εποπτεύοντα ρόλο και στους υπόλοιπους δρόμους που ανήκουν σε παραχωρησιούχους στην Ελλάδα. Ίσως απαιτείται ένας φορέας, κάτω από την αιγίδα του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, που θα εποπτεύει και τους υπόλοιπους επτά δρόμους που ανήκουν σε ιδιώτες. Επίσης, μεγάλο θέμα είναι οι παραβάτες στα διόδια, που θα μπορούμε να συμβάλουμε στον περιορισμό του φαινομένου. Εμείς ως κρατικός φορέας μπορούμε να κυνηγήσουμε τους παραβάτες και να στείλουμε το πρόστιμο στην εφορία, όμως οι υπόλοιποι δεν μπορούν γιατί είναι ιδιωτικοί φορείς. Ως προς τα υπόλοιπα, η εταιρεία μπορεί να παίξει έναν μεγάλο αναπτυξιακό ρόλο σε σχέση με τα έργα και τις μελέτες που απαιτούνται σε όλη την Ελλάδα.

Ποια είναι τα προτζεκτ που μελετά η εταιρεία;

Ένα μεγάλο αντικείμενο που μας δόθηκε τώρα είναι αυτό της οδικής ασφάλειας. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα μελετητικό που είχε ολοκληρώσει η Εγνατία Οδός Α.Ε. τα προηγούμενα χρόνια και πλέον θα υλοποιηθεί με χρηματοδότηση της τράπεζας επενδύσεων. Έχει προϋπολογισμό 500 εκατ. και το υπουργείο ανέθεσε σε μας να γίνουμε ο φορέας διαχείρισης. Ενδεχομένως σε κάποιες περιφέρειες να είμαστε η υπηρεσία που θα παρακολουθεί τη βελτίωση στις εργολαβίες. Η ανάθεση είναι πρόσφατη και ανήκει στη φιλοσοφία που έχει η νέα ηγεσία του υπουργείου για την Εγνατία Οδό Α.Ε.

Λίγους μήνες πριν ακουγόταν έντονα ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε. μένει χωρίς αντικείμενο.

Η αλήθεια είναι ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε. τα τελευταία τρία χρόνια δεν είχε αναλάβει τίποτα και υπήρχε κατεύθυνση να συρρικνωθεί και να κλείσει. Επίσης, είχαν γίνει μετατάξεις και από 230 άτομα μείναμε 130. Πλέον έχουμε σοβαρό πρόβλημα, καθώς υπάρχουν μόνο 70 μηχανικοί στην εταιρεία. Μας κλόνισαν αρκετά και μπορώ να πω πως «σχεδόν κλείσαμε». Ωστόσο, αρχίσαμε να αναλαμβάνουμε αντικείμενα, όπως η οδική ασφάλεια, το Fly Over στον περιφερειακό που υλοποιούμε το μελετητικό κομμάτι και θα υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ.

Από τη στιγμή που ανέλαβε η νέα διοίκηση, ποια έργα τρέξατε;

Είναι μόνο ένας μήνας που έχουμε αναλάβει και μέσα σε αυτόν προσπαθήσαμε να κάνουμε αυτά που ήταν κρίσιμα, αλλά για κάποιο λόγο δεν γίνονταν. Όπως για παράδειγμα το μικρό τμήμα ενός χιλιομέτρου στην Ποτίδαια, που για κάποιο περίεργο λόγο δεν δημοπρατούνταν. Ολοκληρώσαμε το κομμάτι της μελέτης, το εγκρίναμε και είμαστε έτοιμοι να το δημοπρατήσουμε. Το ίδιο συνέβη και στο οδικό τμήμα Θέρμη - Γαλάτιστα. Επίσης, το μεγάλο έργο που καθυστερούσε πολύ με τον 6ο προβλήτα στο λιμάνι Θεσσαλονίκης. Έχουμε κάνει μια προγραμματική σύμβαση με τον ΟΛΘ και σύντομα πρέπει να δημοπρατήσουμε τη σύνδεση του λιμανιού με τον υπόλοιπο δρόμο.

Στο παρελθόν είχε ανατεθεί στην Εγνατία Οδό Α.Ε. και η επέκταση του ξύλινου ντεκ στην παραλία, που εξετάζει ξανά η νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης. Υπάρχει ενδεχόμενο τελικά να το υλοποιήσετε εσείς;

Δεν νομίζω ότι θα υλοποιηθεί από εμάς. Η προηγούμενη διοίκηση είχε μια άποψη ότι έπρεπε να κάνει προγραμματικές συμβάσεις και για μικρότερα αντικείμενα. Κατά την άποψή μου δεν πρέπει η Εγνατία Οδός Α.Ε. να ασχοληθεί με τέτοια μικρά αντικείμενα. Είναι ένας φορέας που μπορεί να κάνει πολύ μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα και δεν νομίζω ότι πρέπει να αναλώνεται σε μικρού μεγέθους έργα. Ωστόσο, ακόμα και να επιθυμούσαμε να το κάνουμε, δεν νομίζω ότι μπορούμε λόγω έλλειψης προσωπικού.

Εσείς έχετε άλλες προτάσεις για διαφορετικά έργα που μπορεί να ασχοληθεί η εταιρεία;

Υπάρχουν πολλά άλλα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε. Έχουμε διάφορες ιδέες που σκεφτόμαστε, αλλά ακόμα είναι νωρίς για να τα ανακοινώσουμε. Μην ξεχνάτε πως η Εγνατία Οδός Α.Ε. είναι μια εταιρεία που σε 13 χρόνια ολοκλήρωσε ένα δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που είναι ίσο με το μισό οδικό δίκτυο όλης της Ελλάδας. Η εταιρεία επίσης έχει μετασχηματιστεί με επιτυχία σε εταιρεία λειτουργίας και διαχείρισης αυτοκινητόδρομων με διόδια και παράλληλα κρατάμε το μελετητικό προφίλ της.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 24 Νοεμβρίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία