ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Κίνηση στις τοπικές αγορές, άδεια ταμεία στο κέντρο

Πως συμπεριφέρθηκαν οι καταναλωτές στο άνοιγμα των καταστημάτων - Μέτρα ενίσχυσης από την κυβέρνηση ζητούν οι επιχειρηματίες για να επιβιώσουν

 18/05/2020 07:30

Κίνηση στις τοπικές αγορές, άδεια ταμεία στο κέντρο

Των Βαγγέλη Στολάκη και Θεολόγου Ηλιού

Κίνηση στην Τσιμισκή με καταναλωτές να κυκλοφορούν, χωρίς ωστόσο να κρατούν σακούλες και τα ταμεία των καταστημάτων να παραμένουν άδεια, ουρές έξω από γνωστές αλυσίδες κυρίως με είδη ένδυσης και υπόδησης και στροφή των καταναλωτών στα καταστήματα της γειτονιάς στους περιφερειακούς στο κέντρο δήμους της Θεσσαλονίκης. Αυτή είναι η εικόνα της πρώτης εβδομάδας μετά τη δεύτερη φάση της σταδιακής άρσης των μέτρων και του lockdown που επιβλήθηκαν για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού.

Πολλοί καταναλωτές απέφυγαν να χρησιμοποιήσουν αστικά λεωφορεία και πραγματοποίησαν τα ψώνια τους από τις τοπικές αγορές, ορισμένοι θεωρώντας πως με αυτόν τον τρόπο είναι ασφαλείς και άλλοι γιατί θέλησαν να στηρίξουν τον «γείτονα» επιχειρηματία και εργαζόμενο. Την κατάσταση που δημιουργήθηκε, όπως ισχυρίζονται καταστηματάρχες στη «ΜτΚ» ευνόησε και το γεγονός ότι την πρώτη εβδομάδα επιστροφής στην… κανονικότητα γνωστά μεγάλα εμπορικά κέντρα παρέμειναν κλειστά. Το πρώτο crash test ωστόσο της αγοράς με το καταναλωτικό κοινό έχει αρνητικό πρόσημο με τα ταμεία των περισσοτέρων επιχειρήσεων να είναι μείον.

«Μουδιασμένοι» καταναλωτές παρά τις εκπτώσεις

Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης η κίνηση τις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας των καταστημάτων της πόλης ήταν υποτονική, παρά τις προσφορές και τις εκπτώσεις που έγιναν σε πολλά καταστήματα. «Την Δευτέρα υπήρχε ελάχιστη κίνηση καταναλωτών. Την Τρίτη η εικόνα ήταν απογοητευτική» ισχυρίζεται ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης. «Ο κόσμος δεν έχει χρήματα για να ψωνίσει. Το πρόβλημα δεν είναι η ψυχολογία αλλά το άδειο πορτοφόλι» λέει και συμπληρώνει: «το κράτος απουσιάζει. Όλοι όσοι χρωστούν και έχουν υποχρεώσεις που θα πρέπει να ικανοποιηθούν δεν θα τρέξουν στα μαγαζιά να ψωνίσουν». Είναι δε χαρακτηριστική η φράση του πως «περισσότερους Θεσσαλονικείς έχει η Νέα Παραλία παρά η κεντρική αγορά της πόλης». Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου ο μόνος δρόμος που είχε κίνηση ήταν η Τσιμισκή, ενώ αντιθέτως αποκαρδιωτική ήταν η εικόνα σε Μητροπόλεως, Βενιζέλου, Εγνατία και Αγίας Σοφίας.

Στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης υπολογίζεται πως υπάρχουν περίπου 3.200 επιχειρήσεις-μέλη του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης. Η πλειονότητα από αυτές την περασμένη Δευτέρα άνοιξε κανονικά τις πόρτες τους για το κοινό, τηρήθηκαν τα προβλεπόμενα από την Πολιτεία και τους επιστήμονες μέτρα, ωστόσο είδαν τα ταμεία τους να είναι άδεια. «Συνάδελφος του κέντρου με πήρε τηλέφωνο και μου ανέφερε πως την Δευτέρα και την Τρίτη ο τζίρος του μαγαζιού του ήταν μηδέν ευρώ» υποστηρίζει ο κ. Φιλιππίδης. Ο ίδιος προσθέτει πως σε αντίθεση με το κέντρο της πόλης όπου τα περισσότερα καταστήματα λειτούργησαν κανονικά την 11η Μαΐου, πολλές επιχειρήσεις σε Τούμπα, Χαριλάου και Μαρτίου δεν άνοιξαν. «Προτρέψαμε τα μέλη μας να κάνουν εκπτώσεις. Πολλά προϊόντα μάλιστα διατέθηκαν με έκπτωση μείον 50%. Ούτε και σε αυτές τις περιπτώσεις έγιναν πωλήσεις. Μόνο σε ορισμένες αλυσίδες υπήρξαν ουρές έξω από τα καταστήματα. Αλυσίδες μετρημένες στα δάχτυλα» καταλήγει ο Παντελής Φιλιππίδης.

«Να ανοίξει η εστίαση»

Από την πλευρά του, ο Α’ Αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Ηλιάδης αναφέρει στη «ΜτΚ» ότι είναι επιτακτική η ανάγκη να ανοίξουν νωρίτερα από την 1η Ιουνίου τα καταστήματα εστίασης, τα καφέ, τα μπαρ, τα εστιατόρια και οι ταβέρνες. «Αν ανοίξει η εστίαση θα κινηθεί η αγορά. Το λιανεμπόριο τροφοδοτεί την εστίαση και η εστίαση το λιανεμπόριο» σχολιάζει ο κ. Ηλιάδης. Μάλιστα, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης δια του προέδρου του, Μιχάλη Ζορπίδη έστειλε επιστολή στην κυβέρνηση κάνοντας έκκληση για άμεση επαναλειτουργία της εστίασης. «Πλέον ο κόσμος κυκλοφορεί ελεύθερα και σε μύριες όσες περιπτώσεις συνωστίζεται σε πεζοδρόμια, πλατείες και παραλίες. Συνεπώς τα κλειστά μαγαζιά είναι δώρον - άδωρον. Αντίθετα, η λειτουργία τους, κάτω από αυστηρούς κανόνες, θα αποκλιμάκωνε την κατάσταση στις πλατείες, θα προσέφερε υπηρεσίες υγιεινής και ασφάλειας στο κοινό, η έλλειψη των οποίων εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια υγεία ενώ ταυτόχρονα θα προσέφερε σανίδα σωτηρίας σε χιλιάδες επιχειρήσεις και τους υπαλλήλους τους, που βρίσκονται αντιμέτωποι πλέον με την ανεργία» αναφέρει στην επιστολή του ο κ. Ζορπίδης.

Μιλώντας στη «ΜτΚ» η ιδιοκτήτρια καταστήματος εσωρούχων, Τίμη Μουφτόγλου αναφέρει πως τις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας των καταστημάτων υπήρχε μια κινητικότητα. «Είδαμε κόσμο να κυκλοφορεί στην αγορά. Ορισμένοι μάλιστα περίμεναν πως και πώς να ανοίξουμε» ισχυρίζεται.

Σύμφωνα με εμπόρους και καταστηματάρχες «μπορεί να κυκλοφορούσαν πολίτες τις προηγούμενες ημέρες, δεν κυκλοφορούσαν όμως σακούλες κι αυτό είναι ανησυχητικό. Ο κόσμος βγήκε έξω στους δρόμους για να δει βιτρίνες, να χαζέψει και να αλλάξει η ψυχολογία του που για περισσότερο από 40 μέρες έπρεπε να μένει στο σπίτι του. Πολλοί εργαζόμενοι που είναι οι πελάτες μας δεν έχουν πλέον χρήματα, βρίσκονται σε αναστολή και δεν ξέρουν τι τους ξημερώνει, κι αν αύριο θα έχουν δουλειά για να μπορούν να πληρώσουν τα βασικά. Τα ψώνια αυτή την περίοδο είναι πολυτέλεια» αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Προτίμησαν τις γειτονιές

Την ώρα μάλιστα που η κεντρική αγορά της Θεσσαλονίκης δεν κατάφερε να πείσει τους καταναλωτές, καλύτερη είναι η εικόνα στις περιφερειακές γειτονιές των δήμων της Θεσσαλονίκης που γειτνιάζουν με τον κεντρικό. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ωραιοκάστρου, Βασίλη Ιακωβίδη «ο κόσμος στηρίζει τις επιχειρήσεις της γειτονιάς του». Όπως εξηγεί ο κ. Ιακωβίδης οι καταναλωτές προτίμησαν τα καταστήματα της περιοχής αφενός γιατί η σχέση με τους ιδιοκτήτες και τους εργαζομένους είναι προσωπική και αφετέρου γιατί πολλοί είναι εκείνοι που δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν ακόμα κάποιο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς για να επισκεφτούν το κέντρο, καθώς φοβούνται.

«Ναι μεν ήταν μουδιασμένα τα πράγματα, ωστόσο υπήρξε κάποια κίνηση. Οι καταναλωτές είναι ακόμα παγωμένοι. Φοβούνται να μην κολλήσουν κορονοϊό. Η κίνηση στα καταστήματά μας αυξήθηκε αυτές τις ημέρες και γιατί ήταν κλειστά τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα. Μεγαλύτερη ζήτηση είχαν τα παιδικά είδη» υποστηρίζει επιχειρηματίας του Ωραιοκάστρου.

Για ανταπόκριση του κόσμου στο κάλεσμα στήριξης της τοπικής αγοράς της Καλαμαριάς κάνει λόγο στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμαριάς, Δημήτρης Μηλιάδης. «Η καμπάνια μας φαίνεται πως απέδωσε καρπούς. Ο κόσμος ακόμα είναι διστακτικός. Προτιμά να ψωνίσει από καταστήματα που γνωρίζει. Ξέρει τον ιδιοκτήτη, ξέρει τους υπαλλήλους. Είναι πολύ σημαντικές οι προσωπικές σχέσεις. Στις δύσκολες αυτές μέρες αλλά και με το μέλλον να είναι αβέβαιο για όλους οι καταναλωτές μας προτιμούν να στηρίξουν εμάς» σχολιάζει ο κ. Μηλιάδης.

Ανάλογη με αυτή της Καλαμαριάς ήταν και η εικόνα της αγοράς του Πανοράματος. «Υπήρχε συσσωρευμένη δουλειά δυο μηνών» υποστηρίζει η ιδιοκτήτρια καταστήματος οπτικών, Όλγα Μουλαδούδη Σαΐας. «Στη δική μας την περίπτωση η αντικατάσταση οπτικών ή η παροχή υπηρεσιών για κάποια γυαλιά που έσπασαν δεν είναι πολυτέλεια αλλά ανάγκη. Ο κόσμος νιώθει ιδιαίτερη ανασφάλεια. Ναι μεν οι καταναλωτές δεν ξεχύθηκαν στους δρόμους, ωστόσο όσοι πραγματοποίησαν τις αγορές τους προτίμησαν να τις κάνουν από το συνοικιακό μαγαζί της γειτονιάς τους» λέει η κ. Μουλαδούδη Σαΐας. Η ίδια σημειώνει πως η Πολιτεία θα πρέπει να στηρίξει την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα που αποτελεί την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας.

Αυξημένη κινητικότητα στον Εύοσμο

euosmos-agora.jpg

Δεν είναι λίγα τα απογεύματα που τα πεζοδρόμια της Μ. Αλεξάνδρου, της οδού με τα περισσότερα εμπορικά καταστήματα στον Εύοσμο, πλημμυρίζουν από κόσμο. Από τις 11 Μαΐου που άνοιξαν και πάλι εμπορικά καταστήματα, πολλοί πολίτες χαζεύουν πλέον τις βιτρίνες μιας αγοράς, που έχει χαρακτηριστεί ως η ισχυρότερη περιφερειακή αγορά της Θεσσαλονίκης. «Την πρώτη ημέρα που ανοίξαμε, είχε αρκετή κίνηση. Υπήρχε μια μαζική προσέλευση στο κατάστημα μας, που δικαιολογείται επειδή ασχολούμαστε με παιδική ένδυση. Ό,τι κι αν γίνει τα παιδιά χρειάζονται συνεχώς νέα ρούχα, καθώς μεγαλώνουν γρήγορα» αναφέρει στη «ΜτΚ» ιδιοκτήτρια καταστήματος με παιδική ένδυση. Όπως επισημαίνει, ο κόσμος δεν διστάζει να εισέλθει στα καταστήματα, τηρώντας πάντα μέτρα προστασίας. «Η πραγματική εικόνα θα φανεί την δεύτερη εβδομάδα, διότι τις πρώτες ημέρες όλοι αγόρασαν τα απολύτως απαραίτητα» τονίζει η καταστηματάρχης.

Μια εβδομάδα νωρίτερα άνοιξαν τα μαγαζιά με αθλητικά είδη. Σύμφωνα με ιδιοκτήτρια καταστήματος με αθλητική υπόδηση και ένδυση στην οδό Μ. Αλεξάνδρου, οι καταναλωτές φαίνεται πως περίμεναν με αγωνία να ανοίξουν ξανά οι πόρτες. «Την πρώτη εβδομάδα, έμοιαζε σαν να διανύουμε τη Μεγάλη Εβδομάδα. Ήταν λες και περίμεναν όλοι το Πάσχα, έγινε χαμός» αναφέρει, σημειώνοντας πως και τη δεύτερη εβδομάδα επαναλειτουργίας η κίνηση παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα, κυρίως με καταναλωτές νεαρής ηλικίας.

Σε μεγάλο πολυκατάστημα στο κέντρο του Ευόσμου, σχηματίστηκαν αρκετές φορές ουρές, κάτι που ωστόσο δεν αποτυπώθηκε και στα ταμεία των καταστημάτων, σύμφωνα με εργαζόμενη. «Ο κόσμος περίμενε σε ουρές, λόγω των μέτρων προστασίας που ορίζουν τον αριθμό ατόμων εντός του καταστήματος. Οι περισσότεροι αγόραζαν προϊόντα ευρείας κατανάλωσης και όχι καλλυντικά και αρώματα» αναφέρει η εργαζόμενη.

Σε ό,τι αφορά τα καφέ και τα μπαρ που άνοιξαν προκειμένου να εξυπηρετήσουν πελάτες σερβίροντας ποτά take away, σύμφωνα με τον συντονιστή της «Πρωτοβουλίας Εστίασης Θεσσαλονίκης», Νίκο Νυφούδη όσοι άνοιξαν δούλεψαν. «Πρόκειται κυρίως για νεαρό κόσμο που αγόραζε το ποτό του σε πλαστικό και συνέχισε να κάνει την βόλτα του» λέει ο κ. Νυφούδης συμπληρώνοντας πως «ο κόσμος ήταν κλεισμένος στο σπίτι και ήθελε να ξεσκάσει».

Σημειώνεται πως μόνο στα όρια του δήμου Θεσσαλονίκης οι χώροι εστίασης αγγίζουν τους 2.000 και σε επίπεδο πολεοδομικού συγκροτήματος τους 6.000.

Ούτε για κουλούρι… δεν σταματούν οι περαστικοί

Στη νέα πραγματικότητα και τους νέους κανόνες προσαρμόζονται και οι πλανόδιοι πωλητές στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, αν και το κουλούρι αποτελεί το σήμα κατατεθέν της πόλης, πλέον οι πολίτες αποφεύγουν να το αγοράσουν από υπαίθριους πάγκους. «Βγήκα ξανά στους δρόμους μετά από τρεις μήνες, τη Δευτέρα 11 Μαΐου που άνοιξαν τα περισσότερα καταστήματα. Όμως, τις πρώτες ημέρες δεν αγόραζε σχεδόν κανείς κουλούρια» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Θεόδωρος Δανιηλίδης, πλανόδιος κουλουρτζής. Ο ίδιος ελπίζει να αυξηθεί η κίνηση τις επόμενες ημέρες, καθώς για μεγάλο χρονικό διάστημα είχε μηδενικά έσοδα. «Για να μπορέσω να δουλέψω, αγόρασα αναγκαστικά νέο κλειστό πάγκο, για να προστατεύονται τα κουλούρια και έχω διαρκώς αντισηπτικό μαζί μου» αναφέρει για τα μέτρα που έλαβε.

Από την άλλη, οι καντίνες φαίνεται πως καλύπτουν το «κενό» που αφήνουν καταστήματα εστίασης στο κέντρο της πόλης. Όπως λέει ο Θεολόγος, που εργάζεται σε καντίνα στην περιοχή της ΧΑΝΘ, αρκετός κόσμος σταματάει για να αγοράσει σάντουιτς και αναψυκτικά. «Για πολλούς αποτελούμε μοναδική επιλογή, όσο τα καταστήματα εστίασης είναι κλειστά. Δεν δείχνουν να έχουν κανένα ενδοιασμό, αγοράζουν από εμάς όπως και πριν τον κορονοϊό. Είναι σαν να παραγγέλνουν delivery φαγητό από κάποιο κατάστημα» σημειώνει ο νεαρός εργαζόμενος.

koulouria.JPG

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17 Μαΐου 2020

Των Βαγγέλη Στολάκη και Θεολόγου Ηλιού

Κίνηση στην Τσιμισκή με καταναλωτές να κυκλοφορούν, χωρίς ωστόσο να κρατούν σακούλες και τα ταμεία των καταστημάτων να παραμένουν άδεια, ουρές έξω από γνωστές αλυσίδες κυρίως με είδη ένδυσης και υπόδησης και στροφή των καταναλωτών στα καταστήματα της γειτονιάς στους περιφερειακούς στο κέντρο δήμους της Θεσσαλονίκης. Αυτή είναι η εικόνα της πρώτης εβδομάδας μετά τη δεύτερη φάση της σταδιακής άρσης των μέτρων και του lockdown που επιβλήθηκαν για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού.

Πολλοί καταναλωτές απέφυγαν να χρησιμοποιήσουν αστικά λεωφορεία και πραγματοποίησαν τα ψώνια τους από τις τοπικές αγορές, ορισμένοι θεωρώντας πως με αυτόν τον τρόπο είναι ασφαλείς και άλλοι γιατί θέλησαν να στηρίξουν τον «γείτονα» επιχειρηματία και εργαζόμενο. Την κατάσταση που δημιουργήθηκε, όπως ισχυρίζονται καταστηματάρχες στη «ΜτΚ» ευνόησε και το γεγονός ότι την πρώτη εβδομάδα επιστροφής στην… κανονικότητα γνωστά μεγάλα εμπορικά κέντρα παρέμειναν κλειστά. Το πρώτο crash test ωστόσο της αγοράς με το καταναλωτικό κοινό έχει αρνητικό πρόσημο με τα ταμεία των περισσοτέρων επιχειρήσεων να είναι μείον.

«Μουδιασμένοι» καταναλωτές παρά τις εκπτώσεις

Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης η κίνηση τις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας των καταστημάτων της πόλης ήταν υποτονική, παρά τις προσφορές και τις εκπτώσεις που έγιναν σε πολλά καταστήματα. «Την Δευτέρα υπήρχε ελάχιστη κίνηση καταναλωτών. Την Τρίτη η εικόνα ήταν απογοητευτική» ισχυρίζεται ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης. «Ο κόσμος δεν έχει χρήματα για να ψωνίσει. Το πρόβλημα δεν είναι η ψυχολογία αλλά το άδειο πορτοφόλι» λέει και συμπληρώνει: «το κράτος απουσιάζει. Όλοι όσοι χρωστούν και έχουν υποχρεώσεις που θα πρέπει να ικανοποιηθούν δεν θα τρέξουν στα μαγαζιά να ψωνίσουν». Είναι δε χαρακτηριστική η φράση του πως «περισσότερους Θεσσαλονικείς έχει η Νέα Παραλία παρά η κεντρική αγορά της πόλης». Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου ο μόνος δρόμος που είχε κίνηση ήταν η Τσιμισκή, ενώ αντιθέτως αποκαρδιωτική ήταν η εικόνα σε Μητροπόλεως, Βενιζέλου, Εγνατία και Αγίας Σοφίας.

Στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης υπολογίζεται πως υπάρχουν περίπου 3.200 επιχειρήσεις-μέλη του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης. Η πλειονότητα από αυτές την περασμένη Δευτέρα άνοιξε κανονικά τις πόρτες τους για το κοινό, τηρήθηκαν τα προβλεπόμενα από την Πολιτεία και τους επιστήμονες μέτρα, ωστόσο είδαν τα ταμεία τους να είναι άδεια. «Συνάδελφος του κέντρου με πήρε τηλέφωνο και μου ανέφερε πως την Δευτέρα και την Τρίτη ο τζίρος του μαγαζιού του ήταν μηδέν ευρώ» υποστηρίζει ο κ. Φιλιππίδης. Ο ίδιος προσθέτει πως σε αντίθεση με το κέντρο της πόλης όπου τα περισσότερα καταστήματα λειτούργησαν κανονικά την 11η Μαΐου, πολλές επιχειρήσεις σε Τούμπα, Χαριλάου και Μαρτίου δεν άνοιξαν. «Προτρέψαμε τα μέλη μας να κάνουν εκπτώσεις. Πολλά προϊόντα μάλιστα διατέθηκαν με έκπτωση μείον 50%. Ούτε και σε αυτές τις περιπτώσεις έγιναν πωλήσεις. Μόνο σε ορισμένες αλυσίδες υπήρξαν ουρές έξω από τα καταστήματα. Αλυσίδες μετρημένες στα δάχτυλα» καταλήγει ο Παντελής Φιλιππίδης.

«Να ανοίξει η εστίαση»

Από την πλευρά του, ο Α’ Αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Ηλιάδης αναφέρει στη «ΜτΚ» ότι είναι επιτακτική η ανάγκη να ανοίξουν νωρίτερα από την 1η Ιουνίου τα καταστήματα εστίασης, τα καφέ, τα μπαρ, τα εστιατόρια και οι ταβέρνες. «Αν ανοίξει η εστίαση θα κινηθεί η αγορά. Το λιανεμπόριο τροφοδοτεί την εστίαση και η εστίαση το λιανεμπόριο» σχολιάζει ο κ. Ηλιάδης. Μάλιστα, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης δια του προέδρου του, Μιχάλη Ζορπίδη έστειλε επιστολή στην κυβέρνηση κάνοντας έκκληση για άμεση επαναλειτουργία της εστίασης. «Πλέον ο κόσμος κυκλοφορεί ελεύθερα και σε μύριες όσες περιπτώσεις συνωστίζεται σε πεζοδρόμια, πλατείες και παραλίες. Συνεπώς τα κλειστά μαγαζιά είναι δώρον - άδωρον. Αντίθετα, η λειτουργία τους, κάτω από αυστηρούς κανόνες, θα αποκλιμάκωνε την κατάσταση στις πλατείες, θα προσέφερε υπηρεσίες υγιεινής και ασφάλειας στο κοινό, η έλλειψη των οποίων εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια υγεία ενώ ταυτόχρονα θα προσέφερε σανίδα σωτηρίας σε χιλιάδες επιχειρήσεις και τους υπαλλήλους τους, που βρίσκονται αντιμέτωποι πλέον με την ανεργία» αναφέρει στην επιστολή του ο κ. Ζορπίδης.

Μιλώντας στη «ΜτΚ» η ιδιοκτήτρια καταστήματος εσωρούχων, Τίμη Μουφτόγλου αναφέρει πως τις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας των καταστημάτων υπήρχε μια κινητικότητα. «Είδαμε κόσμο να κυκλοφορεί στην αγορά. Ορισμένοι μάλιστα περίμεναν πως και πώς να ανοίξουμε» ισχυρίζεται.

Σύμφωνα με εμπόρους και καταστηματάρχες «μπορεί να κυκλοφορούσαν πολίτες τις προηγούμενες ημέρες, δεν κυκλοφορούσαν όμως σακούλες κι αυτό είναι ανησυχητικό. Ο κόσμος βγήκε έξω στους δρόμους για να δει βιτρίνες, να χαζέψει και να αλλάξει η ψυχολογία του που για περισσότερο από 40 μέρες έπρεπε να μένει στο σπίτι του. Πολλοί εργαζόμενοι που είναι οι πελάτες μας δεν έχουν πλέον χρήματα, βρίσκονται σε αναστολή και δεν ξέρουν τι τους ξημερώνει, κι αν αύριο θα έχουν δουλειά για να μπορούν να πληρώσουν τα βασικά. Τα ψώνια αυτή την περίοδο είναι πολυτέλεια» αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Προτίμησαν τις γειτονιές

Την ώρα μάλιστα που η κεντρική αγορά της Θεσσαλονίκης δεν κατάφερε να πείσει τους καταναλωτές, καλύτερη είναι η εικόνα στις περιφερειακές γειτονιές των δήμων της Θεσσαλονίκης που γειτνιάζουν με τον κεντρικό. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ωραιοκάστρου, Βασίλη Ιακωβίδη «ο κόσμος στηρίζει τις επιχειρήσεις της γειτονιάς του». Όπως εξηγεί ο κ. Ιακωβίδης οι καταναλωτές προτίμησαν τα καταστήματα της περιοχής αφενός γιατί η σχέση με τους ιδιοκτήτες και τους εργαζομένους είναι προσωπική και αφετέρου γιατί πολλοί είναι εκείνοι που δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν ακόμα κάποιο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς για να επισκεφτούν το κέντρο, καθώς φοβούνται.

«Ναι μεν ήταν μουδιασμένα τα πράγματα, ωστόσο υπήρξε κάποια κίνηση. Οι καταναλωτές είναι ακόμα παγωμένοι. Φοβούνται να μην κολλήσουν κορονοϊό. Η κίνηση στα καταστήματά μας αυξήθηκε αυτές τις ημέρες και γιατί ήταν κλειστά τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα. Μεγαλύτερη ζήτηση είχαν τα παιδικά είδη» υποστηρίζει επιχειρηματίας του Ωραιοκάστρου.

Για ανταπόκριση του κόσμου στο κάλεσμα στήριξης της τοπικής αγοράς της Καλαμαριάς κάνει λόγο στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμαριάς, Δημήτρης Μηλιάδης. «Η καμπάνια μας φαίνεται πως απέδωσε καρπούς. Ο κόσμος ακόμα είναι διστακτικός. Προτιμά να ψωνίσει από καταστήματα που γνωρίζει. Ξέρει τον ιδιοκτήτη, ξέρει τους υπαλλήλους. Είναι πολύ σημαντικές οι προσωπικές σχέσεις. Στις δύσκολες αυτές μέρες αλλά και με το μέλλον να είναι αβέβαιο για όλους οι καταναλωτές μας προτιμούν να στηρίξουν εμάς» σχολιάζει ο κ. Μηλιάδης.

Ανάλογη με αυτή της Καλαμαριάς ήταν και η εικόνα της αγοράς του Πανοράματος. «Υπήρχε συσσωρευμένη δουλειά δυο μηνών» υποστηρίζει η ιδιοκτήτρια καταστήματος οπτικών, Όλγα Μουλαδούδη Σαΐας. «Στη δική μας την περίπτωση η αντικατάσταση οπτικών ή η παροχή υπηρεσιών για κάποια γυαλιά που έσπασαν δεν είναι πολυτέλεια αλλά ανάγκη. Ο κόσμος νιώθει ιδιαίτερη ανασφάλεια. Ναι μεν οι καταναλωτές δεν ξεχύθηκαν στους δρόμους, ωστόσο όσοι πραγματοποίησαν τις αγορές τους προτίμησαν να τις κάνουν από το συνοικιακό μαγαζί της γειτονιάς τους» λέει η κ. Μουλαδούδη Σαΐας. Η ίδια σημειώνει πως η Πολιτεία θα πρέπει να στηρίξει την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα που αποτελεί την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας.

Αυξημένη κινητικότητα στον Εύοσμο

euosmos-agora.jpg

Δεν είναι λίγα τα απογεύματα που τα πεζοδρόμια της Μ. Αλεξάνδρου, της οδού με τα περισσότερα εμπορικά καταστήματα στον Εύοσμο, πλημμυρίζουν από κόσμο. Από τις 11 Μαΐου που άνοιξαν και πάλι εμπορικά καταστήματα, πολλοί πολίτες χαζεύουν πλέον τις βιτρίνες μιας αγοράς, που έχει χαρακτηριστεί ως η ισχυρότερη περιφερειακή αγορά της Θεσσαλονίκης. «Την πρώτη ημέρα που ανοίξαμε, είχε αρκετή κίνηση. Υπήρχε μια μαζική προσέλευση στο κατάστημα μας, που δικαιολογείται επειδή ασχολούμαστε με παιδική ένδυση. Ό,τι κι αν γίνει τα παιδιά χρειάζονται συνεχώς νέα ρούχα, καθώς μεγαλώνουν γρήγορα» αναφέρει στη «ΜτΚ» ιδιοκτήτρια καταστήματος με παιδική ένδυση. Όπως επισημαίνει, ο κόσμος δεν διστάζει να εισέλθει στα καταστήματα, τηρώντας πάντα μέτρα προστασίας. «Η πραγματική εικόνα θα φανεί την δεύτερη εβδομάδα, διότι τις πρώτες ημέρες όλοι αγόρασαν τα απολύτως απαραίτητα» τονίζει η καταστηματάρχης.

Μια εβδομάδα νωρίτερα άνοιξαν τα μαγαζιά με αθλητικά είδη. Σύμφωνα με ιδιοκτήτρια καταστήματος με αθλητική υπόδηση και ένδυση στην οδό Μ. Αλεξάνδρου, οι καταναλωτές φαίνεται πως περίμεναν με αγωνία να ανοίξουν ξανά οι πόρτες. «Την πρώτη εβδομάδα, έμοιαζε σαν να διανύουμε τη Μεγάλη Εβδομάδα. Ήταν λες και περίμεναν όλοι το Πάσχα, έγινε χαμός» αναφέρει, σημειώνοντας πως και τη δεύτερη εβδομάδα επαναλειτουργίας η κίνηση παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα, κυρίως με καταναλωτές νεαρής ηλικίας.

Σε μεγάλο πολυκατάστημα στο κέντρο του Ευόσμου, σχηματίστηκαν αρκετές φορές ουρές, κάτι που ωστόσο δεν αποτυπώθηκε και στα ταμεία των καταστημάτων, σύμφωνα με εργαζόμενη. «Ο κόσμος περίμενε σε ουρές, λόγω των μέτρων προστασίας που ορίζουν τον αριθμό ατόμων εντός του καταστήματος. Οι περισσότεροι αγόραζαν προϊόντα ευρείας κατανάλωσης και όχι καλλυντικά και αρώματα» αναφέρει η εργαζόμενη.

Σε ό,τι αφορά τα καφέ και τα μπαρ που άνοιξαν προκειμένου να εξυπηρετήσουν πελάτες σερβίροντας ποτά take away, σύμφωνα με τον συντονιστή της «Πρωτοβουλίας Εστίασης Θεσσαλονίκης», Νίκο Νυφούδη όσοι άνοιξαν δούλεψαν. «Πρόκειται κυρίως για νεαρό κόσμο που αγόραζε το ποτό του σε πλαστικό και συνέχισε να κάνει την βόλτα του» λέει ο κ. Νυφούδης συμπληρώνοντας πως «ο κόσμος ήταν κλεισμένος στο σπίτι και ήθελε να ξεσκάσει».

Σημειώνεται πως μόνο στα όρια του δήμου Θεσσαλονίκης οι χώροι εστίασης αγγίζουν τους 2.000 και σε επίπεδο πολεοδομικού συγκροτήματος τους 6.000.

Ούτε για κουλούρι… δεν σταματούν οι περαστικοί

Στη νέα πραγματικότητα και τους νέους κανόνες προσαρμόζονται και οι πλανόδιοι πωλητές στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, αν και το κουλούρι αποτελεί το σήμα κατατεθέν της πόλης, πλέον οι πολίτες αποφεύγουν να το αγοράσουν από υπαίθριους πάγκους. «Βγήκα ξανά στους δρόμους μετά από τρεις μήνες, τη Δευτέρα 11 Μαΐου που άνοιξαν τα περισσότερα καταστήματα. Όμως, τις πρώτες ημέρες δεν αγόραζε σχεδόν κανείς κουλούρια» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Θεόδωρος Δανιηλίδης, πλανόδιος κουλουρτζής. Ο ίδιος ελπίζει να αυξηθεί η κίνηση τις επόμενες ημέρες, καθώς για μεγάλο χρονικό διάστημα είχε μηδενικά έσοδα. «Για να μπορέσω να δουλέψω, αγόρασα αναγκαστικά νέο κλειστό πάγκο, για να προστατεύονται τα κουλούρια και έχω διαρκώς αντισηπτικό μαζί μου» αναφέρει για τα μέτρα που έλαβε.

Από την άλλη, οι καντίνες φαίνεται πως καλύπτουν το «κενό» που αφήνουν καταστήματα εστίασης στο κέντρο της πόλης. Όπως λέει ο Θεολόγος, που εργάζεται σε καντίνα στην περιοχή της ΧΑΝΘ, αρκετός κόσμος σταματάει για να αγοράσει σάντουιτς και αναψυκτικά. «Για πολλούς αποτελούμε μοναδική επιλογή, όσο τα καταστήματα εστίασης είναι κλειστά. Δεν δείχνουν να έχουν κανένα ενδοιασμό, αγοράζουν από εμάς όπως και πριν τον κορονοϊό. Είναι σαν να παραγγέλνουν delivery φαγητό από κάποιο κατάστημα» σημειώνει ο νεαρός εργαζόμενος.

koulouria.JPG

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17 Μαΐου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία