ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού στη Νέα Μηχανιώνα

Εγκαινιάζεται αύριο Παρασκευή από τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη

 05/09/2019 07:00

Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού στη Νέα Μηχανιώνα
Ο Γιάννης Πλακιωτάκης.

Της Βασιλικής Σοφιανού

Τα εγκαίνια της ΔΕΘ είθισται να συνοδεύονται εδώ και δεκαετίες από τη σύσσωμη παρουσία των οικονομικών επιτελείων των εκάστοτε κυβερνήσεων, που προεξάρχοντος του εκάστοτε πρωθυπουργού δίνουν τον «παλμό» της οικονομικής πολιτικής του επόμενου έτους ή και τετραετίας σε περίπτωση -όπως φέτος- νεοεκλεγεισών κυβερνήσεων.

Φέτος, ισχυρό θα είναι το στίγμα της κυβερνητικής και επιχειρηματικής παρουσίας στην πόλη για τη ΔΕΘ και από το μέτωπο της Ναυτιλίας, με τα εγκαίνια -σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ»- του Κέντρου Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ) στη Νέα Μηχανιώνα από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη, το πρωί της επόμενης Παρασκευής 6 Σεπτεμβρίου.

Στην εκδήλωση θα παραστεί, επίσης, και ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης. Αργότερα, δε, την ίδια ημέρα, ο υπουργός Ναυτιλίας θα συμμετέχει σε πανηγυρική ανοιχτή συνεδρίαση του δ.σ. της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, που θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις του ΟΛΘ και το μεσημέρι της επόμενης ημέρας θα εγκαινιάσει το περίπτερο του ΟΛΘ στην 84η ΔΕΘ.

Χρόνιο αίτημα της ναυτιλιακής κοινότητας

Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και προσωπικά ο κ. Πλακιωτάκης, έδωσε άμεση προτεραιότητα με την ανάληψη των καθηκόντων του αφενός στο μέγιστο δυνατό συντονισμό των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου για την εξασφάλιση του διοικητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού, που θα στελεχώσει το νέο ΚΕΣΕΝ της Μακεδονίας, αφετέρου στην προμήθεια του απαιτούμενου υλικοτεχνικού εξοπλισμού για την υποστήριξη του διοικητικού έργου και του αναγκαίου εξοπλισμού για τις ανάγκες εκτέλεσης του εκπαιδευτικού έργου, αλλά και στη διαμόρφωση των κτιριακών εγκαταστάσεων, μέσω σημαντικής δωρεάς από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Αποτέλεσμα των προσπαθειών αυτών ήταν να καταστεί εφικτή η έναρξη λειτουργίας του Κέντρου την ερχόμενη εβδομάδα, με τη διεξαγωγή αρχικά τμημάτων ειδικής εκπαίδευσης.

Το ΚΕΣΕΝ Πλοιάρχων/Μηχανικών στη Νέα Μηχανιώνα ιδρύθηκε με το άρθρο 137 του ν. 4504/2017 (Α’ 184), αλλά δεν είχε ενεργοποιηθεί μέχρι σήμερα και η λειτουργία του αποτελεί χρόνιο αίτημα της ναυτιλιακής κοινότητας, καθώς μέχρι σήμερα η προσφερόμενη κατάρτιση-επιμόρφωση στους ναυτικούς παρεχόταν μόνο μέσω του ΚΕΣΕΝ Πλοιάρχων - Μηχανικών, που εδρεύει στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη Ρέντη στην Αττική. Δηλαδή οι ναυτικοί όλης της χώρας που έπρεπε να περάσουν από κατάρτιση, προκειμένου είτε να πάρουν τους νέους τους βαθμούς είτε να επικαιροποιήσουν τις γνώσεις τους, έπρεπε αναγκαστικά να κατέβουν στο ΚΕΣΕΝ της Αθήνας με τη συνακόλουθη απώλεια χρόνου, χρημάτων κ.ο.κ.

Με τη λειτουργία ΚΕΣΕΝ Πλοιάρχων/Μηχανικών στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας δίνεται πλέον η δυνατότητα κρίσιμης αποσυμφόρησης του ΚΕΣΕΝ Π-Μ της Αττικής, μειώνοντας τους υπάρχοντες γεωγραφικούς και οικονομικούς περιορισμούς, με άμεσα οφέλη τόσο για την αύξηση των ευκαιριών παρεχόμενης επιμόρφωσης - μετεκπαίδευσης που δίδονται στους έλληνες ναυτικούς όσο και για τη μέγιστη απορρόφηση των ναυτικών από την ελληνική και ξένη αγορά εργασίας. Παράλληλα, η λειτουργία της σχολής στη Νέα Μηχανιώνα θα αποφέρει εύλογα οφέλη για την τοπική οικονομία και κοινωνία της περιοχής και της Θεσσαλονίκης ευρύτερα.

Στα Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (Κ.Ε.Σ.Ε.Ν.) παρέχεται επαγγελματική κατάρτιση - επιμόρφωση σε ναυτικούς, με θεωρητική και πρακτική διδασκαλία, προκειμένου οι ναυτικοί να αποκτήσουν τα αναγκαία επαγγελματικά προσόντα, ανάλογα με την ειδικότητά τους (παρακολούθηση προαγωγικών κύκλων σπουδών για την απόκτηση διπλωμάτων Πλοιάρχων και Μηχανικών Α’ και Β’ τάξης καθώς και συμμετοχή σε τμήματα ειδικής εκπαίδευσης για την απόκτηση πιστοποιητικών εξασφάλισης συνεχούς ικανότητας και εκσυγχρονισμού των γνώσεων, βασικής και προχωρημένης εκπαίδευσης σε ειδικούς τύπους πλοίων, προσομοίωσης κτλ.).

Αλλαγές στις «άγονες γραμμές» με αύξηση κονδυλίων κατά 25%

Ωφελημένη, έστω εμμέσως, αναμένεται να βγει η Θεσσαλονίκη (και άμεσα σίγουρα τα νησιά του Βορείου Αιγαίου) από τις επικείμενες αλλαγές στις άγονες γραμμές και ευρύτερα στην ελληνική ακτοπλοΐα, που προωθεί η νέα ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας.

Σύμφωνα με το σχετικό «Σχέδιο Πλακιωτάκη» για την ακτοπλοΐα, όπως πληροφορείται η «ΜτΚ», το οποίο αποσκοπεί στην αποφυγή στο μέλλον «φαινομένων Σαμοθράκης», πρόκειται να γίνει αύξηση των κονδυλίων για τις άγονες γραμμές (γραμμές Δημόσιας Υπηρεσίας), της τάξης του 25%, προκειμένου να εξασφαλιστούν βιώσιμες, ασφαλείς και τακτικές συγκοινωνίες στα νησιά που εντάσσονται σε αυτές. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 95%-97% της κίνησης από και προς τα νησιά με πλοίο καλύπτεται με ελεύθερες δρομολογήσεις. Οι γραμμές Δημόσιας Υπηρεσίας καλύπτουν μόνο το 3%-5% της κίνησης, αλλά είναι μεγάλης εθνικής σημασίας καθώς εξυπηρετούν 44 νησιά, η ανάπτυξη των οποίων, ο πληθυσμός και η επιβίωση των κατοίκων εξαρτάται αποκλειστικά από την ακτοπλοϊκή τους εξυπηρέτηση.

Η αύξηση των κονδυλίων σημαίνει αυτόματα αύξηση των μισθωμάτων (σ.σ. από τα περίπου 90 εκατ. ευρώ στα 115 εκατ. για το 2020 -μέρος της αύξησης προκύπτει και από την ανάγκη να καλυφθεί το αυξημένο κόστος των νέων καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο, που πρέπει να χρησιμοποιούν τα πλοία από την 1η Ιανουαρίου του 2020).

Παράλληλα, μπαίνουν από πλευράς υπουργείου υψηλότερες προδιαγραφές για τα πλοία που θα εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές και θεσμοθετείται και η ύπαρξη «πλοίου αντικατάστασης» από τις εταιρείες που θα κερδίζουν τους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές.

Το υπουργείο Ναυτιλίας προχωρά άμεσα τη σχετική νομοθετική ρύθμιση, με στόχο οι επόμενοι διαγωνισμοί για τις άγονες γραμμές να γίνουν με το νέο νομικό πλαίσιο.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" την 1η Σεπτεμβρίου 2019


Της Βασιλικής Σοφιανού

Τα εγκαίνια της ΔΕΘ είθισται να συνοδεύονται εδώ και δεκαετίες από τη σύσσωμη παρουσία των οικονομικών επιτελείων των εκάστοτε κυβερνήσεων, που προεξάρχοντος του εκάστοτε πρωθυπουργού δίνουν τον «παλμό» της οικονομικής πολιτικής του επόμενου έτους ή και τετραετίας σε περίπτωση -όπως φέτος- νεοεκλεγεισών κυβερνήσεων.

Φέτος, ισχυρό θα είναι το στίγμα της κυβερνητικής και επιχειρηματικής παρουσίας στην πόλη για τη ΔΕΘ και από το μέτωπο της Ναυτιλίας, με τα εγκαίνια -σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ»- του Κέντρου Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ) στη Νέα Μηχανιώνα από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη, το πρωί της επόμενης Παρασκευής 6 Σεπτεμβρίου.

Στην εκδήλωση θα παραστεί, επίσης, και ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης. Αργότερα, δε, την ίδια ημέρα, ο υπουργός Ναυτιλίας θα συμμετέχει σε πανηγυρική ανοιχτή συνεδρίαση του δ.σ. της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, που θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις του ΟΛΘ και το μεσημέρι της επόμενης ημέρας θα εγκαινιάσει το περίπτερο του ΟΛΘ στην 84η ΔΕΘ.

Χρόνιο αίτημα της ναυτιλιακής κοινότητας

Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και προσωπικά ο κ. Πλακιωτάκης, έδωσε άμεση προτεραιότητα με την ανάληψη των καθηκόντων του αφενός στο μέγιστο δυνατό συντονισμό των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου για την εξασφάλιση του διοικητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού, που θα στελεχώσει το νέο ΚΕΣΕΝ της Μακεδονίας, αφετέρου στην προμήθεια του απαιτούμενου υλικοτεχνικού εξοπλισμού για την υποστήριξη του διοικητικού έργου και του αναγκαίου εξοπλισμού για τις ανάγκες εκτέλεσης του εκπαιδευτικού έργου, αλλά και στη διαμόρφωση των κτιριακών εγκαταστάσεων, μέσω σημαντικής δωρεάς από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Αποτέλεσμα των προσπαθειών αυτών ήταν να καταστεί εφικτή η έναρξη λειτουργίας του Κέντρου την ερχόμενη εβδομάδα, με τη διεξαγωγή αρχικά τμημάτων ειδικής εκπαίδευσης.

Το ΚΕΣΕΝ Πλοιάρχων/Μηχανικών στη Νέα Μηχανιώνα ιδρύθηκε με το άρθρο 137 του ν. 4504/2017 (Α’ 184), αλλά δεν είχε ενεργοποιηθεί μέχρι σήμερα και η λειτουργία του αποτελεί χρόνιο αίτημα της ναυτιλιακής κοινότητας, καθώς μέχρι σήμερα η προσφερόμενη κατάρτιση-επιμόρφωση στους ναυτικούς παρεχόταν μόνο μέσω του ΚΕΣΕΝ Πλοιάρχων - Μηχανικών, που εδρεύει στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη Ρέντη στην Αττική. Δηλαδή οι ναυτικοί όλης της χώρας που έπρεπε να περάσουν από κατάρτιση, προκειμένου είτε να πάρουν τους νέους τους βαθμούς είτε να επικαιροποιήσουν τις γνώσεις τους, έπρεπε αναγκαστικά να κατέβουν στο ΚΕΣΕΝ της Αθήνας με τη συνακόλουθη απώλεια χρόνου, χρημάτων κ.ο.κ.

Με τη λειτουργία ΚΕΣΕΝ Πλοιάρχων/Μηχανικών στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας δίνεται πλέον η δυνατότητα κρίσιμης αποσυμφόρησης του ΚΕΣΕΝ Π-Μ της Αττικής, μειώνοντας τους υπάρχοντες γεωγραφικούς και οικονομικούς περιορισμούς, με άμεσα οφέλη τόσο για την αύξηση των ευκαιριών παρεχόμενης επιμόρφωσης - μετεκπαίδευσης που δίδονται στους έλληνες ναυτικούς όσο και για τη μέγιστη απορρόφηση των ναυτικών από την ελληνική και ξένη αγορά εργασίας. Παράλληλα, η λειτουργία της σχολής στη Νέα Μηχανιώνα θα αποφέρει εύλογα οφέλη για την τοπική οικονομία και κοινωνία της περιοχής και της Θεσσαλονίκης ευρύτερα.

Στα Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (Κ.Ε.Σ.Ε.Ν.) παρέχεται επαγγελματική κατάρτιση - επιμόρφωση σε ναυτικούς, με θεωρητική και πρακτική διδασκαλία, προκειμένου οι ναυτικοί να αποκτήσουν τα αναγκαία επαγγελματικά προσόντα, ανάλογα με την ειδικότητά τους (παρακολούθηση προαγωγικών κύκλων σπουδών για την απόκτηση διπλωμάτων Πλοιάρχων και Μηχανικών Α’ και Β’ τάξης καθώς και συμμετοχή σε τμήματα ειδικής εκπαίδευσης για την απόκτηση πιστοποιητικών εξασφάλισης συνεχούς ικανότητας και εκσυγχρονισμού των γνώσεων, βασικής και προχωρημένης εκπαίδευσης σε ειδικούς τύπους πλοίων, προσομοίωσης κτλ.).

Αλλαγές στις «άγονες γραμμές» με αύξηση κονδυλίων κατά 25%

Ωφελημένη, έστω εμμέσως, αναμένεται να βγει η Θεσσαλονίκη (και άμεσα σίγουρα τα νησιά του Βορείου Αιγαίου) από τις επικείμενες αλλαγές στις άγονες γραμμές και ευρύτερα στην ελληνική ακτοπλοΐα, που προωθεί η νέα ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας.

Σύμφωνα με το σχετικό «Σχέδιο Πλακιωτάκη» για την ακτοπλοΐα, όπως πληροφορείται η «ΜτΚ», το οποίο αποσκοπεί στην αποφυγή στο μέλλον «φαινομένων Σαμοθράκης», πρόκειται να γίνει αύξηση των κονδυλίων για τις άγονες γραμμές (γραμμές Δημόσιας Υπηρεσίας), της τάξης του 25%, προκειμένου να εξασφαλιστούν βιώσιμες, ασφαλείς και τακτικές συγκοινωνίες στα νησιά που εντάσσονται σε αυτές. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 95%-97% της κίνησης από και προς τα νησιά με πλοίο καλύπτεται με ελεύθερες δρομολογήσεις. Οι γραμμές Δημόσιας Υπηρεσίας καλύπτουν μόνο το 3%-5% της κίνησης, αλλά είναι μεγάλης εθνικής σημασίας καθώς εξυπηρετούν 44 νησιά, η ανάπτυξη των οποίων, ο πληθυσμός και η επιβίωση των κατοίκων εξαρτάται αποκλειστικά από την ακτοπλοϊκή τους εξυπηρέτηση.

Η αύξηση των κονδυλίων σημαίνει αυτόματα αύξηση των μισθωμάτων (σ.σ. από τα περίπου 90 εκατ. ευρώ στα 115 εκατ. για το 2020 -μέρος της αύξησης προκύπτει και από την ανάγκη να καλυφθεί το αυξημένο κόστος των νέων καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο, που πρέπει να χρησιμοποιούν τα πλοία από την 1η Ιανουαρίου του 2020).

Παράλληλα, μπαίνουν από πλευράς υπουργείου υψηλότερες προδιαγραφές για τα πλοία που θα εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές και θεσμοθετείται και η ύπαρξη «πλοίου αντικατάστασης» από τις εταιρείες που θα κερδίζουν τους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές.

Το υπουργείο Ναυτιλίας προχωρά άμεσα τη σχετική νομοθετική ρύθμιση, με στόχο οι επόμενοι διαγωνισμοί για τις άγονες γραμμές να γίνουν με το νέο νομικό πλαίσιο.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" την 1η Σεπτεμβρίου 2019


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία