ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Καμπανάκι στην κυβέρνηση χτυπούν οι Θεσσαλονικείς

Το 33,2 % αξιολογεί αρνητικά τους σχεδιασμούς για την πόλη - Οι συγκοινωνίες το μεγαλύτερο πρόβλημα - Έρευνα της εταιρείας του «to the point»

 06/09/2020 18:00

Καμπανάκι στην κυβέρνηση χτυπούν οι Θεσσαλονικείς
Εικόνα 1.

Επιμέλεια: Βαγγέλης Στολάκης

Να αντιστρέψει το κλίμα στην πόλη σε ό,τι αφορά την άποψη που έχουν οι Θεσσαλονικείς για τα έργα που έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση πως θα υλοποιήσει, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα των Θεσσαλονικέων θα επιχειρήσει το Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2020 ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα του Thessaloniki Helexpo Forum, που θα πραγματοποιηθεί σε λίγες ημέρες στη θέση της ακυρωθείσας 85ης ΔΕΘ.

Το 33,2% των πολιτών αξιολογεί αρνητικά όσα έχει ακούσει ή διαβάσει για τα σχέδια της κυβέρνησης σε σχέση με την περιοχή της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία «to the point» για το δήμο Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την δωδέκατη σε σειρά έρευνα που πραγματοποιεί η εταιρεία πριν από τη διεξαγωγή της ΔΕΘ. Ο κ. Μητσοτάκης καλείται να αντιστρέψει το κλίμα, δίνοντας απαντήσεις στα μεγάλα προβλήματα που διαχρονικά ταλαιπωρούν τη Θεσσαλονίκη, όπως είναι το ζήτημα των αστικών συγκοινωνιών, το Μετρό και οι υποδομές.

Την ίδια ώρα, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας φαίνεται πως ένα χρόνο μετά την ανάληψη της διοίκησης από το Γιάννη Μπουτάρη εξακολουθεί να διατηρεί σε αυξημένα ποσοστά τη δημοφιλία του με τις θετικές γνώμες να αγγίζουν το 60% και τις αρνητικές μόλις το 28,5%. Θετική είναι και η αποτίμηση των επιλογών του σε ό,τι αφορά τις στρατηγικές επιλογές της διοίκησης Ζέρβα, όπως για παράδειγμα η αγορά 50 αστικών από την Λειψία για την ενίσχυση του στόλου του ΟΑΣΘ αλλά και η δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας (εικόνα 1) το 33,2% των πολιτών απαντά πως αξιολογεί αρνητικά όσα έχει ακούσει ή διαβάσει για τα σχέδια της κυβέρνησης σε σχέση με την περιοχή της Θεσσαλονίκης, ενώ θετικά τα αξιολογεί το 27,4%. Ουδέτερη άποψη έχει το ¼ των ερωτηθέντων. Τα υψηλότερα ποσοστά εκείνων που κρίνουν αρνητικά τα σχέδια της κυβέρνησης ανήκει στην ηλιακή ομάδα 45-54 ετών. Την ίδια ώρα, τα ¾ όσων συμμετείχαν στην έρευνα, σε ποσοστό 76,1 % (εικόνα 2) φαίνεται πως επικροτεί την απόφαση της κυβέρνησης να ακυρώσει την φετινή διοργάνωση της ΔΕΘ εξαιτίας της πρόσφατης έξαρσης των κρουσμάτων του κορονοϊού.

eikona2.jpg

Οι Θεσσαλονικείς τοποθετούν το συγκοινωνιακό ως πρώτο μεταξύ των προβλημάτων της πόλης και για το λόγο αυτό θα επιθυμούσαν να ακούσουν από τα πρωθυπουργικά χείλη να εξαγγέλλουν ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών. Ζητούν επίσης από την κυβέρνηση: ενίσχυση του κοινωνικού κράτους, στήριξη της επιχειρηματικότητας, μεγάλες αναπτυξιακές υποδομές, μέτρα στήριξης στους κλάδους της εστίασης και του τουρισμού, επιτάχυνση των διαδικασιών στην απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων για τα έργα στην πόλη και ανάπτυξη της έρευνας και της καινοτομίας (εικόνα 3).

eikona3.jpg


Θετικό πρόσημο ο «πρώτος χρόνος Ζέρβα»

Σε ό,τι αφορά τη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα τον πρώτο χρόνο της θητείας της νέας δημοτικής αρχής οι θετικές γνώμες αγγίζουν το 62,6% με τις αρνητικές να είναι 37,4% (εικόνα 4)

eikona4.jpg

Θετικά αξιολογεί επίσης η πλειονότητα των ερωτηθέντων (περίπου 8 στους 10) την επιλογή του Κωνσταντίνου Ζέρβα να ασχοληθεί με θέματα της πόλης εκτός από τις θεσμοθετημένες αρμοδιότητές του, όπως για παράδειγμα, το Μετρό, την ενίσχυση του ΟΑΣΘ κ.ά. Ειδικότερα για την πρωτοβουλία της διοίκησης του δήμου να αγοράσει 50 αστικά από τον αδελφοποιημένο δήμο της Λειψίας και να τα παραχωρήσει στον ΟΑΣΘ για ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου το 86,1% των ερωτηθέντων συμφωνεί, με το μόλις 10,1% των ερωτηθέντων να διαφωνεί (εικόνα 5)

eikona5.jpg

Θετικά κρίνει 1 στους δυο περίπου (58,1%) την πρωτοβουλία της διοίκησης για τη διαμόρφωση ποδηλατοδρόμων σε βασικές αρτηρίες της πόλης (Λεωφόρος Νίκης, Νέα Εγνατία, κ.ά.). Διαφωνεί το 37,8% (εικόνα 6). Μάλιστα στις μικρές ηλικιακές ομάδες (17-24), προφανώς είναι εκείνες οι οποίες χρησιμοποιούν εναλλακτικά μέσα μετακίνησης, θετικά απαντά το 84,4% των ερωτηθέντων.

eikona6.jpg

Ένα χρόνο μετά την ανάληψη της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης ο Κωνσταντίνος Ζέρβας εξακολουθεί να διατηρεί τα υψηλά ποσοστά δημοφιλίας του (το 60% έχει θετική γνώμη και μόλις το 28,5% έχει αρνητική άποψη για τον σημερινό δήμαρχο), ενώ το 54,4% εκτιμά ότι με διοίκηση Ζέρβα η πόλη θα έχει καλύτερη πορεία (εικόνα 7).

eikona7.jpg

Ιεράρχηση προβλημάτων

Πιο συγκεκριμένα αναφερόμενοι στα προβλήματα της περιοχής τους οι Θεσσαλονικείς εκτιμούν πως το σημαντικότερο είναι αυτό των συγκοινωνιών (32,8%). Ακολουθεί η καθαριότητα (23,3%), η απουσία χώρων στάθμευσης (9,7%), το πράσινο-πάρκα (4,7%), το κυκλοφοριακό (4,1%), η εγκληματικότητα-ελλιπής αστυνόμευση (3,1%), οι αλλοδαποί (3,9%), η έλλειψη πεζοδρομίων (3,3%), η ανεργία (3,5%), το οδικό δίκτυο (4,5%) και, η υποανάπτυξη και η έλλειψη υποδομών (2,9%) (εικόνα 8)

eikona8.jpg

Ακολουθούν ο ελλιπής φωτισμός (0,6%), η μόλυνση περιβάλλοντος (2,9%), το αποχετευτικό (0,2%), τα σχολικά κτίρια (1,2%), η ιατρική περίθαλψη (0,2%), η ηχορύπανση (0,4%), η έλλειψη βιολογικού καθαρισμού (0,4%), τα ναρκωτικά (0,4%), η ακρίβεια (0,6%), το οικονομικό των πολιτών (0,6%) και τέλος η έλλειψη πολιτιστικών εκδηλώσεων (εικόνα 9).

eikona9.jpg

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απαντήσεις στην ερώτηση «Πως θα βλέπατε τη λειτουργία μίας Μητροπολιτικής Αυτοδιοίκησης στη Θεσσαλονίκη (δηλ. ένας μεγάλος δήμος που θα ασχολείται με τα κοινά θέματα όλου του πολεοδομικού συγκροτήματος) καθώς το 58,6% το βλέπει θετικά, το 18% αρνητικά, το 16,8% απαντά ουδέτερα και μόλις το 6,6% απαντά «Δεν ξέρω - Δεν απαντώ» (εικόνα 10).

eikona10.jpg

Σημειώνεται πως το 51,3% των ερωτηθέντων ήταν γυναίκες και το 48,7%, άνδρες.

«Επιβράβευση των επιλογών μας»

Σχολιάζοντας τα συμπεράσματα της μέτρησης συνεργάτες του Κωνσταντίνου Ζέρβα δήλωσαν στη «ΜτΚ» πως «από την έρευνα φαίνεται πως οι πολίτες αξιολογούν θετικά τόσο τον ίδιο το δήμαρχο, ο οποίος δεν παρουσιάζει καμία φθορά, όσο και το έργο αλλά και το μοντέλο διοίκησής του».

«Οι Θεσσαλονικείς επικροτούν τις κεντρικές πολιτικές επιλογές του κ. Ζέρβα και σε ό,τι αφορά την αγορά αστικών από την Λειψία, τις πρωτοβουλίες του για την εντατικοποίηση των εργασιών του Μετρό και το ξεκόλλημα του έργου όσο και την δημιουργία ποδηλατροδρόμων. Τους Θεσσαλονικείς του απασχολούν έντονα τα ζητήματα της καθημερινότητας. Η δε μεγάλη αποδοχή του κ. Ζέρβα τόσο από τους ψηφοφόρους της ΝΔ, του ΚΙΝΑΛ αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ δείχνει αυτή την μεγάλη αποδοχή. Πρόκειται για επιβράβευση των επιλογών της διοίκησης και δημιουργείται θετική προσδοκία» έλεγαν χαρακτηριστικά συνεργάτες του κ. Ζέρβα.

Ταυτότητα της Έρευνας - Σεπτέμβριος 2020 

Τύπος έρευνας: Ποσοτική τηλεφωνική έρευνα με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και την υποστήριξη Η/Υ. Η παρούσα έρευνα της εταιρείας «to the point» αποτελεί το δωδέκατο κύμα (που είχε πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά το Μάιο του ‘09 και διεξάγεται πάντοτε πριν από τα εγκαίνια της ΔΕΘ). Περιοχή έρευνας: Πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Μέθοδος - Δειγματοληψία: Τυχαία στρωματοποιημένη δειγματοληψία στους ψηφοφόρους των δήμων της Α’ Περιφέρειας Θεσσαλονίκης. Μέγεθος Δείγματος: 970 άτομα, άνδρες και γυναίκες άνω των 17 ετών, κάτοικοι και ψηφοφόροι της Α’ Περιφέρειας Θεσσαλονίκης. Μέγιστο Σφάλμα: 2,5%. Χρόνος Διεξαγωγής: 25 - 31 Αυγούστου 2020. Σταθμίσεις: Το δείγμα σταθμίστηκε εκ των υστέρων ως προς το φύλο και ως προς την ψήφο στις τελευταίες Βουλευτικές Εκλογές (Ιούλιος 2019).

Συνοπτική αναφορά της έρευνας

katsadonis.jpg

Του Δημήτρη Κατσαντώνη

Προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας ερευνών και επικοινωνίας «to the point»

Η ετήσια συνδρομητική έρευνα της εταιρείας μας Thessaloniki’s Point (πάντοτε λίγο πριν τα εγκαίνια της ΔΕΘ) ασχολείται με το κοινωνικό κλίμα στην πόλη, κυρίως σε σχέση με τα τοπικά θέματα. Αυτή είναι η δωδέκατη χρονιά διεξαγωγής της.

Η αισιοδοξία των Θεσσαλονικέων, που εδώ και δύο χρόνια έδειχνε να βαίνει αυξανόμενη, παρουσιάζεται να έχει μία πτώση υπό την επίδραση, προφανώς, των κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού: η προσδοκία πως μετά από 5 χρόνια η ζωή στην πόλη θα είναι καλύτερη υπερτερεί, έναντι της απαισιόδοξης στάσης πως θα είναι χειρότερη, κατά 10 μονάδες ενώ πέρυσι ήταν στις 23 μονάδες.

Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης εμφανίζονται να έχουν ξεκάθαρα αιτήματα, για τα οποία αναμένουν πρωθυπουργικές αναφορές την ερχόμενη εβδομάδα, που έχουν να κάνουν περισσότερο με την καθημερινότητα τους και την υποστήριξη της κοινωνικής πολιτικής και λιγότερο με τα επονομαζόμενα «μεγάλα έργα»: Η απόλυτη προτεραιότητα των ερωτηθέντων φαίνεται να είναι η ενίσχυση των συγκοινωνιών στην πόλη. Το αίτημα αυτό συνοδεύεται από την άποψη για ενίσχυση του κοινωνικού κράτους -γεγονός αναμενόμενο ίσως λόγω της συγκυρίας. Αυτό που ίσως προκαλεί περισσότερο ενδιαφέρον είναι ότι οι Θεσσαλονικείς «κλείνουν» τις μεγάλες, κατά την άποψη τους, προτεραιότητες με το αίτημα για στήριξη της επιχειρηματικότητας -οι μεγάλες αναπτυξιακές παρεμβάσεις δε συγκινούν πια τόσο τους πολίτες. Ίσως επειδή κατά καιρούς έχουν ειπωθεί πολλά και διάφορα…

Σε αυτό το πλαίσιο -ένα πλαίσιο διάχυτης ανάγκης να εκπροσωπηθεί η πόλη έναντι της πολιτικής εξουσίας για τα «απτά» προβλήματα- πρέπει να σημειωθεί η πολύ θετική άποψη για τη διοίκηση του Κ. Ζέρβα και προσωπικά για τον ίδιο το δήμαρχο Θεσσαλονίκης. Το θετικό ισοζύγιο υπέρ της διοίκησης Ζέρβα είναι 18,5 μονάδες, στοιχείο που είχε να εμφανιστεί πολλά χρόνια για το δήμο Θεσσαλονίκης. Ας προσέξουμε ότι υπάρχει έντονα θετικό ισοζύγιο στις πολύ νεαρές ηλικίες (17-24 ετών) και στις άνω των 45 ετών, ενώ οι θετικές γνώμες υπερτερούν των αρνητικών και στους ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ (κατά 5 μονάδες) και του ΚΙΝΑΛ (κατά 33 μονάδες περίπου) μονάδες (εκτός αυτών της ΝΔ όπου υπάρχει υπεροχή θετικής γνώμης κατά 45 μονάδες). Επίσης, η προσωπική δημοφιλία του δημάρχου Θεσσαλονίκης φτάνει στο 60% (με αρνητικές γνώμες στο 28,5%), στοιχείο το οποίο επίσης εμφανίζεται σπάνια.

Από τα αμιγώς τοπικά προβλήματα, η Καθαριότητα για πρώτη φορά υποσκελίζεται από ένα άλλο θέμα, αυτό των Συγκοινωνιών, του οποίου η βαρύτητα στην καθημερινή ζωή των συμπολιτών μας αυξάνει εδώ και αρκετά χρόνια. Τέλος, να σημειώσουμε τη διαδημοτική και διακομματική συμφωνία των πολιτών της πόλης για την ανάγκη λειτουργίας Μητροπολιτικής Αυτοδιοίκησης στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης (58,6 % συμφωνούν και 18% διαφωνούν).



*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 6 Σεπτεμβρίου 2020

Επιμέλεια: Βαγγέλης Στολάκης

Να αντιστρέψει το κλίμα στην πόλη σε ό,τι αφορά την άποψη που έχουν οι Θεσσαλονικείς για τα έργα που έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση πως θα υλοποιήσει, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα των Θεσσαλονικέων θα επιχειρήσει το Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2020 ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα του Thessaloniki Helexpo Forum, που θα πραγματοποιηθεί σε λίγες ημέρες στη θέση της ακυρωθείσας 85ης ΔΕΘ.

Το 33,2% των πολιτών αξιολογεί αρνητικά όσα έχει ακούσει ή διαβάσει για τα σχέδια της κυβέρνησης σε σχέση με την περιοχή της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία «to the point» για το δήμο Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την δωδέκατη σε σειρά έρευνα που πραγματοποιεί η εταιρεία πριν από τη διεξαγωγή της ΔΕΘ. Ο κ. Μητσοτάκης καλείται να αντιστρέψει το κλίμα, δίνοντας απαντήσεις στα μεγάλα προβλήματα που διαχρονικά ταλαιπωρούν τη Θεσσαλονίκη, όπως είναι το ζήτημα των αστικών συγκοινωνιών, το Μετρό και οι υποδομές.

Την ίδια ώρα, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας φαίνεται πως ένα χρόνο μετά την ανάληψη της διοίκησης από το Γιάννη Μπουτάρη εξακολουθεί να διατηρεί σε αυξημένα ποσοστά τη δημοφιλία του με τις θετικές γνώμες να αγγίζουν το 60% και τις αρνητικές μόλις το 28,5%. Θετική είναι και η αποτίμηση των επιλογών του σε ό,τι αφορά τις στρατηγικές επιλογές της διοίκησης Ζέρβα, όπως για παράδειγμα η αγορά 50 αστικών από την Λειψία για την ενίσχυση του στόλου του ΟΑΣΘ αλλά και η δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας (εικόνα 1) το 33,2% των πολιτών απαντά πως αξιολογεί αρνητικά όσα έχει ακούσει ή διαβάσει για τα σχέδια της κυβέρνησης σε σχέση με την περιοχή της Θεσσαλονίκης, ενώ θετικά τα αξιολογεί το 27,4%. Ουδέτερη άποψη έχει το ¼ των ερωτηθέντων. Τα υψηλότερα ποσοστά εκείνων που κρίνουν αρνητικά τα σχέδια της κυβέρνησης ανήκει στην ηλιακή ομάδα 45-54 ετών. Την ίδια ώρα, τα ¾ όσων συμμετείχαν στην έρευνα, σε ποσοστό 76,1 % (εικόνα 2) φαίνεται πως επικροτεί την απόφαση της κυβέρνησης να ακυρώσει την φετινή διοργάνωση της ΔΕΘ εξαιτίας της πρόσφατης έξαρσης των κρουσμάτων του κορονοϊού.

eikona2.jpg

Οι Θεσσαλονικείς τοποθετούν το συγκοινωνιακό ως πρώτο μεταξύ των προβλημάτων της πόλης και για το λόγο αυτό θα επιθυμούσαν να ακούσουν από τα πρωθυπουργικά χείλη να εξαγγέλλουν ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών. Ζητούν επίσης από την κυβέρνηση: ενίσχυση του κοινωνικού κράτους, στήριξη της επιχειρηματικότητας, μεγάλες αναπτυξιακές υποδομές, μέτρα στήριξης στους κλάδους της εστίασης και του τουρισμού, επιτάχυνση των διαδικασιών στην απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων για τα έργα στην πόλη και ανάπτυξη της έρευνας και της καινοτομίας (εικόνα 3).

eikona3.jpg


Θετικό πρόσημο ο «πρώτος χρόνος Ζέρβα»

Σε ό,τι αφορά τη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα τον πρώτο χρόνο της θητείας της νέας δημοτικής αρχής οι θετικές γνώμες αγγίζουν το 62,6% με τις αρνητικές να είναι 37,4% (εικόνα 4)

eikona4.jpg

Θετικά αξιολογεί επίσης η πλειονότητα των ερωτηθέντων (περίπου 8 στους 10) την επιλογή του Κωνσταντίνου Ζέρβα να ασχοληθεί με θέματα της πόλης εκτός από τις θεσμοθετημένες αρμοδιότητές του, όπως για παράδειγμα, το Μετρό, την ενίσχυση του ΟΑΣΘ κ.ά. Ειδικότερα για την πρωτοβουλία της διοίκησης του δήμου να αγοράσει 50 αστικά από τον αδελφοποιημένο δήμο της Λειψίας και να τα παραχωρήσει στον ΟΑΣΘ για ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου το 86,1% των ερωτηθέντων συμφωνεί, με το μόλις 10,1% των ερωτηθέντων να διαφωνεί (εικόνα 5)

eikona5.jpg

Θετικά κρίνει 1 στους δυο περίπου (58,1%) την πρωτοβουλία της διοίκησης για τη διαμόρφωση ποδηλατοδρόμων σε βασικές αρτηρίες της πόλης (Λεωφόρος Νίκης, Νέα Εγνατία, κ.ά.). Διαφωνεί το 37,8% (εικόνα 6). Μάλιστα στις μικρές ηλικιακές ομάδες (17-24), προφανώς είναι εκείνες οι οποίες χρησιμοποιούν εναλλακτικά μέσα μετακίνησης, θετικά απαντά το 84,4% των ερωτηθέντων.

eikona6.jpg

Ένα χρόνο μετά την ανάληψη της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης ο Κωνσταντίνος Ζέρβας εξακολουθεί να διατηρεί τα υψηλά ποσοστά δημοφιλίας του (το 60% έχει θετική γνώμη και μόλις το 28,5% έχει αρνητική άποψη για τον σημερινό δήμαρχο), ενώ το 54,4% εκτιμά ότι με διοίκηση Ζέρβα η πόλη θα έχει καλύτερη πορεία (εικόνα 7).

eikona7.jpg

Ιεράρχηση προβλημάτων

Πιο συγκεκριμένα αναφερόμενοι στα προβλήματα της περιοχής τους οι Θεσσαλονικείς εκτιμούν πως το σημαντικότερο είναι αυτό των συγκοινωνιών (32,8%). Ακολουθεί η καθαριότητα (23,3%), η απουσία χώρων στάθμευσης (9,7%), το πράσινο-πάρκα (4,7%), το κυκλοφοριακό (4,1%), η εγκληματικότητα-ελλιπής αστυνόμευση (3,1%), οι αλλοδαποί (3,9%), η έλλειψη πεζοδρομίων (3,3%), η ανεργία (3,5%), το οδικό δίκτυο (4,5%) και, η υποανάπτυξη και η έλλειψη υποδομών (2,9%) (εικόνα 8)

eikona8.jpg

Ακολουθούν ο ελλιπής φωτισμός (0,6%), η μόλυνση περιβάλλοντος (2,9%), το αποχετευτικό (0,2%), τα σχολικά κτίρια (1,2%), η ιατρική περίθαλψη (0,2%), η ηχορύπανση (0,4%), η έλλειψη βιολογικού καθαρισμού (0,4%), τα ναρκωτικά (0,4%), η ακρίβεια (0,6%), το οικονομικό των πολιτών (0,6%) και τέλος η έλλειψη πολιτιστικών εκδηλώσεων (εικόνα 9).

eikona9.jpg

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απαντήσεις στην ερώτηση «Πως θα βλέπατε τη λειτουργία μίας Μητροπολιτικής Αυτοδιοίκησης στη Θεσσαλονίκη (δηλ. ένας μεγάλος δήμος που θα ασχολείται με τα κοινά θέματα όλου του πολεοδομικού συγκροτήματος) καθώς το 58,6% το βλέπει θετικά, το 18% αρνητικά, το 16,8% απαντά ουδέτερα και μόλις το 6,6% απαντά «Δεν ξέρω - Δεν απαντώ» (εικόνα 10).

eikona10.jpg

Σημειώνεται πως το 51,3% των ερωτηθέντων ήταν γυναίκες και το 48,7%, άνδρες.

«Επιβράβευση των επιλογών μας»

Σχολιάζοντας τα συμπεράσματα της μέτρησης συνεργάτες του Κωνσταντίνου Ζέρβα δήλωσαν στη «ΜτΚ» πως «από την έρευνα φαίνεται πως οι πολίτες αξιολογούν θετικά τόσο τον ίδιο το δήμαρχο, ο οποίος δεν παρουσιάζει καμία φθορά, όσο και το έργο αλλά και το μοντέλο διοίκησής του».

«Οι Θεσσαλονικείς επικροτούν τις κεντρικές πολιτικές επιλογές του κ. Ζέρβα και σε ό,τι αφορά την αγορά αστικών από την Λειψία, τις πρωτοβουλίες του για την εντατικοποίηση των εργασιών του Μετρό και το ξεκόλλημα του έργου όσο και την δημιουργία ποδηλατροδρόμων. Τους Θεσσαλονικείς του απασχολούν έντονα τα ζητήματα της καθημερινότητας. Η δε μεγάλη αποδοχή του κ. Ζέρβα τόσο από τους ψηφοφόρους της ΝΔ, του ΚΙΝΑΛ αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ δείχνει αυτή την μεγάλη αποδοχή. Πρόκειται για επιβράβευση των επιλογών της διοίκησης και δημιουργείται θετική προσδοκία» έλεγαν χαρακτηριστικά συνεργάτες του κ. Ζέρβα.

Ταυτότητα της Έρευνας - Σεπτέμβριος 2020 

Τύπος έρευνας: Ποσοτική τηλεφωνική έρευνα με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και την υποστήριξη Η/Υ. Η παρούσα έρευνα της εταιρείας «to the point» αποτελεί το δωδέκατο κύμα (που είχε πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά το Μάιο του ‘09 και διεξάγεται πάντοτε πριν από τα εγκαίνια της ΔΕΘ). Περιοχή έρευνας: Πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Μέθοδος - Δειγματοληψία: Τυχαία στρωματοποιημένη δειγματοληψία στους ψηφοφόρους των δήμων της Α’ Περιφέρειας Θεσσαλονίκης. Μέγεθος Δείγματος: 970 άτομα, άνδρες και γυναίκες άνω των 17 ετών, κάτοικοι και ψηφοφόροι της Α’ Περιφέρειας Θεσσαλονίκης. Μέγιστο Σφάλμα: 2,5%. Χρόνος Διεξαγωγής: 25 - 31 Αυγούστου 2020. Σταθμίσεις: Το δείγμα σταθμίστηκε εκ των υστέρων ως προς το φύλο και ως προς την ψήφο στις τελευταίες Βουλευτικές Εκλογές (Ιούλιος 2019).

Συνοπτική αναφορά της έρευνας

katsadonis.jpg

Του Δημήτρη Κατσαντώνη

Προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας ερευνών και επικοινωνίας «to the point»

Η ετήσια συνδρομητική έρευνα της εταιρείας μας Thessaloniki’s Point (πάντοτε λίγο πριν τα εγκαίνια της ΔΕΘ) ασχολείται με το κοινωνικό κλίμα στην πόλη, κυρίως σε σχέση με τα τοπικά θέματα. Αυτή είναι η δωδέκατη χρονιά διεξαγωγής της.

Η αισιοδοξία των Θεσσαλονικέων, που εδώ και δύο χρόνια έδειχνε να βαίνει αυξανόμενη, παρουσιάζεται να έχει μία πτώση υπό την επίδραση, προφανώς, των κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού: η προσδοκία πως μετά από 5 χρόνια η ζωή στην πόλη θα είναι καλύτερη υπερτερεί, έναντι της απαισιόδοξης στάσης πως θα είναι χειρότερη, κατά 10 μονάδες ενώ πέρυσι ήταν στις 23 μονάδες.

Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης εμφανίζονται να έχουν ξεκάθαρα αιτήματα, για τα οποία αναμένουν πρωθυπουργικές αναφορές την ερχόμενη εβδομάδα, που έχουν να κάνουν περισσότερο με την καθημερινότητα τους και την υποστήριξη της κοινωνικής πολιτικής και λιγότερο με τα επονομαζόμενα «μεγάλα έργα»: Η απόλυτη προτεραιότητα των ερωτηθέντων φαίνεται να είναι η ενίσχυση των συγκοινωνιών στην πόλη. Το αίτημα αυτό συνοδεύεται από την άποψη για ενίσχυση του κοινωνικού κράτους -γεγονός αναμενόμενο ίσως λόγω της συγκυρίας. Αυτό που ίσως προκαλεί περισσότερο ενδιαφέρον είναι ότι οι Θεσσαλονικείς «κλείνουν» τις μεγάλες, κατά την άποψη τους, προτεραιότητες με το αίτημα για στήριξη της επιχειρηματικότητας -οι μεγάλες αναπτυξιακές παρεμβάσεις δε συγκινούν πια τόσο τους πολίτες. Ίσως επειδή κατά καιρούς έχουν ειπωθεί πολλά και διάφορα…

Σε αυτό το πλαίσιο -ένα πλαίσιο διάχυτης ανάγκης να εκπροσωπηθεί η πόλη έναντι της πολιτικής εξουσίας για τα «απτά» προβλήματα- πρέπει να σημειωθεί η πολύ θετική άποψη για τη διοίκηση του Κ. Ζέρβα και προσωπικά για τον ίδιο το δήμαρχο Θεσσαλονίκης. Το θετικό ισοζύγιο υπέρ της διοίκησης Ζέρβα είναι 18,5 μονάδες, στοιχείο που είχε να εμφανιστεί πολλά χρόνια για το δήμο Θεσσαλονίκης. Ας προσέξουμε ότι υπάρχει έντονα θετικό ισοζύγιο στις πολύ νεαρές ηλικίες (17-24 ετών) και στις άνω των 45 ετών, ενώ οι θετικές γνώμες υπερτερούν των αρνητικών και στους ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ (κατά 5 μονάδες) και του ΚΙΝΑΛ (κατά 33 μονάδες περίπου) μονάδες (εκτός αυτών της ΝΔ όπου υπάρχει υπεροχή θετικής γνώμης κατά 45 μονάδες). Επίσης, η προσωπική δημοφιλία του δημάρχου Θεσσαλονίκης φτάνει στο 60% (με αρνητικές γνώμες στο 28,5%), στοιχείο το οποίο επίσης εμφανίζεται σπάνια.

Από τα αμιγώς τοπικά προβλήματα, η Καθαριότητα για πρώτη φορά υποσκελίζεται από ένα άλλο θέμα, αυτό των Συγκοινωνιών, του οποίου η βαρύτητα στην καθημερινή ζωή των συμπολιτών μας αυξάνει εδώ και αρκετά χρόνια. Τέλος, να σημειώσουμε τη διαδημοτική και διακομματική συμφωνία των πολιτών της πόλης για την ανάγκη λειτουργίας Μητροπολιτικής Αυτοδιοίκησης στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης (58,6 % συμφωνούν και 18% διαφωνούν).



*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 6 Σεπτεμβρίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία