ΓΕΥΣΕΙΣ

Ημέρα όγδοη: Κριτική με ονοματεπώνυμο

 16/01/2020 16:00

Ημέρα όγδοη: Κριτική με ονοματεπώνυμο

Μανώλης Παπουτσάκης

Κι όμως ο μεγαλύτερος και πιο επιδραστικός οδηγός για εστιατόρια παγκοσμίως στις μέρες μας δεν είναι άλλος από τον Tripadvisor! Εκεί ο καθένας μπορεί με ευκολία να αξιολογήσει ένα μέρος στο οποίο είχε την εμπειρία του φαγητού. Εκατομμύρια τουρίστες -και όχι μόνο- σε ολόκληρη την υφήλιο, ανατρέχουν στις σελίδες του, για να κρίνουν ένα εστιατόριο, μια ταβέρνα, ένα streetfood κτλ.

Αναμφίβολα το Tripadvisor είναι πλέον μόδα. Ταυτόχρονα, όμως, οδήγησε σε έναν εκδημοκρατισμό την κριτική γεύσης και την απελευθέρωσε από τα αυστηρά κιτάπια των επαγγελματιών κριτών. Συνήθως μάλιστα εκφράζει μια συνολική αντίληψη για ένα μέρος που προσφέρει φαγητό, ειδικά αν οι κριτικές που έχει συγκεντρώσει το μέρος αυτό αριθμούν τουλάχιστον κάποιες εκατοντάδες. Προϋπόθεση, βέβαια, είναι η επιχείρηση να μην πληρώνει χρήματα για προώθηση στην πλατφόρμα.

Από την άλλη, στην ίδια πλατφόρμα, όπως και στο Google, το Facebook κ.ά. οι «κριτές» δεν υπογράφουν με το αληθινό τους όνομα αλλά με ένα ψευδώνυμο. Με το δεδομένο της ανωνυμίας, η κριτική μεταμορφώνεται σε μια εξαιρετικά απλή υπόθεση. Τόσο ο υπέρμετρος ενθουσιασμός όσο και η απόλυτη απογοήτευση είναι πολύ εύκολο να εκφραστούν, ειδικά αν ο κριτής γνωρίζει εξαρχής ότι κανείς δεν θα αναγνωρίσει ποιος είναι αυτός που γράφει.

Πόσο, όμως, σοβαρά μπορούμε να λάβουμε υπόψη μας μια κριτική χωρίς όνομα και επώνυμο; Μάλλον όχι και πολύ, ειδικά κρίνοντας από τις κατατάξεις που δημιουργούνται από τις πλατφόρμες αυτές. Η κριτική χρειάζεται όνομα και επώνυμο, όπως όνομα έχουν και τα εστιατόρια που κρίνονται και οι μάγειρες που μαγειρεύουν σε αυτά.

* Δημοσιεύτηκε στη "Θεσσαλονίκη" στις 16.01.2020.

Κι όμως ο μεγαλύτερος και πιο επιδραστικός οδηγός για εστιατόρια παγκοσμίως στις μέρες μας δεν είναι άλλος από τον Tripadvisor! Εκεί ο καθένας μπορεί με ευκολία να αξιολογήσει ένα μέρος στο οποίο είχε την εμπειρία του φαγητού. Εκατομμύρια τουρίστες -και όχι μόνο- σε ολόκληρη την υφήλιο, ανατρέχουν στις σελίδες του, για να κρίνουν ένα εστιατόριο, μια ταβέρνα, ένα streetfood κτλ.

Αναμφίβολα το Tripadvisor είναι πλέον μόδα. Ταυτόχρονα, όμως, οδήγησε σε έναν εκδημοκρατισμό την κριτική γεύσης και την απελευθέρωσε από τα αυστηρά κιτάπια των επαγγελματιών κριτών. Συνήθως μάλιστα εκφράζει μια συνολική αντίληψη για ένα μέρος που προσφέρει φαγητό, ειδικά αν οι κριτικές που έχει συγκεντρώσει το μέρος αυτό αριθμούν τουλάχιστον κάποιες εκατοντάδες. Προϋπόθεση, βέβαια, είναι η επιχείρηση να μην πληρώνει χρήματα για προώθηση στην πλατφόρμα.

Από την άλλη, στην ίδια πλατφόρμα, όπως και στο Google, το Facebook κ.ά. οι «κριτές» δεν υπογράφουν με το αληθινό τους όνομα αλλά με ένα ψευδώνυμο. Με το δεδομένο της ανωνυμίας, η κριτική μεταμορφώνεται σε μια εξαιρετικά απλή υπόθεση. Τόσο ο υπέρμετρος ενθουσιασμός όσο και η απόλυτη απογοήτευση είναι πολύ εύκολο να εκφραστούν, ειδικά αν ο κριτής γνωρίζει εξαρχής ότι κανείς δεν θα αναγνωρίσει ποιος είναι αυτός που γράφει.

Πόσο, όμως, σοβαρά μπορούμε να λάβουμε υπόψη μας μια κριτική χωρίς όνομα και επώνυμο; Μάλλον όχι και πολύ, ειδικά κρίνοντας από τις κατατάξεις που δημιουργούνται από τις πλατφόρμες αυτές. Η κριτική χρειάζεται όνομα και επώνυμο, όπως όνομα έχουν και τα εστιατόρια που κρίνονται και οι μάγειρες που μαγειρεύουν σε αυτά.

* Δημοσιεύτηκε στη "Θεσσαλονίκη" στις 16.01.2020.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία