ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Η συμπερίληψη επί σκηνής Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος

Η υπόθεση – ο σκηνοθέτης Θέμης Θεοχάρογλου

 25/11/2022 07:00

Η συμπερίληψη επί σκηνής Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος

Ένα έργο που δεν έχει ξαναπαρουσιαστεί στην ελληνική θεατρική σκηνή είναι η «Πράγα» του ισπανού Χαβιέρ δε Διός, το οποίο ανεβαίνει από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμανουήλ και σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία Θέμη Θεοχάρογλου.

Σ’ αυτό στη διάρκεια ενός γεύματος που παραθέτει ένα επί 15 χρόνια ζευγάρι ομοφύλων σε μια φίλη τους από τα παλιά ξετυλίγονται μνήμες, εκφράζονται επιθυμίες, αποκαλύπτονται αλήθειες και μυστικά που κλονίζουν τις σχέσεις των τριών. Όλα αυτά με αφορμή τη διαφωνία των δύο ανδρών γύρω από το θέμα της υιοθεσίας ενός παιδιού.

Ωστόσο, το έργο θίγει το ζήτημα της οικογένειας και της γονεϊκότητας από διαφορετικές οπτικές. «Θεωρώ ότι το πιο γοητευτικό στοιχείο του είναι ότι η ιστορία μιλάει για την ομόφυλη τεκνοποίηση και τεκνοθεσία, για τη μητρότητα, για τη σπουδαιότητα ότι στις μέρες μας ο όρος οικογένεια μπορεί να έχει διαφορετικές μορφές, μπορεί να αποτελείται από δύο μπαμπάδες, από έναν μπαμπά και μια μαμά, από έναν μπαμπά, από μια μαμά ή από δύο μαμάδες. Δηλαδή αν και η κεντρική μας ιστορία σχετίζεται με ένα ομόφυλο ζευγάρι δεν μένουμε μόνο σε αυτό. Θίγουμε το ζήτημα της μητρότητας και κατά πόσο μια γυναίκα για να γίνει μητέρα θα πρέπει οπωσδήποτε να παντρευτεί έναν άντρα και να ακολουθήσει όλο αυτό το στερεοτυπικό κομμάτι προκειμένου να δημιουργήσει οικογένεια. Ο γυναικείος ρόλος στο έργο έρχεται αντιμέτωπος με την πρόωρη εμμηνόπαυση οπότε η ηρωίδα τρέχει να προλάβει λίγο τον χρόνο προκειμένου να μπορέσει να γίνει μητέρα», λέει στο makthes.gr ο σκηνοθέτης.

themis-elina-gioynanli.jpeg

Πρόθεση του ΚΘΒΕ αλλά και των συντελεστών της παράστασης ήταν να βρουν ένα έργο που να αφορά στη συμπερίληψη. «Μέσα από το κομμάτι της ομόφυλης τεκνοποίησης και τεκνοθεσίας, τη γονεϊκότητα αλλά και τη μητρότητα ευρύτερα νομίζω ότι αυτός ο όρος χαρακτηρίζει επακριβώς το έργο», τονίζει ο κ. Θεοχάρογλου.

Στο ομόφυλο ζευγάρι ο ένας θέλει να γίνει γονέας και ο άλλος όχι, ένα ζήτημα που πολλές φορές συναντάμε και στα ετεροφυλόφιλα ζευγάρια. «Κάποιος θέλει να προχωρήσει στο επόμενο βήμα και κάποιος άλλος φοβάται. Στο ομόφυλο ζευγάρι θίγεται φυσικά και το κοινωνικό ζήτημα. Ότι δηλαδή κάποιος δεν θέλει να γίνει γονέας επειδή φοβάται τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η κοινωνική συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντι στο παιδί του. Όλα αυτά όμως εκφράζονται ως φόβοι και όχι ως πραγματικότητες», επισημαίνει ο σκηνοθέτης.

Πάντως, στην εποχή μας, η κοινωνία είναι περισσότερο από ποτέ ανοιχτή στα παραπάνω ζητήματα. «Επιλέξαμε αυτό το κείμενο, πέρα από το γεγονός ότι είναι τόσο ωραία δοσμένο και τόσο κυκλικά, γιατί δεν έχει να κάνει μόνο με τα ομόφυλα ζευγάρια. Κοιτάζουμε το ζήτημα της γονεϊκότητας από διάφορες γωνιές και σε αυτό μπορούν όλοι οι άνθρωποι να βρουν κάπου τον εαυτό τους ανεξάρτητα σεξουαλικής ταυτότητας. Και είναι και πάρα πολύ σημαντικό αυτό το ζήτημα γιατί έχει ανοίξει πλέον ο διάλογος σχετικά με την τεκνοθεσία και από ομόφυλα ζευγάρια οπότε η παράσταση προσδοκά να τον διευρύνει».

Παίζουν οι ηθοποιοί: Λουκία Βασιλείου, Χρήστος Μαστρογιαννίδης, Γιάννης Τομάζος.

Info

Πρεμιέρα: Παρασκευή 25 Νοεμβρίου στις 9μμ

Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθ. Αμύνης 2)

Παραστάσεις: Τετάρτη 7μμ, Πέμπτη – Παρασκευή 9μμ. Σάββατο 6μμ&9μμ, Κυριακή 7μμ

Ένα έργο που δεν έχει ξαναπαρουσιαστεί στην ελληνική θεατρική σκηνή είναι η «Πράγα» του ισπανού Χαβιέρ δε Διός, το οποίο ανεβαίνει από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμανουήλ και σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία Θέμη Θεοχάρογλου.

Σ’ αυτό στη διάρκεια ενός γεύματος που παραθέτει ένα επί 15 χρόνια ζευγάρι ομοφύλων σε μια φίλη τους από τα παλιά ξετυλίγονται μνήμες, εκφράζονται επιθυμίες, αποκαλύπτονται αλήθειες και μυστικά που κλονίζουν τις σχέσεις των τριών. Όλα αυτά με αφορμή τη διαφωνία των δύο ανδρών γύρω από το θέμα της υιοθεσίας ενός παιδιού.

Ωστόσο, το έργο θίγει το ζήτημα της οικογένειας και της γονεϊκότητας από διαφορετικές οπτικές. «Θεωρώ ότι το πιο γοητευτικό στοιχείο του είναι ότι η ιστορία μιλάει για την ομόφυλη τεκνοποίηση και τεκνοθεσία, για τη μητρότητα, για τη σπουδαιότητα ότι στις μέρες μας ο όρος οικογένεια μπορεί να έχει διαφορετικές μορφές, μπορεί να αποτελείται από δύο μπαμπάδες, από έναν μπαμπά και μια μαμά, από έναν μπαμπά, από μια μαμά ή από δύο μαμάδες. Δηλαδή αν και η κεντρική μας ιστορία σχετίζεται με ένα ομόφυλο ζευγάρι δεν μένουμε μόνο σε αυτό. Θίγουμε το ζήτημα της μητρότητας και κατά πόσο μια γυναίκα για να γίνει μητέρα θα πρέπει οπωσδήποτε να παντρευτεί έναν άντρα και να ακολουθήσει όλο αυτό το στερεοτυπικό κομμάτι προκειμένου να δημιουργήσει οικογένεια. Ο γυναικείος ρόλος στο έργο έρχεται αντιμέτωπος με την πρόωρη εμμηνόπαυση οπότε η ηρωίδα τρέχει να προλάβει λίγο τον χρόνο προκειμένου να μπορέσει να γίνει μητέρα», λέει στο makthes.gr ο σκηνοθέτης.

themis-elina-gioynanli.jpeg

Πρόθεση του ΚΘΒΕ αλλά και των συντελεστών της παράστασης ήταν να βρουν ένα έργο που να αφορά στη συμπερίληψη. «Μέσα από το κομμάτι της ομόφυλης τεκνοποίησης και τεκνοθεσίας, τη γονεϊκότητα αλλά και τη μητρότητα ευρύτερα νομίζω ότι αυτός ο όρος χαρακτηρίζει επακριβώς το έργο», τονίζει ο κ. Θεοχάρογλου.

Στο ομόφυλο ζευγάρι ο ένας θέλει να γίνει γονέας και ο άλλος όχι, ένα ζήτημα που πολλές φορές συναντάμε και στα ετεροφυλόφιλα ζευγάρια. «Κάποιος θέλει να προχωρήσει στο επόμενο βήμα και κάποιος άλλος φοβάται. Στο ομόφυλο ζευγάρι θίγεται φυσικά και το κοινωνικό ζήτημα. Ότι δηλαδή κάποιος δεν θέλει να γίνει γονέας επειδή φοβάται τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η κοινωνική συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντι στο παιδί του. Όλα αυτά όμως εκφράζονται ως φόβοι και όχι ως πραγματικότητες», επισημαίνει ο σκηνοθέτης.

Πάντως, στην εποχή μας, η κοινωνία είναι περισσότερο από ποτέ ανοιχτή στα παραπάνω ζητήματα. «Επιλέξαμε αυτό το κείμενο, πέρα από το γεγονός ότι είναι τόσο ωραία δοσμένο και τόσο κυκλικά, γιατί δεν έχει να κάνει μόνο με τα ομόφυλα ζευγάρια. Κοιτάζουμε το ζήτημα της γονεϊκότητας από διάφορες γωνιές και σε αυτό μπορούν όλοι οι άνθρωποι να βρουν κάπου τον εαυτό τους ανεξάρτητα σεξουαλικής ταυτότητας. Και είναι και πάρα πολύ σημαντικό αυτό το ζήτημα γιατί έχει ανοίξει πλέον ο διάλογος σχετικά με την τεκνοθεσία και από ομόφυλα ζευγάρια οπότε η παράσταση προσδοκά να τον διευρύνει».

Παίζουν οι ηθοποιοί: Λουκία Βασιλείου, Χρήστος Μαστρογιαννίδης, Γιάννης Τομάζος.

Info

Πρεμιέρα: Παρασκευή 25 Νοεμβρίου στις 9μμ

Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθ. Αμύνης 2)

Παραστάσεις: Τετάρτη 7μμ, Πέμπτη – Παρασκευή 9μμ. Σάββατο 6μμ&9μμ, Κυριακή 7μμ

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία