ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Η πόλη κάτω από τη Θεσσαλονίκη!

Η πρόεδρος του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης και αντιπεριφερειάρχης Βούλα Πατουλίδου παρουσιάζει μια νέα πρόταση για την τουριστική προβολή της πόλης

 09/07/2019 14:15

Η πόλη κάτω από τη Θεσσαλονίκη!

Φανή Σοβιτσλή

Τα … «Βήματα του Αποστόλου Παύλου» μια από τις πιο σημαντικές διαδρομές θρησκευτικού ενδιαφέροντος στην Ελλάδα, την οποία έκανε γνωστή η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αποφάσισε να ακολουθήσει η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης και πρόεδρος του Οργανισμού Τουρισμού της πόλης, Βούλα Πατουλίδου, παρουσιάζοντας ένα ακόμη σχέδιο για την τουριστική προβολή της.

Πρόκειται για ένα μακρόπνοο και φιλόδοξο σχέδιο, το οποίο επιδιώκει να συνδέσει το παρελθόν με το παρόν και την ιστορία της πόλης με την εμφάνιση ενός νέου συγκοινωνιακού μέσου, του μετρό. Η πρόεδρος, υπογραμμίζει ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα νέο και πολλά υποσχόμενο τουριστικό project με την ονομασία «η πόλη κάτω από την Πόλη» ή «η Θεσσαλονίκη κάτω από την Εγνατία Οδό, δηλαδή το δρόμο που ένωνε στους ρωμαϊκούς χρόνους τη Ρώμη με την Κωνσταντινούπολη και διέσχιζε τη Θεσσαλονίκη». Σημειώνει, μάλιστα, ότι για το σχέδιο αυτό προετοιμάζονται οι τουριστικοί φορείς της Θεσσαλονίκης.

Την πρόταση αυτή η κ. Πατουλίδου σκοπεύει να προωθήσει άμεσα, ως πρόεδρος του Οργανισμού, καταθέτοντάς της σε ένα από τα προσεχή δ.σ., ενώ θα επιδιώξει τη συνεργασία με όλους τους φορείς που εμπλέκονται.

Όπως τονίζει η ίδια σε άρθρο της που ανήρτησε στο προφίλ της στο facebook τα τελευταία δώδεκα χρόνια, οι ανασκαφές που έγιναν κάτω από την επιφάνεια της γης, προκειμένου να κατασκευαστεί το μετρό έριξαν φως στον κεντρικό δρόμο γύρω από τον οποίο είχε αναπτυχθεί η Θεσσαλονίκη, στα χρόνια του καίσαρα Γαλέριου. Ο δρόμος με την ονομασία «Decumanus maximus» είχε πλάτος 16 μέτρα, ήταν μαρμαροστρωμένος, με κιονοστοιχίες σε κάθε πλευρά, μεγαλοπρεπής και εντυπωσιακός. Επικαλούμενη τις σχετικές αναφορές των αρχαιολόγων, η κ. Πατουλίδου τονίζει ότι οι ανασκαφές έφεραν στο φως νέες πληροφορίες για το πώς ο Γαλέριος ανέπλασε το κέντρο διοίκησης στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, καθώς και στοιχεία για την πολεοδομική και διοικητική αναδιοργάνωση που επιχείρησε ο Μέγας Κωνσταντίνος, πριν τελικά αποφασίσει να ιδρύσει την Νέα Ρώμη στο Βυζάντιο και να χτίσει εκεί την Κωνσταντινούπολη, ως έδρα της νέας αυτοκρατορίας. Παράλληλα «o Ιουστινιανός πραγματοποίησε μεγάλα έργα στη Θεσσαλονίκη, αντάξια της Κωνσταντινούπολης, που επιβεβαιώνουν το πόσο ισότιμη και ισάξια ήταν με την πρωτεύουσα της νέας αυτοκρατορίας και γιατί κάποιοι, ιστορικοί και λόγιοι, την αποκαλούσαν και συμβασιλεύουσα».

Να γίνουν οι ανασκαφές επισκέψιμες

«Τι άλλο να ζητήσει από την Ιστορία της μια πόλη που χτίστηκε στα χρόνια ενός Μεγάλου της Ιστορίας Αλεξάνδρου, αναπλάστηκε από έναν σημαντικό ρωμαίο αυτοκράτορα, δύο άλλους μεγάλους άνδρες (Μέγα Κωνσταντίνο και τον Μέγα Θεοδόσιο που την οχύρωσε) και τον Ιουστινιανό, έναν από τους σημαντικότερους αυτοκράτορες στη Βυζαντινή Ιστορία;» σημειώνει χαρακτηριστικά η κ. Πατουλίδου. Για το μετρό θυμίζει ότι, σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, θα ξεκινήσουν το φθινόπωρο δοκιμαστικές διαδρομές και σ΄ ένα χρόνο θα λειτουργεί πλήρως.

«Οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης όταν το μετρό ξεκινήσει να λειτουργεί κανονικά, θα μπορούν κινούμενοι στην κεντρική γραμμή του και σε μήκος 9-10 χιλιομέτρων να βιώνουν μια συγκλονιστική εμπειρία, αγγίζοντας την Ιστορία της Θεσσαλονίκης και μαζί της ένα τεράστιο κεφάλαιο από την Ιστορία του Κόσμου», τονίζει. Αναφέρει, ακόμη, ότι οι αρχαιολογικές ανασκαφές θα συνεχιστούν για ένα, δύο ή και περισσότερα χρόνια και στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να αξιοποιηθεί τουριστικά αυτή η ευκαιρία, ώστε οι επισκέπτες της πόλης να βλέπουν πως έρχονται στο φως μέσα από το χώμα νέα ευρήματα.

Προτείνει, συγκεκριμένα, να γίνουν οι ανασκαφές επισκέψιμες και να συνδυαστούν οι επισκέψεις αυτές με τις κατακόμβες των πρώτων χριστιανών και τις συγκλονιστικές ιστορίες των στοών. Σε κάθε περίπτωση χαρακτηρίζει ξεχωριστούς τους σταθμούς «Βενιζέλου» και «Αγίας Σοφίας». Για τον πρώτο σημειώνει ότι πρόκειται για ένα τοπόσημο του μετρό, και της πόλης, που θα αποτελέσει έναν μοναδικό στον κόσμο ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο και ταυτόχρονα υπερσύγχρονο σταθμό. Για το σταθμό «Αγίας Σοφίας» επισημαίνει ότι είναι ένας νέος αρχαιολογικός χώρος με μαρμαρόστρωτη βυζαντινή πλατεία που θα διατηρηθεί όπως βρέθηκε, μαζί με το κρηναίο οικοδόμημα που βρέθηκε σε αυτόν.

Τα … «Βήματα του Αποστόλου Παύλου» μια από τις πιο σημαντικές διαδρομές θρησκευτικού ενδιαφέροντος στην Ελλάδα, την οποία έκανε γνωστή η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αποφάσισε να ακολουθήσει η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης και πρόεδρος του Οργανισμού Τουρισμού της πόλης, Βούλα Πατουλίδου, παρουσιάζοντας ένα ακόμη σχέδιο για την τουριστική προβολή της.

Πρόκειται για ένα μακρόπνοο και φιλόδοξο σχέδιο, το οποίο επιδιώκει να συνδέσει το παρελθόν με το παρόν και την ιστορία της πόλης με την εμφάνιση ενός νέου συγκοινωνιακού μέσου, του μετρό. Η πρόεδρος, υπογραμμίζει ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα νέο και πολλά υποσχόμενο τουριστικό project με την ονομασία «η πόλη κάτω από την Πόλη» ή «η Θεσσαλονίκη κάτω από την Εγνατία Οδό, δηλαδή το δρόμο που ένωνε στους ρωμαϊκούς χρόνους τη Ρώμη με την Κωνσταντινούπολη και διέσχιζε τη Θεσσαλονίκη». Σημειώνει, μάλιστα, ότι για το σχέδιο αυτό προετοιμάζονται οι τουριστικοί φορείς της Θεσσαλονίκης.

Την πρόταση αυτή η κ. Πατουλίδου σκοπεύει να προωθήσει άμεσα, ως πρόεδρος του Οργανισμού, καταθέτοντάς της σε ένα από τα προσεχή δ.σ., ενώ θα επιδιώξει τη συνεργασία με όλους τους φορείς που εμπλέκονται.

Όπως τονίζει η ίδια σε άρθρο της που ανήρτησε στο προφίλ της στο facebook τα τελευταία δώδεκα χρόνια, οι ανασκαφές που έγιναν κάτω από την επιφάνεια της γης, προκειμένου να κατασκευαστεί το μετρό έριξαν φως στον κεντρικό δρόμο γύρω από τον οποίο είχε αναπτυχθεί η Θεσσαλονίκη, στα χρόνια του καίσαρα Γαλέριου. Ο δρόμος με την ονομασία «Decumanus maximus» είχε πλάτος 16 μέτρα, ήταν μαρμαροστρωμένος, με κιονοστοιχίες σε κάθε πλευρά, μεγαλοπρεπής και εντυπωσιακός. Επικαλούμενη τις σχετικές αναφορές των αρχαιολόγων, η κ. Πατουλίδου τονίζει ότι οι ανασκαφές έφεραν στο φως νέες πληροφορίες για το πώς ο Γαλέριος ανέπλασε το κέντρο διοίκησης στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, καθώς και στοιχεία για την πολεοδομική και διοικητική αναδιοργάνωση που επιχείρησε ο Μέγας Κωνσταντίνος, πριν τελικά αποφασίσει να ιδρύσει την Νέα Ρώμη στο Βυζάντιο και να χτίσει εκεί την Κωνσταντινούπολη, ως έδρα της νέας αυτοκρατορίας. Παράλληλα «o Ιουστινιανός πραγματοποίησε μεγάλα έργα στη Θεσσαλονίκη, αντάξια της Κωνσταντινούπολης, που επιβεβαιώνουν το πόσο ισότιμη και ισάξια ήταν με την πρωτεύουσα της νέας αυτοκρατορίας και γιατί κάποιοι, ιστορικοί και λόγιοι, την αποκαλούσαν και συμβασιλεύουσα».

Να γίνουν οι ανασκαφές επισκέψιμες

«Τι άλλο να ζητήσει από την Ιστορία της μια πόλη που χτίστηκε στα χρόνια ενός Μεγάλου της Ιστορίας Αλεξάνδρου, αναπλάστηκε από έναν σημαντικό ρωμαίο αυτοκράτορα, δύο άλλους μεγάλους άνδρες (Μέγα Κωνσταντίνο και τον Μέγα Θεοδόσιο που την οχύρωσε) και τον Ιουστινιανό, έναν από τους σημαντικότερους αυτοκράτορες στη Βυζαντινή Ιστορία;» σημειώνει χαρακτηριστικά η κ. Πατουλίδου. Για το μετρό θυμίζει ότι, σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, θα ξεκινήσουν το φθινόπωρο δοκιμαστικές διαδρομές και σ΄ ένα χρόνο θα λειτουργεί πλήρως.

«Οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης όταν το μετρό ξεκινήσει να λειτουργεί κανονικά, θα μπορούν κινούμενοι στην κεντρική γραμμή του και σε μήκος 9-10 χιλιομέτρων να βιώνουν μια συγκλονιστική εμπειρία, αγγίζοντας την Ιστορία της Θεσσαλονίκης και μαζί της ένα τεράστιο κεφάλαιο από την Ιστορία του Κόσμου», τονίζει. Αναφέρει, ακόμη, ότι οι αρχαιολογικές ανασκαφές θα συνεχιστούν για ένα, δύο ή και περισσότερα χρόνια και στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να αξιοποιηθεί τουριστικά αυτή η ευκαιρία, ώστε οι επισκέπτες της πόλης να βλέπουν πως έρχονται στο φως μέσα από το χώμα νέα ευρήματα.

Προτείνει, συγκεκριμένα, να γίνουν οι ανασκαφές επισκέψιμες και να συνδυαστούν οι επισκέψεις αυτές με τις κατακόμβες των πρώτων χριστιανών και τις συγκλονιστικές ιστορίες των στοών. Σε κάθε περίπτωση χαρακτηρίζει ξεχωριστούς τους σταθμούς «Βενιζέλου» και «Αγίας Σοφίας». Για τον πρώτο σημειώνει ότι πρόκειται για ένα τοπόσημο του μετρό, και της πόλης, που θα αποτελέσει έναν μοναδικό στον κόσμο ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο και ταυτόχρονα υπερσύγχρονο σταθμό. Για το σταθμό «Αγίας Σοφίας» επισημαίνει ότι είναι ένας νέος αρχαιολογικός χώρος με μαρμαρόστρωτη βυζαντινή πλατεία που θα διατηρηθεί όπως βρέθηκε, μαζί με το κρηναίο οικοδόμημα που βρέθηκε σε αυτόν.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία