ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η "Νυχτερίδα" στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης: Συνύπαρξη Δαλιανίδη και Αγγελόπουλου μέσα από το βλέμμα του Περάκη

Η γνωστή οπερέτα του Γιόχαν Στράους υπό το βλέμμα του σκηνοθέτη Αλέξανδρου Ευκλείδη - σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή

 02/12/2019 14:48

Η "Νυχτερίδα" στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης: Συνύπαρξη Δαλιανίδη και Αγγελόπουλου μέσα από το βλέμμα του Περάκη

Κυριακή Τσολάκη

Έπειτα από τρία χρόνια «οικονομικής δυσπραγίας» το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης επανέρχεται με δική του παραγωγή όπερας παρουσιάζοντας σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή τη «Νυχτερίδα» του Γιόχαν Στράους. Πρόκειται για τη γνωστή βιεννέζικη οπερέτα που έχει γίνει μια από τις πιο διάσημες και δημοφιλείς του είδους της με ένα θέμα ανάλαφρο και δροσερό, με μια πλοκή γεμάτη χιούμορ, παρεξηγήσεις και ανατροπές.

Μόνο που αυτή τη φορά ο ευφυής Αλέξανδρος Ευκλείδης το προσαρμόζει στα «καθ’ ημάς», όπως είπε, δηλαδή σε πιο σύγχρονα δεδομένα, ρίχνοντας μια φρέσκια ματιά σ’ αυτό και τοποθετώντας το στη δεκαετία του 1960 με αναφορές στον ελληνικό κινηματογράφο, εμπορικό και πολιτικό. Στο έργο ο πρίγκιπας μετατρέπεται σε πρέσβη που το 1967 στον Αστέρα έχει μισθώσει μια αίθουσα χορού με προσκεκλημένους εκπροσώπους των στρατοπέδων του ψυχρού πολέμου. Το ξημέρωμα, μετά από πολλή σαμπάνια, συμβαίνει μια εισβολή, γίνεται δηλαδή το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου. «Στην ουσία οι οπερέτες ήταν πάντα μεταφορές στα καθ’ ημάς άλλων έργων του γαλλικού ρεπερτορίου. Το συγκεκριμένο έργο ξεκινάει σε ένα σαλόνι, προχωράει σε μια αίθουσα χορού και καταλήγει σε μια φυλακή. Στη δεύτερη πράξη το πέρασμα από το μεθύσι και τη διασκέδαση στη φυλακή, μου έφερε στο νου την ιδέα μιας μεταφοράς που θα έχει κινηματογραφικές αναφορές στον εμπορικό ελληνικό κινηματογράφο, στα χρυσά 60΄ς και την αισθητική Δαλιανίδη. Στην τρίτη πράξη γίνονται αναφορές στον πολιτικό ελληνικό κινηματογράφο του Βούλγαρη και του Αγγελόπουλου. Με διασκέδαζε η ιδέα να ενώσω αυτούς τους δύο αντικρουόμενους κόσμους. Θα έλεγα ότι στην παράσταση έχουμε τη συνύπαρξη Δαλιανίδη και Αγγελόπουλου μέσα από το βλέμμα του Περάκη», τόνισε σήμερα ο σκηνοθέτης. 

Κάνοντας τους δημοσιογράφους κομμάτι του... σκηνικού της παράστασης οι συντελεστές παρουσίασαν σήμερα το έργο που είχε ανεβεί από την Εθνική Λυρική Σκηνή το 2014 με την υπογραφή του ίδιου σκηνοθέτη, αλλά τώρα συγκεντρώνει πολλές τοπικές δυνάμεις της Θεσσαλονίκης.  «Είναι μια παλαιότερη δουλειά της Λυρικής, εντελώς όμως ανανεωμένη. Η παραγωγή γίνεται σε συνεργασία με την ΚΟΘ. Συνεχίζουμε την πολιτική των συμπράξεων και των κοινών συνεργειών και είναι η δεύτερη συνεργασία μας φέτος με τη Λυρική μετά τη Λίμνη των Κύκνων. Όπως και η ‘Αϊντα’ πριν 3 χρόνια έτσι και η ‘Νυχτερίδα’ είναι δικό μας, θεσσαλονικιώτικο παιδί. Είναι μια τοπική προσπάθεια που δίνει χώρο και κίνητρο στην τοπική καλλιτεχνική παραγωγή να αναδειχθεί», επεσήμανε ο πρόεδρος του ΟΜΜΘ Νικήτας Μυλόπουλος.

Ο εξάρχων βιολιστής της ΚΟΘ Αντώνης Σουσάμογλου εκπροσωπώντας την καλλιτεχνική διευθύντρια του οργανισμού Ζωή Τσόκανου τόνισε πως δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να γιορτάσουμε φέτος τα Χριστούγεννα από την παρακολούθηση αυτής της παράστασης. «Είναι ένα πασίγνωστο διασκεδαστικό έργο που παρουσιάζεται με φρέσκια ματιά και καλό καστ. Είναι όλοι εξαιρετικοί, από τις λίγες φορές που ένας μαέστρος χρειάστηκε τόσες φορές να πει στην πρόβα μην κοιτάτε την παράσταση», υπογράμμισε.

Ο διευθυντής ορχήστρας Μιχάλης Οικονόμου αναφέρθηκε στη μεγάλη αξία της ΚΟΘ που την καθιστά «από τις καλύτερες ορχήστρες της Ευρώπης», όπως τόνισε χαρακτηριστικά, ενώ μίλησε και για την «ενορχηστρωτική ευφυΐα» του συνθέτη που κάνει τη συγκεκριμένη οπερέτα να παραμένει η διασημότερη και ίσως η καλύτερη όλων των εποχών.

Στην παραγωγή συμμετέχει η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης σε μουσική διδασκαλία Μαίρης Κωνσταντινίδου. «Το θέμα της έλλειψης της όπερας επανέρχεται πάντα στην πόλη, η Θεσσαλονίκη έχει την υποδομή, το καλλιτεχνικό και διοικητικό δυναμικό για να στηρίξει την όπερα και πρέπει να αποδείξει πλέον και το κοινό ότι τη στηρίζει με την προσέλευσή του», είπε η ίδια.

Η οπερέτα έχει μεταφραστεί – μεταφερθεί στα ελληνικά από τον standup comedian Δημήτρη Δημόπουλο, τα σκηνικά είναι του Σωτήρη Στέλιου, τα κοστούμια της Αλεξίας Θεοδωράκη, οι φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα, βοηθός σκηνοθέτη είναι η Κωνσταντίνα Στράνη. Ερμηνευτές: Διονύσης Σούρμπης, Άννα Στυλιανάκη, Χρύσα Μαλιαμάνη, Κωνσταντίνα Στράνη, Βασίλης Καβάγιας, Νίκος Κοτενίδης, Δημήτρης Ναλμπάντης, Κωνσταντίνος Κατσάρας, Σταματία Μολλούδη, Θωμάς Βελισσάρης.

Το έργο παρουσιάζεται με ελληνικούς υπέρτιτλους.

Στις 5, 8, 11, 13 Δεκεμβρίου – Μ1 Αίθουσα Φίλων Μουσικής


Έπειτα από τρία χρόνια «οικονομικής δυσπραγίας» το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης επανέρχεται με δική του παραγωγή όπερας παρουσιάζοντας σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή τη «Νυχτερίδα» του Γιόχαν Στράους. Πρόκειται για τη γνωστή βιεννέζικη οπερέτα που έχει γίνει μια από τις πιο διάσημες και δημοφιλείς του είδους της με ένα θέμα ανάλαφρο και δροσερό, με μια πλοκή γεμάτη χιούμορ, παρεξηγήσεις και ανατροπές.

Μόνο που αυτή τη φορά ο ευφυής Αλέξανδρος Ευκλείδης το προσαρμόζει στα «καθ’ ημάς», όπως είπε, δηλαδή σε πιο σύγχρονα δεδομένα, ρίχνοντας μια φρέσκια ματιά σ’ αυτό και τοποθετώντας το στη δεκαετία του 1960 με αναφορές στον ελληνικό κινηματογράφο, εμπορικό και πολιτικό. Στο έργο ο πρίγκιπας μετατρέπεται σε πρέσβη που το 1967 στον Αστέρα έχει μισθώσει μια αίθουσα χορού με προσκεκλημένους εκπροσώπους των στρατοπέδων του ψυχρού πολέμου. Το ξημέρωμα, μετά από πολλή σαμπάνια, συμβαίνει μια εισβολή, γίνεται δηλαδή το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου. «Στην ουσία οι οπερέτες ήταν πάντα μεταφορές στα καθ’ ημάς άλλων έργων του γαλλικού ρεπερτορίου. Το συγκεκριμένο έργο ξεκινάει σε ένα σαλόνι, προχωράει σε μια αίθουσα χορού και καταλήγει σε μια φυλακή. Στη δεύτερη πράξη το πέρασμα από το μεθύσι και τη διασκέδαση στη φυλακή, μου έφερε στο νου την ιδέα μιας μεταφοράς που θα έχει κινηματογραφικές αναφορές στον εμπορικό ελληνικό κινηματογράφο, στα χρυσά 60΄ς και την αισθητική Δαλιανίδη. Στην τρίτη πράξη γίνονται αναφορές στον πολιτικό ελληνικό κινηματογράφο του Βούλγαρη και του Αγγελόπουλου. Με διασκέδαζε η ιδέα να ενώσω αυτούς τους δύο αντικρουόμενους κόσμους. Θα έλεγα ότι στην παράσταση έχουμε τη συνύπαρξη Δαλιανίδη και Αγγελόπουλου μέσα από το βλέμμα του Περάκη», τόνισε σήμερα ο σκηνοθέτης. 

Κάνοντας τους δημοσιογράφους κομμάτι του... σκηνικού της παράστασης οι συντελεστές παρουσίασαν σήμερα το έργο που είχε ανεβεί από την Εθνική Λυρική Σκηνή το 2014 με την υπογραφή του ίδιου σκηνοθέτη, αλλά τώρα συγκεντρώνει πολλές τοπικές δυνάμεις της Θεσσαλονίκης.  «Είναι μια παλαιότερη δουλειά της Λυρικής, εντελώς όμως ανανεωμένη. Η παραγωγή γίνεται σε συνεργασία με την ΚΟΘ. Συνεχίζουμε την πολιτική των συμπράξεων και των κοινών συνεργειών και είναι η δεύτερη συνεργασία μας φέτος με τη Λυρική μετά τη Λίμνη των Κύκνων. Όπως και η ‘Αϊντα’ πριν 3 χρόνια έτσι και η ‘Νυχτερίδα’ είναι δικό μας, θεσσαλονικιώτικο παιδί. Είναι μια τοπική προσπάθεια που δίνει χώρο και κίνητρο στην τοπική καλλιτεχνική παραγωγή να αναδειχθεί», επεσήμανε ο πρόεδρος του ΟΜΜΘ Νικήτας Μυλόπουλος.

Ο εξάρχων βιολιστής της ΚΟΘ Αντώνης Σουσάμογλου εκπροσωπώντας την καλλιτεχνική διευθύντρια του οργανισμού Ζωή Τσόκανου τόνισε πως δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να γιορτάσουμε φέτος τα Χριστούγεννα από την παρακολούθηση αυτής της παράστασης. «Είναι ένα πασίγνωστο διασκεδαστικό έργο που παρουσιάζεται με φρέσκια ματιά και καλό καστ. Είναι όλοι εξαιρετικοί, από τις λίγες φορές που ένας μαέστρος χρειάστηκε τόσες φορές να πει στην πρόβα μην κοιτάτε την παράσταση», υπογράμμισε.

Ο διευθυντής ορχήστρας Μιχάλης Οικονόμου αναφέρθηκε στη μεγάλη αξία της ΚΟΘ που την καθιστά «από τις καλύτερες ορχήστρες της Ευρώπης», όπως τόνισε χαρακτηριστικά, ενώ μίλησε και για την «ενορχηστρωτική ευφυΐα» του συνθέτη που κάνει τη συγκεκριμένη οπερέτα να παραμένει η διασημότερη και ίσως η καλύτερη όλων των εποχών.

Στην παραγωγή συμμετέχει η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης σε μουσική διδασκαλία Μαίρης Κωνσταντινίδου. «Το θέμα της έλλειψης της όπερας επανέρχεται πάντα στην πόλη, η Θεσσαλονίκη έχει την υποδομή, το καλλιτεχνικό και διοικητικό δυναμικό για να στηρίξει την όπερα και πρέπει να αποδείξει πλέον και το κοινό ότι τη στηρίζει με την προσέλευσή του», είπε η ίδια.

Η οπερέτα έχει μεταφραστεί – μεταφερθεί στα ελληνικά από τον standup comedian Δημήτρη Δημόπουλο, τα σκηνικά είναι του Σωτήρη Στέλιου, τα κοστούμια της Αλεξίας Θεοδωράκη, οι φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα, βοηθός σκηνοθέτη είναι η Κωνσταντίνα Στράνη. Ερμηνευτές: Διονύσης Σούρμπης, Άννα Στυλιανάκη, Χρύσα Μαλιαμάνη, Κωνσταντίνα Στράνη, Βασίλης Καβάγιας, Νίκος Κοτενίδης, Δημήτρης Ναλμπάντης, Κωνσταντίνος Κατσάρας, Σταματία Μολλούδη, Θωμάς Βελισσάρης.

Το έργο παρουσιάζεται με ελληνικούς υπέρτιτλους.

Στις 5, 8, 11, 13 Δεκεμβρίου – Μ1 Αίθουσα Φίλων Μουσικής


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία