ΠΑΙΔΕΙΑ

Η «ΜτΚ» απλοποιεί το νέο χάρτη της εκπαίδευσης

Τα 100 νέα τμήματα, η δημιουργία νέων σχολών στη Μακεδονία αλλά και οι αντιδράσεις που προκαλεί το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας

 15/04/2019 14:01

Η «ΜτΚ» απλοποιεί το νέο χάρτη της εκπαίδευσης

Έλενα Αποστολίδου

Η εκτίναξη των ομοειδών τμημάτων, όπως της Ψυχολογίας και της Νομικής, και οι αντιρρήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας. Το νέο λύκειο και η «φροντιστηριοποίηση», που καταγγέλλουν μαθητές και εκπαιδευτικοί.

Στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις οι μαθητές θα μπορούν να δηλώσουν την προτίμησή τους σε σχεδόν 100 νέα τμήματα, που φέρνει το νέο νομοσχέδιο, το οποίο δημιουργεί έναν μεγάλο αριθμό ομοειδών τμημάτων. Ο νέος ακαδημαϊκός χάρτης προβλέπει τη δημιουργία νέων Πολυτεχνικών και Γεωπονικών σχολών και τη δημιουργία, μεταξύ άλλων, νέας Νομικής σχολής στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Η κατάργηση των τριών ΤΕΙ στην Κεντρική Μακεδονία, των ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Σερρών και Καβάλας και η πανεπιστημιοποίησή τους μέσα από τη συνέργειά τους με το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος δημιουργούν 33 νέα τμήματα, τα οποία με εξαίρεση τρία από αυτά θα περιλαμβάνονται στο φετινό μηχανογραφικό δελτίο, ενώ από τη συγχώνευση του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας με το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας ιδρύονται 20 νέα πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Οι φετινοί υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων θα δουν το μηχανογραφικό δελτίο σε ένα μεγάλο βαθμό να είναι αλλαγμένο σε σχέση με το δελτίο των προηγούμενων ετών, καθώς θα περιέχει όλες τις αλλαγές. Ωστόσο, ένα από τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι τι γίνεται με εκείνα τα προγράμματα σπουδών που δημιουργούνται χωρίς να έχουν θεσμοθετηθεί τα επαγγελματικά τους δικαιώματα.

Αντιδράσεις για τα ομοειδή τμήματα

Η δημιουργία περισσότερων τμημάτων ψυχολογίας στη χώρα μας προκάλεσε την αντίδραση της ακαδημαϊκής κοινότητας, με τους προέδρους των τμημάτων Ψυχολογίας να εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους στον υπουργό Παιδείας. Στην επιστολή που έστειλαν στον κ. Γαβρόγλου δηλώνουν την έκπληξή τους «που ο αριθμός των τμημάτων διαρκώς μεγαλώνει, με αποτέλεσμα στο εγγύς μέλλον να λειτουργούν οκτώ συνολικά τμήματα Ψυχολογίας», ενώ τονίζουν με νόημα πως «δεν κατέστη δυνατόν να συνεισφέρουμε στο προαναφερόμενο σχεδιασμό», θέλοντας να σημειώσουν την απουσία διαλόγου στην απόφαση του υπουργείου για τη δημιουργία νέων τμημάτων Ψυχολογίας. Οι ίδιοι αναφέρουν στον υπουργό πως «υπάρχουσες υποδομές στα τμήματα Ψυχολογίας επαρκούν για την άρτια εκπαίδευση ενός σημαντικά μικρότερου αριθμού νέων επιστημόνων», συμπληρώνοντας πως «η δημιουργία νέων τμημάτων δεν θα πρέπει να σημαίνει και την αύξηση των εισακτέων», τονίζοντας το πρόβλημα που υπάρχει να δημιουργηθούν «ανειδίκευτοι ψυχολόγοι», καθώς ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εδώ και χρόνια όλα τα τμήματα είναι η εκπόνηση της πρακτικής άσκησης των φοιτητών, γεγονός που καθυστερεί ακόμα και τη λήψη των πτυχίων, καθώς «οι υπάρχοντες φορείς αδυνατούν να απορροφήσουν έναν τόσο μεγάλο αριθμό ασκουμένων».

Στην ίδια λογική με τα τμήματα της Ψυχολογίας και τα τμήματα της Νομικής, όπου το προηγούμενο διάστημα με ψήφισμα διαμαρτυρίας για τη δημιουργία νέας Νομικής σχολής στο Πανεπιστήμιο Πατρών οι κοσμητείες της Νομικής σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών έθεταν τις αντιρρήσεις τους καθώς, όπως τόνιζαν, «δεν υφίσταται περιθώριο για το σχεδιασμό νέων σχολών, οι οποίες μοιραίως θα κληθούν να μοιρασθούν τους ήδη πενιχρούς πόρους».

Καταργούν την ειδικότητα της Αισθητικής

Οι φοιτητές του τμήματος της Αισθητικής και Κοσμητολογίας του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, που με το νέο νομοσχέδιο και την πανεπιστημιοποίησή τους μέσα από το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος βλέπουν το τμήμα τους να κλείνει, έχουν προχωρήσει σε μια σειρά κινητοποιήσεων, ζητώντας από το υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει στη λύση που δόθηκε και για τους φοιτητές Αισθητικής του πανεπιστημίου Αθηνών.

«Με τη δημιουργία του Διεθνούς Πανεπιστημίου το τμήμα μας κλείνει και οι 785 φοιτητές εντάσσονται στο τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας διοικητικά, μέχρι να αποφοιτήσει και ο τελευταίος. Αντίθετα, το τμήμα Αισθητικής & Κοσμητολογίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (πρώην ΤΕΙ Αθηνών) εντάχθηκε στο τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών. Η απόφαση για ένταξη του τμήματός μας στο τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας αφενός μεν καταργεί την ύπαρξη του δικού μας αυτοτελούς τμήματος Αισθητικής & Κοσμητολογίας διά παντός, αφετέρου θέτει εν αμφιβόλω την επιστημονική μας επάρκεια και τα απορρέοντα από το πτυχίο μας δικαιώματα. Εμείς έχουμε ένα συγκεκριμένο ερώτημα, το οποίο έχουμε θέσει στον υπουργό Παιδείας με αλλεπάλληλες επιστολές.

Διερωτώμεθα, λοιπόν, γιατί το δικό μας τμήμα δεν εντάσσεται ομοίως στο τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών ως κατεύθυνση στο Διεθνές Πανεπιστήμιο. Πρόκειται για μια αδικία που επιχειρείται εις βάρος μας και ζητάμε έστω και την ύστατη αυτή στιγμή να ακολουθηθεί και για το δικό μας τμήμα η ίδια ρύθμιση και διαδικασία, δηλαδή να ενταχθεί ως κατεύθυνση στο τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών του Διεθνούς Πανεπιστημίου» δηλώνει στη «ΜτΚ» η Εύη Μωυσόγλου, εξουσιοδοτημένη εκπρόσωπος των συλλόγων Ο.Σ.Ε.Δ.Α.Ε, Σ.Α.Α.ΤΕ. και Επιστημονικού Συλλόγου Αισθητικών - Κοσμητολόγων, που είναι στο πλευρό των φοιτητών του τμήματος Αισθητικής και Κοσμητολογίας του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης.

Το νέο λύκειο

Οι αντιδράσεις γύρω από το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και τις αλλαγές στο λύκειο κορυφώνονται με τις απεργιακές κινητοποιήσεις που αποφάσισε το κορυφαίο συνδικαλιστικό όργανο των καθηγητών. Η ΟΛΜΕ αντιτίθεται στο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας και ζητάει την απόσυρσή του, καθώς, όπως τονίζει, «υποβαθμίζεται η γενική παιδεία στο λύκειο, που ήδη έχει πληγεί τραγικά».

«Οι σχεδιασμοί για το νέο λύκειο, όχι απλώς δεν βελτιώνει το επίπεδο της παρεχόμενης μόρφωσης, αλλά αντίθετα θίγει το μορφωτικό αγαθό των παιδιών και αφαιρεί μια ολόκληρη τάξη από τη γενική εκπαίδευση» τονίζει Δέσποινα Δάσιου, πρόεδρος Α' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης. «Αντιδρούμε γιατί το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να κάνει την γ' λυκείου φροντιστήριο, χωρίς να έρθει σε διάλογο με τους εκπαιδευτικούς και να ακούσει τις προτάσεις μας. Ο διάλογος που λέει ότι έκανε ήταν μόνο με στελέχη που όρισε ο υπουργός σε επιτροπές. Οι καθηγητές αντιδρούμε για το νομοσχέδιο που κατατέθηκε και θα αγωνιστούμε να μην εφαρμοστεί ο συγκεκριμένος νόμος» δηλώνει ο Χρήστος Βοϊτσίδης, πρόεδρος της Ε' ΕΛΜΕ.

Μαθητές στους δρόμους

«Εμείς αποφασιστικά λέμε ότι θα συνεχίσουμε τις κινητοποιήσεις μας, αξιοποιώντας τις συζητήσεις που έχουμε κάνει όλο το προηγούμενο διάστημα, γιατί φαίνεται ότι οι μαθητές τώρα περισσότερο από ποτέ έχουν τη διάθεση να αγωνιστούν, να ξεσηκωθούν και αυτό φάνηκε από τις προηγούμενες κινητοποιήσεις που είχαμε οργανώσει. Φαίνεται ότι υπάρχει όρεξη για συνέχεια. Δεν θα αφήσουμε αυτήν την όρεξη να χαθεί, θα συνεχίσουμε κανονικά. Διαφωνούμε συνολικά με το νομοσχέδιο, γιατί γνωρίζουμε ότι αλλάζει ριζικά το μαθητή. Δεν είναι μόνο ότι θα γίνει το σχολείο φροντιστήριο. Δεν είναι μόνο ότι πρέπει να πληρώνουμε εμείς και οι γονείς μας πολλά περισσότερα χρήματα σε φροντιστήρια, για να προλάβουμε την ύλη, γιατί θα υπάρξει τρομερή αύξηση της ύλης, οπότε θα συνεχιστεί η ανάγκη για φροντιστήρια. Παράλληλα, δεν θα υπάρχει γενική μόρφωση, με αποτέλεσμα οι μαθητές να εξειδικεύονται σε κάποια πολύ συγκεκριμένα μαθήματα, να τα κατανοούν αν όχι πλήρως, σε ένα καλό βαθμό και παρόλο που αυτά θα τελειώνουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και θα φεύγουν από το σχολείο χωρίς τις απαραίτητες γνώσεις», δηλώνει ο Ορέστης Θεοδωρίδης, μαθητής και υπεύθυνος της συντονιστικής επιτροπής μαθητών Θεσσαλονίκης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14 Απριλίου 2019

Η εκτίναξη των ομοειδών τμημάτων, όπως της Ψυχολογίας και της Νομικής, και οι αντιρρήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας. Το νέο λύκειο και η «φροντιστηριοποίηση», που καταγγέλλουν μαθητές και εκπαιδευτικοί.

Στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις οι μαθητές θα μπορούν να δηλώσουν την προτίμησή τους σε σχεδόν 100 νέα τμήματα, που φέρνει το νέο νομοσχέδιο, το οποίο δημιουργεί έναν μεγάλο αριθμό ομοειδών τμημάτων. Ο νέος ακαδημαϊκός χάρτης προβλέπει τη δημιουργία νέων Πολυτεχνικών και Γεωπονικών σχολών και τη δημιουργία, μεταξύ άλλων, νέας Νομικής σχολής στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Η κατάργηση των τριών ΤΕΙ στην Κεντρική Μακεδονία, των ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Σερρών και Καβάλας και η πανεπιστημιοποίησή τους μέσα από τη συνέργειά τους με το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος δημιουργούν 33 νέα τμήματα, τα οποία με εξαίρεση τρία από αυτά θα περιλαμβάνονται στο φετινό μηχανογραφικό δελτίο, ενώ από τη συγχώνευση του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας με το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας ιδρύονται 20 νέα πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Οι φετινοί υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων θα δουν το μηχανογραφικό δελτίο σε ένα μεγάλο βαθμό να είναι αλλαγμένο σε σχέση με το δελτίο των προηγούμενων ετών, καθώς θα περιέχει όλες τις αλλαγές. Ωστόσο, ένα από τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι τι γίνεται με εκείνα τα προγράμματα σπουδών που δημιουργούνται χωρίς να έχουν θεσμοθετηθεί τα επαγγελματικά τους δικαιώματα.

Αντιδράσεις για τα ομοειδή τμήματα

Η δημιουργία περισσότερων τμημάτων ψυχολογίας στη χώρα μας προκάλεσε την αντίδραση της ακαδημαϊκής κοινότητας, με τους προέδρους των τμημάτων Ψυχολογίας να εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους στον υπουργό Παιδείας. Στην επιστολή που έστειλαν στον κ. Γαβρόγλου δηλώνουν την έκπληξή τους «που ο αριθμός των τμημάτων διαρκώς μεγαλώνει, με αποτέλεσμα στο εγγύς μέλλον να λειτουργούν οκτώ συνολικά τμήματα Ψυχολογίας», ενώ τονίζουν με νόημα πως «δεν κατέστη δυνατόν να συνεισφέρουμε στο προαναφερόμενο σχεδιασμό», θέλοντας να σημειώσουν την απουσία διαλόγου στην απόφαση του υπουργείου για τη δημιουργία νέων τμημάτων Ψυχολογίας. Οι ίδιοι αναφέρουν στον υπουργό πως «υπάρχουσες υποδομές στα τμήματα Ψυχολογίας επαρκούν για την άρτια εκπαίδευση ενός σημαντικά μικρότερου αριθμού νέων επιστημόνων», συμπληρώνοντας πως «η δημιουργία νέων τμημάτων δεν θα πρέπει να σημαίνει και την αύξηση των εισακτέων», τονίζοντας το πρόβλημα που υπάρχει να δημιουργηθούν «ανειδίκευτοι ψυχολόγοι», καθώς ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εδώ και χρόνια όλα τα τμήματα είναι η εκπόνηση της πρακτικής άσκησης των φοιτητών, γεγονός που καθυστερεί ακόμα και τη λήψη των πτυχίων, καθώς «οι υπάρχοντες φορείς αδυνατούν να απορροφήσουν έναν τόσο μεγάλο αριθμό ασκουμένων».

Στην ίδια λογική με τα τμήματα της Ψυχολογίας και τα τμήματα της Νομικής, όπου το προηγούμενο διάστημα με ψήφισμα διαμαρτυρίας για τη δημιουργία νέας Νομικής σχολής στο Πανεπιστήμιο Πατρών οι κοσμητείες της Νομικής σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών έθεταν τις αντιρρήσεις τους καθώς, όπως τόνιζαν, «δεν υφίσταται περιθώριο για το σχεδιασμό νέων σχολών, οι οποίες μοιραίως θα κληθούν να μοιρασθούν τους ήδη πενιχρούς πόρους».

Καταργούν την ειδικότητα της Αισθητικής

Οι φοιτητές του τμήματος της Αισθητικής και Κοσμητολογίας του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, που με το νέο νομοσχέδιο και την πανεπιστημιοποίησή τους μέσα από το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος βλέπουν το τμήμα τους να κλείνει, έχουν προχωρήσει σε μια σειρά κινητοποιήσεων, ζητώντας από το υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει στη λύση που δόθηκε και για τους φοιτητές Αισθητικής του πανεπιστημίου Αθηνών.

«Με τη δημιουργία του Διεθνούς Πανεπιστημίου το τμήμα μας κλείνει και οι 785 φοιτητές εντάσσονται στο τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας διοικητικά, μέχρι να αποφοιτήσει και ο τελευταίος. Αντίθετα, το τμήμα Αισθητικής & Κοσμητολογίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (πρώην ΤΕΙ Αθηνών) εντάχθηκε στο τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών. Η απόφαση για ένταξη του τμήματός μας στο τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας αφενός μεν καταργεί την ύπαρξη του δικού μας αυτοτελούς τμήματος Αισθητικής & Κοσμητολογίας διά παντός, αφετέρου θέτει εν αμφιβόλω την επιστημονική μας επάρκεια και τα απορρέοντα από το πτυχίο μας δικαιώματα. Εμείς έχουμε ένα συγκεκριμένο ερώτημα, το οποίο έχουμε θέσει στον υπουργό Παιδείας με αλλεπάλληλες επιστολές.

Διερωτώμεθα, λοιπόν, γιατί το δικό μας τμήμα δεν εντάσσεται ομοίως στο τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών ως κατεύθυνση στο Διεθνές Πανεπιστήμιο. Πρόκειται για μια αδικία που επιχειρείται εις βάρος μας και ζητάμε έστω και την ύστατη αυτή στιγμή να ακολουθηθεί και για το δικό μας τμήμα η ίδια ρύθμιση και διαδικασία, δηλαδή να ενταχθεί ως κατεύθυνση στο τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών του Διεθνούς Πανεπιστημίου» δηλώνει στη «ΜτΚ» η Εύη Μωυσόγλου, εξουσιοδοτημένη εκπρόσωπος των συλλόγων Ο.Σ.Ε.Δ.Α.Ε, Σ.Α.Α.ΤΕ. και Επιστημονικού Συλλόγου Αισθητικών - Κοσμητολόγων, που είναι στο πλευρό των φοιτητών του τμήματος Αισθητικής και Κοσμητολογίας του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης.

Το νέο λύκειο

Οι αντιδράσεις γύρω από το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και τις αλλαγές στο λύκειο κορυφώνονται με τις απεργιακές κινητοποιήσεις που αποφάσισε το κορυφαίο συνδικαλιστικό όργανο των καθηγητών. Η ΟΛΜΕ αντιτίθεται στο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας και ζητάει την απόσυρσή του, καθώς, όπως τονίζει, «υποβαθμίζεται η γενική παιδεία στο λύκειο, που ήδη έχει πληγεί τραγικά».

«Οι σχεδιασμοί για το νέο λύκειο, όχι απλώς δεν βελτιώνει το επίπεδο της παρεχόμενης μόρφωσης, αλλά αντίθετα θίγει το μορφωτικό αγαθό των παιδιών και αφαιρεί μια ολόκληρη τάξη από τη γενική εκπαίδευση» τονίζει Δέσποινα Δάσιου, πρόεδρος Α' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης. «Αντιδρούμε γιατί το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να κάνει την γ' λυκείου φροντιστήριο, χωρίς να έρθει σε διάλογο με τους εκπαιδευτικούς και να ακούσει τις προτάσεις μας. Ο διάλογος που λέει ότι έκανε ήταν μόνο με στελέχη που όρισε ο υπουργός σε επιτροπές. Οι καθηγητές αντιδρούμε για το νομοσχέδιο που κατατέθηκε και θα αγωνιστούμε να μην εφαρμοστεί ο συγκεκριμένος νόμος» δηλώνει ο Χρήστος Βοϊτσίδης, πρόεδρος της Ε' ΕΛΜΕ.

Μαθητές στους δρόμους

«Εμείς αποφασιστικά λέμε ότι θα συνεχίσουμε τις κινητοποιήσεις μας, αξιοποιώντας τις συζητήσεις που έχουμε κάνει όλο το προηγούμενο διάστημα, γιατί φαίνεται ότι οι μαθητές τώρα περισσότερο από ποτέ έχουν τη διάθεση να αγωνιστούν, να ξεσηκωθούν και αυτό φάνηκε από τις προηγούμενες κινητοποιήσεις που είχαμε οργανώσει. Φαίνεται ότι υπάρχει όρεξη για συνέχεια. Δεν θα αφήσουμε αυτήν την όρεξη να χαθεί, θα συνεχίσουμε κανονικά. Διαφωνούμε συνολικά με το νομοσχέδιο, γιατί γνωρίζουμε ότι αλλάζει ριζικά το μαθητή. Δεν είναι μόνο ότι θα γίνει το σχολείο φροντιστήριο. Δεν είναι μόνο ότι πρέπει να πληρώνουμε εμείς και οι γονείς μας πολλά περισσότερα χρήματα σε φροντιστήρια, για να προλάβουμε την ύλη, γιατί θα υπάρξει τρομερή αύξηση της ύλης, οπότε θα συνεχιστεί η ανάγκη για φροντιστήρια. Παράλληλα, δεν θα υπάρχει γενική μόρφωση, με αποτέλεσμα οι μαθητές να εξειδικεύονται σε κάποια πολύ συγκεκριμένα μαθήματα, να τα κατανοούν αν όχι πλήρως, σε ένα καλό βαθμό και παρόλο που αυτά θα τελειώνουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και θα φεύγουν από το σχολείο χωρίς τις απαραίτητες γνώσεις», δηλώνει ο Ορέστης Θεοδωρίδης, μαθητής και υπεύθυνος της συντονιστικής επιτροπής μαθητών Θεσσαλονίκης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14 Απριλίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία