ΔΙΕΘΝΗ

Η Μαντόνα στην υπηρεσία του Λούβρου - Πώς και γιατί είναι το κλειδί για την ανάκτηση χαμένου πίνακα (βίντεο)

Πώς η ιέρεια της ποπ θα λύσει το μυστήριο που καλύπτει την αρπαγή ενός αριστουργήματος πριν από έναν αιώνα

 19/01/2023 11:40

Η Μαντόνα στην υπηρεσία του Λούβρου - Πώς και γιατί είναι το κλειδί για την ανάκτηση χαμένου πίνακα (βίντεο)

Δήμητρα Τσαμποδήμου

Μια μικρή πόλη στη βόρεια Γαλλία στρέφεται σε μια απίθανη πηγή σε μια προσπάθεια να ανακτήσει έναν πίνακα που έχασε πριν από περισσότερο από έναν αιώνα: τη Μαντόνα.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των New York Times το 1872, το Λούβρο δάνεισε τον πίνακα «Diana and Endymion» του Jérôme-Martin Langlois στο Μουσείο Picardy στην Αμιέν της Γαλλίας, όπου παρέμεινε μέχρι να εξαφανιστεί κάποια στιγμή στο τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.

Τώρα, η δήμαρχος της Αμιέν, Μπριζίτ Φουρέ, είπε σε ένα βίντεο ότι πρόσφατα έμαθε ότι η Μαντόνα είχε έναν πίνακα που έμοιαζε με αυτόν που έλειπε.

Αν και αναγνώρισε ότι η ιέρεια της ποπ δεν είναι πιθανώς εξοικειωμένη με την Αμιέν, η δήμαρχος ισχυρίστηκε ωστόσο ότι υπάρχει «ειδική σχέση» μεταξύ της πόλης της και της ποπ σταρ. Συνέχισε λέγοντας ότι ο πίνακας που εξαφανίστηκε και ο πίνακας που ανήκε στη Μαντόνα ήταν ένας και ο ίδιος, μια πιθανότητα που οι ειδικοί της τέχνης, συμπεριλαμβανομένου του τρέχοντος επιμελητή του μουσείου, έχουν μειώσει.

Στο βίντεο, η κυρία Φουρέ ρωτά τη Μαντόνα εάν θα σκεφτόταν να δανείσει τον πίνακα της στην Αμιέν για να συμπέσει με την προσπάθεια της πόλης να ανακηρυχθεί Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2028, μια πρωτοβουλία που επινοήθηκε για να τονίσει την πολιτιστική πολυμορφία της Ευρώπης.

Στην έκκλησή της, η κυρία Φουρέ ξεσκέπασε μερικές «τρύπες» στον συλλογισμό της, συμπεριλαμβανομένου του γεγονότος ότι ο πίνακας της Μαντόνα είναι τρία εκατοστά μικρότερος από τον χαμένο πίνακα. Και σε αντίθεση με την έκδοση του Picardy, ο πίνακας της Μαντόνα δεν έχει υπογραφή από τον καλλιτέχνη. («Ίσως κόπηκε;» αναρωτήθηκε η δήμαρχος.)

Σύμφωνα με τη Le Figaro, η Μαντόνα, η πιο επιτυχημένη γυναίκα μουσικός στην ιστορία, αγόρασε τον πίνακα από τον Sotheby's τον Οκτώβριο του 1989.

«Ευχόμαστε μόνο οι κάτοικοι της Αμιέν να ξαναδούν τον πίνακα που εξαφανίστηκε κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο», είπε η κ. Φουρέ.

Οι εκπρόσωποι της τραγουδίστριας δεν απάντησαν στα αιτήματα των New York Times για σχολιασμό. Μια εκπρόσωπος του Sotheby's, είπε ότι ο πίνακας που πούλησε το 1989 περιγράφηκε ως αντίγραφο και ότι το πρωτότυπο «Diana and Endymion» καταστράφηκε κατά τη διάρκεια αεροπορικής επιδρομής το 1918. Αρνήθηκε να σχολιάσει ποιος αγόρασε τον πίνακα, αλλά είπε ότι πουλήθηκε για 440.000 δολάρια.

Πριν προσφέρει προϊόντα προς πώληση, είπε η κ. Mina, ο Sotheby's διενεργεί εκτεταμένη δέουσα επιμέλεια για να διασφαλίσει ότι τα κομμάτια του είναι αυθεντικά και δεν έχουν νομικά εμπόδια. «Στην πορεία αυτή, ελέγχουμε όλα τα διαθέσιμα αρχεία χαμένης ή κλεμμένης τέχνης και συμβουλευόμαστε τακτικά τους κορυφαίους ειδικούς στον τομέα, όπως συνέβη σε αυτήν την περίπτωση», είπε.

Το Μουσείο της Αμιέν, που χτίστηκε μεταξύ 1855 και 1867, ήταν το πρώτο κτίριο στη Γαλλία που σχεδιάστηκε ειδικά για να γίνει μουσείο καλών τεχνών και η συλλογή του σήμερα περιλαμβάνει αρχαιολογικά αντικείμενα από προϊστορικούς χώρους, γλυπτά και σύγχρονη τέχνη. Πέντε χρόνια μετά το άνοιγμα του μουσείου, το 1872, το Λούβρο δάνεισε το «Diana and Endymion», ένα νεοκλασικό έργο που παραγγέλθηκε το 1817 και παραδόθηκε το 1822 στην Πικαρδία, είπε ο François Seguin, ο επιμελητής του μουσείου.

diane.webp


Κάποια στιγμή μετά, ο πίνακας εξαφανίστηκε. Ο κ. Σεγκέν είπε ότι ο πίνακας δεν συμπεριλήφθηκε σε κατάλογο μουσείου το 1911, αν και μπορεί να είχε τυλιχτεί σε αποθήκη και όχι σε έκθεση.

Άλλοι είπαν ότι η εξαφάνιση του πίνακα πιθανότατα συνέβη κατά τη διάρκεια αεροπορικού βομβαρδισμού τον Μάρτιο του 1918, όταν μια τορπίλη χτύπησε το μουσείο. 

Η επίθεση προκάλεσε εκτεταμένες ζημιές στο κτίριο και στα έργα τέχνης του, αλλά το «Diana and Endymion» δεν περιλαμβάνεται στον κατάλογο των έργων που καταστράφηκαν στους βομβαρδισμούς. Άλλοι είπαν ότι το κομμάτι χάθηκε όταν τα έργα τέχνης που είχαν μεταφερθεί σε ασφαλές μέρος κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου επιστράφηκαν στο μουσείο.

«Το έργο θα μπορούσε να είχε φύγει από το μουσείο χωρίς να καταστραφεί πραγματικά πριν ή μετά τον βομβαρδισμό», είπε ο κ. Σεγκέν.

Δείτε το βίντεο με την έκκληση της δημάρχου της Αμιέν

Μια μικρή πόλη στη βόρεια Γαλλία στρέφεται σε μια απίθανη πηγή σε μια προσπάθεια να ανακτήσει έναν πίνακα που έχασε πριν από περισσότερο από έναν αιώνα: τη Μαντόνα.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των New York Times το 1872, το Λούβρο δάνεισε τον πίνακα «Diana and Endymion» του Jérôme-Martin Langlois στο Μουσείο Picardy στην Αμιέν της Γαλλίας, όπου παρέμεινε μέχρι να εξαφανιστεί κάποια στιγμή στο τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.

Τώρα, η δήμαρχος της Αμιέν, Μπριζίτ Φουρέ, είπε σε ένα βίντεο ότι πρόσφατα έμαθε ότι η Μαντόνα είχε έναν πίνακα που έμοιαζε με αυτόν που έλειπε.

Αν και αναγνώρισε ότι η ιέρεια της ποπ δεν είναι πιθανώς εξοικειωμένη με την Αμιέν, η δήμαρχος ισχυρίστηκε ωστόσο ότι υπάρχει «ειδική σχέση» μεταξύ της πόλης της και της ποπ σταρ. Συνέχισε λέγοντας ότι ο πίνακας που εξαφανίστηκε και ο πίνακας που ανήκε στη Μαντόνα ήταν ένας και ο ίδιος, μια πιθανότητα που οι ειδικοί της τέχνης, συμπεριλαμβανομένου του τρέχοντος επιμελητή του μουσείου, έχουν μειώσει.

Στο βίντεο, η κυρία Φουρέ ρωτά τη Μαντόνα εάν θα σκεφτόταν να δανείσει τον πίνακα της στην Αμιέν για να συμπέσει με την προσπάθεια της πόλης να ανακηρυχθεί Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2028, μια πρωτοβουλία που επινοήθηκε για να τονίσει την πολιτιστική πολυμορφία της Ευρώπης.

Στην έκκλησή της, η κυρία Φουρέ ξεσκέπασε μερικές «τρύπες» στον συλλογισμό της, συμπεριλαμβανομένου του γεγονότος ότι ο πίνακας της Μαντόνα είναι τρία εκατοστά μικρότερος από τον χαμένο πίνακα. Και σε αντίθεση με την έκδοση του Picardy, ο πίνακας της Μαντόνα δεν έχει υπογραφή από τον καλλιτέχνη. («Ίσως κόπηκε;» αναρωτήθηκε η δήμαρχος.)

Σύμφωνα με τη Le Figaro, η Μαντόνα, η πιο επιτυχημένη γυναίκα μουσικός στην ιστορία, αγόρασε τον πίνακα από τον Sotheby's τον Οκτώβριο του 1989.

«Ευχόμαστε μόνο οι κάτοικοι της Αμιέν να ξαναδούν τον πίνακα που εξαφανίστηκε κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο», είπε η κ. Φουρέ.

Οι εκπρόσωποι της τραγουδίστριας δεν απάντησαν στα αιτήματα των New York Times για σχολιασμό. Μια εκπρόσωπος του Sotheby's, είπε ότι ο πίνακας που πούλησε το 1989 περιγράφηκε ως αντίγραφο και ότι το πρωτότυπο «Diana and Endymion» καταστράφηκε κατά τη διάρκεια αεροπορικής επιδρομής το 1918. Αρνήθηκε να σχολιάσει ποιος αγόρασε τον πίνακα, αλλά είπε ότι πουλήθηκε για 440.000 δολάρια.

Πριν προσφέρει προϊόντα προς πώληση, είπε η κ. Mina, ο Sotheby's διενεργεί εκτεταμένη δέουσα επιμέλεια για να διασφαλίσει ότι τα κομμάτια του είναι αυθεντικά και δεν έχουν νομικά εμπόδια. «Στην πορεία αυτή, ελέγχουμε όλα τα διαθέσιμα αρχεία χαμένης ή κλεμμένης τέχνης και συμβουλευόμαστε τακτικά τους κορυφαίους ειδικούς στον τομέα, όπως συνέβη σε αυτήν την περίπτωση», είπε.

Το Μουσείο της Αμιέν, που χτίστηκε μεταξύ 1855 και 1867, ήταν το πρώτο κτίριο στη Γαλλία που σχεδιάστηκε ειδικά για να γίνει μουσείο καλών τεχνών και η συλλογή του σήμερα περιλαμβάνει αρχαιολογικά αντικείμενα από προϊστορικούς χώρους, γλυπτά και σύγχρονη τέχνη. Πέντε χρόνια μετά το άνοιγμα του μουσείου, το 1872, το Λούβρο δάνεισε το «Diana and Endymion», ένα νεοκλασικό έργο που παραγγέλθηκε το 1817 και παραδόθηκε το 1822 στην Πικαρδία, είπε ο François Seguin, ο επιμελητής του μουσείου.

diane.webp


Κάποια στιγμή μετά, ο πίνακας εξαφανίστηκε. Ο κ. Σεγκέν είπε ότι ο πίνακας δεν συμπεριλήφθηκε σε κατάλογο μουσείου το 1911, αν και μπορεί να είχε τυλιχτεί σε αποθήκη και όχι σε έκθεση.

Άλλοι είπαν ότι η εξαφάνιση του πίνακα πιθανότατα συνέβη κατά τη διάρκεια αεροπορικού βομβαρδισμού τον Μάρτιο του 1918, όταν μια τορπίλη χτύπησε το μουσείο. 

Η επίθεση προκάλεσε εκτεταμένες ζημιές στο κτίριο και στα έργα τέχνης του, αλλά το «Diana and Endymion» δεν περιλαμβάνεται στον κατάλογο των έργων που καταστράφηκαν στους βομβαρδισμούς. Άλλοι είπαν ότι το κομμάτι χάθηκε όταν τα έργα τέχνης που είχαν μεταφερθεί σε ασφαλές μέρος κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου επιστράφηκαν στο μουσείο.

«Το έργο θα μπορούσε να είχε φύγει από το μουσείο χωρίς να καταστραφεί πραγματικά πριν ή μετά τον βομβαρδισμό», είπε ο κ. Σεγκέν.

Δείτε το βίντεο με την έκκληση της δημάρχου της Αμιέν

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία