Η Λουλού και η Νανά τα πρώτα γενετικά τροποποιημένα μωρά;

Κινέζοι επιστήμονες ανακοίνωσαν τη γέννηση των διδύμων κοριτσιών και προκάλεσαν πλήθος αντιδράσεων

26/11/2018 18:05

Η Λουλού και η Νανά τα πρώτα γενετικά τροποποιημένα μωρά;

Δήμητρα Μακρή

Ο Χε Τζιανκούι, ένας κινέζος επιστήμονας, και η ομάδα του ανακοίνωσαν σήμερα πως παρήγαγαν εργαστηριακά τα πρώτα γενετικά τροποιημένα μωρά. Ονομάζονται Λουλού και Νανά, δυο κοριτσάκια που γεννήθηκαν εδώ και μερικές εβδομάδες. Η υγεία τους είναι σε άριστη κατάσταση, όπως δήλωσε ο γενετιστής, ο οποίος χρησιμοποίησε την τεχνική της γενετικής CRISPR, για να μεταλλάξει το γονίδιο και να προσφέρει ασπίδα προστασίας στα κοριτσάκια απέναντι στον ιό του έιτζ.

Η ανακοίνωση του Χε, ο οποίος είναι ερευνητής στο Νότιο Πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας της Κίνας, στο Σενζέν, προκάλεσε αντιδράσεις. Όπως αναφέρει και η "Ελ Παΐς", η οποία τούτη τη στιγμή έχει την ανακοίνωση πρώτο θέμα στην ιστοσελίδα της, η έρευνα του Χε δεν έχει συμπεριληφθεί σε κανένα ειδικό περιοδικό, εκεί δηλαδή που θα μπορούσε να τη θέσει στην ανάλυση των ειδικών επιστημόνων. Επίσης, οι αρχές της Σενζέν, σύμφωνα με το περιοδικό "Νέα του Πεκίνου", καταγγέλλουν πως ποτέ δεν έλαβαν αίτηση για έγκριση αντίστοιχης έρευνας, και για το λόγο αυτόν έχουν ξεκινήσει τη δική τους έρευνα.

Το Πανεπιστήμιο

Το ίδιο το πανεπιστήμιο, ωστόσο, δήλωσε πως είναι «βαθιά συγκινημένο» για την ανακοίνωση αυτή και διευκρινίζει πως ο επιστήμονας τυγχάνει σε άδεια από τον Φεβρουάριο. Ακόμη τονίζει πως η έρευνα του επιστήμονα δεν έφτασε στα χέρια ούτε του πανεπιστημίου ούτε στον τομέα του, τη βιολογία, πως δεν γνώριζαν το πρότζεκτ αυτό της έρευνας και της φύσης τους». Η επιστημονική επιτροπή του τμήματος «εκτιμά πως η συμπεριφορά του δόκτορα Χε για να χρησιμοποιήσει την CRISPR/Cas9 για να εκδώσει τα ανθρώπινα έμβρυα παραβίασε σοβαρά την ηθική και τους ακαδημαϊκούς κώδικες δεοντολογίας. Το πανεπιστήμιο θα συστήσει μια ανεξάρτητη επιτροπή για να ερευνήσει το τι πραγματικά συνέβη και θα δημοσιοποιήσει τα πορίσματα της έρευνάς της.

Τερατώδες πείραμα

«Αν είναι αλήθεια, αυτό το πείραμα είναι τερατώδες. Τα έμβρυα είναι υγιή, χωρίς γνωστές ασθένειες. Τα γονίδιά τους είναι πειραματικά και σχετίζονται με μεταλλάξεις άγνωστες, ικανές να προκαλέσουν γενετικά προβλήματα σε υστερότερες φάσεις της ζωής, όπως για παράδειγμα να αναπτύξουν καρκίνο», ανέφερε στην "Ελ Παΐς" ο Τζούλιαν Σαβουλέσκου, καθηγητής στην Οξφόρδη.

Στο βίντεο πάντως που κυκλοφορεί στο youtube ένας χαμογελαστός Χε εξηγεί από ένα εργαστήριο πως οι δίδυμες γεννήθηκαν πριν από μερικές εβδομάδες και πως η υγεία τους είναι εξαιρετική προς χάριν των γονιών τους, της Γκρέις και του Μαρκ. Ο πατέρας, όπως αναφέρει ο Χε, είναι φορέας του ιού του έιτζ και ποτέ δεν περίμενε πως θα μπορούσε να γίνει γονιός με αυτόν τον τρόπο.

Ο Χε, ο οποίος αυτήν την εβδομάδα βρίσκεται στο Χονγκ Κονγκ, για να συμμετάσχει σε ημερίδες για την ηθική της γενετικής, ανέφερε πως τα κοριτσάκια συνελήφθησαν με τη μέθοδο της τεχνητής γονιμοποίησης. Πως όλα πήγαν, όπως τα προέβλεπαν. Επιπρόσθετα, και σύμφωνα με το "Ασοσιέιτεντ Πρες", η Λουλού και η Νανά δεν είναι οι μοναδικές που μπήκαν σε αυτήν τη διαδικασία. Άλλα έξι ζευγάρια στα οποία ο άντρας είναι οροθετικός μπήκαν στο πρόγραμμα, το οποίο σημαίνει πως μπορεί να υπάρχουν κι άλλα μωράκια που να έχουν γεννηθεί με αυτόν τον τρόπο.

Ο Χε έχει σπουδάσει στις ΗΠΑ και επέστρεψε στην Κίνα ως μέρος ενός προγράμματος για να προσελκύσει ταλέντα που έχουν σπουδάσει στο εξωτερικό, επιβεβαιώνει πως γνωρίζει την αντίδραση στην πρωτοβουλία του. Αλλά, διαβεβαίωσε πως δεν θεωρεί πως η πρωτοβουλία του προκαλεί προβλήματα ηθικής. Το μοναδικό που έκανε είναι να «ανοίξει ίσες ευκαιρίες για υγιείς οικογένειες».

Γενετική ρωσική ρουλέτα

Φυσικά, οι επικρίσεις ξεκίνησαν. Η έρευνά του δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί στις ΗΠΑ ή στην Ε.Ε. Στην Κίνα όμως οι νόμοι δεν είναι τόσο αυστηροί. Ο Σαβουλέσκου ανέφερε πως το πείραμα «αντικρούει σε ηθικούς κανόνες δεκαετιών και οδηγίες σχετικές με την προστασία των ανθρώπων σε πειράματα. Τα μωρά που προέκυψαν από τις εξετάσεις του Χε χρησιμοποιούνται ως ινδικά χοιρίδια και αυτή είναι μια γενετική ρωσική ρουλέτα.

Ο Χε από την πλευρά του ανέφερε τις επικρίσεις που είχαν προκύψει μετά τη γέννηση της Λουίζ Μπράουν, του πρώτου παιδιού του σωλήνα.  Δεν πρόκειται για να φτιάξουμε παιδιά σχεδιασμένα, αλλά παιδιά υγιή. Δεν αναζητά να βελτιώσει την εξυπνάδα, να αλλάξει το χρώμα των ματιών ή κάτι αντίστοιχο. Σύμφωνα με τον ίδιο, η μέθοδός του «ενδέχεται να είναι ο μοναδικός τρόπος για την ίαση μερικών ασθενειών». «Κατανοώ πως η δουλειά μου προκαλεί. Εκτιμώ πως οι οικογένειες χρειάζονται την τεχνολογία αυτή και είμαι διατεθειμένος να αποδεχτώ την κριτική. Αλλά δεν μπορώ να φανταστώ ένα πιο όμορφο δώρο για την κοινωνία και για ένα ζευγάρι από την ευκαιρία να υπάρξει μια οικογένεια γεμάτη με αγάπη».

Αναφέρεται ακόμη πως ο Χε και η ομάδα του δούλεψαν για πολλά χρόνια κάνοντας πειράματα σε ποντίκια, πιθήκους και σε πεθαμένα ανθρώπινα έμβρυα.

Το Πανεπιστήμιο