ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Η γυναίκα της διπλανής πόρτας» από την Κινηματογραφική Λέσχη Εργαζομένων ΕΡΤ3 και το ΚΕΜΕΣ

Στις 12 Αυγούστου στον θερινό σινεμά «Απόλλων»

 06/08/2019 15:32

«Η γυναίκα της διπλανής πόρτας» από την Κινηματογραφική Λέσχη Εργαζομένων ΕΡΤ3 και το ΚΕΜΕΣ

Η κινηματογραφική λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ3 και το ΚΕΜΕΣ συνεχίζουν το πετυχημένο αφιέρωμα «Τα μεγάλα μελοδράματα του σινεμά» και παρουσιάζουν τη Δευτέρα 12 Αυγούστου στις 21:30 στο θερινό σινεμά «Απόλλων» (Σαρανταπόρου 4, τηλ. 2310828642) την εμβληματική, ερωτική, ρομαντική ταινία του Φρανσουά Τριφό, «Η γυναίκα της διπλανής πόρτας» («La femme d'à côté», έγχρωμο, Γαλλία 1981, διάρκεια 106´). Πρωταγωνιστούν οι Ζεράρ Ντεπαρντιέ και Φανί Αρντάν.

Δύο πρώην εραστές, που μετά τον χωρισμό τους παντρεύτηκαν και έκαναν οικογένεια, ξανασυναντιούνται όταν από μια συγκυρία βρίσκονται να συγκατοικούν σε διπλανά σπίτια. Το κατεψυγμένο πάθος τους αναζωπυρώνεται και άθελά τους εμπλέκονται σε ένα επικίνδυνο ψυχοφθόρο παιχνίδι με απρόβλεπτες συνέπειες.

Ο δημιουργός ξεπερνάει τον ρομαντισμό, φθάνει στα όρια του σκληρού θρίλερ και μοντάρει με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτείνεται η αγωνία και η εκκρεμότητα (να παρατηρηθεί το τεχνητά ανορθόδοξο «ένωμα» των πλάνων με τα λεγόμενα faux raccord). Παράλληλα ο Τριφό, ως πρώην κριτικός κινηματογράφου, σχολιάζει το θέαμα, το σινεμά, τον τρόπο που αφηγούμαστε ιστορίες , τη στόχευσή μας. Έτσι, φθάνει στο βασικό ερώτημα-δίλημμα της έβδομης τέχνης: Να κάνω αναπαράσταση ή να υποθέσω γεγονότα, να τα κινηματογραφήσω, πέρα από το προσωπικό, σε μια ευρύτερη διάσταση; Η εξαιρετική φωτογραφία που κρατάει υποφωτισμένα τα κάδρα, απομονώνει το καφέ και το κόκκινο, στοχεύει στην καμπαρντίνα της Αρντάν, σημαίνοντας τη διαδικασία μιας εσωτερικής θύελλας κατά τα πρότυπα των Άσκουιθ και Λιν.

Την ταινία θα προλογίσει ο Αλέξης Δερμεντζόγλου, στο κοινό θα διανεμηθεί σημείωμα του Σταύρου Γανωτή (cine.gr) και το προς συζήτηση θέμα μετά την προβολή θα είναι «Το χιτσκοκικό στιλ του Τριφό».

Η κριτική που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:

«Πάντα ο Truffaut έκλεινε το μάτι στο Χόλιγουντ και δη αυτό που γνώριζε ως κριτικός κινηματογράφου. Εδώ έχει επηρεαστεί από τα μελοδράματα της χρυσής εποχής των 1940, με φινάλε νουάρ. Εκεί που χάνουν, όμως, οι ίδιοι οι Αμερικανοί όταν επιστρέφουν στα δικά τους κλασικά δράματα, ο Truffaut απαντάει με ένα στρωτό και καλογραμμένο σενάριο χωρίς ρίσκα, παράγοντας ατόφιο αισθηματικό κινηματογράφο. Θεματικό του μέλημα, το ίχνος που αφήνει μια παλιά, δυνατή αγάπη και η αναζωπύρωσή της όταν το πρόσωπο που την αφορά επιστρέφει στο τώρα.
Οι χαρακτήρες των δύο πρωταγωνιστών υποστηρίζονται ιδανικά από τις φυσικές ερμηνείες των Depardieu, Ardant, οι οποίοι, θα έλεγες, πως δεν κάνουν ποτέ λάθος. Η ιστορία ρέει με νορμάλ ρυθμούς, δεν σε πνίγει με νουβέλ-βαγκ επιρροές και οι δεύτεροι χαρακτήρες αναπτύσσονται στο βαθμό που δεν θα χαλάσουν την ισχύ των δύο πρώτων. Βέβαια, η ταινία δεν φτάνει στο ύψος άλλων δημιουργιών του Truffaut, αφού περιμένει ως το απώτερο φινάλε για να κάνει την μεγάλη έκρηξη. Σίγουρα, ως τότε, δεν θα έχει «φύγει» κάποιος θεατής, αλλά χρειάζεται υπομονή για να φτάσεις στο σημείο που η ταινία αναγάγεται σε αγαπημένη. Τσεκάρετε μαζί κι όλα τα λάθη που κάνει με ευκολία το σύγχρονο αμερικανικό μελόδραμα, τόσο στους χαρακτήρες όσο και στις πομπώδεις κινήσεις τους. Λάθη που δεν έκανε ο Wong Kar Wai στην «Ερωτική Επιθυμία», μια ταινία που έχει επηρεαστεί από αυτήν εδώ».

Ταινίες που πλησιάζουν το στιλ της «Γυναίκας της διπλανής πόρτας» είναι: «Στον ανεμοστρόβιλο των παθών» του Τζακ Κλέιτον, «Το πάθος» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, «Το φθινόπωρο μιας αγάπης» και «Το μυστικό της Madeleine Smith» του Ντέιβιντ Λιν, «Το τέλος μιας σχέσης» του Νιλ Τζόρνταν, «Σκλάβος του πάθους» του Άρθουρ Κράμπτρι.

Την επόμενη Δευτέρα 19/8 θα προβληθεί το αινιγματικό και οσκαρικό όραμα του Ανατόλ Λίτβακ, «Ο λάκκος με τα φίδια».

Η κινηματογραφική λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ3 και το ΚΕΜΕΣ συνεχίζουν το πετυχημένο αφιέρωμα «Τα μεγάλα μελοδράματα του σινεμά» και παρουσιάζουν τη Δευτέρα 12 Αυγούστου στις 21:30 στο θερινό σινεμά «Απόλλων» (Σαρανταπόρου 4, τηλ. 2310828642) την εμβληματική, ερωτική, ρομαντική ταινία του Φρανσουά Τριφό, «Η γυναίκα της διπλανής πόρτας» («La femme d'à côté», έγχρωμο, Γαλλία 1981, διάρκεια 106´). Πρωταγωνιστούν οι Ζεράρ Ντεπαρντιέ και Φανί Αρντάν.

Δύο πρώην εραστές, που μετά τον χωρισμό τους παντρεύτηκαν και έκαναν οικογένεια, ξανασυναντιούνται όταν από μια συγκυρία βρίσκονται να συγκατοικούν σε διπλανά σπίτια. Το κατεψυγμένο πάθος τους αναζωπυρώνεται και άθελά τους εμπλέκονται σε ένα επικίνδυνο ψυχοφθόρο παιχνίδι με απρόβλεπτες συνέπειες.

Ο δημιουργός ξεπερνάει τον ρομαντισμό, φθάνει στα όρια του σκληρού θρίλερ και μοντάρει με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτείνεται η αγωνία και η εκκρεμότητα (να παρατηρηθεί το τεχνητά ανορθόδοξο «ένωμα» των πλάνων με τα λεγόμενα faux raccord). Παράλληλα ο Τριφό, ως πρώην κριτικός κινηματογράφου, σχολιάζει το θέαμα, το σινεμά, τον τρόπο που αφηγούμαστε ιστορίες , τη στόχευσή μας. Έτσι, φθάνει στο βασικό ερώτημα-δίλημμα της έβδομης τέχνης: Να κάνω αναπαράσταση ή να υποθέσω γεγονότα, να τα κινηματογραφήσω, πέρα από το προσωπικό, σε μια ευρύτερη διάσταση; Η εξαιρετική φωτογραφία που κρατάει υποφωτισμένα τα κάδρα, απομονώνει το καφέ και το κόκκινο, στοχεύει στην καμπαρντίνα της Αρντάν, σημαίνοντας τη διαδικασία μιας εσωτερικής θύελλας κατά τα πρότυπα των Άσκουιθ και Λιν.

Την ταινία θα προλογίσει ο Αλέξης Δερμεντζόγλου, στο κοινό θα διανεμηθεί σημείωμα του Σταύρου Γανωτή (cine.gr) και το προς συζήτηση θέμα μετά την προβολή θα είναι «Το χιτσκοκικό στιλ του Τριφό».

Η κριτική που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:

«Πάντα ο Truffaut έκλεινε το μάτι στο Χόλιγουντ και δη αυτό που γνώριζε ως κριτικός κινηματογράφου. Εδώ έχει επηρεαστεί από τα μελοδράματα της χρυσής εποχής των 1940, με φινάλε νουάρ. Εκεί που χάνουν, όμως, οι ίδιοι οι Αμερικανοί όταν επιστρέφουν στα δικά τους κλασικά δράματα, ο Truffaut απαντάει με ένα στρωτό και καλογραμμένο σενάριο χωρίς ρίσκα, παράγοντας ατόφιο αισθηματικό κινηματογράφο. Θεματικό του μέλημα, το ίχνος που αφήνει μια παλιά, δυνατή αγάπη και η αναζωπύρωσή της όταν το πρόσωπο που την αφορά επιστρέφει στο τώρα.
Οι χαρακτήρες των δύο πρωταγωνιστών υποστηρίζονται ιδανικά από τις φυσικές ερμηνείες των Depardieu, Ardant, οι οποίοι, θα έλεγες, πως δεν κάνουν ποτέ λάθος. Η ιστορία ρέει με νορμάλ ρυθμούς, δεν σε πνίγει με νουβέλ-βαγκ επιρροές και οι δεύτεροι χαρακτήρες αναπτύσσονται στο βαθμό που δεν θα χαλάσουν την ισχύ των δύο πρώτων. Βέβαια, η ταινία δεν φτάνει στο ύψος άλλων δημιουργιών του Truffaut, αφού περιμένει ως το απώτερο φινάλε για να κάνει την μεγάλη έκρηξη. Σίγουρα, ως τότε, δεν θα έχει «φύγει» κάποιος θεατής, αλλά χρειάζεται υπομονή για να φτάσεις στο σημείο που η ταινία αναγάγεται σε αγαπημένη. Τσεκάρετε μαζί κι όλα τα λάθη που κάνει με ευκολία το σύγχρονο αμερικανικό μελόδραμα, τόσο στους χαρακτήρες όσο και στις πομπώδεις κινήσεις τους. Λάθη που δεν έκανε ο Wong Kar Wai στην «Ερωτική Επιθυμία», μια ταινία που έχει επηρεαστεί από αυτήν εδώ».

Ταινίες που πλησιάζουν το στιλ της «Γυναίκας της διπλανής πόρτας» είναι: «Στον ανεμοστρόβιλο των παθών» του Τζακ Κλέιτον, «Το πάθος» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, «Το φθινόπωρο μιας αγάπης» και «Το μυστικό της Madeleine Smith» του Ντέιβιντ Λιν, «Το τέλος μιας σχέσης» του Νιλ Τζόρνταν, «Σκλάβος του πάθους» του Άρθουρ Κράμπτρι.

Την επόμενη Δευτέρα 19/8 θα προβληθεί το αινιγματικό και οσκαρικό όραμα του Ανατόλ Λίτβακ, «Ο λάκκος με τα φίδια».

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία