ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Γιατί "ναυάγησε" η συμφωνία του Netflix με την Cosmote TV για το «Έτερος Εγώ»

Από χώρα σε χώρα, η πλατφόρμα αναζήτησε δημοφιλή προγράμματα για εσωτερική κατανάλωση. Φαίνεται όμως πως το «Έτερος Εγώ» δεν προσφέρεται για ευκαιριακή δημιουργία εντυπώσεων

 03/05/2021 15:12

Γιατί "ναυάγησε" η συμφωνία του Netflix με την Cosmote TV για το «Έτερος Εγώ»
Φωτογραφία αρχείου

Από την ταινία που μύησε τους τηλεθεατές (κυρίως την παρακολούθησαν από το σπίτι, αφού μια ατυχής συγκυρία το 2017 ανάγκασε τον σκηνοθέτη να την αποσύρει από τις κινηματογραφικές αίθουσες), ως τις δύο σεζόν που παρακολουθήσαμε στην Cosmote TV, ο κόσμος του «Έτερος Εγώ» κατάφερε να είναι σαγηνευτικά ελκυστικός και μεθυστικά εξαρτησιογόνος. Πριν το φαινόμενο «Έτερος Εγώ» σκάσει στην ελληνική πραγματικότητα, τη φτωχή δημιουργικά τόσο για λόγους οικονομικής κρίσης, όσο και εξαιτίας αλλεπάλληλων αδύναμων σε φαντασία και ρίσκο επιλογών της ελληνικής τηλεόρασης, αν τολμούσε άνθρωπος να μιλήσει για αστυνομικό θρίλερ made in Greece, το πιθανότερο είναι να γλίτωνε δύσκολα από το λιντσάρισμα.

Από ειδικούς και μη, αναπαράχθηκε πολλές φορές πως το κοινό, το εκπαιδευμένο στην τυπολογία αυτή από τους μετρ της εικόνας, τους Αμερικανούς, δεν θα «έτρωγε το παραμύθι». Κι όμως, η ιδέα του Σωτήρη Τσαφούλια που έμπλεξε έναν εκκεντρικό αντιήρωα που όλοι αναγνωρίζουμε από παρόμοιες ιστορίες ντετέκτιβ (βλέπε Elementary, Monk ή και πιο κλασικές φιγούρες όπως ο Χολμς και οι ήρωες του Χίτσκοκ που μελέτησε σύμφωνα με τα λεγόμενά του ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης) με τις πάντοτε σαγηνευτικές – και δόξα τω Θεώ αστείρευτες – ιστορίες από την ελληνική μυθολογία και την ελληνική αρχαιότητα, αποδείχτηκε ευρηματική.

tsafoulias.jpg


Η μεγάλη επιτυχία της σειράς

Πολλοί έσπευσαν να σχολιάσουν πως η αστυνομία του «Έτερος Εγώ» μάλλον μοιάζει πολύ πιο καλογυαλισμένη και καλοκουρδισμένη από την ΕΛ.ΑΣ., αρκετοί προβληματίστηκαν με στοιχεία που μοιάζουν δάνειο από το εξωτερικό και αντίστοιχες σειρές του είδους, στο τέλος όμως έπεσαν όλοι στην παγίδα του σαγηνευτικού σεναρίου, όπως πέτρωναν τα θύματα της Μέδουσας, σαν κοιτούσαν το μυθικό τέρας κατά πρόσωπο.

Και κάπως έτσι γεννήθηκε ένας κόσμος της ελληνικής μυθοπλασίας που κατάφερε να ταρακουνήσει τους Έλληνες τηλεθεατές, πάντοτε αδέκαστους κριτές κάθε παρόμοιας προσπάθειας, δημιούργησε σχολή για τα ελληνικά δεδομένα και έχτισε τη φήμη του πρώτου σίριαλ με προδιαγραφές εξωτερικού. Πράγματι το «Έτερος Εγώ» συζητήθηκε τις ημέρες πριν και μετά την πρεμιέρα κάθε σεζόν του, όπως κυκλοφορούν στις παρέες οι κουβέντες για προγράμματα του Netflix και γενικότερα του εξωτερικού.

Κατάφερε να δημιουργήσει το buzz που προκαλούν σειρές όπως το ισπανικό φαινόμενο «La Casa De Papel» ή ακόμη παλιότερα (τηρουμένων των αναλογιών πάντα) το Game Of Thrones. Έφτασε να γίνει αιτία… περιθωριοποίησης για όποιον δυστυχή, όπως εγώ μέχρι πρόσφατα, δεν είχε ακόμη μυηθεί στον κόσμο του. «Καλά δεν έχεις δει το “Έτερος Εγώ”;», ήταν η μόνιμη επωδός σε παρόμοιες αντιδράσεις, όπως και το κλασικό όταν πρόκειται για σειρές που γίνονται viral: «Μην μου κάνεις spoiler θα σε σκοτώσω!».

Οι αρχικές συζητήσεις με το Netflix

Και ξαφνικά, η ενδόμυχη σκέψη κάθε φαν στην Ελλάδα, που συλλογιζόταν «γιατί παρακαλώ να μην ταξιδέψει μια καλή ελληνική σειρά στο εξωτερικό;» φάνηκε να παίρνει σάρκα και οστά. Η επιτυχία του «Έτερος Εγώ» έφερε ήδη από τον περασμένο Γενάρη συζητήσεις προκειμένου η σειρά να μπει στην πλατφόρμα του Netflix. «Είμαστε σε συζητήσεις αλλά μέσα στο επόμενο διάστημα θα έχουμε ευχάριστα νέα. Μπορώ να πω μόνο ότι είμαστε σε συζητήσεις για να ταξιδέψει το “Έτερος Εγώ” στο εξωτερικό» δήλωνε τότε, ο σκηνοθέτης της σειράς Σωτήρης Τσαφούλιας. Ο δημιουργός φαίνεται πως επιθυμούσε μια τέτοια εξέλιξη για προφανείς καλλιτεχνικούς λόγους, ωστόσο τον τελευταίο λόγο στο παζάρι με την πλατφόρμα, είχε η ίδια η Cosmote.

Όπως είμαστε σε θέση λοιπόν να γνωρίζουμε, το deal με το Netflix ναυάγησε και η σειρά «Έτερος Εγώ» δεν θα βρεθεί στη λίστα της πλατφόρμας. Συγκεκριμένα, υψηλόβαθμο στέλεχος της Cosmote δήλωσε στο iefimerida.gr πως δεν προτίθεται να «πυροβολήσει τα πόδια του», χαρίζοντας ένα τόσο ισχυρό χαρτί σε μια άλλη ψηφιακή πλατφόρμα. Η ελληνική συνδρομητική τηλεόραση, που για να είμαστε ειλικρινείς αναγνώρισε πρώτη την δυναμική του «Έτερος Εγώ» και σύμφωνα με τα λεγόμενα του ίδιου του δημιουργού, προσέφερε τις προδιαγραφές που απαιτούνταν για να υπάρξει και το ανάλογο αποτέλεσμα, δεν επρόκειτο να «τσιμπήσει» στο δόλωμα του Netflix, όσο δελεαστικό κι αν ήταν αυτό. Κι εξ όσων είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, το ποσό που προσέφερε η πλατφόρμα για τα δικαιώματα του «Έτερος Εγώ» ήταν εξαψήφιο και διόλου ευκαταφρόνητο.

Πτώση νέων συνδρομητών για το Netflix

Αυτό που ισχύει, είναι πως εκείνος που «καίγεται» αυτή την περίοδο για νέο, ελκυστικό περιεχόμενο είναι ο κολοσσός που ακούει στο όνομα Netfix. Το γεγονός επιβεβαίωσε με τον πιο πανηγυρικό τρόπο η ελεύθερη πτώση σε νέους συνδρομητές που κατέγραψε η πλατφόρμα το πρώτο τετράμηνο του 2021.

Η πρόβλεψη για 6,2 εκατ νέους συνδρομητές εξαερώθηκε και η σκληρή πραγματικότητα, έβαλε στο πελατολόγιο του Netflix 3,8 εκατομμύρια από δαύτους. Τα στοιχεία δείχνουν πως η πρωτοκαθεδρία της πλατφόρμας σε παγκόσμιο επίπεδο απειλείται, σε πρώτη φάση από την έλλειψη νέων τίτλων λόγω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση παραγωγών εν μέσω πανδημίας και σε δεύτερη από την έλευση νέων παικτών σε διεθνές επίπεδο, όπως η Disney, το HBO και η Apple (κανένα από αυτά δεν απευθύνεται για την ώρα στην Ελλάδα).

Σε ανάλυση του Bloomberg, είδαμε, πως το πρώτο τετράμηνο του 2021, το Netflix κατείχε μερίδιο 50,2% στις ψηφιακές πλατφόρμες με πρωτότυπο περιεχόμενο, πολύ μπροστά από τον ανταγωνισμό. Ωστόσο, το ίδιο ποσοστό δυο χρόνια νωρίτερα υπολογιζόταν σε 64,6%, γεγονός που αναδεικνύει την πίεση που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ψηφιακή πλατφόρμα.

Δεν προσφέρεται το «Έτερος Εγώ» για ευκαιριακή δημιουργία εντυπώσεων

Η αλήθεια είναι ότι, μετά τα Χριστούγεννα, όταν και ανέβηκαν στο Netflix το The Crown, το Cobra Kai και το Bridgerton, οι συνδρομητές κυνηγούν μια σειρά που θα τους κρατήσει καθηλωμένους. Παράλληλα, τίτλοι που έβαλαν την πλατφόρμα στο παιχνίδι του ανταγωνισμού, χάθηκαν στον ωκεανό της πανδημίας. Ακόμη περιμένουμε τη συνέχεια του Stranger Things (δύο χρόνια πέρασαν) που σε λίγο θα ξεχάσουμε και τα ονόματα πρωταγωνιστών. Ευτυχώς που η γλυκιά Ελ, βγαίνει από το Eleven, δηλαδή 11 και τη θυμόμαστε εύκολα. Μάταια προσπαθούσαμε να χωνέψουμε γιατί η πρώτη σεζόν του Λούπεν κόπηκε στη μέση με άγνωστη ακόμη την ημέρα που θα δούμε τα υπόλοιπα επεισόδια. Όσο για το La Casa De Papel, η δαιμόνια αστυνόμος Σιέρα που ήταν έγκυος στην τελευταία σεζόν, είναι βέβαιο πως θα στέλνει το παιδί της στο Νηπιαγωγείο πριν κάνει πρεμιέρα ο τελευταίος κύκλος.

Σε αυτό το πλαίσιο, η πολιτική του Netflix φαίνεται πως διαφοροποιήθηκε στην προσπάθειά της να κρατήσει το ενδιαφέρον των συνδρομητών. Από χώρα σε χώρα, η πλατφόρμα αναζήτησε δημοφιλή προγράμματα για εσωτερική κατανάλωση, ώστε να προσφέρει στους τηλεθεατές την αίσθηση της πολυπόθητης ανανέωσης περιεχομένου. Φαίνεται όμως πως το «Έτερος Εγώ» δεν προσφέρεται – και ορθώς – για ευκαιριακή δημιουργία εντυπώσεων, πολλώ δε μάλλον που στην παρούσα φάση μια συμφωνία με το Netflix δεν θα σήμαινε απαραίτητα πως η ελληνική σειρά θα ταξίδευε και εκτός των συνόρων.

Από την ταινία που μύησε τους τηλεθεατές (κυρίως την παρακολούθησαν από το σπίτι, αφού μια ατυχής συγκυρία το 2017 ανάγκασε τον σκηνοθέτη να την αποσύρει από τις κινηματογραφικές αίθουσες), ως τις δύο σεζόν που παρακολουθήσαμε στην Cosmote TV, ο κόσμος του «Έτερος Εγώ» κατάφερε να είναι σαγηνευτικά ελκυστικός και μεθυστικά εξαρτησιογόνος. Πριν το φαινόμενο «Έτερος Εγώ» σκάσει στην ελληνική πραγματικότητα, τη φτωχή δημιουργικά τόσο για λόγους οικονομικής κρίσης, όσο και εξαιτίας αλλεπάλληλων αδύναμων σε φαντασία και ρίσκο επιλογών της ελληνικής τηλεόρασης, αν τολμούσε άνθρωπος να μιλήσει για αστυνομικό θρίλερ made in Greece, το πιθανότερο είναι να γλίτωνε δύσκολα από το λιντσάρισμα.

Από ειδικούς και μη, αναπαράχθηκε πολλές φορές πως το κοινό, το εκπαιδευμένο στην τυπολογία αυτή από τους μετρ της εικόνας, τους Αμερικανούς, δεν θα «έτρωγε το παραμύθι». Κι όμως, η ιδέα του Σωτήρη Τσαφούλια που έμπλεξε έναν εκκεντρικό αντιήρωα που όλοι αναγνωρίζουμε από παρόμοιες ιστορίες ντετέκτιβ (βλέπε Elementary, Monk ή και πιο κλασικές φιγούρες όπως ο Χολμς και οι ήρωες του Χίτσκοκ που μελέτησε σύμφωνα με τα λεγόμενά του ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης) με τις πάντοτε σαγηνευτικές – και δόξα τω Θεώ αστείρευτες – ιστορίες από την ελληνική μυθολογία και την ελληνική αρχαιότητα, αποδείχτηκε ευρηματική.

tsafoulias.jpg


Η μεγάλη επιτυχία της σειράς

Πολλοί έσπευσαν να σχολιάσουν πως η αστυνομία του «Έτερος Εγώ» μάλλον μοιάζει πολύ πιο καλογυαλισμένη και καλοκουρδισμένη από την ΕΛ.ΑΣ., αρκετοί προβληματίστηκαν με στοιχεία που μοιάζουν δάνειο από το εξωτερικό και αντίστοιχες σειρές του είδους, στο τέλος όμως έπεσαν όλοι στην παγίδα του σαγηνευτικού σεναρίου, όπως πέτρωναν τα θύματα της Μέδουσας, σαν κοιτούσαν το μυθικό τέρας κατά πρόσωπο.

Και κάπως έτσι γεννήθηκε ένας κόσμος της ελληνικής μυθοπλασίας που κατάφερε να ταρακουνήσει τους Έλληνες τηλεθεατές, πάντοτε αδέκαστους κριτές κάθε παρόμοιας προσπάθειας, δημιούργησε σχολή για τα ελληνικά δεδομένα και έχτισε τη φήμη του πρώτου σίριαλ με προδιαγραφές εξωτερικού. Πράγματι το «Έτερος Εγώ» συζητήθηκε τις ημέρες πριν και μετά την πρεμιέρα κάθε σεζόν του, όπως κυκλοφορούν στις παρέες οι κουβέντες για προγράμματα του Netflix και γενικότερα του εξωτερικού.

Κατάφερε να δημιουργήσει το buzz που προκαλούν σειρές όπως το ισπανικό φαινόμενο «La Casa De Papel» ή ακόμη παλιότερα (τηρουμένων των αναλογιών πάντα) το Game Of Thrones. Έφτασε να γίνει αιτία… περιθωριοποίησης για όποιον δυστυχή, όπως εγώ μέχρι πρόσφατα, δεν είχε ακόμη μυηθεί στον κόσμο του. «Καλά δεν έχεις δει το “Έτερος Εγώ”;», ήταν η μόνιμη επωδός σε παρόμοιες αντιδράσεις, όπως και το κλασικό όταν πρόκειται για σειρές που γίνονται viral: «Μην μου κάνεις spoiler θα σε σκοτώσω!».

Οι αρχικές συζητήσεις με το Netflix

Και ξαφνικά, η ενδόμυχη σκέψη κάθε φαν στην Ελλάδα, που συλλογιζόταν «γιατί παρακαλώ να μην ταξιδέψει μια καλή ελληνική σειρά στο εξωτερικό;» φάνηκε να παίρνει σάρκα και οστά. Η επιτυχία του «Έτερος Εγώ» έφερε ήδη από τον περασμένο Γενάρη συζητήσεις προκειμένου η σειρά να μπει στην πλατφόρμα του Netflix. «Είμαστε σε συζητήσεις αλλά μέσα στο επόμενο διάστημα θα έχουμε ευχάριστα νέα. Μπορώ να πω μόνο ότι είμαστε σε συζητήσεις για να ταξιδέψει το “Έτερος Εγώ” στο εξωτερικό» δήλωνε τότε, ο σκηνοθέτης της σειράς Σωτήρης Τσαφούλιας. Ο δημιουργός φαίνεται πως επιθυμούσε μια τέτοια εξέλιξη για προφανείς καλλιτεχνικούς λόγους, ωστόσο τον τελευταίο λόγο στο παζάρι με την πλατφόρμα, είχε η ίδια η Cosmote.

Όπως είμαστε σε θέση λοιπόν να γνωρίζουμε, το deal με το Netflix ναυάγησε και η σειρά «Έτερος Εγώ» δεν θα βρεθεί στη λίστα της πλατφόρμας. Συγκεκριμένα, υψηλόβαθμο στέλεχος της Cosmote δήλωσε στο iefimerida.gr πως δεν προτίθεται να «πυροβολήσει τα πόδια του», χαρίζοντας ένα τόσο ισχυρό χαρτί σε μια άλλη ψηφιακή πλατφόρμα. Η ελληνική συνδρομητική τηλεόραση, που για να είμαστε ειλικρινείς αναγνώρισε πρώτη την δυναμική του «Έτερος Εγώ» και σύμφωνα με τα λεγόμενα του ίδιου του δημιουργού, προσέφερε τις προδιαγραφές που απαιτούνταν για να υπάρξει και το ανάλογο αποτέλεσμα, δεν επρόκειτο να «τσιμπήσει» στο δόλωμα του Netflix, όσο δελεαστικό κι αν ήταν αυτό. Κι εξ όσων είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, το ποσό που προσέφερε η πλατφόρμα για τα δικαιώματα του «Έτερος Εγώ» ήταν εξαψήφιο και διόλου ευκαταφρόνητο.

Πτώση νέων συνδρομητών για το Netflix

Αυτό που ισχύει, είναι πως εκείνος που «καίγεται» αυτή την περίοδο για νέο, ελκυστικό περιεχόμενο είναι ο κολοσσός που ακούει στο όνομα Netfix. Το γεγονός επιβεβαίωσε με τον πιο πανηγυρικό τρόπο η ελεύθερη πτώση σε νέους συνδρομητές που κατέγραψε η πλατφόρμα το πρώτο τετράμηνο του 2021.

Η πρόβλεψη για 6,2 εκατ νέους συνδρομητές εξαερώθηκε και η σκληρή πραγματικότητα, έβαλε στο πελατολόγιο του Netflix 3,8 εκατομμύρια από δαύτους. Τα στοιχεία δείχνουν πως η πρωτοκαθεδρία της πλατφόρμας σε παγκόσμιο επίπεδο απειλείται, σε πρώτη φάση από την έλλειψη νέων τίτλων λόγω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση παραγωγών εν μέσω πανδημίας και σε δεύτερη από την έλευση νέων παικτών σε διεθνές επίπεδο, όπως η Disney, το HBO και η Apple (κανένα από αυτά δεν απευθύνεται για την ώρα στην Ελλάδα).

Σε ανάλυση του Bloomberg, είδαμε, πως το πρώτο τετράμηνο του 2021, το Netflix κατείχε μερίδιο 50,2% στις ψηφιακές πλατφόρμες με πρωτότυπο περιεχόμενο, πολύ μπροστά από τον ανταγωνισμό. Ωστόσο, το ίδιο ποσοστό δυο χρόνια νωρίτερα υπολογιζόταν σε 64,6%, γεγονός που αναδεικνύει την πίεση που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ψηφιακή πλατφόρμα.

Δεν προσφέρεται το «Έτερος Εγώ» για ευκαιριακή δημιουργία εντυπώσεων

Η αλήθεια είναι ότι, μετά τα Χριστούγεννα, όταν και ανέβηκαν στο Netflix το The Crown, το Cobra Kai και το Bridgerton, οι συνδρομητές κυνηγούν μια σειρά που θα τους κρατήσει καθηλωμένους. Παράλληλα, τίτλοι που έβαλαν την πλατφόρμα στο παιχνίδι του ανταγωνισμού, χάθηκαν στον ωκεανό της πανδημίας. Ακόμη περιμένουμε τη συνέχεια του Stranger Things (δύο χρόνια πέρασαν) που σε λίγο θα ξεχάσουμε και τα ονόματα πρωταγωνιστών. Ευτυχώς που η γλυκιά Ελ, βγαίνει από το Eleven, δηλαδή 11 και τη θυμόμαστε εύκολα. Μάταια προσπαθούσαμε να χωνέψουμε γιατί η πρώτη σεζόν του Λούπεν κόπηκε στη μέση με άγνωστη ακόμη την ημέρα που θα δούμε τα υπόλοιπα επεισόδια. Όσο για το La Casa De Papel, η δαιμόνια αστυνόμος Σιέρα που ήταν έγκυος στην τελευταία σεζόν, είναι βέβαιο πως θα στέλνει το παιδί της στο Νηπιαγωγείο πριν κάνει πρεμιέρα ο τελευταίος κύκλος.

Σε αυτό το πλαίσιο, η πολιτική του Netflix φαίνεται πως διαφοροποιήθηκε στην προσπάθειά της να κρατήσει το ενδιαφέρον των συνδρομητών. Από χώρα σε χώρα, η πλατφόρμα αναζήτησε δημοφιλή προγράμματα για εσωτερική κατανάλωση, ώστε να προσφέρει στους τηλεθεατές την αίσθηση της πολυπόθητης ανανέωσης περιεχομένου. Φαίνεται όμως πως το «Έτερος Εγώ» δεν προσφέρεται – και ορθώς – για ευκαιριακή δημιουργία εντυπώσεων, πολλώ δε μάλλον που στην παρούσα φάση μια συμφωνία με το Netflix δεν θα σήμαινε απαραίτητα πως η ελληνική σειρά θα ταξίδευε και εκτός των συνόρων.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία