ΑΠΟΨΕΙΣ

Γιατί να χτυπάει κουδούνι στις 9; Να χτυπάει 10

 13/09/2018 14:48

Γιατί να χτυπάει κουδούνι στις 9; Να χτυπάει 10

Δημήτρης Ντόζης

Από την ώρα που έγινε η πρώτη ανακοίνωση για την πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να μεταφερθεί η έναρξη των μαθημάτων στο σχολείο στις  9 το πρωί παρακολουθώ με ενδιαφέρον τις συνεντεύξεις του κ. Γαβρόγλου για να καταλάβω σε ποιες μελέτες στηρίχτηκε στο εγχείρημα αυτό και πόσο σίγουρος πρέπει να είμαι ότι από του χρόνου θα αλλάξει η πραγματικότητα της οικογένειάς μου. Από τα τελευταία που είπε κατάλαβα ότι πλέουμε ακόμη σε αβέβαια νερά…  Θα συγκροτηθεί ομάδα εκπαιδευτικών που θα μελετήσει το θέμα, θα ακολουθήσει διάλογος και μετά θα ληφθούν αποφάσεις. Με λίγα λόγια, θα ξαναδούμε το έργο με τις αλλαγές στις Πανελλαδικές.

Η αλήθεια είναι ότι η ώρα έναρξης μαθημάτων δεν είναι πουθενά στον πολιτισμένο κόσμο θέμα ταμπού. Τώρα που το συζητάμε εμείς, στις Ηνωμένες Πολιτείες ήδη υπάρχουν Πολιτείες που έχουν καθιερώσει το κουδούνι στις 9, το ίδιο στην Αυστραλία και σε ευρωπαϊκές χώρες. Στη Βρετανία πειραματικά σχολεία εξετάζουν το «κουδούνι στις 10».

Δεν έχουμε συνειδητοποιήσει πόσο άμεσο είναι το πρόβλημα με την πρόθεση της Ε.Ε. να καθιερώσει μόνιμη «θερινή ώρα» (ούτε με τους Ευρωπαίους είμαι βέβαιος ότι θα εφαρμόσουν ακριβώς αυτό που ανακοινώνουν). Σε αυτή την περίπτωση το ξύπνημα του μαθητή στις 7 θα αποτελεί βαρβαρότητα και το «κουδούνι στις 9» άμεση ανάγκη. Δεν θα είναι εντυπωσιακή αλλαγή, θα είναι το αυτονόητο. Αλλαγή θα είναι η μελέτη για «κουδούνι στις 10».

Η συντριπτική πλειοψηφία των μελετών επιστημόνων για τους βιορυθμούς μαθητών και εφήβων, των μετρήσεων της απόδοσης στο μάθημα, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο εγκέφαλος αδυνατεί να προσαρμοστεί στο πολύ πρωινό ξύπνημα, ειδικά στις ηλικίες 14 – 24, γι αυτό και οι αλλαγές στα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως. Οι υπανάπτυκτες χώρες είναι αυτές που αδυνατούν να προσαρμοστούν.

Σε κάθε περίπτωση, αν ήθελε το υπουργείο Παιδείας να λειτουργήσει με σοβαρότητα, αν το εννοούσε αυτό με την αλλαγή ώρας, όφειλε να έχει αρχίσει από φέτος πειραματικά το μέτρο σε έναν αριθμό σχολείων, ώστε να έχουν την ευκαιρία οι επιστήμονες και οι όποιες «ομάδες εκπαιδευτικών» να μελετήσουν τις επιπτώσεις. Για να μην νομοθετεί η Πολιτεία στην τύχη.

Από την ώρα που έγινε η πρώτη ανακοίνωση για την πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να μεταφερθεί η έναρξη των μαθημάτων στο σχολείο στις  9 το πρωί παρακολουθώ με ενδιαφέρον τις συνεντεύξεις του κ. Γαβρόγλου για να καταλάβω σε ποιες μελέτες στηρίχτηκε στο εγχείρημα αυτό και πόσο σίγουρος πρέπει να είμαι ότι από του χρόνου θα αλλάξει η πραγματικότητα της οικογένειάς μου. Από τα τελευταία που είπε κατάλαβα ότι πλέουμε ακόμη σε αβέβαια νερά…  Θα συγκροτηθεί ομάδα εκπαιδευτικών που θα μελετήσει το θέμα, θα ακολουθήσει διάλογος και μετά θα ληφθούν αποφάσεις. Με λίγα λόγια, θα ξαναδούμε το έργο με τις αλλαγές στις Πανελλαδικές.

Η αλήθεια είναι ότι η ώρα έναρξης μαθημάτων δεν είναι πουθενά στον πολιτισμένο κόσμο θέμα ταμπού. Τώρα που το συζητάμε εμείς, στις Ηνωμένες Πολιτείες ήδη υπάρχουν Πολιτείες που έχουν καθιερώσει το κουδούνι στις 9, το ίδιο στην Αυστραλία και σε ευρωπαϊκές χώρες. Στη Βρετανία πειραματικά σχολεία εξετάζουν το «κουδούνι στις 10».

Δεν έχουμε συνειδητοποιήσει πόσο άμεσο είναι το πρόβλημα με την πρόθεση της Ε.Ε. να καθιερώσει μόνιμη «θερινή ώρα» (ούτε με τους Ευρωπαίους είμαι βέβαιος ότι θα εφαρμόσουν ακριβώς αυτό που ανακοινώνουν). Σε αυτή την περίπτωση το ξύπνημα του μαθητή στις 7 θα αποτελεί βαρβαρότητα και το «κουδούνι στις 9» άμεση ανάγκη. Δεν θα είναι εντυπωσιακή αλλαγή, θα είναι το αυτονόητο. Αλλαγή θα είναι η μελέτη για «κουδούνι στις 10».

Η συντριπτική πλειοψηφία των μελετών επιστημόνων για τους βιορυθμούς μαθητών και εφήβων, των μετρήσεων της απόδοσης στο μάθημα, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο εγκέφαλος αδυνατεί να προσαρμοστεί στο πολύ πρωινό ξύπνημα, ειδικά στις ηλικίες 14 – 24, γι αυτό και οι αλλαγές στα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως. Οι υπανάπτυκτες χώρες είναι αυτές που αδυνατούν να προσαρμοστούν.

Σε κάθε περίπτωση, αν ήθελε το υπουργείο Παιδείας να λειτουργήσει με σοβαρότητα, αν το εννοούσε αυτό με την αλλαγή ώρας, όφειλε να έχει αρχίσει από φέτος πειραματικά το μέτρο σε έναν αριθμό σχολείων, ώστε να έχουν την ευκαιρία οι επιστήμονες και οι όποιες «ομάδες εκπαιδευτικών» να μελετήσουν τις επιπτώσεις. Για να μην νομοθετεί η Πολιτεία στην τύχη.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία