ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Αυτές είναι οι απόψεις μου κι άμα δεν σας αρέσουν, έχω κι άλλες

Από την άνετη θέση του αντιδημάρχου συνήθιζε να προσαρμόζει τις θέσεις του στις συνθήκες της εκάστοτε στιγμής. Πώς όμως θα σταθεί ως δήμαρχος απέναντι σε όσα με ένταση πολέμησε ή σε αυτά για τα οποία κράτησε διφορούμενη στάση;

 17/06/2019 08:59

Αυτές είναι οι απόψεις μου κι άμα δεν σας αρέσουν, έχω κι άλλες

Της Κατερίνας Καραμπατάκη

Στην εννιάχρονη θητεία του στο δήμο Θεσσαλονίκης, ο Κωνσταντίνος Ζέρβας βρέθηκε να πατάει σε περισσότερες από μία βάρκες. Όπως στην υπόθεση του μετρό Θεσσαλονίκης, όταν από τη μια, ήταν ο αναπληρωτής δήμαρχος του Γιάννη Μπουτάρη στην πρώτη θητεία του, ενώ ταυτόχρονα ήταν διορισμένο μέλος στο διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό. 

Όταν ήρθε η ώρα για σύγκρουση των δυο φορέων, ο κ. Ζέρβας μετείχε σε συσκέψεις με τον τότε υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ως εκπρόσωπος του δήμου Θεσσαλονίκης, αλλά υποστηρίζοντας τη θέση της Αττικό Μετρό, η οποία ήταν εκ διαμέτρου αντίθετη.

Το επίδικο ζήτημα ήταν η διατήρηση στο χώρο όπου ανευρέθηκαν τα αρχαία της Βενιζέλου ή η απόσπασή τους. Η θέση του δήμου Θεσσαλονίκης για την υποστήριξη της οποίας κατέφυγε στο ΣτΕ ήταν η διατήρηση.

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας ήταν υπέρ της απόσπασής τους και της μεταφοράς τους στο στρατόπεδο Παύλου Μελά έως ότου ολοκληρωθούν οι εργασίες. Μάλιστα, ο κ. Ζέρβας αρθρογραφούσε τότε σχετικά, κατακεραυνώνοντας «τοπικούς φορείς, ακτιβιστές, επαΐοντες και μη», όσους ως «ταγοί της διατήρησης της πολιτιστικής και αρχαιολογικής μας κληρονομιάς θα πρέπει να αντιληφθούν ότι 140 εκατομμύρια ευρώ για αρχαιολογικές ανασκαφές (ή το 15% του προϋπολογισμού του) είναι αρκετά.

Ότι στην πόλη δεν χρειάζονται άλλα 13 μουσεία (στα ήδη 30 υπάρχοντα!) με οποιοδήποτε κόστος σε χρόνο και χρήμα». (Άρθρο του τον Μάρτιο του 2014).

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας ήταν πάντοτε επιφυλακτικός στις ανασκαφές. «Ας συνειδητοποιήσουν κάποιοι ότι δεν κάνουμε αρχαιολογική έρευνα, αλλά κατασκευάζουμε μετρό», έλεγε με ένταση στο δημοτικό συμβούλιο στις 10 Οκτωβρίου 2012.

Άραγε πώς θα κινηθεί τώρα ως δήμαρχος; Θα επιμείνει στην άποψή του ότι «η μόνη διέξοδος είναι η πρόταση της απόσπασης των αρχαιοτήτων, κατασκευής του σταθμού και επανατοποθέτησής τους κατά περίπου 85%»; Εάν ναι, τι στάση κρατάει επ’ αυτού ο Γιώργος Αβαρλής, ο οποίος προέρχεται από την παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ «Ανοιχτή πόλη», που ήταν αναφανδόν εναντίον της απόσπασης; Τι στάση θα κρατήσει η Κατερίνα Νοτοπούλου, με την οποία ο κ. Ζέρβας επιθυμεί διακαώς συμπόρευση; Τι στάση θα κρατήσει η τέως αντιδήμαρχος Πολιτισμού Έλλη Χρυσίδου, η οποία είναι υπέρμαχος της διατήρησης των αρχαίων in citu;

Όταν ο Ζέρβας καλοέβλεπε τους ιδιώτες στην καθαριότητα

Το ζήτημα του μετρό ήταν ένα από τα σημεία που οδήγησαν σε ρήξη τον κ. Ζέρβα με τον Γιάννη Μπουτάρη. Εξίσου σημαντικό για τη σχέση τους υπήρξε το ζήτημα των συμβασιούχων της καθαριότητας. 

Ως πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής, το 2014 ο Κωνσταντίνος Ζέρβας δεν συναίνεσε με την πρόταση του δημάρχου να ασκηθεί έφεση εναντίον πρωτόδικης απόφασης που δικαίωνε συμβασιούχους καθαριότητας, μετατρέποντας τις συμβάσεις τους σε αορίστου χρόνου. 

Εκείνη η άρνηση συναίνεσης οδήγησε τον Μπουτάρη να ζητήσει την παραίτηση του αντιδημάρχου του, κάτι που έγινε το 2015. Η κόντρα αυτή αναβίωσε πρόσφατα στο δημοτικό συμβούλιο, με τον Ζέρβα να στηρίζει αναφανδόν συμβασιούχους και τον Μπουτάρη να φαίνεται ότι βρίσκεται απέναντί τους. Επίσης, ο Ζέρβας υπαινίχθηκε ότι ο Μπουτάρης θέλει να φέρει ιδιώτες από την πίσω πόρτα στην καθαριότητα του δήμου, κάτι που ο ίδιος απορρίπτει ευθέως.

Είναι, όμως, όντως τόσο κοντά στους εργάτες καθαριότητας του δήμου ο Κωνσταντίνος Ζέρβας και τόσο απέναντι στην ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας;

Σε άρθρο του με τίτλο «Σκουπίδια: όσα θέλατε πάντα να μάθετε και δεν τολμούσατε να ρωτήσετε» στο voria.gr τον Ιούλιο του 2017, αμφισβητούσε τότε τη μόνιμη ανάγκη του δήμου Θεσσαλονίκης για συμβασιούχους καθαριότητας, διερωτώμενος «ποιες είναι λοιπόν οι πάγιες και διαρκείς ανάγκες του δήμου Θεσσαλονίκης» εφόσον «δεν είναι τουριστικός ή νησιωτικός δήμος με δυσανάλογες ανάγκες στη διάρκεια του χρόνου». 

Μάλιστα, στηλίτευε τη στάση των εργαζομένων που είχαν κάνει κατάληψη στα αμαξοστάσια, παραλύοντας το σύστημα αποκομιδής, παρόλο που η αφορμή ήταν η μη μονιμοποίηση της τελευταίας γενιάς συμβασιούχων, δηλαδή ο αγώνας που έδινε -και δίνει ακόμη- ο κ. Ζέρβας.

Στο ίδιο άρθρο άφηνε αιχμές ότι το κόστος περισυλλογής των απορριμμάτων από το δήμο είναι πάρα πολύ υψηλό (στα 240 ευρώ ανά τόνο), ενώ ανέφερε τα παραδείγματα ιδιωτών, οι οποίοι είχαν κάνει προσφορά με 90 και 135 ευρώ ανά τόνο.

«Είναι εξαιρετικά σημαντικό οι δημότες της πόλης να γνωρίζουν τα κόστη της αποκομιδής και τις εναλλακτικές που υπάρχουν. Με κάθε λεπτομέρεια. Γιατί ας μην ξεχνάμε ότι το κόστος αυτό καλύπτεται πλήρως από ανταποδοτικά τέλη, δηλαδή χρήματα που καταβάλλουν σε ρευστό οι δημότες κάθε μήνα», κατέληγε. Αυτή η αποστροφή του, όμως, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη δηλωμένη άρνησή του για συμμετοχή ιδιωτών στην καθαριότητα. «Όχι επειδή κάποιος δεν τα καταφέρνει καλά ως δήμαρχος, να δώσουμε την καθαριότητα σε ιδιώτη», είπε χαρακτηριστικά στο «Ράδιο Θεσσαλονίκη» στις 30/5/2019.

«Η ΔΕΘ κρατά σε ομηρία το κέντρο»

Έχουν παρέλθει οι εποχές που ο Ζέρβας πίστευε ότι η ΔΕΘ πρέπει να φύγει από το κέντρο, παρόλο που το σχέδιο μετεγκατάστασής της είχε εγκαταλειφθεί από την κυβέρνηση και τη διοίκηση της εταιρείας, και παρόλο που ο δήμος Θεσσαλονίκης είχε συναινέσει στην παραμονή στο χώρο της.

«Γιατί η ΔΕΘ συνεχίζει να κρατά σε ομηρία ένα σημαντικό κομμάτι του κέντρου και στερεί την πόλη από το μητροπολιτικό πάρκο;» έγραφε σε άρθρο του στον «Αγγελιοφόρο» στις 2 Μαρτίου 2014. Αυτή η θέση απέχει παρασάγγας από τη σημερινή, που είναι «ναι σε όλα». «Εντός πόλης, με νέα μορφή μετά την ανάπλαση, πνεύμονας πρασίνου, χώρος αναψυχής και ταυτόχρονα υψηλής προστιθέμενης αξίας οικονομική δραστηριότητα που ευνοεί την εξωστρέφεια, την επιχειρηματικότητα, την ανάπτυξη», έλεγε προεκλογικά, προσθέτοντας ένα όραμα για παγκόσμιες εκθέσεις, νέα αντίληψη για το δημόσιο χώρο και μια συλλογική φιλοδοξία για τον 21ο αιώνα.

Όμορφα λόγια, με τα οποία κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει. Πολύ εύκολα λέγονται. Το θέμα είναι πώς γίνονται πράξη;

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 15-16 Ιουνίου 2019

Της Κατερίνας Καραμπατάκη

Στην εννιάχρονη θητεία του στο δήμο Θεσσαλονίκης, ο Κωνσταντίνος Ζέρβας βρέθηκε να πατάει σε περισσότερες από μία βάρκες. Όπως στην υπόθεση του μετρό Θεσσαλονίκης, όταν από τη μια, ήταν ο αναπληρωτής δήμαρχος του Γιάννη Μπουτάρη στην πρώτη θητεία του, ενώ ταυτόχρονα ήταν διορισμένο μέλος στο διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό. 

Όταν ήρθε η ώρα για σύγκρουση των δυο φορέων, ο κ. Ζέρβας μετείχε σε συσκέψεις με τον τότε υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ως εκπρόσωπος του δήμου Θεσσαλονίκης, αλλά υποστηρίζοντας τη θέση της Αττικό Μετρό, η οποία ήταν εκ διαμέτρου αντίθετη.

Το επίδικο ζήτημα ήταν η διατήρηση στο χώρο όπου ανευρέθηκαν τα αρχαία της Βενιζέλου ή η απόσπασή τους. Η θέση του δήμου Θεσσαλονίκης για την υποστήριξη της οποίας κατέφυγε στο ΣτΕ ήταν η διατήρηση.

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας ήταν υπέρ της απόσπασής τους και της μεταφοράς τους στο στρατόπεδο Παύλου Μελά έως ότου ολοκληρωθούν οι εργασίες. Μάλιστα, ο κ. Ζέρβας αρθρογραφούσε τότε σχετικά, κατακεραυνώνοντας «τοπικούς φορείς, ακτιβιστές, επαΐοντες και μη», όσους ως «ταγοί της διατήρησης της πολιτιστικής και αρχαιολογικής μας κληρονομιάς θα πρέπει να αντιληφθούν ότι 140 εκατομμύρια ευρώ για αρχαιολογικές ανασκαφές (ή το 15% του προϋπολογισμού του) είναι αρκετά.

Ότι στην πόλη δεν χρειάζονται άλλα 13 μουσεία (στα ήδη 30 υπάρχοντα!) με οποιοδήποτε κόστος σε χρόνο και χρήμα». (Άρθρο του τον Μάρτιο του 2014).

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας ήταν πάντοτε επιφυλακτικός στις ανασκαφές. «Ας συνειδητοποιήσουν κάποιοι ότι δεν κάνουμε αρχαιολογική έρευνα, αλλά κατασκευάζουμε μετρό», έλεγε με ένταση στο δημοτικό συμβούλιο στις 10 Οκτωβρίου 2012.

Άραγε πώς θα κινηθεί τώρα ως δήμαρχος; Θα επιμείνει στην άποψή του ότι «η μόνη διέξοδος είναι η πρόταση της απόσπασης των αρχαιοτήτων, κατασκευής του σταθμού και επανατοποθέτησής τους κατά περίπου 85%»; Εάν ναι, τι στάση κρατάει επ’ αυτού ο Γιώργος Αβαρλής, ο οποίος προέρχεται από την παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ «Ανοιχτή πόλη», που ήταν αναφανδόν εναντίον της απόσπασης; Τι στάση θα κρατήσει η Κατερίνα Νοτοπούλου, με την οποία ο κ. Ζέρβας επιθυμεί διακαώς συμπόρευση; Τι στάση θα κρατήσει η τέως αντιδήμαρχος Πολιτισμού Έλλη Χρυσίδου, η οποία είναι υπέρμαχος της διατήρησης των αρχαίων in citu;

Όταν ο Ζέρβας καλοέβλεπε τους ιδιώτες στην καθαριότητα

Το ζήτημα του μετρό ήταν ένα από τα σημεία που οδήγησαν σε ρήξη τον κ. Ζέρβα με τον Γιάννη Μπουτάρη. Εξίσου σημαντικό για τη σχέση τους υπήρξε το ζήτημα των συμβασιούχων της καθαριότητας. 

Ως πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής, το 2014 ο Κωνσταντίνος Ζέρβας δεν συναίνεσε με την πρόταση του δημάρχου να ασκηθεί έφεση εναντίον πρωτόδικης απόφασης που δικαίωνε συμβασιούχους καθαριότητας, μετατρέποντας τις συμβάσεις τους σε αορίστου χρόνου. 

Εκείνη η άρνηση συναίνεσης οδήγησε τον Μπουτάρη να ζητήσει την παραίτηση του αντιδημάρχου του, κάτι που έγινε το 2015. Η κόντρα αυτή αναβίωσε πρόσφατα στο δημοτικό συμβούλιο, με τον Ζέρβα να στηρίζει αναφανδόν συμβασιούχους και τον Μπουτάρη να φαίνεται ότι βρίσκεται απέναντί τους. Επίσης, ο Ζέρβας υπαινίχθηκε ότι ο Μπουτάρης θέλει να φέρει ιδιώτες από την πίσω πόρτα στην καθαριότητα του δήμου, κάτι που ο ίδιος απορρίπτει ευθέως.

Είναι, όμως, όντως τόσο κοντά στους εργάτες καθαριότητας του δήμου ο Κωνσταντίνος Ζέρβας και τόσο απέναντι στην ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας;

Σε άρθρο του με τίτλο «Σκουπίδια: όσα θέλατε πάντα να μάθετε και δεν τολμούσατε να ρωτήσετε» στο voria.gr τον Ιούλιο του 2017, αμφισβητούσε τότε τη μόνιμη ανάγκη του δήμου Θεσσαλονίκης για συμβασιούχους καθαριότητας, διερωτώμενος «ποιες είναι λοιπόν οι πάγιες και διαρκείς ανάγκες του δήμου Θεσσαλονίκης» εφόσον «δεν είναι τουριστικός ή νησιωτικός δήμος με δυσανάλογες ανάγκες στη διάρκεια του χρόνου». 

Μάλιστα, στηλίτευε τη στάση των εργαζομένων που είχαν κάνει κατάληψη στα αμαξοστάσια, παραλύοντας το σύστημα αποκομιδής, παρόλο που η αφορμή ήταν η μη μονιμοποίηση της τελευταίας γενιάς συμβασιούχων, δηλαδή ο αγώνας που έδινε -και δίνει ακόμη- ο κ. Ζέρβας.

Στο ίδιο άρθρο άφηνε αιχμές ότι το κόστος περισυλλογής των απορριμμάτων από το δήμο είναι πάρα πολύ υψηλό (στα 240 ευρώ ανά τόνο), ενώ ανέφερε τα παραδείγματα ιδιωτών, οι οποίοι είχαν κάνει προσφορά με 90 και 135 ευρώ ανά τόνο.

«Είναι εξαιρετικά σημαντικό οι δημότες της πόλης να γνωρίζουν τα κόστη της αποκομιδής και τις εναλλακτικές που υπάρχουν. Με κάθε λεπτομέρεια. Γιατί ας μην ξεχνάμε ότι το κόστος αυτό καλύπτεται πλήρως από ανταποδοτικά τέλη, δηλαδή χρήματα που καταβάλλουν σε ρευστό οι δημότες κάθε μήνα», κατέληγε. Αυτή η αποστροφή του, όμως, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη δηλωμένη άρνησή του για συμμετοχή ιδιωτών στην καθαριότητα. «Όχι επειδή κάποιος δεν τα καταφέρνει καλά ως δήμαρχος, να δώσουμε την καθαριότητα σε ιδιώτη», είπε χαρακτηριστικά στο «Ράδιο Θεσσαλονίκη» στις 30/5/2019.

«Η ΔΕΘ κρατά σε ομηρία το κέντρο»

Έχουν παρέλθει οι εποχές που ο Ζέρβας πίστευε ότι η ΔΕΘ πρέπει να φύγει από το κέντρο, παρόλο που το σχέδιο μετεγκατάστασής της είχε εγκαταλειφθεί από την κυβέρνηση και τη διοίκηση της εταιρείας, και παρόλο που ο δήμος Θεσσαλονίκης είχε συναινέσει στην παραμονή στο χώρο της.

«Γιατί η ΔΕΘ συνεχίζει να κρατά σε ομηρία ένα σημαντικό κομμάτι του κέντρου και στερεί την πόλη από το μητροπολιτικό πάρκο;» έγραφε σε άρθρο του στον «Αγγελιοφόρο» στις 2 Μαρτίου 2014. Αυτή η θέση απέχει παρασάγγας από τη σημερινή, που είναι «ναι σε όλα». «Εντός πόλης, με νέα μορφή μετά την ανάπλαση, πνεύμονας πρασίνου, χώρος αναψυχής και ταυτόχρονα υψηλής προστιθέμενης αξίας οικονομική δραστηριότητα που ευνοεί την εξωστρέφεια, την επιχειρηματικότητα, την ανάπτυξη», έλεγε προεκλογικά, προσθέτοντας ένα όραμα για παγκόσμιες εκθέσεις, νέα αντίληψη για το δημόσιο χώρο και μια συλλογική φιλοδοξία για τον 21ο αιώνα.

Όμορφα λόγια, με τα οποία κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει. Πολύ εύκολα λέγονται. Το θέμα είναι πώς γίνονται πράξη;

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 15-16 Ιουνίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία