ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έτοιμες οι διατάξεις για την άρση των capital controls

Η κυβέρνηση αναμένει πρώτα την έγκριση των δανειστών, ενώ ετοιμάζεται για την επόμενη μεταμνημονιακή αξιολόγηση

 10/08/2019 10:15

Έτοιμες οι διατάξεις για την άρση των capital controls
Φωτογραφία αρχείου

Συντεταγμένες φαίνεται να έχει η κυβέρνηση τις διατάξεις για την ολική άρση των κεφαλαιακών ελέγχων (σ.σ. capital controls), εφόσον λάβει την έγκριση των δανειστών για την εν λόγω άρση.

Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, το αργότερο εντός του Σεπτεμβρίου, η κυβέρνηση θα καταργήσει τους εναπομείναντες κεφαλαιακούς περιορισμούς, αρκεί να έχει λάβει το "πράσινο φως" από τους δανειστές.

Οι συγκεκριμένες διατάξεις καταρτίστηκαν σε συνεννόηση με την Τράπεζα της Ελλάδος, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, υπάρχουν και οι επιστολές συμφωνίας τόσο από τις εμπορικές, όσο και από τις συνεταιριστικές τράπεζες της χώρας.

Επί της ουσίας, η πλήρης κατάργηση σημαίνει την άρση των εναπομεινάντων περιορισμών στη μεταφορά κεφαλαίων προς το εξωτερικό από ιδιώτες και νομικά πρόσωπα. Παράλληλα, με την κατάργησή τους, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να στείλει μήνυμα προς τις διεθνείς αγορές για επιστροφή του τραπεζικού συστήματος και της οικονομίας στην κανονικότητα, σε συνδυασμό με την προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων και αύξησης των ιδιωτικοποιήσεων.

Την ίδια ώρα, στο υπουργείο Οικονομικών προετοιμάζονται για την 4η μεταμνημονιακή αξιολόγηση, η οποία θα ξεκινήσει μετά τη συνεδρίαση της Ευρωομάδας την 13η Σεπτεμβρίου (σ.σ. τα τεχνικά κλιμάκια αναμένονται στην Αθήνα στις 16 Σεπτεμβρίου και οι επικεφαλής στις 23 του ίδιου μηνός), και για τη διαμόρφωση του φορολογικού νομοσχεδίου το φθινόπωρο.

Πρόκειται για έναν σχεδιασμό με ορίζοντα περίπου τεσσάρων μηνών έως το τέλος του έτους, ο οποίος περιλαμβάνει συγκεκριμένα βήματα.

Βασικός στόχος είναι να ολοκληρωθεί η 4η αξιολόγηση το αργότερο έως τα μέσα Νοεμβρίου, προκειμένου να εκταμιευθεί η δεύτερη δόση περίπου 640 εκατ. ευρώ από τα SMP & ANFA (σ.σ. επιστροφές κερδών από ελληνικά ομόλογα που διακρατούν οι κεντρικές τράπεζες στην ευρωζώνη). 

Βασικό στοιχείο της συγκεκριμένης αξιολόγησης αναμένεται να είναι η κάλυψη περίπου 15 προαπαιτούμενων, κυρίαρχη θέση στα οποία κατέχουν οι ιδιωτικοποιήσεις (σ.σ. πώληση του 30% του «Ελ. Βενιζέλος», πώληση του ποσοστού στα ΕΛΠΕ, ΔΕΗ και έναρξη της επένδυσης στο Ελληνικό). Παράλληλα, οι δανειστές αναμένεται να εξετάσουν την πορεία αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, την εισπραξιμότητα στη ρύθμιση των 120 δόσεων (σ.σ. διαδραματίζει ρόλο και για το εύρος των δημοσιονομικών περιθωρίων), καθώς και το πώς προχωρά το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων μέσω εταιρείας ειδικού σκοπού (σ.σ. APS).

Κομβικό σημείο της κυβερνητικής πολιτικής είναι να «κλειδώσει» το νέο φορολογικό νομοσχέδιο. Εκτιμάται ότι έως το τέλος Αυγούστου θα έχει ολοκληρωθεί το σκέλος των αναπτυξιακών παρεμβάσεων του νομοσχεδίου με την πλήρη κοστολόγηση τους. Για το σκέλος των μειώσεων των φορολογικών συντελεστών, οι κινήσεις, αναφέρουν οι πληροφορίες, θα σταθμιστούν προσεκτικά και σε συνεννόηση με τους θεσμούς προκειμένου να εξασφαλιστούν τα μέγιστα δυνατά δημοσιονομικά περιθώρια.

Ένα άλλο ζήτημα είναι η κατάρτιση του νέου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής και το πότε αυτό θα κατατεθεί στη Βουλή. Η άμεση κατάθεσή του θα σημαίνει ότι οι προβλέψεις του αναγκαστικά να στηριχθούν κυρίως σε πρόδρομους δείκτες και όχι σε πραγματικά στοιχεία για την πορεία της οικονομίας. Ανοικτό είναι έτσι το ενδεχόμενο να μετατεθεί, σε συνεννόηση με τους θεσμούς, για τον Μάιο 2020, οπότε και θα υπάρχουν επαρκέστερα και ακριβέστερα στοιχεία για την πορεία βασικών μεγεθών, όπως είναι η ανάπτυξη, η ροή των φορολογικών εσόδων, αλλά και η πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας.

Το οικονομικό επιτελείο βρίσκεται, παράλληλα, σε επιφυλακή για πέντε ζητήματα που ενδέχεται να αποτελέσουν εστίες δημοσιονομικού κινδύνου. Πρόκειται για τις εκκρεμείς δικαστικές αποφάσεις για τα αναδρομικά, την επιτυχία της νέας ρύθμισης των 120 δόσεων, τη δυναμική ανάκαμψης των εξαγωγών, τη στασιμότητα ή/και την επιβράδυνση της οικονομίας της ευρωζώνης, καθώς και τα περίπου 150 εκατ. ευρώ για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (το κόστος για την ηλεκτροδότηση νησιών και ευπαθών ομάδων) που πρέπει να καταβάλλει το υπουργείο Οικονομικών στη ΔΕΗ. Ωστόσο, όπως σχολιάζουν αξιωματούχοι, υπάρχουν τρεις εξελίξεις που αποπνέουν αισιοδοξία για το μακροοικονομικό πεδίο και την εκτέλεση του προϋπολογισμού. Αυτές αφορούν στη θετική πορεία πρόδρομων μακροοικονομικών δεικτών και στην υπέρβαση του στόχου για τα φορολογικά έσοδα τον Ιούλιο, αλλά και στα νεότερα στοιχεία που δείχνουν ότι άρχισε να «φουντώνει» το ενδιαφέρον των φορολογούμενων για τη ρύθμιση στην εφορία.

Συντεταγμένες φαίνεται να έχει η κυβέρνηση τις διατάξεις για την ολική άρση των κεφαλαιακών ελέγχων (σ.σ. capital controls), εφόσον λάβει την έγκριση των δανειστών για την εν λόγω άρση.

Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, το αργότερο εντός του Σεπτεμβρίου, η κυβέρνηση θα καταργήσει τους εναπομείναντες κεφαλαιακούς περιορισμούς, αρκεί να έχει λάβει το "πράσινο φως" από τους δανειστές.

Οι συγκεκριμένες διατάξεις καταρτίστηκαν σε συνεννόηση με την Τράπεζα της Ελλάδος, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, υπάρχουν και οι επιστολές συμφωνίας τόσο από τις εμπορικές, όσο και από τις συνεταιριστικές τράπεζες της χώρας.

Επί της ουσίας, η πλήρης κατάργηση σημαίνει την άρση των εναπομεινάντων περιορισμών στη μεταφορά κεφαλαίων προς το εξωτερικό από ιδιώτες και νομικά πρόσωπα. Παράλληλα, με την κατάργησή τους, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να στείλει μήνυμα προς τις διεθνείς αγορές για επιστροφή του τραπεζικού συστήματος και της οικονομίας στην κανονικότητα, σε συνδυασμό με την προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων και αύξησης των ιδιωτικοποιήσεων.

Την ίδια ώρα, στο υπουργείο Οικονομικών προετοιμάζονται για την 4η μεταμνημονιακή αξιολόγηση, η οποία θα ξεκινήσει μετά τη συνεδρίαση της Ευρωομάδας την 13η Σεπτεμβρίου (σ.σ. τα τεχνικά κλιμάκια αναμένονται στην Αθήνα στις 16 Σεπτεμβρίου και οι επικεφαλής στις 23 του ίδιου μηνός), και για τη διαμόρφωση του φορολογικού νομοσχεδίου το φθινόπωρο.

Πρόκειται για έναν σχεδιασμό με ορίζοντα περίπου τεσσάρων μηνών έως το τέλος του έτους, ο οποίος περιλαμβάνει συγκεκριμένα βήματα.

Βασικός στόχος είναι να ολοκληρωθεί η 4η αξιολόγηση το αργότερο έως τα μέσα Νοεμβρίου, προκειμένου να εκταμιευθεί η δεύτερη δόση περίπου 640 εκατ. ευρώ από τα SMP & ANFA (σ.σ. επιστροφές κερδών από ελληνικά ομόλογα που διακρατούν οι κεντρικές τράπεζες στην ευρωζώνη). 

Βασικό στοιχείο της συγκεκριμένης αξιολόγησης αναμένεται να είναι η κάλυψη περίπου 15 προαπαιτούμενων, κυρίαρχη θέση στα οποία κατέχουν οι ιδιωτικοποιήσεις (σ.σ. πώληση του 30% του «Ελ. Βενιζέλος», πώληση του ποσοστού στα ΕΛΠΕ, ΔΕΗ και έναρξη της επένδυσης στο Ελληνικό). Παράλληλα, οι δανειστές αναμένεται να εξετάσουν την πορεία αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, την εισπραξιμότητα στη ρύθμιση των 120 δόσεων (σ.σ. διαδραματίζει ρόλο και για το εύρος των δημοσιονομικών περιθωρίων), καθώς και το πώς προχωρά το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων μέσω εταιρείας ειδικού σκοπού (σ.σ. APS).

Κομβικό σημείο της κυβερνητικής πολιτικής είναι να «κλειδώσει» το νέο φορολογικό νομοσχέδιο. Εκτιμάται ότι έως το τέλος Αυγούστου θα έχει ολοκληρωθεί το σκέλος των αναπτυξιακών παρεμβάσεων του νομοσχεδίου με την πλήρη κοστολόγηση τους. Για το σκέλος των μειώσεων των φορολογικών συντελεστών, οι κινήσεις, αναφέρουν οι πληροφορίες, θα σταθμιστούν προσεκτικά και σε συνεννόηση με τους θεσμούς προκειμένου να εξασφαλιστούν τα μέγιστα δυνατά δημοσιονομικά περιθώρια.

Ένα άλλο ζήτημα είναι η κατάρτιση του νέου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής και το πότε αυτό θα κατατεθεί στη Βουλή. Η άμεση κατάθεσή του θα σημαίνει ότι οι προβλέψεις του αναγκαστικά να στηριχθούν κυρίως σε πρόδρομους δείκτες και όχι σε πραγματικά στοιχεία για την πορεία της οικονομίας. Ανοικτό είναι έτσι το ενδεχόμενο να μετατεθεί, σε συνεννόηση με τους θεσμούς, για τον Μάιο 2020, οπότε και θα υπάρχουν επαρκέστερα και ακριβέστερα στοιχεία για την πορεία βασικών μεγεθών, όπως είναι η ανάπτυξη, η ροή των φορολογικών εσόδων, αλλά και η πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας.

Το οικονομικό επιτελείο βρίσκεται, παράλληλα, σε επιφυλακή για πέντε ζητήματα που ενδέχεται να αποτελέσουν εστίες δημοσιονομικού κινδύνου. Πρόκειται για τις εκκρεμείς δικαστικές αποφάσεις για τα αναδρομικά, την επιτυχία της νέας ρύθμισης των 120 δόσεων, τη δυναμική ανάκαμψης των εξαγωγών, τη στασιμότητα ή/και την επιβράδυνση της οικονομίας της ευρωζώνης, καθώς και τα περίπου 150 εκατ. ευρώ για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (το κόστος για την ηλεκτροδότηση νησιών και ευπαθών ομάδων) που πρέπει να καταβάλλει το υπουργείο Οικονομικών στη ΔΕΗ. Ωστόσο, όπως σχολιάζουν αξιωματούχοι, υπάρχουν τρεις εξελίξεις που αποπνέουν αισιοδοξία για το μακροοικονομικό πεδίο και την εκτέλεση του προϋπολογισμού. Αυτές αφορούν στη θετική πορεία πρόδρομων μακροοικονομικών δεικτών και στην υπέρβαση του στόχου για τα φορολογικά έσοδα τον Ιούλιο, αλλά και στα νεότερα στοιχεία που δείχνουν ότι άρχισε να «φουντώνει» το ενδιαφέρον των φορολογούμενων για τη ρύθμιση στην εφορία.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία