ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εμπιστοσύνη στην Ενημέρωση και τους Θεσμούς: Μια κρίσιμη παράμετρος

Τι έδειξε η έρευνα «Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (Northern Greece Insights- NGI)» της Populus Strategy and Insights όπως δημοσιεύτηκε στο makthes.gr

 12/07/2021 15:30

Εμπιστοσύνη στην Ενημέρωση και τους Θεσμούς: Μια κρίσιμη παράμετρος
panagiotou.jpg


Του Νίκου Σ. Παναγιώτου, Αναπληρωτή Καθηγητή, Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, ΑΠΘ

Η πρώτη έρευνα του Βαρόμετρου της Βορείου Ελλάδος αναδεικνύει α) τη σημαντικότητα-αναγκαιότητα του και β) τη σημασία της εμπιστοσύνης στους Θεσμούς/Οργανισμούς και τα δίκτυα, μέσα ενημέρωσης ως μια πολύ κρίσιμη παράμετρο για τις πολιτικές, οικονομικές εξελίξεις και επιλογές. Την παράμετρο αυτή μελετώ και έχω υπογραμμίσει την αξία της, καθώς μας επιτρέπει να ερμηνεύσουμε στάσεις επιλογές της κοινής γνώμης, αλλά και τις αντίστοιχες εξελίξεις.

Όπως προκύπτει από την ποσοτική αλλά ειδικά την ποιοτική ανάλυση/χαρακτηριστικών των ευρημάτων, το 48% των συμπολιτών μας στη Β. Ελλάδα εμπιστεύεται για την ενημέρωση του το διαδίκτυο. Το εύρημα αυτό είναι σε αντιστοιχία με το αντίστοιχο του Ευρωβαρόμετρού(2020/2021) όπου η Ελλάδα, είναι πλέον η μοναδική χώρα στην Ευρώπη, στην οποία το διαδίκτυο εμφανίζεται ως το πιο έμπιστο μέσο ενημέρωσης(Eλλάδα:54%, EΕ27:35%). Η επιλογή αυτή είναι συντριπτική στις δυναμικές ηλικίες 17-34: 61% και 35-54: 58% . Για να γίνει κατανοητή η σημασία των ποσοστών αυτών θα πρέπει να τα συγκρίνουμε με αμέσως επόμενα υψηλότερα ποσοστά, που είναι αυτά των Δημόσιων Ραδιοτηλεοπτικών Μέσων, τα οποία εμπιστεύονται περισσότερο για την ενημέρωση τους οι ηλικίες 17-34:14% και οι 35-54: 15% αντίστοιχα.

Σε ό,τι αφορά την εμπιστοσύνη για την επόμενη ημέρα της πανδημίας και τη διαχείριση των προβλημάτων που έχουν προκύψει, το 74% εμπιστεύονται την επιστημονική κοινότητα, το 53% την επιχειρηματικότητα/ιδιωτικό τομέα, το 51% την Κυβέρνηση και το 50% την ΕΕ. Εμπιστοσύνη λοιπόν σε ότι εμφανίζεται ως μη εξαρτώμενο, σε ότι εμπεριέχει το τεκμήριο της εξειδίκευσης, της αποτελεσματικότητας (διαδίκτυο, επιστήμονες, τεχνοκράτες). Εμπιστοσύνη προς τα μέσα ή αυτούς που η κοινωνία θεωρεί κατεξοχήν ειδικούς για να διαχειριστούν προβλήματα αυτή είναι η «κληρονομιά» της πανδημίας. Στην ΕΕ που παρά την κριτική που ασκήθηκε για τη διαχείριση της πανδημίας και την αρνητική προβολή της στα χρόνια του Μνημονίου συγκεντρώνει στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικά στους νέους (17-34) ποσοστό εμπιστοσύνης 52%. Για να κατανοήσουμε τα ποσοστά αυτά θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η επικοινωνία, η προβολή των Οργανισμών και διεθνών ηγετών συμβάλλουν καθοριστικά στη δημόσια εικόνα τους και στα αντίστοιχα ποσοστά εμπιστοσύνης. Ένα πολύ σημαντικό εύρημα είναι ότι το 42% των ερωτώμενων εκφράζουν θετική εικόνα για τον Πρόεδρο Μπάιντεν έναντι 32% για τον Πρόεδρο Πούτιν, 19% για την Ουρσουλα Φον Ντερ Λαίεν, 11% για την Καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ. Ο Πρόεδρος Μπάιντεν αναδεικνύεται ο δημοφιλέστερος των ηγετών σε μια περιοχή που τα ποσοστά ήταν πολύ διαφορετικά.

Οι επιλογές αυτές σημαίνουν πολλά για τις τάσεις στη Βόρεια Ελλάδα.

  1. Εμπιστοσύνη προς τη Δημόσια και πολυφωνική ενημέρωση,
  2. Το Διαδίκτυο θα πρέπει να αποτελέσει τον πυρήνα της προσπάθειας των επαγγελματικών ΜΜΕ να ανακτήσουν το έλλειμα εμπιστοσύνης της κοινής γνώμης
  3. Φυσικός χώρος με πολλαπλά ωφελήματα για τη χώρα και την περιοχή είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση και η δυτική πορεία της χώρας.

Το διαδίκτυο εμπιστεύεται σχεδόν ένας στους δυο για την ενημέρωσή του. Συγκεκριμένα το 48% επιλέγει το διαδίκτυο για την ενημέρωσή του. Ακολουθούν τα δημόσια και τα ιδιωτικά ραδιοτηλεοπτικά μέσα με ποσοστό 27%, οι εφημερίδες με μόλις 13%, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με 10%, τα τοπικά μέσα ενημέρωσης (έντυπα και ηλεκτρονικά) με 9% ενώ 1% «δεν ξέρει ή δεν απαντά». Το 14% των ερωτηθέντων απάντησε αυθόρμητα πως δεν εμπιστεύεται κανένα από τα προαναφερόμενα για την ενημέρωσή του.

Δείτε ΟΛΗ την έρευνα «Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (Northern Greece Insights- NGI)» της Populus Strategy and Insights όπως δημοσιεύτηκε στο makthes.gr 

panagiotou.jpg


Του Νίκου Σ. Παναγιώτου, Αναπληρωτή Καθηγητή, Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, ΑΠΘ

Η πρώτη έρευνα του Βαρόμετρου της Βορείου Ελλάδος αναδεικνύει α) τη σημαντικότητα-αναγκαιότητα του και β) τη σημασία της εμπιστοσύνης στους Θεσμούς/Οργανισμούς και τα δίκτυα, μέσα ενημέρωσης ως μια πολύ κρίσιμη παράμετρο για τις πολιτικές, οικονομικές εξελίξεις και επιλογές. Την παράμετρο αυτή μελετώ και έχω υπογραμμίσει την αξία της, καθώς μας επιτρέπει να ερμηνεύσουμε στάσεις επιλογές της κοινής γνώμης, αλλά και τις αντίστοιχες εξελίξεις.

Όπως προκύπτει από την ποσοτική αλλά ειδικά την ποιοτική ανάλυση/χαρακτηριστικών των ευρημάτων, το 48% των συμπολιτών μας στη Β. Ελλάδα εμπιστεύεται για την ενημέρωση του το διαδίκτυο. Το εύρημα αυτό είναι σε αντιστοιχία με το αντίστοιχο του Ευρωβαρόμετρού(2020/2021) όπου η Ελλάδα, είναι πλέον η μοναδική χώρα στην Ευρώπη, στην οποία το διαδίκτυο εμφανίζεται ως το πιο έμπιστο μέσο ενημέρωσης(Eλλάδα:54%, EΕ27:35%). Η επιλογή αυτή είναι συντριπτική στις δυναμικές ηλικίες 17-34: 61% και 35-54: 58% . Για να γίνει κατανοητή η σημασία των ποσοστών αυτών θα πρέπει να τα συγκρίνουμε με αμέσως επόμενα υψηλότερα ποσοστά, που είναι αυτά των Δημόσιων Ραδιοτηλεοπτικών Μέσων, τα οποία εμπιστεύονται περισσότερο για την ενημέρωση τους οι ηλικίες 17-34:14% και οι 35-54: 15% αντίστοιχα.

Σε ό,τι αφορά την εμπιστοσύνη για την επόμενη ημέρα της πανδημίας και τη διαχείριση των προβλημάτων που έχουν προκύψει, το 74% εμπιστεύονται την επιστημονική κοινότητα, το 53% την επιχειρηματικότητα/ιδιωτικό τομέα, το 51% την Κυβέρνηση και το 50% την ΕΕ. Εμπιστοσύνη λοιπόν σε ότι εμφανίζεται ως μη εξαρτώμενο, σε ότι εμπεριέχει το τεκμήριο της εξειδίκευσης, της αποτελεσματικότητας (διαδίκτυο, επιστήμονες, τεχνοκράτες). Εμπιστοσύνη προς τα μέσα ή αυτούς που η κοινωνία θεωρεί κατεξοχήν ειδικούς για να διαχειριστούν προβλήματα αυτή είναι η «κληρονομιά» της πανδημίας. Στην ΕΕ που παρά την κριτική που ασκήθηκε για τη διαχείριση της πανδημίας και την αρνητική προβολή της στα χρόνια του Μνημονίου συγκεντρώνει στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικά στους νέους (17-34) ποσοστό εμπιστοσύνης 52%. Για να κατανοήσουμε τα ποσοστά αυτά θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η επικοινωνία, η προβολή των Οργανισμών και διεθνών ηγετών συμβάλλουν καθοριστικά στη δημόσια εικόνα τους και στα αντίστοιχα ποσοστά εμπιστοσύνης. Ένα πολύ σημαντικό εύρημα είναι ότι το 42% των ερωτώμενων εκφράζουν θετική εικόνα για τον Πρόεδρο Μπάιντεν έναντι 32% για τον Πρόεδρο Πούτιν, 19% για την Ουρσουλα Φον Ντερ Λαίεν, 11% για την Καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ. Ο Πρόεδρος Μπάιντεν αναδεικνύεται ο δημοφιλέστερος των ηγετών σε μια περιοχή που τα ποσοστά ήταν πολύ διαφορετικά.

Οι επιλογές αυτές σημαίνουν πολλά για τις τάσεις στη Βόρεια Ελλάδα.

  1. Εμπιστοσύνη προς τη Δημόσια και πολυφωνική ενημέρωση,
  2. Το Διαδίκτυο θα πρέπει να αποτελέσει τον πυρήνα της προσπάθειας των επαγγελματικών ΜΜΕ να ανακτήσουν το έλλειμα εμπιστοσύνης της κοινής γνώμης
  3. Φυσικός χώρος με πολλαπλά ωφελήματα για τη χώρα και την περιοχή είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση και η δυτική πορεία της χώρας.

Το διαδίκτυο εμπιστεύεται σχεδόν ένας στους δυο για την ενημέρωσή του. Συγκεκριμένα το 48% επιλέγει το διαδίκτυο για την ενημέρωσή του. Ακολουθούν τα δημόσια και τα ιδιωτικά ραδιοτηλεοπτικά μέσα με ποσοστό 27%, οι εφημερίδες με μόλις 13%, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με 10%, τα τοπικά μέσα ενημέρωσης (έντυπα και ηλεκτρονικά) με 9% ενώ 1% «δεν ξέρει ή δεν απαντά». Το 14% των ερωτηθέντων απάντησε αυθόρμητα πως δεν εμπιστεύεται κανένα από τα προαναφερόμενα για την ενημέρωσή του.

Δείτε ΟΛΗ την έρευνα «Βαρόμετρο της Βόρειας Ελλάδας (Northern Greece Insights- NGI)» της Populus Strategy and Insights όπως δημοσιεύτηκε στο makthes.gr 

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία