ΠΑΙΔΕΙΑ

Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία: Η μαζική αποτυχία στα Μαθηματικά δεν αφορά τις ικανότητες των υποψηφίων

Η ΕΜΕ κάνει λόγο για καλλιέργεια "μαθηματικοφοβίας" από το ελληνικό κράτος και καλεί το υπουργείο Παιδείας και ΙΕΠ σε ανασχεδιασμό του τρόπου διδασκαλίας

 29/06/2019 14:15

Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία: Η μαζική αποτυχία στα Μαθηματικά δεν αφορά τις ικανότητες των υποψηφίων
Φωτογραφία αρχείου

Την άποψη ότι η "μαζική αποτυχία στα Μαθηματικά δεν αφορά στις ικανότητες των υποψηφίων" οι οποίοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις, εκφράζει με ανακοίνωσή της η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία.

Κατά την άποψη της ΕΜΕ, οι κακές αποδόσεις των μαθητών στο εν λόγω μάθημα "αντανακλά την παρατεταμένη σχολική αποτυχία στην Μαθηματική Εκπαίδευση. Παραπέμπει στην βαριά διαχρονική ευθύνη όσων σχεδιάζουν και εφαρμόζουν σε πλήρη απομόνωση από τους επιστημονικούς προβληματισμούς της μαθηματικής κοινότητας, σε απόκλιση από τα πορίσματα της εκπαιδευτικής έρευνας και από τις παιδαγωγικές κατευθύνσεις της UNESCO, που συμπεριλαμβάνει την μαθηματική εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα".

Ειδικότερα, "τα προβλήματα και οι αποτυχίες μάθησης και διδασκαλίας των Μαθηματικών συνιστούν ασφαλώς ένα διεθνές φαινόμενο με εγγενή χαρακτηριστικά που διασχίζουν τα γεωπολιτικά σύνορα και αλληλεπιδρούν με τα πιο διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα, γλώσσες και πολιτισμούς, ενώ παράλληλα ο λειτουργικός ρόλος και το γνωστικό βάρος των Μαθηματικών ισχυροποιούνται συνεχώς στον ψηφιακό και δικτυωμένο κόσμο μας", συνεχίζει η ΕΜΕ στην ανακοίνωσή της.

Ακόμη παραπέρα, η ΕΜΕ κάνει λόγο για "μαθηματικοφοβία" η οποία καλλιεργείται από τις πρώτες σχολικές τάξεις λόγω της παρατεταμένης αρνητικής εκδοχής του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Πιο συγκεκριμένα, αυτό συμβαίνει "με την αποσιώπηση της σχολικής αποτυχίας σε έναν τυπικό αποκλεισμό από την Μαθηματική Εκπαίδευση για όσους μαθητές και μαθήτριες επιλέγουν κατευθύνσεις σπουδών στα πεδία υγείας, κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών, καθώς και εκπαίδευσης. Αποτέλεσμα αυτών των κρατικών επιλογών είναι η αναπαραγωγή της σχολικής αποτυχίας".

Επιχειρώντας να εξηγήσει τις στρεβλώσεις του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος στον χώρο των μαθηματικών, η ΕΜΕ σημειώνει ότι "τα τελευταία χρόνια τα προβλήματα της Μαθηματικής Εκπαίδευσης εντάθηκαν με τις γνωστές ελλείψεις και κακές πρακτικές του σχολικού μας συστήματος: αλλοπρόσαλλες κεντρικές παρεμβάσεις στην ύλη του Λυκείου, εξαφάνιση επιμορφωτικών δομών, εξεταστικοκεντρική στοχοθεσία, έλλειψη εκπαιδευτικών, ανάθεση διδασκαλίας του μαθήματος των Μαθηματικών σε άλλες ειδικότητες χωρίς καμία προετοιμασία. Η αποτυχία εκτινάχτηκε από την συστημική αλληλεπίδραση αυτών των σχολικών συνθηκών με τις παράλληλες δομέςενισχυτικής και συμπληρωματικής εκπαίδευσης: τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα".

Κατά την άποψη της ΕΜΕ, η ίδια αναλαμβάνει διαρκώς πρωτοβουλίες για την επίλυση των παραπάνω ζητημάτων, ενώ ενημερώνει τους μαθηματικούς σε σχέση με τις εξελίξεις στον κλάδο.

Αναλυτικότερα η ΕΜΕ υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων, πως: 

• "Ενθαρρύνουμε την ανάληψη πρωτοβουλιών, την ανταλλαγή εμπειριών και τη συνεργασία των μαθηματικών με .τις και τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν μαθηματικά στην Προσχολική, στην Πρωτοβάθμια ή/και χρησιμοποιούν τα μαθηματικά σε άλλα μαθήματα των Θετικών Επιστημών, στις Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες, στις Τέχνες.

• Πλαισιώνουμε με κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό την μετάβαση σε μαθητοκεντρικά παιδαγωγικά μοντέλα, την εμπλοκή των μαθητών και μαθητριών σε έγκυρες και ελκυστικές μαθηματικές εμπειρίες. Πάνω σε αυτές τις εμπειρίες θα οικοδομήσουν την μαθηματική τους γνώση και θα αναπτύξουν την ικανότητα ορθής και κριτικής αξιοποίησης των μαθηματικών στην καθημερινή ζωή.

• Οργανώνουμε σε αυτές τις κατευθύνσεις υποστηρικτικές ημερίδες, επιμορφωτικά σεμινάρια και συλλογικές εκδόσεις".

"Εντούτοις", συνεχίζει η ΕΜΕ, "οι κυβερνητικοί και κρατικοί υπεύθυνοι ουσιαστικά απουσιάζουν και να περιφρονούν όλες αυτές τις δράσεις".

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία "αναλαμβάνει συνεχώς πρωτοβουλίες για την άρση κάθε αποκλεισμού από την λειτουργική πρόσβαση όλων στην Μαθηματική Εκπαίδευση και για την ενδυνάμωση της ελληνικής μαθηματικής σκέψης και παρουσίας στην διεθνή κοινότητα" ισχυρίζεται στη συνέχεια και διευκρινίζει:

• "Με την οργάνωση των μαθηματικών διαγωνισμών για παιδιά που εκδηλώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αυξημένη διάθεση συμμετοχής σε μαθηματικές δραστηριότητες υψηλού επιπέδου, δίνει την ευκαιρία σε μαθητές και μαθήτριες από όλη την Ελλάδα να βιώνουν μοναδικές επιστημονικές εμπειρίες, να συναγωνίζονται σε διεθνές επίπεδο και να επιτυγχάνουν σημαντικές διακρίσεις στις Διεθνείς Μαθηματικές Ολυμπιάδες.

• Παράλληλα, η ΕΜΕ αναπτύσσει εκδοτικές πρωτοβουλίες και παιδαγωγικές δράσεις για την ευρύτερη καλλιέργεια του μαθησιακού και κοινωνικού ενδιαφέροντος όλων των παιδιών για τα μαθηματικά. Η σειρά των μαθητικών περιοδικών Ευκλείδης (Μικρός, Α' και Β') και οι δράσεις των ανοιχτών διαγωνισμών "Παιχνίδι και Μαθηματικά" και «Πυθαγόρας», εγγράφονται σε αυτή την προσπάθεια ανατροπής της μαθηματικοφοβίας και ανάπτυξης μιας ισχυρά γνωστικής αλλά και παιδαγωγικά αποτελεσματικής προσέγγισης των Μαθηματικών".

Μάλιστα, η ΕΜΕ εκφράζει την εμπιστοσύνη της "στην πνευματική ικανότητα όλων των μαθητών και μαθητριών να προσεγγίσουν την μαθηματική επιστήμη, καθώς και στην υπευθυνότητα των εκπαιδευτικών" και παροτρύνει τους υποψήφιους και τις υποψήφιες στις πανελλαδικές "να μην απογοητευτούν και να μην εγκαταλείψουν την μαθηματική τους καλλιέργεια", διότι "θα τους είναι χρήσιμη στην κοινωνική και επαγγελματική τους ζωή".

Εν κατακλείδι, η ΕΜΕ απευθύνει πρόσκληση στο υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής "σε μια υπεύθυνη επικοινωνία με την ΕΜΕ για τον επανασχεδιασμό της Μαθηματικής Εκπαίδευσης" και προσθέτει δηκτικά: "Η προεκλογική περίοδος και η θερινή περίοδος ας μην λειτουργήσουν ως άλλοθι για την αποσιώπηση του λάθους και από Σεπτέμβριο την επανάληψή του".

Την άποψη ότι η "μαζική αποτυχία στα Μαθηματικά δεν αφορά στις ικανότητες των υποψηφίων" οι οποίοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις, εκφράζει με ανακοίνωσή της η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία.

Κατά την άποψη της ΕΜΕ, οι κακές αποδόσεις των μαθητών στο εν λόγω μάθημα "αντανακλά την παρατεταμένη σχολική αποτυχία στην Μαθηματική Εκπαίδευση. Παραπέμπει στην βαριά διαχρονική ευθύνη όσων σχεδιάζουν και εφαρμόζουν σε πλήρη απομόνωση από τους επιστημονικούς προβληματισμούς της μαθηματικής κοινότητας, σε απόκλιση από τα πορίσματα της εκπαιδευτικής έρευνας και από τις παιδαγωγικές κατευθύνσεις της UNESCO, που συμπεριλαμβάνει την μαθηματική εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα".

Ειδικότερα, "τα προβλήματα και οι αποτυχίες μάθησης και διδασκαλίας των Μαθηματικών συνιστούν ασφαλώς ένα διεθνές φαινόμενο με εγγενή χαρακτηριστικά που διασχίζουν τα γεωπολιτικά σύνορα και αλληλεπιδρούν με τα πιο διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα, γλώσσες και πολιτισμούς, ενώ παράλληλα ο λειτουργικός ρόλος και το γνωστικό βάρος των Μαθηματικών ισχυροποιούνται συνεχώς στον ψηφιακό και δικτυωμένο κόσμο μας", συνεχίζει η ΕΜΕ στην ανακοίνωσή της.

Ακόμη παραπέρα, η ΕΜΕ κάνει λόγο για "μαθηματικοφοβία" η οποία καλλιεργείται από τις πρώτες σχολικές τάξεις λόγω της παρατεταμένης αρνητικής εκδοχής του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Πιο συγκεκριμένα, αυτό συμβαίνει "με την αποσιώπηση της σχολικής αποτυχίας σε έναν τυπικό αποκλεισμό από την Μαθηματική Εκπαίδευση για όσους μαθητές και μαθήτριες επιλέγουν κατευθύνσεις σπουδών στα πεδία υγείας, κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών, καθώς και εκπαίδευσης. Αποτέλεσμα αυτών των κρατικών επιλογών είναι η αναπαραγωγή της σχολικής αποτυχίας".

Επιχειρώντας να εξηγήσει τις στρεβλώσεις του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος στον χώρο των μαθηματικών, η ΕΜΕ σημειώνει ότι "τα τελευταία χρόνια τα προβλήματα της Μαθηματικής Εκπαίδευσης εντάθηκαν με τις γνωστές ελλείψεις και κακές πρακτικές του σχολικού μας συστήματος: αλλοπρόσαλλες κεντρικές παρεμβάσεις στην ύλη του Λυκείου, εξαφάνιση επιμορφωτικών δομών, εξεταστικοκεντρική στοχοθεσία, έλλειψη εκπαιδευτικών, ανάθεση διδασκαλίας του μαθήματος των Μαθηματικών σε άλλες ειδικότητες χωρίς καμία προετοιμασία. Η αποτυχία εκτινάχτηκε από την συστημική αλληλεπίδραση αυτών των σχολικών συνθηκών με τις παράλληλες δομέςενισχυτικής και συμπληρωματικής εκπαίδευσης: τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα".

Κατά την άποψη της ΕΜΕ, η ίδια αναλαμβάνει διαρκώς πρωτοβουλίες για την επίλυση των παραπάνω ζητημάτων, ενώ ενημερώνει τους μαθηματικούς σε σχέση με τις εξελίξεις στον κλάδο.

Αναλυτικότερα η ΕΜΕ υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων, πως: 

• "Ενθαρρύνουμε την ανάληψη πρωτοβουλιών, την ανταλλαγή εμπειριών και τη συνεργασία των μαθηματικών με .τις και τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν μαθηματικά στην Προσχολική, στην Πρωτοβάθμια ή/και χρησιμοποιούν τα μαθηματικά σε άλλα μαθήματα των Θετικών Επιστημών, στις Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες, στις Τέχνες.

• Πλαισιώνουμε με κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό την μετάβαση σε μαθητοκεντρικά παιδαγωγικά μοντέλα, την εμπλοκή των μαθητών και μαθητριών σε έγκυρες και ελκυστικές μαθηματικές εμπειρίες. Πάνω σε αυτές τις εμπειρίες θα οικοδομήσουν την μαθηματική τους γνώση και θα αναπτύξουν την ικανότητα ορθής και κριτικής αξιοποίησης των μαθηματικών στην καθημερινή ζωή.

• Οργανώνουμε σε αυτές τις κατευθύνσεις υποστηρικτικές ημερίδες, επιμορφωτικά σεμινάρια και συλλογικές εκδόσεις".

"Εντούτοις", συνεχίζει η ΕΜΕ, "οι κυβερνητικοί και κρατικοί υπεύθυνοι ουσιαστικά απουσιάζουν και να περιφρονούν όλες αυτές τις δράσεις".

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία "αναλαμβάνει συνεχώς πρωτοβουλίες για την άρση κάθε αποκλεισμού από την λειτουργική πρόσβαση όλων στην Μαθηματική Εκπαίδευση και για την ενδυνάμωση της ελληνικής μαθηματικής σκέψης και παρουσίας στην διεθνή κοινότητα" ισχυρίζεται στη συνέχεια και διευκρινίζει:

• "Με την οργάνωση των μαθηματικών διαγωνισμών για παιδιά που εκδηλώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αυξημένη διάθεση συμμετοχής σε μαθηματικές δραστηριότητες υψηλού επιπέδου, δίνει την ευκαιρία σε μαθητές και μαθήτριες από όλη την Ελλάδα να βιώνουν μοναδικές επιστημονικές εμπειρίες, να συναγωνίζονται σε διεθνές επίπεδο και να επιτυγχάνουν σημαντικές διακρίσεις στις Διεθνείς Μαθηματικές Ολυμπιάδες.

• Παράλληλα, η ΕΜΕ αναπτύσσει εκδοτικές πρωτοβουλίες και παιδαγωγικές δράσεις για την ευρύτερη καλλιέργεια του μαθησιακού και κοινωνικού ενδιαφέροντος όλων των παιδιών για τα μαθηματικά. Η σειρά των μαθητικών περιοδικών Ευκλείδης (Μικρός, Α' και Β') και οι δράσεις των ανοιχτών διαγωνισμών "Παιχνίδι και Μαθηματικά" και «Πυθαγόρας», εγγράφονται σε αυτή την προσπάθεια ανατροπής της μαθηματικοφοβίας και ανάπτυξης μιας ισχυρά γνωστικής αλλά και παιδαγωγικά αποτελεσματικής προσέγγισης των Μαθηματικών".

Μάλιστα, η ΕΜΕ εκφράζει την εμπιστοσύνη της "στην πνευματική ικανότητα όλων των μαθητών και μαθητριών να προσεγγίσουν την μαθηματική επιστήμη, καθώς και στην υπευθυνότητα των εκπαιδευτικών" και παροτρύνει τους υποψήφιους και τις υποψήφιες στις πανελλαδικές "να μην απογοητευτούν και να μην εγκαταλείψουν την μαθηματική τους καλλιέργεια", διότι "θα τους είναι χρήσιμη στην κοινωνική και επαγγελματική τους ζωή".

Εν κατακλείδι, η ΕΜΕ απευθύνει πρόσκληση στο υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής "σε μια υπεύθυνη επικοινωνία με την ΕΜΕ για τον επανασχεδιασμό της Μαθηματικής Εκπαίδευσης" και προσθέτει δηκτικά: "Η προεκλογική περίοδος και η θερινή περίοδος ας μην λειτουργήσουν ως άλλοθι για την αποσιώπηση του λάθους και από Σεπτέμβριο την επανάληψή του".

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία