ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Δήμος Θεσσαλονίκης: 13 έλεγχοι σε... έναν χρόνο από το τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου

Τι προβλήματα διαπίστωσε στην Πολεοδομία και στο Γνήσιο Υπογραφής

 25/07/2022 22:54

Δήμος Θεσσαλονίκης: 13 έλεγχοι σε... έναν χρόνο από το τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου
Φωτογραφία αρχείου

Δημήτρης Λαζόπουλος

Σε μόλις οκτώ τακτικούς ελέγχους και πέντε έκτακτους προχώρησε το 2021 το τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου του δήμου Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης που παρουσίασε η Κατερίνα Ναζίρη, διευθύντρια τμήματος Εσωτερικού Ελέγχου του δήμου Θεσσαλονίκης, ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου.

Βέβαια, σκοπός του τμήματος είναι να ελέγχει τα συστήματα διακυβέρνησης, να παρέχει διαβεβαίωση για την επάρκεια των συστημάτων και συμβουλευτική στο δήμο, να διασφαλίζει τη λειτουργία των πληροφοριακών συστημάτων και να αξιολογεί τη λειτουργία του δήμου, σύμφωνα με την κ. Ναζίρη.

Κατά την παρουσίαση των στοιχείων της ετήσιας έκθεσης, και συγκεκριμένα των δεικτών αποδοτικότητας, η κ. Ναζίρη σημείωσε ότι «δεν υλοποιήθηκε το 31%, είναι σε εξέλιξη το 23% και υλοποιήθηκε το 46%». Ακολούθως, υποστήριξε ότι υπήρξε αποδοχή των προτάσεων από τις ελεγχόμενες υπηρεσίες σε ποσοστό 100%, ενώ το 88% από αυτές τις προτάσεις που συμφωνήθηκαν, έχουν ήδη υλοποιηθεί.

Την ίδια ώρα, ο νόμος 4795 περιλαμβάνει νέες απαιτήσεις για τη λειτουργία της σχετικής μονάδας όπως είναι η θέσπιση εγχειριδίου, κανονισμού λειτουργίας, κώδικα δεοντολογίας, η αναφορά στη δημοτική αρχή όταν γίνονται καταγγελίες ή ανιχνεύονται κίνδυνοι για τη λειτουργία του δήμου, ενημέρωσε η Κ. Ναζίρη.

Όπως είπε, το τμήμα διενέργειας εσωτερικών ελέγχων, διαφάνειας, διαχείρισης ποιότητας και υποστήριξης υπάγονται στον δήμαρχο Θεσσαλονίκης μετά και την τροποποίηση του Οργανισμού Εσωτερικών Υπηρεσιών. Επιπλέον, εκκρεμεί η συγκρότηση της επιτροπής ελέγχου, αλλά προς το παρόν δεν έχουν εκδοθεί οι σχετικές οδηγίες από το υπουργείο Εσωτερικών, πρόσθεσε η ίδια.

Στην πράξη, το τμήμα διαθέτει μόλις έξι ελεγκτές, οι οποίοι συγκροτούν δύο κλιμάκια και είναι ανάγκη να προσληφθούν επιπλέον τέσσερα άτομα, κυρίως νομικοί και πληροφορικοί, κατήγγειλε σε άλλο σημείο η κ. Ναζίρη. Αναφερόμενη στις δυσλειτουργίες του τμήματος, η ίδια τόνισε ότι σήμερα οι ελεγκτές έχουν επιχειρησιακά καθήκοντα παρότι ο νόμος το απαγορεύει. Έτσι, ζητούν συμμόρφωση με το νομοθετικό πλαίσιο ώστε τα στελέχη να έχουν μόνο ελεγκτικά καθήκοντα, κατέτεινε η Κ. Ναζίρη.

Έλεγχος στην πολεοδομία

Κατά τη διάρκεια ελέγχου στο τμήμα πολεοδομίας, η Κ. Ναζίρη σημείωσε ότι δόθηκε έμφαση στον περιορισμό κινδύνων που αφορούσαν τα πληροφοριακά συστήματα, την οργάνωση των διαδικασιών και τον εντοπισμό περιπτώσεων μη χρηστής διοίκησης και εξωγενών κινδύνων. Σύμφωνα με την ίδια, οι συστάσεις είχαν στόχο να ανασχεδιαστούν οι διοικητικές διαδικασίες και να αυξηθεί ο ρυθμός συμμόρφωσης με το κανονιστικό πλαίσιο, όπως επίσης και να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες όσον αφορά τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Το ποσοστό συμμόρφωσης και υλοποίησης των συστάσεων έφτασε το 83% ενώ στο 17% διαμορφώθηκε το ποσοστό των συστάσεων που εκκρεμούν.

Γνήσιο υπογραφής

Σε άλλο σημείο η κ. Ναζίρη ανέφερε ότι στη διάρκεια ελέγχου του γνησίου της υπογραφής διαπιστώθηκε μια σειρά κινδύνων: επιχειρησιακοί, οργανωτικοί, μη χρηστής διοίκησης και απάτης. Στόχος του ελέγχου ήταν να αυξηθεί η συμμόρφωση στο κανονιστικό πλαίσιο, να κατανεμηθεί πιο αποτελεσματικά το προσωπικό του δήμου και να ενισχυθεί η εποπτεία από τα ανώτερα κλιμάκια του δήμου.

Η συμμόρφωση και η υλοποίηση των συστάσεων ανέρχεται στο 86% ενώ υπολείπεται το 14%, γνωστοποίησε η ίδια.

Συμβουλευτικό έργο

Μιλώντας για το συμβουλευτικό έργο που έχει ζητηθεί από τη διοίκηση του δήμου και αφορούσε τη σύμβαση για τη συντήρηση και την υποστήριξη του πληροφοριακού συστήματος των οικονομικών υπηρεσιών, η κ. Ναζίρη είπε ότι υπήρξαν διάφορες διαπιστώσεις για τη χρήση των εξωλογιστικών συστημάτων παρακολούθησης, για ζητήματα ασφαλείας, για ελλείψεις λογισμικού και για αναβάθμιση, ώστε να καλυφθεί η έλλειψη διαλειτουργικότητας μεταξύ των συστημάτων. «Οι κίνδυνοι ήταν και εδώ πληροφοριακών συστημάτων, δημοσιονομικών, νομικών, κανονιστικών ζητημάτων αλλά και οργανωτικοί. Οι στόχοι των συστάσεων ήταν να υπάρξει ένας ανασχεδιασμός γιατί ήταν αρκετά τα χρόνια από τη λειτουργία του συγκεκριμένου πληροφοριακού συστήματος, να γίνουν έγκυρες αναφορές και έγκυρη πληροφόρηση και προς τους ελεγκτικούς μηχανισμούς αλλά και προς τους πολίτες και να υπάρξει βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών» δήλωσε.

Σε μόλις οκτώ τακτικούς ελέγχους και πέντε έκτακτους προχώρησε το 2021 το τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου του δήμου Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης που παρουσίασε η Κατερίνα Ναζίρη, διευθύντρια τμήματος Εσωτερικού Ελέγχου του δήμου Θεσσαλονίκης, ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου.

Βέβαια, σκοπός του τμήματος είναι να ελέγχει τα συστήματα διακυβέρνησης, να παρέχει διαβεβαίωση για την επάρκεια των συστημάτων και συμβουλευτική στο δήμο, να διασφαλίζει τη λειτουργία των πληροφοριακών συστημάτων και να αξιολογεί τη λειτουργία του δήμου, σύμφωνα με την κ. Ναζίρη.

Κατά την παρουσίαση των στοιχείων της ετήσιας έκθεσης, και συγκεκριμένα των δεικτών αποδοτικότητας, η κ. Ναζίρη σημείωσε ότι «δεν υλοποιήθηκε το 31%, είναι σε εξέλιξη το 23% και υλοποιήθηκε το 46%». Ακολούθως, υποστήριξε ότι υπήρξε αποδοχή των προτάσεων από τις ελεγχόμενες υπηρεσίες σε ποσοστό 100%, ενώ το 88% από αυτές τις προτάσεις που συμφωνήθηκαν, έχουν ήδη υλοποιηθεί.

Την ίδια ώρα, ο νόμος 4795 περιλαμβάνει νέες απαιτήσεις για τη λειτουργία της σχετικής μονάδας όπως είναι η θέσπιση εγχειριδίου, κανονισμού λειτουργίας, κώδικα δεοντολογίας, η αναφορά στη δημοτική αρχή όταν γίνονται καταγγελίες ή ανιχνεύονται κίνδυνοι για τη λειτουργία του δήμου, ενημέρωσε η Κ. Ναζίρη.

Όπως είπε, το τμήμα διενέργειας εσωτερικών ελέγχων, διαφάνειας, διαχείρισης ποιότητας και υποστήριξης υπάγονται στον δήμαρχο Θεσσαλονίκης μετά και την τροποποίηση του Οργανισμού Εσωτερικών Υπηρεσιών. Επιπλέον, εκκρεμεί η συγκρότηση της επιτροπής ελέγχου, αλλά προς το παρόν δεν έχουν εκδοθεί οι σχετικές οδηγίες από το υπουργείο Εσωτερικών, πρόσθεσε η ίδια.

Στην πράξη, το τμήμα διαθέτει μόλις έξι ελεγκτές, οι οποίοι συγκροτούν δύο κλιμάκια και είναι ανάγκη να προσληφθούν επιπλέον τέσσερα άτομα, κυρίως νομικοί και πληροφορικοί, κατήγγειλε σε άλλο σημείο η κ. Ναζίρη. Αναφερόμενη στις δυσλειτουργίες του τμήματος, η ίδια τόνισε ότι σήμερα οι ελεγκτές έχουν επιχειρησιακά καθήκοντα παρότι ο νόμος το απαγορεύει. Έτσι, ζητούν συμμόρφωση με το νομοθετικό πλαίσιο ώστε τα στελέχη να έχουν μόνο ελεγκτικά καθήκοντα, κατέτεινε η Κ. Ναζίρη.

Έλεγχος στην πολεοδομία

Κατά τη διάρκεια ελέγχου στο τμήμα πολεοδομίας, η Κ. Ναζίρη σημείωσε ότι δόθηκε έμφαση στον περιορισμό κινδύνων που αφορούσαν τα πληροφοριακά συστήματα, την οργάνωση των διαδικασιών και τον εντοπισμό περιπτώσεων μη χρηστής διοίκησης και εξωγενών κινδύνων. Σύμφωνα με την ίδια, οι συστάσεις είχαν στόχο να ανασχεδιαστούν οι διοικητικές διαδικασίες και να αυξηθεί ο ρυθμός συμμόρφωσης με το κανονιστικό πλαίσιο, όπως επίσης και να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες όσον αφορά τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Το ποσοστό συμμόρφωσης και υλοποίησης των συστάσεων έφτασε το 83% ενώ στο 17% διαμορφώθηκε το ποσοστό των συστάσεων που εκκρεμούν.

Γνήσιο υπογραφής

Σε άλλο σημείο η κ. Ναζίρη ανέφερε ότι στη διάρκεια ελέγχου του γνησίου της υπογραφής διαπιστώθηκε μια σειρά κινδύνων: επιχειρησιακοί, οργανωτικοί, μη χρηστής διοίκησης και απάτης. Στόχος του ελέγχου ήταν να αυξηθεί η συμμόρφωση στο κανονιστικό πλαίσιο, να κατανεμηθεί πιο αποτελεσματικά το προσωπικό του δήμου και να ενισχυθεί η εποπτεία από τα ανώτερα κλιμάκια του δήμου.

Η συμμόρφωση και η υλοποίηση των συστάσεων ανέρχεται στο 86% ενώ υπολείπεται το 14%, γνωστοποίησε η ίδια.

Συμβουλευτικό έργο

Μιλώντας για το συμβουλευτικό έργο που έχει ζητηθεί από τη διοίκηση του δήμου και αφορούσε τη σύμβαση για τη συντήρηση και την υποστήριξη του πληροφοριακού συστήματος των οικονομικών υπηρεσιών, η κ. Ναζίρη είπε ότι υπήρξαν διάφορες διαπιστώσεις για τη χρήση των εξωλογιστικών συστημάτων παρακολούθησης, για ζητήματα ασφαλείας, για ελλείψεις λογισμικού και για αναβάθμιση, ώστε να καλυφθεί η έλλειψη διαλειτουργικότητας μεταξύ των συστημάτων. «Οι κίνδυνοι ήταν και εδώ πληροφοριακών συστημάτων, δημοσιονομικών, νομικών, κανονιστικών ζητημάτων αλλά και οργανωτικοί. Οι στόχοι των συστάσεων ήταν να υπάρξει ένας ανασχεδιασμός γιατί ήταν αρκετά τα χρόνια από τη λειτουργία του συγκεκριμένου πληροφοριακού συστήματος, να γίνουν έγκυρες αναφορές και έγκυρη πληροφόρηση και προς τους ελεγκτικούς μηχανισμούς αλλά και προς τους πολίτες και να υπάρξει βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών» δήλωσε.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία