ΠΑΙΔΕΙΑ

Δήμητρα Ακριτίδου: Υπάρχουν ηλικιακά γερασμένα σχολεία

Συνέντευξη της αντιδημάρχου Παιδείας του δήμου Θεσσαλονίκης στη "ΜτΚ"

 07/01/2020 07:00

Δήμητρα Ακριτίδου: Υπάρχουν ηλικιακά γερασμένα σχολεία

Έλενα Αποστολίδου

Η αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου Θεσσαλονίκης Δήμητρα Ακριτίδου δίνει την πρώτη συνέντευξη για τη νέα χρονιά στη «ΜτΚ» και χαρτογραφεί την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία του δήμου, αρκετά από τα οποία, όπως λέει, είναι ηλιακά γερασμένα, μιλάει για τη δυσκολία της εφαρμογής της δίχρονης προσχολικής αγωγής και την αναζήτηση χώρων για ενοικίαση που έχει επιδοθεί ο δήμος, προκειμένου να στεγαστούν τμήματα νηπιαγωγείων, ενώ αναφέρεται στα νέα νηπιαγωγεία που θα αναγερθούν το επόμενο διάστημα καθώς και σε εκείνα τα σχολεία που θα αναβαθμιστούν ενεργειακά.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο αναδείχθηκε για ακόμα μία χρονιά το θέμα των συντηρήσεων των σχολείων του δήμου, δηλώνοντας από την πλευρά σας πως λόγω του χαμηλού προϋπολογισμού είναι δύσκολη. Μιλήστε μας για τη σημερινή κατάσταση των σχολείων.

Στο δήμο Θεσσαλονίκης υπάρχουν σχολεία που είναι ηλικιακά γηρασμένα, άλλα που έχουν μία μέση ηλικία 30 ετών και λιγότερα που έχουν ολοκληρωθεί από το 2000 και μετά, ως εκ τούτου τα προβλήματα συντήρησής τους είναι πολυδάπανα, όμως παρ’ όλα αυτά η προσπάθεια να βρίσκονται σε μία καλή λειτουργικά κατάσταση είναι συνεχής.

Μία από τις μεγάλες πληγές και του δήμου Θεσσαλονίκης είναι η σχολική στέγη, με τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση να δυσκολεύει ακόμα περισσότερο την κατάσταση. Υπάρχουν προοπτικές για ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων;

Η δίχρονη προδημοτική εκπαίδευση, για την οποία κι εγώ συμφωνώ ότι προσφέρει ποικιλότροπα στην ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού από τη μία και από την άλλη διευκολύνει ουσιαστικά και τους εργαζόμενους γονείς σε πρακτικό επίπεδο, ελήφθη ως απόφαση χωρίς μελέτες των δυνατοτήτων εφαρμογής της για τα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως ο δήμος της Θεσσαλονίκης. Εξυπηρέτησε την προεκλογική περίοδο, με δεδομένο ότι ήταν σίγουρη η ήττα της τότε κυβέρνησης. Σήμερα γίνεται μία μεγάλη προσπάθεια από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να δούμε στο προσεχές δίμηνο εάν θα είναι, σε ποιο βαθμό και με ποιες τυχόν διαφοροποιήσεις, δυνατή η εφαρμογή της στο δήμο μας. Ήδη υπήρξαν συσκέψεις των στελεχών του δήμου αιρετών και υπηρεσιακών με τα τοπικά στελέχη του υπουργείου Παιδείας, συζητήσεις με την υφυπουργό Σ. Ζαχαράκη και οι επαφές συνεχίζονται για μία σειρά τεχνικών και άλλων ζητημάτων που χρειάζονται να επιλυθούν. Υπάρχει επίσης από τη μεριά του δήμου πρόσκληση ενδιαφέροντος και για ενοικίαση χώρων, προκειμένου να στεγαστούν τμήματα νηπιαγωγείων, μιας και στο δεδομένο χρονικό διάστημα έως της εφαρμογής του νόμου, δεν είναι δυνατή η ανέγερση νέων νηπιαγωγείων, παρά μόνο πρώιμες διαδικασίες εκπόνησης μελετών σε ήδη υπάρχοντες χώρους.

Για το θέμα της ανέγερσης νέων σχολικών μονάδων έχω να σας πω τα εξής, μέσα στο τρέχον έτος 2020 θα εγκατασταθεί ο ανάδοχος και θα ξεκινήσουν οι ανεγέρσεις δύο νηπιαγωγείων στις οδούς Λαχανά και Καπετάν Άγρα 49 αντίστοιχα. Θα ξεκινήσουν οι ενεργειακές αναβαθμίσεις στο συγκρότημα των πέντε σχολείων της οδού Κλεάνθους (2ο και το 4ο γυμνάσιο της Τούμπας, το 20ό ενιαίο λύκειο Θεσσαλονίκης, το 2ο πειραματικό γυμνάσιο και το 1ο πειραματικό λύκειο). Στόχος είναι το κτιριακό σύμπλεγμα της Κλεάνθους να αποτελέσει ένα πρότυπο εκπαιδευτικό συγκρότημα, τόσο σε επίπεδο εξοικονόμησης ενέργειας όσο και σε επίπεδο παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Θα ξεκινήσουν οι εφαρμογές των πράσινων δωμάτων σε μία σειρά σχολείων που θα μειώσουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα στην πόλη μας. Συγκεκριμένα, θα δημιουργηθούν πράσινα δωμάτια σε πέντε σχολικά συγκροτήματα (53ο δημοτικό σχολείο, 26ο γυμνάσιο, 13ο δημοτικό σχολείο και 9ο/15ο νηπιαγωγεία, 14ο/73ο νηπιαγωγεία και 11ο δημοτικό σχολείο). Επίσης στο τεχνικό πρόγραμμα του δήμου έχουν συμπεριληφθεί, η ανάθεση μελέτης για την ανέγερση του 1ου και 2ου νηπιαγωγείων στην Τριανδρία, νηπιαγωγείου στην οδό Μακεδονίας - Κονδυλάκη, λυκείου στα Τροχιοδρομικά και ειδικού δημοτικού σχολείου στην Κάτω Τούμπα.

«Ανοιχτές αυλές» και ενίσχυση του «Ανοιχτού Πανεπιστημίου» είναι μερικές από τις δράσεις που υλοποιήσατε το προηγούμενο διάστημα, δίνοντας μεταξύ άλλων περισσότερα σχολεία προς χρήση εκτός σχολικών ωρών. Προγραμματίζετε κάποιες άλλες δράσεις;

Το θέμα των ανοικτών αυλών είναι πολύ σημαντικό για μας. Τα παιδιά στην πόλη μας χρειάζονται ανοικτούς και προστατευμένους συνάμα χώρους, για να αθληθούν και να ψυχαγωγηθούν με το παιχνίδι. Η καθημερινότητά τους δεν μπορεί να εξαντλείται στο διάβασμα, την τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, μιλώντας και ως παιδαγωγός γνωρίζω τη σημαντικότητα για την ομαλή ανάπτυξη του παιδιού της συμμετοχής του σε παιχνίδια σε ανοικτούς χώρους με συνομηλίκους. Στο πλαίσιο αυτό μελετήθηκε και ανακοινώθηκε το πρόγραμμα των ανοικτών αυλών, που σιγά σιγά αρχίζει να εφαρμόζεται. Κι εδώ οι δυσκολίες αρκετές, το πρόγραμμα στελεχώνεται μέσα από το υπάρχον δυναμικό του δήμου και μπορείτε να αντιληφθείτε πόσο αυτό δυσκολεύει την εφαρμογή του, η διάθεση δηλαδή του απαραίτητου προσωπικού από άλλες υπηρεσίες. Όμως προχωρά και θα φτάσουμε σταδιακά σε έναν ικανοποιητικό αριθμό σχολείων, των οποίων οι αυλές θα ανοίγουν καθημερινά από τις 17:00 έως τις 21:00. Το πρόγραμμα του δήμου Ανοικτό Πανεπιστήμιο θα συνεχιστεί μέσα από την ένταξη στην επιστημονική επιτροπή του και άλλων πανεπιστημιακών και επιστημόνων, ώστε να δώσει μία νέα δυναμική στην ήδη υπάρχουσα αποτελεσματική του λειτουργία έως σήμερα. Το πρόγραμμα των νέων εισηγήσεων θα ανακοινωθεί στις αρχές Φεβρουαρίου 2020.

Στο κατώφλι του 2020 ποιοι είναι οι δικοί σας στόχοι;

Προσωπικά λειτουργώ έχοντας ως βάση μου το αξιακό μου σύστημα, που μου κληροδότησαν ως ιδεώδες και ως στάσεις και συμπεριφορά οι γονείς μου, στο οποίο πιστεύω και μέσω αυτού πάντοτε έβαζα και βάζω τις προτεραιότητές μου. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θέλω να πετύχω να βελτιώσω το επίπεδο των συνθηκών των σχολείων μας, να δημιουργήσω ευκαιρίες σε παιδιά δημοσίων σχολείων αντίστοιχα με αυτά των ιδιωτικών σχολείων, όπως συμμετοχή τους σε συνέδρια και διαγωνισμούς, που θα γίνουν στην πόλη μας από την αντιδημαρχία Παιδείας και θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν μέσα από τα σχολεία που φοιτούν, βλέποντας οπτικές και προοπτικές νέες. Είναι σημαντικό, θεωρώ, το να δίνουμε ευκαιρίες στα παιδιά μας να συμμετέχουν σε δράσεις εξωστρέφειας που θα τα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της σκέψης τους και στη μελλοντική τους θεώρηση της πατρίδας μας. Μείζων επίσης στόχος μου μέσα από τη θέση μου και ως προέδρου των σχολικών επιτροπών του δήμου η καλυτέρευση της οικονομικής τους διαχείρισης. Ήδη διακανονίζω την πληρωμή των μεγάλων χρεών και ευελπιστώ σε μία ορθολογικότερη διαχείριση. Προσωπικά, μιας και μου δώσατε την ευκαιρία στην αρχή της χρονιάς να μιλήσω δημόσια, θέλω επίσης να ευχηθώ σε όλους και όλες μας υγεία για το 2020, ευημερία, σύνεση και πολλά χαμόγελα ευτυχίας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 5 Ιανουαρίου 2020

Η αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου Θεσσαλονίκης Δήμητρα Ακριτίδου δίνει την πρώτη συνέντευξη για τη νέα χρονιά στη «ΜτΚ» και χαρτογραφεί την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία του δήμου, αρκετά από τα οποία, όπως λέει, είναι ηλιακά γερασμένα, μιλάει για τη δυσκολία της εφαρμογής της δίχρονης προσχολικής αγωγής και την αναζήτηση χώρων για ενοικίαση που έχει επιδοθεί ο δήμος, προκειμένου να στεγαστούν τμήματα νηπιαγωγείων, ενώ αναφέρεται στα νέα νηπιαγωγεία που θα αναγερθούν το επόμενο διάστημα καθώς και σε εκείνα τα σχολεία που θα αναβαθμιστούν ενεργειακά.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο αναδείχθηκε για ακόμα μία χρονιά το θέμα των συντηρήσεων των σχολείων του δήμου, δηλώνοντας από την πλευρά σας πως λόγω του χαμηλού προϋπολογισμού είναι δύσκολη. Μιλήστε μας για τη σημερινή κατάσταση των σχολείων.

Στο δήμο Θεσσαλονίκης υπάρχουν σχολεία που είναι ηλικιακά γηρασμένα, άλλα που έχουν μία μέση ηλικία 30 ετών και λιγότερα που έχουν ολοκληρωθεί από το 2000 και μετά, ως εκ τούτου τα προβλήματα συντήρησής τους είναι πολυδάπανα, όμως παρ’ όλα αυτά η προσπάθεια να βρίσκονται σε μία καλή λειτουργικά κατάσταση είναι συνεχής.

Μία από τις μεγάλες πληγές και του δήμου Θεσσαλονίκης είναι η σχολική στέγη, με τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση να δυσκολεύει ακόμα περισσότερο την κατάσταση. Υπάρχουν προοπτικές για ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων;

Η δίχρονη προδημοτική εκπαίδευση, για την οποία κι εγώ συμφωνώ ότι προσφέρει ποικιλότροπα στην ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού από τη μία και από την άλλη διευκολύνει ουσιαστικά και τους εργαζόμενους γονείς σε πρακτικό επίπεδο, ελήφθη ως απόφαση χωρίς μελέτες των δυνατοτήτων εφαρμογής της για τα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως ο δήμος της Θεσσαλονίκης. Εξυπηρέτησε την προεκλογική περίοδο, με δεδομένο ότι ήταν σίγουρη η ήττα της τότε κυβέρνησης. Σήμερα γίνεται μία μεγάλη προσπάθεια από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να δούμε στο προσεχές δίμηνο εάν θα είναι, σε ποιο βαθμό και με ποιες τυχόν διαφοροποιήσεις, δυνατή η εφαρμογή της στο δήμο μας. Ήδη υπήρξαν συσκέψεις των στελεχών του δήμου αιρετών και υπηρεσιακών με τα τοπικά στελέχη του υπουργείου Παιδείας, συζητήσεις με την υφυπουργό Σ. Ζαχαράκη και οι επαφές συνεχίζονται για μία σειρά τεχνικών και άλλων ζητημάτων που χρειάζονται να επιλυθούν. Υπάρχει επίσης από τη μεριά του δήμου πρόσκληση ενδιαφέροντος και για ενοικίαση χώρων, προκειμένου να στεγαστούν τμήματα νηπιαγωγείων, μιας και στο δεδομένο χρονικό διάστημα έως της εφαρμογής του νόμου, δεν είναι δυνατή η ανέγερση νέων νηπιαγωγείων, παρά μόνο πρώιμες διαδικασίες εκπόνησης μελετών σε ήδη υπάρχοντες χώρους.

Για το θέμα της ανέγερσης νέων σχολικών μονάδων έχω να σας πω τα εξής, μέσα στο τρέχον έτος 2020 θα εγκατασταθεί ο ανάδοχος και θα ξεκινήσουν οι ανεγέρσεις δύο νηπιαγωγείων στις οδούς Λαχανά και Καπετάν Άγρα 49 αντίστοιχα. Θα ξεκινήσουν οι ενεργειακές αναβαθμίσεις στο συγκρότημα των πέντε σχολείων της οδού Κλεάνθους (2ο και το 4ο γυμνάσιο της Τούμπας, το 20ό ενιαίο λύκειο Θεσσαλονίκης, το 2ο πειραματικό γυμνάσιο και το 1ο πειραματικό λύκειο). Στόχος είναι το κτιριακό σύμπλεγμα της Κλεάνθους να αποτελέσει ένα πρότυπο εκπαιδευτικό συγκρότημα, τόσο σε επίπεδο εξοικονόμησης ενέργειας όσο και σε επίπεδο παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Θα ξεκινήσουν οι εφαρμογές των πράσινων δωμάτων σε μία σειρά σχολείων που θα μειώσουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα στην πόλη μας. Συγκεκριμένα, θα δημιουργηθούν πράσινα δωμάτια σε πέντε σχολικά συγκροτήματα (53ο δημοτικό σχολείο, 26ο γυμνάσιο, 13ο δημοτικό σχολείο και 9ο/15ο νηπιαγωγεία, 14ο/73ο νηπιαγωγεία και 11ο δημοτικό σχολείο). Επίσης στο τεχνικό πρόγραμμα του δήμου έχουν συμπεριληφθεί, η ανάθεση μελέτης για την ανέγερση του 1ου και 2ου νηπιαγωγείων στην Τριανδρία, νηπιαγωγείου στην οδό Μακεδονίας - Κονδυλάκη, λυκείου στα Τροχιοδρομικά και ειδικού δημοτικού σχολείου στην Κάτω Τούμπα.

«Ανοιχτές αυλές» και ενίσχυση του «Ανοιχτού Πανεπιστημίου» είναι μερικές από τις δράσεις που υλοποιήσατε το προηγούμενο διάστημα, δίνοντας μεταξύ άλλων περισσότερα σχολεία προς χρήση εκτός σχολικών ωρών. Προγραμματίζετε κάποιες άλλες δράσεις;

Το θέμα των ανοικτών αυλών είναι πολύ σημαντικό για μας. Τα παιδιά στην πόλη μας χρειάζονται ανοικτούς και προστατευμένους συνάμα χώρους, για να αθληθούν και να ψυχαγωγηθούν με το παιχνίδι. Η καθημερινότητά τους δεν μπορεί να εξαντλείται στο διάβασμα, την τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, μιλώντας και ως παιδαγωγός γνωρίζω τη σημαντικότητα για την ομαλή ανάπτυξη του παιδιού της συμμετοχής του σε παιχνίδια σε ανοικτούς χώρους με συνομηλίκους. Στο πλαίσιο αυτό μελετήθηκε και ανακοινώθηκε το πρόγραμμα των ανοικτών αυλών, που σιγά σιγά αρχίζει να εφαρμόζεται. Κι εδώ οι δυσκολίες αρκετές, το πρόγραμμα στελεχώνεται μέσα από το υπάρχον δυναμικό του δήμου και μπορείτε να αντιληφθείτε πόσο αυτό δυσκολεύει την εφαρμογή του, η διάθεση δηλαδή του απαραίτητου προσωπικού από άλλες υπηρεσίες. Όμως προχωρά και θα φτάσουμε σταδιακά σε έναν ικανοποιητικό αριθμό σχολείων, των οποίων οι αυλές θα ανοίγουν καθημερινά από τις 17:00 έως τις 21:00. Το πρόγραμμα του δήμου Ανοικτό Πανεπιστήμιο θα συνεχιστεί μέσα από την ένταξη στην επιστημονική επιτροπή του και άλλων πανεπιστημιακών και επιστημόνων, ώστε να δώσει μία νέα δυναμική στην ήδη υπάρχουσα αποτελεσματική του λειτουργία έως σήμερα. Το πρόγραμμα των νέων εισηγήσεων θα ανακοινωθεί στις αρχές Φεβρουαρίου 2020.

Στο κατώφλι του 2020 ποιοι είναι οι δικοί σας στόχοι;

Προσωπικά λειτουργώ έχοντας ως βάση μου το αξιακό μου σύστημα, που μου κληροδότησαν ως ιδεώδες και ως στάσεις και συμπεριφορά οι γονείς μου, στο οποίο πιστεύω και μέσω αυτού πάντοτε έβαζα και βάζω τις προτεραιότητές μου. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θέλω να πετύχω να βελτιώσω το επίπεδο των συνθηκών των σχολείων μας, να δημιουργήσω ευκαιρίες σε παιδιά δημοσίων σχολείων αντίστοιχα με αυτά των ιδιωτικών σχολείων, όπως συμμετοχή τους σε συνέδρια και διαγωνισμούς, που θα γίνουν στην πόλη μας από την αντιδημαρχία Παιδείας και θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν μέσα από τα σχολεία που φοιτούν, βλέποντας οπτικές και προοπτικές νέες. Είναι σημαντικό, θεωρώ, το να δίνουμε ευκαιρίες στα παιδιά μας να συμμετέχουν σε δράσεις εξωστρέφειας που θα τα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της σκέψης τους και στη μελλοντική τους θεώρηση της πατρίδας μας. Μείζων επίσης στόχος μου μέσα από τη θέση μου και ως προέδρου των σχολικών επιτροπών του δήμου η καλυτέρευση της οικονομικής τους διαχείρισης. Ήδη διακανονίζω την πληρωμή των μεγάλων χρεών και ευελπιστώ σε μία ορθολογικότερη διαχείριση. Προσωπικά, μιας και μου δώσατε την ευκαιρία στην αρχή της χρονιάς να μιλήσω δημόσια, θέλω επίσης να ευχηθώ σε όλους και όλες μας υγεία για το 2020, ευημερία, σύνεση και πολλά χαμόγελα ευτυχίας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 5 Ιανουαρίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία